ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Piaţa francizelor din România se află în plină expansiune şi atinge aproape 5, 8 miliarde de euro, în 2024 (analiză)

12 Aprilie 2025   |   Agerpres

Conform datelor Franchwise, jucător din sectorul consultanţei în francize din România, în 2023, piaţa de resort ajunsese la 5,4 miliarde de euro. Astfel, există o tendinţă ascendentă în perioada 2019 - 2024, în care piaţa a înregistrat o creştere anuală de 10%.

 
 
Piaţa francizelor din România a înregistrat o creştere constantă în ultimii ani, fiind estimată la circa 5,8 miliarde de euro la nivelul anului trecut, de la peste 3,5 milioane de euro în 2019, relevă o analiză de specialitate, dată vineri publicităţii.

Conform datelor Franchwise, jucător din sectorul consultanţei în francize din România, în 2023, piaţa de resort ajunsese la 5,4 miliarde de euro. Astfel, există o tendinţă ascendentă în perioada 2019 - 2024, în care piaţa a înregistrat o creştere anuală de 10%.

În 2024, estimările indică existenţa a peste 500 de concepte de franciză active în diverse domenii, de la retailul alimentar şi HoReCa, până la servicii financiare şi tehnologii inovative, cele mai multe - 41% - fiind în sectorul retail, 30% în HoReCa şi 29% în servicii.


"Dacă în 2022, conform datelor furnizate de Asociaţia Română a Francizelor, pe piaţă erau peste 400 de concepte de francize, doi ani mai târziu, în 2024, estimările indicau existenţa a peste 500 de concepte de franciză active în diverse domenii, de la retailul alimentar şi HoReCa, până la servicii financiare şi tehnologii inovative. Investiţia într-o franciză este o oportunitate pentru antreprenorii care nu vor să rişte foarte mult şi astfel investesc într-o afacere care beneficiază de un model de afaceri testat şi un brand deja cunoscut pe piaţă", se arată în studiu.

Francizele sunt populare în retailul alimentar, conform informaţiilor furnizate pieţei în februarie 2025. Astfel, compania Ahold-Delhaize, care deţine lanţul de supermarketuri Mega Image, a înregistrat la finalul lui 2024 vânzări şi taxe ale francizaţilor sau afiliaţilor în valoare de 7,8 miliarde de euro. În România, grupul a lansat conceptul Shop&Go în 2010, în sistem de franciză. La finalul lui 2024, compania Ahold-Delhaize avea 985 de magazine Mega Image şi Shop&Go, cu opt mai multe decât în 2023. Acestora li s-au adăugat din acest an circa 1700 de magazine ale Profi Rom Food, după ce Ahold-Delhaize a achiziţionat reţeaua de la fondul de investiţii Mid Europa Partners în 2025. Din cele 1.700 de magazine Profi, 1.500 sunt operate de parteneri, într-un sistem asemănător cu franciza.

LaDoiPaşi, o altă reţea ce operează în sistem de franciză, a ajuns la peste 2.600 de locaţii, conform informaţiilor de pe site-ul oficial, consolidându-şi poziţia în piaţa retailului de proximitate.

5 to go s-a extins semnificativ, ajungând la peste 510 unităţi în 2023, din care 95% sunt francize. Un total de peste 2.800 de locaţii, în toată ţara, doar pentru trei tipuri de francize. Doar aceste francize, dacă ar fi să facem un calcul estimativ, cu o medie de cinci angajaţi pentru fiecare locaţie, ar însemna peste 14.000 de locuri de muncă.

Franciza Shop&Go (Mega Image) oferă antreprenorilor posibilitatea de a gestiona magazine sub conceptul Shop&Go, destinat unităţilor de proximitate. Taxa de franciză este între 10.000 şi 20.000 de euro. Costurile de amenajare se situează între 200 şi 500 de euro/metru pătrat; pentru un magazin de 200 metri pătraţi, investiţia poate ajunge la 100.000 de euro. Capitalul de lucru este între 30.000 şi 50.000 de euro pentru stocuri iniţiale şi cheltuieli curente, iar redevenţele lunare, undeva între 3% şi 5% din cifra de afaceri.

