
Majorarea plafonului de TVA pentru întreprinderile mici, implicaţii mai ample şi obligaţii mai stricte (PwC România)
10 Septembrie 2025
AgerpresÎncepând cu 1 septembrie 2025, se redefineşte statutul de întreprindere mică în contextul aplicării regimului special de scutire de TVA prin majorarea plafonului de scutire de la 300.000 lei la 395.000 lei.
Majorarea plafonului de TVA pentru întreprinderile mici reprezintă o măsură cu implicaţii mai ample şi obligaţii mai stricte decât ar părea la prima vedere, atrag atenţia reprezentanţii companiei de consultanţă PwC România.
Aceştia susţin că, deşi la o primă vedere pare un act normativ care vizează statutul de întreprindere mică prin majorarea plafonului de TVA, în fapt, Ordonanţa Guvernului 22/2025 aduce schimbări mai ample şi cu obligaţii mai stricte. Actul normativ introduce o serie de modificări în materie de TVA, cu impact direct asupra întreprinderilor mici şi prestatorilor de servicii, precum extinderea regimului special de scutire în cadrul UE şi redefinirea locului prestării serviciilor.
Aceştia susţin că, deşi la o primă vedere pare un act normativ care vizează statutul de întreprindere mică prin majorarea plafonului de TVA, în fapt, Ordonanţa Guvernului 22/2025 aduce schimbări mai ample şi cu obligaţii mai stricte. Actul normativ introduce o serie de modificări în materie de TVA, cu impact direct asupra întreprinderilor mici şi prestatorilor de servicii, precum extinderea regimului special de scutire în cadrul UE şi redefinirea locului prestării serviciilor.
Concret, începând cu 1 septembrie 2025, se redefineşte statutul de întreprindere mică în contextul aplicării regimului special de scutire de TVA prin majorarea plafonului de scutire de la 300.000 lei la 395.000 lei.
Astfel, deşi plafonul pentru aplicarea regimului special de scutire creşte, obligaţiile contribuabililor devin mai stricte: este eliminată perioada de "graţie " de o lună în vederea solicitării înregistrării în scopuri de TVA. Prin noile modificări, persoanele impozabile care aplică regimul de scutire de TVA vor fi obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în ziua depăşirii plafonului; TVA se va colecta începând cu tranzacţia care determină depăşirea plafonului de scutire TVA; dispare perioada de 10 de zile pentru formalităţile de înregistrare - obligaţia intervine imediat; facturile emise fără TVA care au condus la depăşirea plafonului trebuie corectate, astfel încât beneficiarii să poată exercita dreptul de deducere conform prevederilor legale.
Potrivit reprezentanţilor companiei de consultanţă, regimul special de scutire de TVA destinat întreprinderilor mici a fost extins la nivelul Uniunii Europene prin transpunerea Directivei (UE) 2020/285. Noile reglementări permit întreprinderilor mici să aplice acest regim special de scutire de TVA şi în alte state membre decât cel de stabilire. Astfel, contribuabilii care desfăşoară activităţi transfrontaliere beneficiază de posibilitatea aplicării regimului special de scutire de TVA în alte jurisdicţii europene, dacă cifra lor de afaceri anuală agregată la nivelul UE nu depăşeşte plafonul de 100.000 euro şi dacă cifra de afaceri efectuată în statul membru nu depăşeşte plafonul de scutire de TVA aplicabil acelui stat membru. De asemenea, contribuabilii din alte state membre pot aplica aceeaşi scutire în România, dacă respectă aceleaşi condiţii.
Totodată, ordonanţa aduce modificări cheie care vizează definirea locului efectiv al prestării serviciilor, element esenţial în locului de impozitare a TVA.
Pentru tranzacţiile (B2C) realizate între persoane impozabile (prestatori) şi persoane neimpozabile (consumatori finali), locul prestării serviciilor va fi în funcţie de modul prestării acestor servicii, astfel: pentru serviciile legate de activităţi culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, educaţionale, de divertisment, târguri, expoziţii şi alte activităţi similare desfăşurate într-un spaţiu fizic - locul de impozitare a TVA va fi în statul unde are loc evenimentul; dacă aceleaşi servicii menţionate anterior sunt prestate virtual/digital - locul de impozitare a TVA va fi în statul unde beneficiarul este stabilit sau are domiciliul.
Pentru tranzacţiile de tip B2B care au loc exclusiv între persoane impozabile, se menţine principiul conform căruia locul de impozitare a TVA este în statul unde se desfăşoară efectiv evenimentul.
În ceea ce priveşte obligaţiile din sistemul RO e-TVA, prezenta Ordonanţă amână până la 31 decembrie 2025 obligaţia contribuabililor de a răspunde notificărilor de conformare transmise de ANAF pentru diferenţele constatate între decontul pre-completat (P300) şi decontul efectiv depus (D300) până la 31 decembrie 2025.
În această perioadă: nu se aplică sancţiuni pentru aceste neconcordanţe; nu se realizează încadrarea în categoria entităţilor cu risc fiscal pe acest criteriu.
Această măsură oferă un interval necesar de adaptare, permiţând contribuabililor să se familiarizeze cu noul mecanism fără presiunea penalităţilor.
Potrivit sursei citate, în ansamblu, Ordonanţa oferă oportunităţi de conformare şi adaptare, dar impune şi o atenţie sporită din partea contribuabililor pentru a evita riscurile fiscale într-un cadru legislativ tot mai complex.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 18 / 19886 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Banking & Finance | Echipa Popovici Nițu Stoica & Asociații, coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica, a acordat consultanță Grupului La Fântâna pentru accesarea unei finanțări sindicalizate de 70 milioane euro, menită să susțină activitatea curentă și dezvoltarea businessului
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
BSMP - Bohâlțeanu și Asociații a asistat UNIGEA România în contractarea unei finanțări de 30,25 milioane EUR pentru dezvoltarea unui proiect solar de referință de 85 MW în Arad. Echipă pluridisciplinară, coordonată de partenerii Daniela Milculescu și Ionuț Bohâlțeanu, într-un efort multijurisdicțional ce a reunit investitori și consultanți cheie din patru țări
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...