ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

KPMG | ”Sistemul de remunerare a conducătorilor companiilor listate” la a treia ediție. Cum arată salariile primite de CEO și CFO

19 Decembrie 2024   |   BizLawyer

Studiul a constatat că salariul (remunerația fixă) la nivel de CEO din companiile analizate s-a situat între 48.000 RON și 3.138.366 RON anual.

 
 
Mai bine de jumătate (39 din 67) dintre companiile analizate de KPMG în cel mai recent studiu - „Sistemul de remunerare - Remunerarea conducătorilor din cadrul companiilor listate”, oferă o formă de remunerație variabilă pentru directorii executivi, în ușoară creștere față de anii anteriori.

Remunerația variabilă joacă un rol esențial, contribuind atât la motivarea, cât și la stimularea performanței directorilor executivi, în vederea atingerii obiectivelor strategice ale organizației. De asemenea, studiul mai arată că salariile conducătorilor din companiile listate la Bursă au urcat la un nou nivel în 2023, cu o creștere de 26% la vârful remunerației CEO, față de 2022. Spre deosebire de anii precedenți, cel mai mare salariu, atât pentru CEO, cât și pentru CFO, este acordat într-o companie din indicele BET (cele mai tranzacționate companii la Bursă).


2024 a fost al treilea an în care companiile listate la Bursa de Valori București au avut obligația de a publica detalii în legătură cu remunerațiile conducătorilor. Studiul KPMG a vizat o analiză a pachetelor acordate de companiile listate membrilor consiliilor de administrație, precum şi directorilor executivi, în cazul sistemului unitar de administrare, respectiv membrilor consiliilor de supraveghere, precum şi directoratului, în cazul sistemului dualist de administrare, analizând toate componentele pachetului de remunerare conform rapoartelor publicate în anul 2024, pentru remunerația acordată în 2023.

Studiul a constatat că salariul (remunerația fixă) la nivel de CEO din companiile analizate s-a situat între 48.000 RON și 3.138.366 RON anual. Dacă suma minimă acordată unui CEO este similară celei de anul trecut, cea maximă a crescut cu aproximativ 26%. De notat că, în cazul remunerației maxime oferite CEO-ului, companiile care au acordat-o în cei doi ani de analiză sunt diferite.

Aceleași tendințe de creștere le întâlnim și la salariile primite de directorii financiari (CFO), unde se observă o majorare a limitei superioare a remunerației fixe – 1.863.535 RON, în timp ce limita inferioară a scăzut – 41. 297 RON.  Pe de altă parte, dintre cei 13 directori financiari ai companiilor BET analizați, 9 se situează în prima jumătate a clasamentului.

În general, salariul primit de către directorii executivi este corelat cu dimensiunea companiei (remunerația crește odată cu mărimea ei), însă doar ca tendință, nu și ca regulă, existând abateri și situații excepționale. Companiile parte din BET – cele mai tranzacționate companii de la Bursă, care au făcut parte din analiza KPMG, plătesc, în general, o remunerație proporțională cu dimensiunea companiei.

Mădălina Racovițan, Partener Consultanță Fiscală, Head of People Services, KPMG în România, afirmă: “Comparativ cu anii anteriori, se înregistreză o ușoară creștere a numărului companiilor care oferă remunerație variabilă, peste jumătate incluzând această componentă în pachetul de remunerare, ceea ce este un semn pozitiv, dar există încă loc pentru îmbunătățire. Introducerea unei componente variabile in pachetele de remunerare a executivilor, bine corelată cu indicatori de performanță, ar putea contribui la crearea unor sisteme mai echilibrate și eficiente. Aceasta ar permite corelarea recompenselor cu performanta individuala si a companiei, stimulând astfel eforturi concentrate pe atingerea obiectivelor strategice.”

Planurile de stimulente pe termen lung (LTIP) reprezintă un instrument important pentru alinierea intereselor managementului cu cele ale acționarilor, oferind de asemenea beneficii semnificative, prin stimularea performanței și promovarea unei dezvoltări sustenabile a companiilor. Deși se observă o tendință de creștere a implementării acestor scheme, numărul companiilor care le adoptă rămâne modest, ceea ce subliniază oportunitatea încă insuficient valorificată de a utiliza aceste instrumente pentru a consolida performanța organizațională.

Cu toate că ESG (Environmental, Social, and Governance) este recunoscut ca un standard esențial pentru evaluarea performanței corporative și este integrat pe scară largă în strategiile globale, studiul KPMG relevă că integrarea ESG în politicile de remunerare ale companiilor listate la BVB rămâne limitată. Doar 18 companii (din 71) menționează aspecte legate de ESG în politicile lor de remunerare, evidențiind necesitatea unei integrări mai ample pentru a alinia mai eficient obiectivele de sustenabilitate și responsabilitate corporativă.

În privința conducătorilor neexecutivi, ponderea companiilor care acordă remunerații variabile a scăzut de la 30% la 25%. Or, conform bunelor practici, structura de remunerare pentru această categorie de conducători ar trebui să excludă componentele variabile, asigurând astfel independența și obiectivitatea în procesul decizional și prevenind potențiale conflicte de interese. Totuși, fiecare companie își ajustează politica de remunerare în funcție de specificul și nevoile proprii.

Studiul  oferă o analiză detaliată și practică a tendințelor în remunerarea conducătorilor companiilor listate, constituind un  reper important în definirea strategiilor de remunerare. Este esențial, însă, ca aceste informații să fie integrate cu o analiză specifică industriei și contextului individual al fiecărei organizații pentru luarea unor decizii optime.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2 / 18196
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Client Choice by Lexology | Patru avocați din România au primit recunoaștere anul acesta și au fost incluși în categoria Global Elite Thought Leader. Georgiana Bădescu (partener Schoenherr) și Luminița Popa (fondator Popa Legal), printre profesioniștii români recomandați de clienți pentru serviciile ireproșabile și calitatea asistenței oferite
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Irina Stănică, absolventă „Magna cum Laude” a Facultății de Drept și coordonatoarea practicii de Dreptul Muncii de la Toncescu și Asociații - KPMG Legal, promovată recent pe poziția de Partener: ”Evoluția unui avocat depinde de un echilibru între talent, muncă și capacitatea de adaptare la schimbare. Consider că un comportament etic, împreună cu competența tehnică și relațiile interpersonale, fac ca un avocat să facă un pas în față într-un mediu competitiv”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...