Penalităţile pentru întârzieri în livrarea trenurilor gestionate de ARF ajung la 90 milioane de lei (ministru)
04 Iunie 2024
AgerpresCifrele au fost anunţate marţi de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a mers în Gara de Nord pentru a vedea cinci vagoane şi două locomotive modernizate din fondurile proprii ale companiei CFR Călători.
Producătorul francez Alstom are de plată în acest moment penalităţi de 90 de milioane de lei pentru întârzierile înregistrate la livrarea trenurilor contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) şi în jur de 22-23 milioane de euro pentru garniturile de metrou care trebuiau să circule pe Magistrala 5.
Cifrele au fost anunţate marţi de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a mers în Gara de Nord pentru a vedea cinci vagoane şi două locomotive modernizate din fondurile proprii ale companiei CFR Călători.
"Pe 14 iunie va fi prima cursă Bucureşti-Constanţa (cu vagoanele modernizate - n. r.). E un lucru bun, să ştiţi, că aceste vagoane şi locomotive au fost făcute din venituri proprii ale CFR Călători. De asemenea, ei au foarte multe proiecte în derulare, de modernizare. De exemplu, încă şapte contracte, aproape un miliard de euro - vreo 900 de milioane de euro - care sunt din PNRR. Sigur, vine şi partea cealaltă, cele gestionate de cei de la ARF, unde lucrurile, pe o parte din contracte nu sunt încurajatoare, că trebuie să le spunem şi pe cele bune şi pe celelalte. Există întârzieri la acele trenuri (...) şi în acest moment vorbim de penalităţi undeva în jur de 90 de milioane lei (...). Nu vă spun că mai un pic, e anul, de când a venit acea garnitură şi care e tot în teste. Eu înţeleg că suntem undeva mai la marginea Europei, dar în momentul în care ai un contract - ai venit, l-ai câştigat, e pe bani, că nu e muncă patriotică - e bine să te ţii de termenii acelui contract sau, dacă nu poţi, să-i laşi pe alţii, că poate alţii se ţin. Aşa că profit de această ocazie - şi e unul din motivele pentru care am venit astăzi - să transmit că se poate şi să fie o lecţie şi pentru cei care tot întârzie şi tot amână livrarea anumitor garnituri de tren, dar penalităţile curg şi vor curge şi în continuare. La fel şi la metrou. La metrou s-a ajuns pentru garniturile de metrou la peste 20 de milioane de euro, dacă nu mă înşel, în jur de 22-23 de milioane de euro. Aceeaşi companie", a afirmat şeful de la Transporturi.
Cifrele au fost anunţate marţi de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a mers în Gara de Nord pentru a vedea cinci vagoane şi două locomotive modernizate din fondurile proprii ale companiei CFR Călători.
"Pe 14 iunie va fi prima cursă Bucureşti-Constanţa (cu vagoanele modernizate - n. r.). E un lucru bun, să ştiţi, că aceste vagoane şi locomotive au fost făcute din venituri proprii ale CFR Călători. De asemenea, ei au foarte multe proiecte în derulare, de modernizare. De exemplu, încă şapte contracte, aproape un miliard de euro - vreo 900 de milioane de euro - care sunt din PNRR. Sigur, vine şi partea cealaltă, cele gestionate de cei de la ARF, unde lucrurile, pe o parte din contracte nu sunt încurajatoare, că trebuie să le spunem şi pe cele bune şi pe celelalte. Există întârzieri la acele trenuri (...) şi în acest moment vorbim de penalităţi undeva în jur de 90 de milioane lei (...). Nu vă spun că mai un pic, e anul, de când a venit acea garnitură şi care e tot în teste. Eu înţeleg că suntem undeva mai la marginea Europei, dar în momentul în care ai un contract - ai venit, l-ai câştigat, e pe bani, că nu e muncă patriotică - e bine să te ţii de termenii acelui contract sau, dacă nu poţi, să-i laşi pe alţii, că poate alţii se ţin. Aşa că profit de această ocazie - şi e unul din motivele pentru care am venit astăzi - să transmit că se poate şi să fie o lecţie şi pentru cei care tot întârzie şi tot amână livrarea anumitor garnituri de tren, dar penalităţile curg şi vor curge şi în continuare. La fel şi la metrou. La metrou s-a ajuns pentru garniturile de metrou la peste 20 de milioane de euro, dacă nu mă înşel, în jur de 22-23 de milioane de euro. Aceeaşi companie", a afirmat şeful de la Transporturi.
