
INSCOP: Aproape 90% dintre români consideră că este în interesul naţional ca România să rămână în UE şi NATO (studiu)
10 Aprilie 2025
AgerpresCorupţia care amplifică nedreptăţile din societate este cea mai mare problemă a României pentru 44% dintre respondenţi, instabilitatea politică şi efectele sale asupra bunei guvernări pentru 21,8% dintre români, starea precară a democraţiei care limitează libertatea oamenilor de a-şi alege preşedintele pentru 17,2% dintre respondenţi, iar pentru 15,1% sunt problemele economice care provoacă scăderea puterii de cumpărare.
Aproape 61% dintre români sunt de părere că lucrurile în România se îndreaptă într-o direcţie greşită, în timp ce 89,7% consideră că este în interesul naţional ca România să rămână în UE şi NATO, arată ultimul studiu sociologic INSCOP Research, "Atitudinea populaţiei cu privire la patriotismul economic şi vulnerabilităţile regimului democratic", realizat la comanda Confederaţiei Patronale Concordia.
Corupţia care amplifică nedreptăţile din societate este cea mai mare problemă a României pentru 44% dintre respondenţi, instabilitatea politică şi efectele sale asupra bunei guvernări pentru 21,8% dintre români, starea precară a democraţiei care limitează libertatea oamenilor de a-şi alege preşedintele pentru 17,2% dintre respondenţi, iar pentru 15,1% sunt problemele economice care provoacă scăderea puterii de cumpărare.
Corupţia care amplifică nedreptăţile din societate este cea mai mare problemă a României pentru 44% dintre respondenţi, instabilitatea politică şi efectele sale asupra bunei guvernări pentru 21,8% dintre români, starea precară a democraţiei care limitează libertatea oamenilor de a-şi alege preşedintele pentru 17,2% dintre respondenţi, iar pentru 15,1% sunt problemele economice care provoacă scăderea puterii de cumpărare.
"Cercetarea sociologică, cea mai amplă de acest tip realizată în ultimii ani, demontează o serie de poveşti false inserate în dezbaterea publică de voci populiste şi extremiste precum faptul că românii ar respinge investiţiile străine, că au devenit anti-europeni sau că patriotismul economic se reduce la CNP-ul românesc al celui care creează plus-valoare în economia românească. Studiul INSCOP ne spune că românii, în cea mai mare parte a lor, văd cu înţelepciune avantajele investiţiilor în România, vor masiv în Uniunea Europeană şi NATO (aproape 90%), dar doresc în schimb ca ţara să îşi negocieze mai bine interesele în UE. Pe de altă parte, încep şi să aprecieze companiile de stat, cu condiţia să fie conduse corect şi nu cred că România are controlul deplin asupra deciziilor sale economice sau politice. De asemenea, regimul democratic şi statul de drept sunt vulnerabile în condiţiile în care românii cred că principala problemă a ţării este corupţia, că legile nu sunt aplicate la fel pentru toţi, iar alegerile sunt influenţate de alte state. În fine, în contextul de securitate actual, românii (peste 75%) susţin puternic creşterea cheltuielilor pentru apărare", precizează directorul INSCOP Research, Remus Ştefureac, într-un comunicat transmis joi AGERPRES.
La rândul său, directorul executiv al Confederaţiei Patronale Concordia, apreciază că românii privesc companiile ca pe un motor de stabilitate şi progres. "Avem nevoie de un pact autentic între mediul de afaceri, societate şi stat; un acord care să aibă la bază încrederea şi să susţină o creştere coerentă şi echilibrată. Studiul arată că românii privesc companiile ca pe un motor de stabilitate şi progres. E timpul să valorificăm această deschidere pentru a pune bazele unei economii sănătoase, care funcţionează pentru toţi", a subliniat Burnete.
Potrivit studiului, 60,9% dintre români sunt de părere că lucrurile în România se îndreaptă într-o direcţie greşită, în timp ce 28% cred că se îndreaptă într-o direcţie bună.
În ceea ce priveşte apartenenţa la UE şi la NATO, 89,7% dintre români cred că este în interesul naţional ca România să rămână în UE şi NATO, în timp ce 6,4% sunt de părerea contrarie.
Studiul mai arată că 40,6% dintre cei chestionaţi cred că apartenenţa României la Uniunea Europeană limitează prea mult suveranitatea naţională, în timp ce 51,6% sunt de părerea contrarie.
