
ECA: Controalele menite să verifice dacă se respectă normele la achizițiile publice și ajutoarele de stat lasă încă de dorit
11 Martie 2025
AgerpresPotrivit autorilor documentului, în unele țări din UE, sistemele de control pentru Mecanismul de redresare și reziliență (MRR) al UE, în valoare de 650 de miliarde de euro, lasă mult de dorit. În plus, nici verificările pe care le face Comisia nu acoperă toate elementele necesare.
Comisia Europeană nu este încă sigură că statele membre dispun de sisteme eficace pentru a se asigura că Mecanismul de redresare și reziliență (MRR) al UE respectă normele privind achizițiile publice și ajutoarele de stat, apreciază Curtea de Conturi Europeană (ECA), într-un raport publicat luni.
Potrivit autorilor documentului, în unele țări din UE, sistemele de control pentru Mecanismul de redresare și reziliență (MRR) al UE, în valoare de 650 de miliarde de euro, lasă mult de dorit. În plus, nici verificările pe care le face Comisia nu acoperă toate elementele necesare. Este, deci, posibil ca banii pentru redresarea în urma pandemiei de COVID-19 să finanțeze măsuri care nu au făcut obiectul unor verificări stricte privind achizițiile publice și ajutoarele de stat, avertizează auditorii.
Potrivit autorilor documentului, în unele țări din UE, sistemele de control pentru Mecanismul de redresare și reziliență (MRR) al UE, în valoare de 650 de miliarde de euro, lasă mult de dorit. În plus, nici verificările pe care le face Comisia nu acoperă toate elementele necesare. Este, deci, posibil ca banii pentru redresarea în urma pandemiei de COVID-19 să finanțeze măsuri care nu au făcut obiectul unor verificări stricte privind achizițiile publice și ajutoarele de stat, avertizează auditorii.
Cele 27 de state membre, în calitate de beneficiari ai fondurilor de redresare în urma pandemiei, trebuie să asigure respectarea normelor aplicabile din dreptul Uniunii și din dreptul intern, inclusiv a normelor privind achizițiile publice și ajutoarele de stat. În acest scop, ele trebuie să efectueze controale și audituri pentru a se asigura că sistemele lor sunt eficace. La rândul său, Comisia Europeană trebuie să obțină asigurarea că organismele naționale verifică în mod regulat și eficace dacă se respectă normele.
'Încălcarea normelor privind achizițiile publice și ajutoarele de stat este o problemă persistentă la nivelul cheltuielilor bugetare ale UE. Ori, potrivit constatărilor Curții, nici Comisia Europeană, nici statele membre nu s-au arătat suficient de interesate de acest aspect la început. Date fiind sutele de miliarde de euro care trebuie încă investiți până la sfârșitul anului 2026, sperăm că auditul nostru va contribui la protejarea mai eficace a intereselor financiare ale UE', a declarat membrul Curții care a condus auditul, Jorg Kristijan Petrovic.
Normele permit sisteme de control diferite pentru MRR, însă, în majoritatea țărilor auditate, Curtea a constatat deficiențe la nivelul controalelor privind achizițiile publice. Autoritățile naționale au întâmpinat probleme legate de gradul de acoperire a controalelor, de calitatea și/sau de calendarul acestora. Lucrurile stau totuși mai bine în ceea ce privește ajutoarele de stat: în cea mai mare parte, controalele existau și acopereau principalele riscuri, au constatat auditorii. Cu toate acestea, la momentul depunerii cererilor de plată, organismele naționale de audit competente pentru MRR nu aveau, în general, asigurarea că regulile privind ajutoarele de stat fuseseră respectate.
Unul dintre motive sunt normelor neclare, au constatat auditorii. Mai exact, țărilor din UE nu li s-au oferit orientări detaliate despre cum să verifice respectarea normelor privind achizițiile publice și ajutoarele de stat. Ca rezultat, activitatea de audit a Comisiei nu s-a axat inițial pe acest aspect, ci mai degrabă pe fraudă, corupție și conflictele de interese. Între timp, Comisia și-a îmbunătățit strategia de audit, dar auditorii tot au identificat anumite probleme. De exemplu, sistemele de control și de audit al achizițiilor publice nu au fost verificate la fel de amănunțit în toate țările UE care au primit finanțare din MRR.
În plus, auditorii subliniază că măsurile corective luate de țările din UE au și ele deficiențe, care le-ar putea reduce efectul disuasiv. Problema este că, în practică, statele membre nu recuperează întotdeauna sumele datorate de destinatarii finali. Iar atunci când le recuperează, banii nu sunt nici returnați la bugetul UE, nici deduși din plăți ulterioare din MRR. Auditorii recunosc că acest lucru ține de modul în care au fost gândite fondurile de redresare ale UE, în cazul cărora principala condiție pentru plată este îndeplinirea satisfăcătoare a jaloanelor și a țintelor. Ei trag însă un semnal de alarmă, subliniind că, la modul concret, asta înseamnă că plățile din MRR pot fi efectuate integral chiar dacă normele privind achizițiile publice sau ajutoarele de stat au fost încălcate.
Mecanismul de redresare și reziliență (MRR) sprijină reforme și investiții în țările din UE din februarie 2020, adică de la începutul pandemiei de COVID-19, și se va desfășura până la 31 decembrie 2026. Angajamentele efectuate se ridică la 650 de miliarde de euro, constând în 359 de miliarde de euro sub formă de granturi și 291 de miliarde de euro sub formă de credite. MRR este un mecanism de finanțare nou, care nu se bazează pe costurile reale suportate. El este pus în aplicare sub gestiunea directă a Comisiei Europene, care poartă și răspunderea finală.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1196 / 19833 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...