
Jumătate dintre companiile din România publică anual un raport de sustenabilitate (studiu)
02 Mai 2025
AgerpresSubiectele principale incluse în rapoartele de sustenabilitate din România sunt: schimbările climatice şi emisiile de carbon (60%), economia circulară (52%) şi drepturile omului (50%). În acelaşi timp, cele mai mari provocări menţionate fac referire la înţelegerea reglementărilor (56%) şi la găsirea furnizorului potrivit (40%).
Aproape jumătate (46%) dintre companiile din România prioritizează, în 2025, strategiile de sustenabilitate, iar peste trei sferturi dintre acestea (76%) integrează rapoartele de sustenabilitate cu situaţiile financiare, reiese dintr-un studiu de specialitate, publicat recent.
Conform datelor analizate de Forvis Mazars, parteneriatul internaţional de audit, taxe şi consultanţă, 50% dintre entităţile care activează în România au declarat că publică un raport de sustenabilitate, în timp ce 40% afirmă că sunt "complet pregătite" pentru a respecta reglementările privind raportarea de sustenabilitate, iar 44% se consideră "în mare măsură pregătite".
Conform datelor analizate de Forvis Mazars, parteneriatul internaţional de audit, taxe şi consultanţă, 50% dintre entităţile care activează în România au declarat că publică un raport de sustenabilitate, în timp ce 40% afirmă că sunt "complet pregătite" pentru a respecta reglementările privind raportarea de sustenabilitate, iar 44% se consideră "în mare măsură pregătite".
Subiectele principale incluse în rapoartele de sustenabilitate din România sunt: schimbările climatice şi emisiile de carbon (60%), economia circulară (52%) şi drepturile omului (50%). În acelaşi timp, cele mai mari provocări menţionate fac referire la înţelegerea reglementărilor (56%) şi la găsirea furnizorului potrivit (40%).
Deşi 32% dintre companiile din România consideră expansiunea internaţională o prioritate strategică, 82% dintre lideri declară că organizaţiile lor intenţionează să se extindă într-o nouă ţară în următorii cinci ani, Germania fiind destinaţia principală (12%), urmată de Ungaria, Italia, Olanda, Elveţia şi SUA (câte 7%, fiecare).
În context, principalele provocări cu care se confruntă companiile atunci când se extind în străinătate se referă la asigurarea unei forţe de muncă locale (59%) şi înţelegerea reglementărilor locale (54%), alături de stabilirea lanţurilor de aprovizionare locale şi localizarea produselor sau serviciilor (44%).
Cercetarea de specialitate arată că, în România, 68% dintre liderii executivi (C-suite) dispun, deja, de o strategie de transformare a companiei cu ajutorul tehnologiei. Dintre aceştia, 54% au implementat strategii pentru Inteligenţa Artificială Generativă (GenAI), iar 44% pentru Inteligenţa Artificială Discriminatorie, poziţionând ţara noastră la un nivel comparabil cu alte ţări din Europa Centrală şi de Est (ECE), uşor sub media globală.
Cu toate acestea, 80% dintre lideri sunt încrezători în rentabilitatea investiţiilor în transformarea digitală, un nivel de încredere similar fiind exprimat şi pentru GenAI (76%), în timp ce pentru cea discriminatorie este uşor mai redus (62%). Principala prioritate a transformării digitale rămâne îmbunătăţirea eficienţei şi productivităţii (54%).
Pe de altă parte, principalul obstacol în calea succesului este reprezentat de costurile sau bugetul limitat (44%), urmat de viteza şi complexitatea implementării (42%) şi de preocupările legate de securitate şi conformitate cu reglementările (42%).
Totodată, Inteligenţa Artificială este considerată un factor important de 86% dintre lideri, 34% anticipând un "impact major" şi 52% un "impact minor". În prezent, 70% dintre companii utilizează IA pentru procese interne, iar 64% o aplică în produse sau servicii comerciale. Principalele obiective ale implementării IA sunt excelenţa operaţională (28%) şi susţinerea iniţiativelor de creştere (23%).
Cu toate acestea, preocupările etice persistă: 80% dintre liderii C-suite exprimă un anumit nivel de îngrijorare faţă de IA, 33% dintre aceştia considerând aceste îngrijorări ca fiind "majore". În plus, 60% dintre lideri consideră că reglementarea IA este fie "esenţială", fie "foarte importantă", se notează în concluziile studiului.
O pondere covârşitoare din rândul respondenţilor de pe piaţa locală (90%) se declară optimişti în perspectiva creşterii afacerii în 2025, însă rămân conştienţi de provocările care pot împiedica progresul: creşterea concurenţei (36%), noile reglementări (28%) şi tensiunile sau instabilitatea politică (28%).
"Pe lângă aceste provocări interne, tendinţele externe vor influenţa decisiv mediul de afaceri. Creşterea concurenţei (48%) este principalul factor extern, urmat de tendinţele economice (36%) şi energetice (34%), care rămân, de asemenea, aspecte esenţiale de luat în considerare. Acest lucru marchează o schimbare faţă de 2023, când liderii români considerau preţurile şi lipsa resurselor energetice (61%) drept principale ameninţări. În prezent, creşterea concurenţei devine factorul predominant, o tendinţă reflectată atât la nivel regional, cât şi global", se menţionează în studiu.
Potrivit sursei citate, la nivel regional, liderii de afaceri din ECE rămân optimişti, cu nouă din zece executivi având o perspectivă solidă de creştere pentru afacerile lor în 2025. Aceştia au identificat creşterea concurenţei (38%), incertitudinea economică (32%) şi preţurile energiei (31%) ca fiind principalii factori care pot încetini ritmul de creştere.
De asemenea, cele mai importante priorităţi de transformare digitală pentru executivii din ECE sunt eficienţa şi productivitatea (50%), apropiate de media globală de 55%, urmate de securitate (46%), cu patru puncte peste media globală. În concordanţă cu alţi lideri C-suite la nivel global (37%), managementul riscurilor este esenţial în regiune (43%).
La capitolul angajări, principalele dificultăţi de recrutare în ECE se înregistrează la nivelul absolvenţilor, entry-level şi middle management, iar la nivel regional există dificultăţi mai mici în recrutarea seniorilor, comparativ cu alţi lideri C-suite, la nivel global.
Studiul C-suite Barometer: outlook 2025 a fost realizat în perioada 28 septembrie - 23 octombrie 2024 pe un eşantion de 1.706 lideri C-suite din organizaţii cu scop lucrativ, cu venituri anuale de peste un milion de dolari, din mai mult de 35 de ţări.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 431 / 19422 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
“Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | Patru case locale independente de avocați și două birouri ale unor firme internaționale, pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România”. NNDKP, CMS și Schoenherr, printre premianți, Popescu & Asociații, listată în trei categorii. Ce avocați români sunt în prim plan, anul acesta
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...