În acest context, Grindeanu a făcut un nou apel la producătorul de material rulant să livreze atât trenurile de călători, cât şi pe cele de metrou, avertizând că penalităţile vor curge în continuare.
"(...) eu sper să se depăşească în perioada următoare, cum sper să se depăşească şi la metrou. Eu înţeleg că poate nu e aşa interesantă piaţa din România ca pieţele din alte părţi, dar dacă tot n-ai această aplecare, poate alţii pot să facă mai bine aceste contracte. Vorbim într-un final, dacă facem un total, sper să nu greşesc, dar sunt 162 de garnituri de tren noi în diverse faze de contractare în momentul ăsta în România. La unele sunt semnate contractele şi trebuie să se livreze sau ar fi trebuit să se livreze, la altele suntem pe ultima sută de metri. Totuşi, nu e muncă patriotică, nu suntem în alte vremuri în care nu vrem să ne întoarcem şi să facem lucruri altcumva decât conform regulilor europene. Avem un contract, trebuie să-l respecţi. Nu-l respecţi, plăteşti penalităţi. Folosesc acest prilej ca să mai mai fac un apel la dânşii, fiindcă, altfel, penalităţile vor curge în continuare, nu le opreşte nimeni", a atenţionat ministrul.
În ceea ce priveşte vagoanele modernizate de CFR Călători, acestea fac parte dintr-un lot de şase vagoane de călători clasa a II-a. Acestea au fost modernizate în conformitate cu standardele UE la Atelierele CFR Griviţa, prin programul investiţional derulat în regim propriu de companie.
Vagoanele modernizate vor fi introduse în compunerea trenurilor de călători în trafic intern şi internaţional, contribuind astfel la creşterea capacităţii de preluare a cererii zilnice de trafic.
Alături de cele şase vagoane nou modernizate, CFR Călători a finalizat şi lucrările la două locomotive electrice.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a contractat de la furnizorul Alstom Ferroviaria SpA 37 rame electrice inter-regionale de lung parcurs printr-un contract de achiziţie încheiat în luna martie 2022. Primul tren electric Alstom Coradia Stream din acest lot a ajuns în România pe 4 decembrie 2023, de atunci aflându-se în teste, în timp ce calendarul de livrare a celorlalte 36 de rame electrice RE-IR s-a decalat. Ultimele estimări indică faptul că abia în toamna lui 2024 va intra în circulaţie cu călători această primă ramă electrică. Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2,42 miliarde lei, fără TVA. Trenurile pentru ARF au fost produse în Polonia.
În ceea ce priveşte contractul pentru garniturile de metrou, primul tren Metropolis din lotul celor 13 contractate de Metrorex a sosit pe 25 aprilie la Depoul Berceni, cu aproape un an întârziere, urmând să fie verificat şi pregătit pentru etapele de probe şi teste specifice. Trenul ''Giurgiu'' face parte din lotul celor 13 trenuri destinate Magistralei 5, achiziţionate pe baza contractului încheiat între Metrorex şi Alstom Transport SA, în 2 decembrie 2020, urmare a procedurilor legale de achiziţie. Contractul are o valoare totală de peste 103 milioane de euro. Trenurile au fost produse în Brazilia, iar primul tren ar fi trebuit să ajungă la Bucureşti în luna iunie 2023, conform contractului.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1241 / 18237 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...