
ECA: Controalele menite să verifice dacă se respectă normele la achizițiile publice și ajutoarele de stat lasă încă de dorit
11 Martie 2025
AgerpresPotrivit autorilor documentului, în unele țări din UE, sistemele de control pentru Mecanismul de redresare și reziliență (MRR) al UE, în valoare de 650 de miliarde de euro, lasă mult de dorit. În plus, nici verificările pe care le face Comisia nu acoperă toate elementele necesare.
Comisia Europeană nu este încă sigură că statele membre dispun de sisteme eficace pentru a se asigura că Mecanismul de redresare și reziliență (MRR) al UE respectă normele privind achizițiile publice și ajutoarele de stat, apreciază Curtea de Conturi Europeană (ECA), într-un raport publicat luni.
Potrivit autorilor documentului, în unele țări din UE, sistemele de control pentru Mecanismul de redresare și reziliență (MRR) al UE, în valoare de 650 de miliarde de euro, lasă mult de dorit. În plus, nici verificările pe care le face Comisia nu acoperă toate elementele necesare. Este, deci, posibil ca banii pentru redresarea în urma pandemiei de COVID-19 să finanțeze măsuri care nu au făcut obiectul unor verificări stricte privind achizițiile publice și ajutoarele de stat, avertizează auditorii.
Potrivit autorilor documentului, în unele țări din UE, sistemele de control pentru Mecanismul de redresare și reziliență (MRR) al UE, în valoare de 650 de miliarde de euro, lasă mult de dorit. În plus, nici verificările pe care le face Comisia nu acoperă toate elementele necesare. Este, deci, posibil ca banii pentru redresarea în urma pandemiei de COVID-19 să finanțeze măsuri care nu au făcut obiectul unor verificări stricte privind achizițiile publice și ajutoarele de stat, avertizează auditorii.
Cele 27 de state membre, în calitate de beneficiari ai fondurilor de redresare în urma pandemiei, trebuie să asigure respectarea normelor aplicabile din dreptul Uniunii și din dreptul intern, inclusiv a normelor privind achizițiile publice și ajutoarele de stat. În acest scop, ele trebuie să efectueze controale și audituri pentru a se asigura că sistemele lor sunt eficace. La rândul său, Comisia Europeană trebuie să obțină asigurarea că organismele naționale verifică în mod regulat și eficace dacă se respectă normele.
'Încălcarea normelor privind achizițiile publice și ajutoarele de stat este o problemă persistentă la nivelul cheltuielilor bugetare ale UE. Ori, potrivit constatărilor Curții, nici Comisia Europeană, nici statele membre nu s-au arătat suficient de interesate de acest aspect la început. Date fiind sutele de miliarde de euro care trebuie încă investiți până la sfârșitul anului 2026, sperăm că auditul nostru va contribui la protejarea mai eficace a intereselor financiare ale UE', a declarat membrul Curții care a condus auditul, Jorg Kristijan Petrovic.
Normele permit sisteme de control diferite pentru MRR, însă, în majoritatea țărilor auditate, Curtea a constatat deficiențe la nivelul controalelor privind achizițiile publice. Autoritățile naționale au întâmpinat probleme legate de gradul de acoperire a controalelor, de calitatea și/sau de calendarul acestora. Lucrurile stau totuși mai bine în ceea ce privește ajutoarele de stat: în cea mai mare parte, controalele existau și acopereau principalele riscuri, au constatat auditorii. Cu toate acestea, la momentul depunerii cererilor de plată, organismele naționale de audit competente pentru MRR nu aveau, în general, asigurarea că regulile privind ajutoarele de stat fuseseră respectate.
Unul dintre motive sunt normelor neclare, au constatat auditorii. Mai exact, țărilor din UE nu li s-au oferit orientări detaliate despre cum să verifice respectarea normelor privind achizițiile publice și ajutoarele de stat. Ca rezultat, activitatea de audit a Comisiei nu s-a axat inițial pe acest aspect, ci mai degrabă pe fraudă, corupție și conflictele de interese. Între timp, Comisia și-a îmbunătățit strategia de audit, dar auditorii tot au identificat anumite probleme. De exemplu, sistemele de control și de audit al achizițiilor publice nu au fost verificate la fel de amănunțit în toate țările UE care au primit finanțare din MRR.
În plus, auditorii subliniază că măsurile corective luate de țările din UE au și ele deficiențe, care le-ar putea reduce efectul disuasiv. Problema este că, în practică, statele membre nu recuperează întotdeauna sumele datorate de destinatarii finali. Iar atunci când le recuperează, banii nu sunt nici returnați la bugetul UE, nici deduși din plăți ulterioare din MRR. Auditorii recunosc că acest lucru ține de modul în care au fost gândite fondurile de redresare ale UE, în cazul cărora principala condiție pentru plată este îndeplinirea satisfăcătoare a jaloanelor și a țintelor. Ei trag însă un semnal de alarmă, subliniind că, la modul concret, asta înseamnă că plățile din MRR pot fi efectuate integral chiar dacă normele privind achizițiile publice sau ajutoarele de stat au fost încălcate.
Mecanismul de redresare și reziliență (MRR) sprijină reforme și investiții în țările din UE din februarie 2020, adică de la începutul pandemiei de COVID-19, și se va desfășura până la 31 decembrie 2026. Angajamentele efectuate se ridică la 650 de miliarde de euro, constând în 359 de miliarde de euro sub formă de granturi și 291 de miliarde de euro sub formă de credite. MRR este un mecanism de finanțare nou, care nu se bazează pe costurile reale suportate. El este pus în aplicare sub gestiunea directă a Comisiei Europene, care poartă și răspunderea finală.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1563 / 20200 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Practica de Banking & Finance de la Bondoc & Asociații rămâne calibrată pe proiecte de mare anvergură, execuție la standarde internaționale și expunere transfrontalieră constantă | De vorbă cu partenerele Simona Petrișor și Diana Ispas despre tendințe, tipuri de finanțări, structuri inovatoare și provocările anului din acest sector. Portofoliul de proiecte îmbină ”verdele”, infrastructura și consolidarea bancară, repere clare ale unui an încărcat
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...