ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

EY Consumer Index: 56% dintre respondenţi sunt preocupaţi de creşterea costurilor pentru energie electrică, gaz şi apă

20 Decembrie 2024   |   BizLawyer

Majoritatea tinerilor cu vârste între 18 şi 30 de ani sunt cel mai îngrijoraţi că nu vor putea cumpăra o locuinţă fără ajutor financiar.

 
 
Peste jumătate (56%) dintre respondenţii la studiul EY Consumer Index România 2024 sunt preocupaţi de creşterea costurilor pentru energie electrică, gaz şi apă, accesul la asistenţă medicală de calitate (54%) şi posibilitatea de a găsi un loc de muncă (52%) fiind alte preocupări importante.

De asemenea, 48% din respondenţi sunt îngrijoraţi de creşterea impozitelor şi a costului alimentelor, iar 40% cred că nu vor putea cumpăra o casă în viitorul apropiat.

Majoritatea tinerilor cu vârste între 18 şi 30 de ani sunt cel mai îngrijoraţi că nu vor putea cumpăra o locuinţă fără ajutor financiar. Pe de altă parte, 81% dintre tinerii între 18 şi 24 de ani sunt extrem de preocupaţi de rezultatul alegerilor politice, iar 83% sunt îngrijoraţi de creşterea costului vieţii. În ceea ce priveşte evoluţia economiei naţionale, 68% dintre respondenţii între 51 şi 65 de ani sunt îngrijoraţi de viitorul acesteia.


"În 2024, starea de pesimism a românilor s-a accentuat, atât în ceea ce priveşte situaţia financiară personală, cât şi economia naţională. Dacă în 2023, principala îngrijorare era legată de creşterea preţurilor şi a costului vieţii din cauza inflaţiei, în 2024, 70% dintre respondenţi sunt preocupaţi de rezultatele alegerilor politice, considerate determinante pentru economia României. Alte îngrijorări majore includ creşterea costului vieţii (68%) şi mersul economiei (61%)", a declarat Georgiana Iancu, partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte şi liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România, citată într-un comunicat remis, vineri, AGERPRES.

Potrivit sursei citate, anul acesta românii au manifestat o atenţie sporită pentru a nu irosi mâncarea, procentul celor care adoptă acest comportament crescând semnificativ de la 80% anul trecut, la 89%. De asemenea, 61% dintre respondenţi nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendinţe în modă, iar 58% preferă să repare lucrurile în loc să le înlocuiască. Cât priveşte mărcile, 39% dintre respondenţi consideră că mărcile nu sunt foarte importante în deciziile lor de cumpărare.

În ceea ce priveşte reducerea cheltuielilor, accesoriile de modă (68%), electronicele de consum (59%) şi jucăriile sau gadgeturile (58%) sunt principalele categorii vizate. În contrast, îmbrăcămintea, încălţămintea şi produsele de frumuseţe şi cosmetice sunt mai puţin vizate pentru economisire.

În timp ce respondenţii cu vârste sub 30 de ani doresc să îşi reducă achiziţiile pentru a economisi bani, cei din categoria de vârstă de peste 51 de ani tind să cumpere mai puţin, raţionalizându-şi nevoile de consum.

Comparativ cu anul trecut, mai mulţi respondenţi intenţionează să adopte o atitudine mai prudentă faţă de consum şi să îşi reducă cheltuielile. Totuşi, în anumite domenii, estimările consumatorilor arată că acest lucru nu va fi posibil, din cauza creşterilor anticipate ale costurilor, în special pentru energie (57%), alimente proaspete (38%) şi îmbrăcăminte-încălţăminte (23%). În plus, respondenţii prevăd cheltuieli mai mari pentru vacanţe şi sărbători (41%), activităţi recreative (27%) şi cadouri sau donaţii caritabile (26%).

Reducerea cheltuielilor vizează categorii precum mobilier sau electrocasnice (43%), gustări şi snacks-uri (41%), mâncare de la restaurant (39%), articole de lux (39%) sau echipamente sportive (32%).

