
Regulamentul european CPC poate fi un instrument util, dar aplicarea în fiecare ţară îi limitează eficacitatea (organizaţie)
26 Iunie 2025
AgerpresConform documentului, este esenţial ca forul european să primească un mandat clar şi puternic pentru a-şi asuma rolul de a aplica legislaţia în cazurile de încălcare la scară UE a legislaţiei, cu milioane de consumatori afectaţi, indiferent unde îşi are sediul compania vizată.
Regulamentul privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC) poate fi un instrument util, însă aplicarea sa în fiecare ţară îi limitează eficacitatea, susţine organizaţia Ecommerce Europe, într-o scrisoare deschisă publicată, joi.
"În februarie anul acesta, Comisia Europeană a publicat o Comunicare privind comerţul electronic sigur şi sustenabil, abordând problema esenţială a asigurării unor condiţii egale între companiile din UE şi cele din afara UE. Ecommerce Europe a recunoscut publicarea acestei Comunicări ca un pas important înainte, dar a atras atenţia că aceasta nu a recunoscut pe deplin necesitatea imediată de măsuri pentru asigurarea unei concurenţe loiale în interiorul Pieţei Unice (...) În ultimul an, în afară de publicarea Comunicării privind comerţul electronic, au existat unele evoluţii care sperăm că vor aduce rezultate. De exemplu, au avut loc iniţiative de aplicare a legii sub egida Regulamentului privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC), precum şi acţiuni în cadrul Actului privind serviciile digitale (DSA). De asemenea, se remarcă o conştientizare în creştere în rândul statelor-membre (...) În trecut, au existat semnale pozitive că Regulamentul CPC poate fi un instrument util. Din nefericire, aplicarea sa ţară cu ţară îi limitează eficacitatea, deoarece fiecare autoritate naţională este responsabilă doar pentru aplicarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor. Totuşi, aceasta nu ar trebui să fie o scuză pentru lipsa de acţiune a autorităţilor naţionale împotriva platformelor non-UE, deoarece s-au înregistrat deja precedente", menţionează sursa citată.
"În februarie anul acesta, Comisia Europeană a publicat o Comunicare privind comerţul electronic sigur şi sustenabil, abordând problema esenţială a asigurării unor condiţii egale între companiile din UE şi cele din afara UE. Ecommerce Europe a recunoscut publicarea acestei Comunicări ca un pas important înainte, dar a atras atenţia că aceasta nu a recunoscut pe deplin necesitatea imediată de măsuri pentru asigurarea unei concurenţe loiale în interiorul Pieţei Unice (...) În ultimul an, în afară de publicarea Comunicării privind comerţul electronic, au existat unele evoluţii care sperăm că vor aduce rezultate. De exemplu, au avut loc iniţiative de aplicare a legii sub egida Regulamentului privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC), precum şi acţiuni în cadrul Actului privind serviciile digitale (DSA). De asemenea, se remarcă o conştientizare în creştere în rândul statelor-membre (...) În trecut, au existat semnale pozitive că Regulamentul CPC poate fi un instrument util. Din nefericire, aplicarea sa ţară cu ţară îi limitează eficacitatea, deoarece fiecare autoritate naţională este responsabilă doar pentru aplicarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor. Totuşi, aceasta nu ar trebui să fie o scuză pentru lipsa de acţiune a autorităţilor naţionale împotriva platformelor non-UE, deoarece s-au înregistrat deja precedente", menţionează sursa citată.
Conform documentului, este esenţial ca forul european să primească un mandat clar şi puternic pentru a-şi asuma rolul de a aplica legislaţia în cazurile de încălcare la scară UE a legislaţiei, cu milioane de consumatori afectaţi, indiferent unde îşi are sediul compania vizată.
"În timp ce aceşti paşi par încurajatori, ceea ce lipseşte este viteza. Investigaţiile şi procedurile de aplicare durează prea mult - timp pe care companiile conforme nu şi-l pot permite, întrucât îşi pierd cota de piaţă în faţa jucătorilor neconformi. Acestea investesc masiv pentru respectarea regulilor UE, în timp ce companiile neconforme pot oferi produse cu cel puţin 40% mai ieftine. Această diferenţă simţitoare de preţ demonstrează avantajul semnificativ de care companiile care nu respectă legislaţia se bucură (...) Comunicarea Comisiei privind comerţul electronic merge în direcţia corectă atunci când solicită statelor-membre să accelereze negocierile şi să finalizeze un acord privind reforma vamală, care reprezintă o revizuire solidă a actualului Cod Vamal al Uniunii (UCC), având ca scop introducerea unei mai mari transparenţe şi responsabilităţi din partea actorilor din e-commerce în procesul de import al bunurilor din ţări terţe. Din păcate, în ciuda progreselor recente realizate sub Preşedinţia Poloniei, negocierile din cadrul Consiliului avansează lent, iar mai multe detalii vor trebui încă clarificate în cadrul trialogurilor. Corelat cu termenele de implementare eşalonate pe termen mediu, acest lucru înseamnă că efectele reformei nu vor fi vizibile înainte de sfârşitul deceniului", notează organizaţia profesională.