Legat de protejarea intereselor economice în UE, 80,7% dintre români cred că, pentru a-şi proteja interesele economice, România ar trebui să negocieze condiţii mai favorabile în cadrul Uniunii Europene, 10% să nu facă nimic, pentru că interesele economice şi naţionale sunt protejate. Doar 4,8% cred că România ar trebui să iasă din Uniunea Europeană.
Întrebaţi cum consideră că este nivelul investiţiilor străine în România în comparaţie cu ţările Uniunii Europene, 8,4% dintre participanţii la sondaj apreciază că este mult mai ridicat, 9,3% ceva mai ridicat, 26,3% ceva mai scăzut, 24,4% mult mai scăzut, iar 21,3% aproximativ la fel.
"67,9% dintre români şi-ar dori ca investiţiile străine în România să crească, 14,8% şi-ar dori să scadă, iar 14,5% să rămână la fel. Ponderea non-răspunsurilor este de 2,8%", se arată în studiul citat.
Părerea românilor despre companiile multinaţionale care investesc în România este una bună în general (71,1%), în timp ce 24,6% au o părere proastă. De asemenea, părerea despre companiile din UE care investesc în România este bună pentru 73,6% dintre respondenţi, iar pentru 18,3% este una proastă.
Studiul mai arată şi părerea despre companiile româneşti care investesc în alte ţări, unde 61,5% dintre cei chestionaţi au răspuns că au o părere bună, în timp ce 29,6% au o părere proastă.
"Au o părere bună despre companiile româneşti investesc în alte ţări în special persoanele cu studii superioare şi persoanele cu venituri ridicate şi foarte ridicate, în timp ce părerea proastă se întâlneşte în special în rândul persoanelor cu studii primare şi al persoanelor cu venituri foarte reduse şi reduse", relevă studiul INSCOP.
Românii au o părere bună şi despre companiile româneşti care se extind în UE, respectiv 82,1% dintre cei intervievaţi, în timp ce 12% au o părere proastă.
De asemenea, 49,7% dintre respondenţi sunt de acord cu afirmaţia "Guvernul României ar trebui să promoveze aceleaşi reguli şi pentru companii româneşti şi pentru companii străine deopotrivă". 46,4% îşi exprimă acordul cu afirmaţia "Guvernul României ar trebui să promoveze reguli preferenţiale pentru susţinerea companiilor româneşti, chiar dacă acest lucru ar descuraja investiţiile companiilor străine/multinaţionale".
"Sunt de părere că Guvernul României ar trebui să promoveze reguli preferenţiale pentru susţinerea companiilor româneşti, chiar dacă acest lucru ar descuraja investiţiile companiilor străine/multinaţionale mai ales persoanele cu vârsta între 30 şi 44 de ani şi angajaţii la stat. Consideră că Guvernul României ar trebui să promoveze aceleaşi reguli şi pentru companii româneşti şi pentru companii străine deopotrivă mai ales locuitorii din Capitală şi persoanele cu venituri foarte ridicate", se mai arată în sondaj.
Potrivit sursei citate, 56,2% dintre respondenţi sunt de părere că România ar avea de câştigat dacă pe piaţa internă ar exista mai multe companii de stat. La polul opus, 38,7% cred că România ar avea de câştigat dacă pe piaţa internă ar exista mai multe companii private.
Studiul arată că persoanele cu studii primare şi venituri foarte reduse sunt de părere că România ar avea de câştigat dacă pe piaţa internă ar exista mai multe companii de stat mai ales, iar persoanele cu studii superioare şi persoanele cu venituri foarte ridicate împărtăşesc părerea contrarie.
Totodată, 62,9% dintre români cred că există riscul ca unele companii străine/multinaţionale să plece din România în următoarea perioadă, 30,6% sunt de părere că nu există acest risc.
Studiul relevă că 53,1% dintre cei intervievaţi cred că România ar avea de pierdut dacă pe piaţa internă ar fi mai puţine companii străine/multinaţionale, 39.6% sunt de părere că România ar avea de câştigat într-un asemenea scenariu.
"Sunt de părere că România ar avea de pierdut dacă pe piaţa internă ar fi mai puţine companii străine/multinaţionale mai ales persoanele cu vârsta între 45 şi 59 de ani, persoanele cu studii superioare şi persoanele cu venituri mari şi foarte mari. Împărtăşesc părerea contrarie mai ales persoanele cu studii primare şi persoanele cu venituri mici şi foarte mici", reiese din cercetarea sociologică.
