Cushman & Wakefield Echinox: Suprafața medie a unei tranzacții de spații de birouri a crescut cu 35% în 2023 față de 2022 și se apropie de nivelul record din 2019
06 Noiembrie 2023
BizLawyerReferitor la chirii, acestea s-au stabilizat în trimestrul al treilea, fără mișcări importante în principalele subpiețe, astfel chiria de referință din CBD menținându-se la nivelul anterior de € 22.00/mp/lună.
Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency Cushman & Wakefield Echinox |
Suprafața medie a unei tranzacții de spații de birouri a fost de 1.810 metri pătrați in primele 9 luni ale anului, cel mai ridicat nivel al ultimilor 4 ani și apropiat de cel din 2019, când a consemnat un record istoric, de 1.900 metri pătrați, așa cum arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Față de 2022 și 2021, suprafața medie a unei tranzacții cu spații de birouri în acest an a crescut cu 35%, dinamică ce s-a reflectat în activitatea totală de închiriere din primele 9 luni (de 347.000 metri pătrați), cu 56% peste volumul din perioada similară a anului trecut. Mai mult, trimestrul al treilea a stabilit un record trimestrial istoric în ceea ce privește cererea de spații de birouri, o suprafață totală de 157.100 mp fiind contractată în București.
Față de 2022 și 2021, suprafața medie a unei tranzacții cu spații de birouri în acest an a crescut cu 35%, dinamică ce s-a reflectat în activitatea totală de închiriere din primele 9 luni (de 347.000 metri pătrați), cu 56% peste volumul din perioada similară a anului trecut. Mai mult, trimestrul al treilea a stabilit un record trimestrial istoric în ceea ce privește cererea de spații de birouri, o suprafață totală de 157.100 mp fiind contractată în București.
Dacă activitatea de închiriere se menține cel puțin la nivelul primelor 3 trimestre, putem să asistăm în acest an la depășirea pentru prima dată în istorie a pragului de 400.000 mp de spații de birouri tranzacționati. Cu toate acestea, cererea netă (excluzând renegocierile contractelor existente) a avut o pondere de 35% în volumul total închiriat în trimestrul 3, și de 44% în primele 9 luni. Rata de neocupare a înregistrat o scădere minoră aceasta fiind de 14,9% comparativ cu începutul anului când era 15,2%.
Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency Cushman & Wakefield Echinox: ”Piața de birouri din București traversează o perioadă dinamică și vedem conturarea unor noi direcții din punct de vedere al cererii. În acest sens, observăm o diversificare a domeniilor de activitate a companiilor care contractează spații de birouri moderne, astfel că sectorul IT&C, care acumula în mod normal aproximativ 40%-50% din suprafața tranzacționată într-un an, a început să piardă din cota de piață si a crescut cererea primita din partea companiilor de producție, cele de servicii profesionale, de servicii financiare, operatorilor de clinici și spitale private și chiar unități de învățământ private. De remarcat este și faptul că, deși cea mai mare parte a cererii este reprezentată de contracte de renegociere pentru spațiile existente, companiile au decis în general să își mențină suprafața ocupată, iar în unele cazuri chiar să se extindă. Există și companii care și-au recalibrat necesarul de spații de birouri și au renunțat la o parte din acestea în urma renegocierilor, fenomen care probabil va continua și în următoarele luni, însă credem că lucrurile se vor stabiliza treptat începând din al doilea semestru din 2024”.
Sursa: Cushman & Wakefield Echinox Research
În T3 2023 am asistat la finalizarea celei de-a doua clădiri a proiectului de birouri U-Center (32.500 mp GLA) dezvoltat de Forte Partners în zona centrală a Bucureștiului, astfel că în primele 9 luni ale anului livrările de noi spații de birouri au totalizat 102.500 mp, urcând stocul la 3,41 milioane mp.
Referitor la chirii, acestea s-au stabilizat în trimestrul al treilea, fără mișcări importante în principalele subpiețe, astfel chiria de referință din CBD menținându-se la nivelul anterior de € 22.00/mp/lună.
În ceea ce privește proiectele aflate în construcție, oferta este destul de limitată (respectiv 80.000 mp de astfel de spații), cel mai redus nivel al ultimilor 16 ani, ca urmare a incertitunilor legate de problemele urbanistice. Prin urmare, este dificil de prognozat suprafața de birouri ce urmează a fi livrată în perioada de după 2024-2025 fără o soluție clară referitoare la subiectele menționate anterior, în timp ce proiecte cu o suprafață de peste 300.000 mp așteaptă să primească autorizațiile necesare începerii construcției.
Departamentul de birouri al Cushman & Wakefield Echinox a oferit consultanță în ultimii trei ani pentru tranzacții de închiriere de peste 170.000 de metri pătrați la nivel național.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 2948 / 18216 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...