În aceaşi timp, semnatarii scrisorii amintesc de introducerea unei taxe de procesare impuse livrărilor directe B2C din ţări din afara UE ca fiind "un nou instrument menit să ofere autorităţilor de aplicare a legii mai multe resurse".
"Dacă va fi inclusă în Codul Vamal al Uniunii, va fi esenţial ca veniturile generate de această taxă să fie dedicate exclusiv aplicării legislaţiei vamale a UE şi supravegherea pieţei, pentru a sprijini autorităţile naţionale în gestionarea unui volum atât de mare de importuri. Recunoaştem, de asemenea, intenţia Comisiei Europene de a moderniza legislaţia privind produsele şi mediul, pentru a o adapta la evoluţia comerţului electronic şi, astfel, pentru a acoperi lacunele existente în materie de reglementare şi aplicare. Accentul pus pe implementarea noilor seturi de reguli şi evaluarea în curs a unor acte legislative esenţiale reprezintă puncte de plecare bune. Totuşi, trebuie avută în vedere şi optimizarea instrumentelor de supraveghere a pieţei, precum şi modificări ţintite ale cadrului legislativ referitor la produse şi mediu, pentru a preveni intrarea pe piaţa UE a produselor neconforme", subliniază sursa citată.
Reprezentanţii Ecommerce Europe consideră că unii dintre actorii din comerţul electronic care îşi desfăşoară activitatea din afara UE continuă să profite de resursele lor financiare aproape nelimitate, ignoră regulile şi subminează companiile care concurează corect.
În context, organizaţia solicită autorităţilor competente ale UE şi ale statelor-membre să accelereze investigaţiile în curs, să intensifice aplicarea efectivă a legislaţiei europene existente faţă de toţi actorii din piaţă, indiferent de origine, concentrându-se totodată pe implementarea seturilor de reguli recent adoptate şi pe evaluarea în curs a actelor legislative-cheie din domeniul reglementării produselor şi al protecţiei mediului.
De asemenea, încurajează adoptarea rapidă a reformei Codului Vamal al Uniunii şi subliniază importanţa unei implementări planificate şi realizate la timp a acestei revizuiri. În plus, se solicită statelor-membre asumarea responsabilităţii şi alocarea de urgenţă de resurse adecvate autorităţilor naţionale pentru a putea monitoriza, investiga şi sancţiona mai eficient încălcările.
Totodată, susţine, în principiu, ideea de a acorda Comisiei Europene rolul de autoritate de aplicare a legii în cazurile de încălcare a legislaţiei europene în domeniul protecţiei consumatorilor la nivelul întregii UE, afectând milioane de cetăţeni, pentru a sprijini autorităţile naţionale care dispun de resurse limitate.
Mai mult, solicită intensificarea cooperării între direcţiile generale relevante prin crearea unui grup de lucru permanent privind condiţiile egale de concurenţă, la nivelul Comisiei Europene, care să includă cel puţin DG Just, DG Taxud, DG Trade, DG Conect, DG Comp, DG Grow, DG Env, precum şi autorităţile naţionale, pentru o aplicare coerentă a legii şi acţiuni coordonate, de preferat cu implicarea părţilor interesate relevante din exterior.
Nu în ultimul rând, Ecommerce Europe cere implementarea rapidă a noului sistem automat de monitorizare online (web crawler), anunţat în Comunicarea Comisiei privind comerţul electronic, pentru a efectua căutări automate ale produselor potenţial neconforme.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 425 / 19841 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
League Tables of Legal Advisors (H1 2025) | Piața globală a fuziunilor și achizițiilor a atins 2 trilioane USD – cel mai bun semestru pentru mega-deal-uri din 2020, dar cu cel mai mic număr de tranzacții din ultimele două decenii. CMS și Clifford Chance, printre primele în clasamentul global. Schoenherr are un avans impresionant în Europa și a asistat cele mai multe tranzacții în CEE
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...