Astfel, investiţia totală iniţială poate varia între 150.000 şi 200.000 de euro, în funcţie de locaţie, specificul spaţiului ales şi alte caracteristici rezultate în urma evaluării fiecărei solicitări în parte. Profitul lunar al unui magazin Shop&Go nu este detaliat public, dar antreprenorii trebuie să analizeze cu atenţie planul de afaceri, având în vedere factori precum amplasarea, competiţia şi cererea pieţei locale.

Franciza LaDoiPaşi, dezvoltată de Metro România, permite deschiderea de magazine de proximitate fără o taxă de intrare. Investiţia iniţială este variabilă în funcţie de dimensiunea spaţiului şi e în medie de 50.000 euro, dar poate ajunge la 100.000 în funcţie de dezvoltare şi suprafaţa magazinului. Taxă lunară fixă este 100 de euro. Suport Metro: până la 10.000 de euro pentru dotări şi echipamente, în funcţie de tipul magazinului. Vânzările zilnice sunt în medie de 9.000 de lei/zi, în funcţie de locaţie şi suprafaţă, dar pot ajunge şi la 30.000 lei/zi. Timpul estimat pentru profitabilitate este de aproximativ trei luni de la deschidere, în funcţie de performanţa magazinului. Performanţa financiară depinde de amplasare, strategie de marketing şi management operaţional. În privinţa recuperării investiţiei, aceasta se face între 9 şi 36 de luni de la deschiderea magazinului.

Potrivit datelor Franchwise din 2024, anual, în HoReCa din România, se deschid aproximativ 150-200 de noi francize. În acest sector sunt 30% din totalul francizelor din România. Una dintre cele mai cunoscute este 5 to go. În cazul acesteia, taxa de franciză este de 4.500 euro + TVA, iar investiţia totală care ar include şi această taxă ar fi între 17.000 şi 20.000 euro, în funcţie de spaţiu, suprafaţa recomandată fiind între 10 şi 50 de metri pătraţi. Redevenţa lunară este de 4% din cifra de afaceri + TVA.

În ultimii ani, francizele au trecut de la fast-food şi haine la know-how, tech şi servicii smart. România s-a maturizat, oamenii vor siguranţă, reţete testate şi sprijin. Din 2020, franciza devine tot mai mult o opţiune de viaţă, nu doar de business. E un mindset: "nu trebuie să reinventez roata, vreau să accelerez cu cineva care ştie drumul". Astfel, apar francize în domenii la care aparent un antreprenor nu se gândeşte, cum ar fi: financiar, medical, cosmetice.

Pentru antreprenorii interesaţi de domeniul financiar, se poate investi într-o franciză ca AVBS, în domeniul brokerajului de credite. Cu o investiţie iniţială sub 10.000 de euro, franciza oferă acces la o reţea naţională şi un sistem bazat pe inteligenţă artificială, care automatizează întocmirea dosarelor clienţilor. AVBS are o reţea de 35 de francize active din care fac parte peste 300 de oameni.

"Compania oferă suport complet, de la training personalizat la generare de leaduri, asigurând succesul antreprenorilor fără ca aceştia să fie singuri în drumul lor", a declarat Valentin Anghel, fondator şi CEO AVBS Broker de Credite, citat în analiză.

Câştigul lunar al unui broker ce deţine o franciză AVBS poate ajunge la 10.000 - 15.000 euro, lunar, îndeosebi în oraşele mari.

Există şi francize în domeniul educaţiei, precum Logiscool, cu peste 50 de centre educaţionale în 42 oraşe România, Saga Kids, cu trei francize în momentul de faţă, sau SmartyKids, cu peste 350 de locaţii.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 534 / 19422
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
“Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | Patru case locale independente de avocați și două birouri ale unor firme internaționale, pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România”. NNDKP, CMS și Schoenherr, printre premianți, Popescu & Asociații, listată în trei categorii. Ce avocați români sunt în prim plan, anul acesta
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...