În opinia a 30,5% dintre respondenţi, cea mai importantă condiţie pentru ca o companie să poată fi considerată o campanie românească este ca acea companie să îşi plătească taxele în România. Condiţia ca majoritatea angajaţilor să fie români este cea mai importantă pentru 20,5% dintre cei intervievaţi. 18,3% menţionează să aibă acţionari/proprietari români, 16,9% marca/ brandul să fie românească, iar 9,1% să aibă sediul central în România.
În opinia a 77,8% dintre cei intervievaţi este în interesul naţional al României ca statul să sprijine companiile străine care plătesc taxe şi impozite în România, 20% sunt de părerea contrară.
Cercetarea sociologică mai arată că 61% dintre cei intervievaţi consideră că este în interesul naţional al României ca statul să sprijine companiile româneşti care doresc să investească în străinătate, în timp ce 35,4% sunt de părerea contrară.
"79,5% dintre respondenţi consideră că este în interesul naţional al României ca statul să sprijine companiile străine care colaborează strâns cu companiile româneşti, 17,5% sunt de părerea contrară, iar 3% nu ştiu sau nu răspund. De asemenea, 77,2% dintre români consideră că este în interesul naţional al României ca statul român să sprijine companiile româneşti care vor să achiziţioneze companii străine din România", se menţionează în document.
Totodată, 15,8% dintre români cred că "România are controlul deplin asupra deciziilor sale politice" în foarte mare măsură, 25,8% în destul de mare măsură, 24,4% în destul de mică măsură şi 29,5% în foarte mică măsură sau deloc.
În ceea ce priveşte controlul asupra deciziilor economice, 11,3% dintre români cred că "România are controlul deplin asupra deciziilor sale economice" în foarte mare măsură, 23,9% în destul de mare măsură, 29% în destul de mică măsură şi 29,9% în foarte mică măsură sau deloc.
Cercetarea mai arată că 12,6% dintre români cred că "legea este aplicată în mod egal pentru toţi cetăţenii" în foarte mare măsură, 17,2% în destul de mare măsură, 25,9% în destul de mică măsură şi 42,6% în foarte mică măsură sau deloc.
Potrivit sursei citate, 40,9% dintre români cred că "alegerea preşedintelui depinde doar de votul cetăţenilor" în foarte mare măsură, 24,6% în destul de mare măsură, 12,6% în destul de mică măsură şi 19,6% în foarte mică măsură sau deloc.
Referitor la influenţarea alegerilor prezidenţiale de către alte state, 32,6% dintre români cred că "alegerea preşedintelui este influenţată puternic de acţiunile ostile ale altor state" în foarte mare măsură, 28,5% în destul de mare măsură, 17,1% în destul de mică măsură şi 18,1% în foarte mică măsură sau deloc.
Întrebaţi care este la acest moment cea mai mare problemă a României, 44% dintre respondenţi au ales varianta "corupţia care amplifică nedreptăţile din societate", 21,8% "instabilitatea politică şi efectele sale asupra bunei guvernări", 17,2% "starea precară a democraţiei care limitează libertatea oamenilor de a-şi alege preşedintele", iar 15,1% "problemele economice care provoacă scăderea puterii de cumpărare".
În contextul în care în ultima perioadă se discută tot mai mult ca Europa să îşi reducă dependenţa militară faţă de SUA şi NATO prin creşterea cheltuielilor în domeniul Apărării, respondenţii au fost întrebaţi dacă ar fi de acord cu o asemenea perspectivă pentru ca România să-şi apere suveranitatea în cazul unei agresiuni militare. 76,2% susţin o asemenea creştere a cheltuielilor pentru Apărare, în timp ce 21,1% se opun.
Nu în ultimul rând, 77,1% dintre români cred că retragerea trupelor NATO din estul Europei ar afecta securitatea naţională a României, în timp ce 20,3% împărtăşesc opinia contrarie.
Sondajul a fost realizat de INSCOP Research la comanda Confederaţiei Patronale Concordia. Datele au fost culese în perioada 13- 17 martie 2025. Metoda de cercetare: anchetă sociologică prin intermediul chestionarului. Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eşantionului multistadial stratificat fiind de 1000 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupaţie) pentru populaţia neinstituţionalizată a României, cu vârsta de 18 ani şi peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ą 3,1%, la un grad de încredere de 95%.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 378 / 19251 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...