ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

România a înregistrat cel mai mare deficit de încasare a TVA din UE în 2022, 30,6%; tendinţă de scădere (analiză)

12 Februarie 2025   |   Agerpres

ANAF şi Ministerul Finanţelor au continuat procesul de reducere a deficitului de colectare a TVA, prin conturarea bazei legale care a permis instituirea sistemelor de digitalizare fiscală.

 
 
România a înregistrat în 2022 cel mai mare deficit de încasare a TVA din Uniunea Europeană (UE), pierzând 30,6% din veniturile aferente acestei taxe, dar acest procent este cu 4,2% mai mic faţă de 2021, conform unei analize realizate de o companie de consultanţă fiscală.

La finalul anului 2024, Comisia Europeană a publicat raportul privind deficitul de încasare a TVA (VAT Gap) pentru anul 2022. La nivelul UE, gradul de colectare a scăzut cu aproximativ 0,4%, deficitul crescând de la 6,6% în 2021 la 7% în 2022, se arată într-un comunicat transmis de Forvis Mazars.

Veniturile încasate din TVA au crescut în 2022 cu aproximativ 109 miliarde de euro comparativ cu 2021, iar acest avans se datorează, în mare parte, relaxării restricţiilor impuse în timpul pandemiei COVID-19. Companiile, în special cele din sectoarele puternic afectate, precum ospitalitatea şi serviciile, şi-au reluat activitatea în condiţii normale, ceea ce a dus la o creştere a veniturilor din TVA pentru statele membre.


Potrivit consultanţilor, cele mai mici deficite de încasare a TVA în 2022 au fost înregistrate în Cipru (-0,7%), Portugalia (1,3%) şi Irlanda (1,6%). La polul opus, cele mai mari deficite au fost observate în Slovacia (14,6%), Malta (25,9%) şi România (30,6%). Din punct de vedere al valorii nominale a deficitului de încasare a TVA (VAT Gap), Italia conduce clasamentul cu 16,3 miliarde de euro, urmată de Germania (12,9 miliarde de euro) şi Franţa (12,8 miliarde de euro). Cele mai mici deficite nominale de TVA au fost înregistrate în Cipru (-18 milioane de euro), Estonia (152 milioane de euro) şi Luxemburg (184 milioane de euro).

"În 2022, România a continuat să conducă clasamentul UE privind decalajul de încasare a TVA din punct de vedere procentual, în ciuda unei scăderi de 4,2% faţă de anul anterior. Ţara pierde în continuare aproximativ o treime din TVA care ar trebui colectată, iar în 2022, valoarea nominală a acestor pierderi a depăşit pragul de 8 miliarde de euro. După 10 ani consecutivi în care deficitul de încasare a TVA a depăşit 30%, România intră pentru prima oară pe un trend descendent, marcând o scădere semnificativă a acestuia. Reamintim faptul că Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) include un pachet de măsuri prin care Ministerul Finanţelor şi-a asumat cea mai amplă reformă a administraţiei fiscale, bazată pe digitalizare. Obiectivul este reducerea deficitului de colectare a TVA cu 5 puncte procentuale până în 2026, comparativ cu 2019, când acesta era de 34,7%. Astfel, România ar trebui să ajungă la un deficit de colectare de 29% în 2026", a menţionat Bianca Vlad, Tax Partner, Forvis Mazars în România, citată în comunicat.

Consultanţii companiei consideră, însă, că, momentan, această scădere nu poate fi atribuită în totalitate măsurilor de digitalizare fiscală adoptate de autorităţile române. Totuşi, având în vedere angajamentul ferm al ANAF şi al Ministerului de Finanţe de a reduce considerabil deficitul de încasare şi calendarul de implementare al acestor măsuri, aceştia precizează că este de aşteptat ca rezultatele să fie reflectate în raportul VAT Gap care va fi publicat anul viitor, pentru anul 2023. În acel raport, vor fi vizibile efectele implementării sistemelor RO e-Factura şi RO e-Transport, precum şi ale raportării SAF-T, susţin reprezentanţii companiei citate.

ANAF şi Ministerul Finanţelor au continuat procesul de reducere a deficitului de colectare a TVA, prin conturarea bazei legale care a permis instituirea sistemelor de digitalizare fiscală. În cazul sistemului RO e-Factura, acesta a fost extins începând cu 2025 şi pentru relaţia B2C, în timp ce pentru relaţia B2B a fost obţinută o derogare specială din partea Comisiei Europene, iar la acest moment facturarea între persoane impozabile stabilite în România se desfăşoară exclusiv prin sistemul RO e-Factura. Mai mult, în sistemul RO e-Transport trebuie acum raportate şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri, iar SAF-T a fost extins pentru toate categoriile de contribuabili, inclusiv pentru cei nerezidenţi, pentru care obligaţia de raportare a intrat în vigoare în acest an.

"RO e-TVA este cea mai nouă măsură de digitalizare implementată începând cu 1 august 2024 de către ANAF şi Ministerul Finanţelor, menită să completeze sistemele deja existente şi să reducă şi mai mult deficitul de colectare a TVA. În acest sens, contribuabilii vor primi un decont de TVA precompletat de către administraţia fiscală, cu informaţiile declarate în RO e-Factura, RO e-Transport, SAF-T etc., iar diferenţele sesizate între decontul depus de contribuabil şi decontul e-TVA vor trebui justificate", a menţionat Iosif Coman, Tax Senior Consultant, Forvis Mazars în România.

În România, compania are o experienţă de 30 de ani în audit, consultanţă fiscală şi financiară, outsourcing şi sustenabilitate. Echipa locală cuprinde peste 370 de profesionişti.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 242 / 18707
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Invocarea excepției de necompetență a instanței în contextul existenței unei clauze compromisorii (Powered by ZRVP)
Cum lucrează echipa NNDKP, descrisă de ghidurile juridice internaționale drept ”prima opțiune pentru aspecte de concurență și ajutor de stat cu un grad ridicat de complexitate”, în astfel de proiecte și care sunt dificultățile cu care se confruntă clienții | Anca Diaconu, Partener NNDKP: ”Deși există multiple programe destinate susținerii investițiilor, criteriile de eligibilitate și condițiile specifice sunt, adesea, ambigue, iar interpretarea acestora nu este întotdeauna unitară”
Se lansează o casă de avocatură specializată în Technology, Business and Cybercrime: Zlati Ionescu Chiperi - ZIC.legal
Bulboacă & Asociații asistă Eazy Asigurări în tranzacția strategică cu Autonom Group
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Interviurile primăverii | Ioana Gelepu, fondatoarea și coordonatoarea ‘Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement’: ”Știința de carte, pasiunea și dedicarea sunt unisex”
Lady Lawyer | De vorbă cu Anda Călin - Managing Associate, Bohâlțeanu & Asociații: ”Prezența feminină este din ce în ce mai proeminentă în domeniul avocaturii de business, inclusiv în poziții de management. Atenția unei femei este cu precădere orientată spre detalii și o mai bună organizare”
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
NNDKP promovează 12 avocați și consultanți în cadrul celei mai recente runde de promovare
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...