Studiul mai semnalează că, de asemenea, consumatorii sunt din ce în ce mai deschişi să cumpere produse marcă proprie oferite de retaileri din categoriile de alimente proaspete (64%), îngrijirea casei şi a gospodăriei (53%) şi alimente ambalate (51%). În contextul creşterii generale a preţurilor, 62% dintre respondenţi consideră că produsele marcă proprie îi ajută să economisească bani. Totuşi, interesul pentru îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii marcă proprie a retailerilor a scăzut semnificativ, de la 36% anul trecut la doar 26% în prezent.

Aproape două treimi dintre respondenţi (64%) au observat că unele mărci au redus dimensiunile pachetelor, menţinând însă preţurile constante sau chiar crescându-le. Acest fenomen, cunoscut sub denumirea de shrinkflation, influenţează percepţia consumatorilor. În acest context, interesul pentru evenimentele de cumpărături, precum Black Friday sau Valentine's Day a crescut, atingând 60% în acest an, comparativ cu 51% anul trecut. Aceasta sugerează o dorinţă mai mare de a profita de reduceri şi oportunităţi de economisire.

Cumpărăturile exclusiv online au câştigat popularitate, fiind preferate de 50% dintre respondenţi în timpul ultimului eveniment major de reduceri, cu o creştere de 4% faţă de anul anterior. La ultimul mare eveniment de cumpărături, majoritatea respondenţilor (32%) au declarat că au cheltuit aproximativ la fel ca în anii anteriori; totuşi, 27% au raportat cheltuieli mai mari, iar 24% au cheltuit mai puţin.

Pentru perioada sărbătorilor şi vacanţelor din decembrie şi ianuarie, 39% dintre respondenţi se aşteaptă să cheltuiască aproximativ la fel ca anul trecut, iar 37% prevăd cheltuieli mai mari.

"Românii manifestă, în general, un nivel ridicat de pesimism, această trăsătură fiind evidenţiată în numeroase studii sociale şi economice. Este pentru prima dată în ultimii trei ani când sondajul anual EY România relevă clar capitolele la care respondenţii au bifat, în proporţii semnificative, opţiunea "îngrijorat"", se mai arată în comunicat.

Astfel, două treimi (67%) dintre respondenţi se tem că situaţia economică se va înrăutăţi, ceea ce reprezintă o creştere de 7% faţă de anul precedent. În ceea ce priveşte locurile de muncă, 60% dintre respondenţi estimează că situaţia va rămâne neschimbată în 2024, ceea ce sugerează aşteptări scăzute privind îmbunătăţirea pieţei muncii. De asemenea, în 2024, peste jumătate dintre respondenţi (59%) se declară extrem de îngrijoraţi de conflicte şi războaie externe.

"Aşteptările privind creşterile de taxe şi impozite, inflaţia în ascensiune, deficitul bugetar care depăşeşte limitele acceptate de Uniunea Europeană şi majorarea constantă a preţurilor la produsele de bază contribuie la un climat tot mai îngrijorător. Toate aceste aspecte, coroborate cu tensiunea specifică unui an electoral, vin să explice pesimismul accentuat resimţit de români", a explicat Georgiana Iancu.

EY Consumer Index 2024 s-a derulat în perioada noiembrie-decembrie 2024. Din totalul respondenţilor, 42% au vârste între 18 şi 40 de ani, 43% între 41 şi 65 de ani, din care aproape 70% de gen feminin, restul, masculin. Majoritatea respondenţilor au fost din mediul urban (91%), cu 59% din Bucureşti, 9% din Cluj, 6% din Ilfov, 5% din Iaşi şi 4% din Timiş. Cei mai mulţi au studii universitare şi post-universitare - 98%, restul au studii medii şi post-liceale. Ca ocupaţie, 87% sunt angajaţi, 8% sunt liber profesionişti şi 3% pensionari, iar ca venituri, o treime dintre participanţi au venituri lunare între 5.000 - 9.999 lei, 20% între 10.000 - 15.000 lei, iar 27% depăşesc 15.000 lei.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 51,2 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024.

Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1000 de angajaţi din România şi Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3 / 18203
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...