ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Românii consideră digitalizarea benefică, dar ritmul acesteia e inegal între mediul privat şi stat (studiu)

12 Martie 2025   |   Agerpres

Deşi românii îşi doresc servicii publice digitale mai eficiente, există şi îngrijorări semnificative. Şase din zece cred că digitalizarea ar putea facilita supravegherea populaţiei de către guvern, iar peste jumătate (57%) sunt îngrijoraţi de modul în care datele personale sunt utilizate fără acordul lor de către marile companii de tehnologie.

 
 
Un procent de 59% dintre români consideră digitalizarea benefică, iar 52% cred că aceasta are un impact pozitiv asupra calităţii vieţii, însă ritmul transformării este perceput de aproape jumătate dintre respondenţi (49%) ca fiind inegal între mediul privat şi instituţiile statului, relevă un studiu Ipsos realizat pentru Edge Institute, dat miercuri publicităţii.

În prezent, România are un nivel mediu de digitalizare, conform percepţiei respondenţilor, cu infrastructura şi digitalizarea firmelor private drept puncte forte. La polul opus, administraţia publică şi competenţele digitale ale populaţiei necesită îmbunătăţiri, subliniind importanţa unor investiţii în educaţie digitală şi modernizarea serviciilor statului.


Deşi românii îşi doresc servicii publice digitale mai eficiente, există şi îngrijorări semnificative. Şase din zece cred că digitalizarea ar putea facilita supravegherea populaţiei de către guvern, iar peste jumătate (57%) sunt îngrijoraţi de modul în care datele personale sunt utilizate fără acordul lor de către marile companii de tehnologie. Aceste date sugerează că succesul transformării digitale depinde nu doar de implementare, ci şi de asigurarea unor măsuri clare de protecţie a datelor, arată cercetarea.

Românii identifică mai multe bariere care încetinesc adoptarea tehnologiilor digitale. Printre obstacolele identificate se numără competenţele digitale scăzute ale cetăţenilor (43%), ale angajaţilor statului (37%) şi corupţia sau interesele politice (36%). De asemenea, utilizarea platformelor digitale publice este dificilă pentru mulţi cetăţeni - 51% dintre români nu le accesează, 25% declară că le este teamă că datele lor pot fi furate, iar unul din cinci afirmă că întâmpină probleme tehnice.

Internetul este utilizat în principal pentru socializare şi divertisment (77% fiind activi pe reţele sociale şi 76% urmărind videoclipuri online). Serviciile digitale sunt de asemenea populare, 61% plătind facturi online, iar 60% accesând servicii bancare. În schimb, educaţia digitală rămâne limitată, în condiţiile în care doar un sfert dintre respondenţi au declarat că folosesc materiale de învăţare online.

Deşi interesul pentru digitalizare este ridicat, majoritatea românilor preferă metodele de instruire tradiţionale. Românii se autoevaluează la un nivel mediu al abilităţilor digitale şi mai puţin de o treime (27%) cer ajutorul altor persoane când sunt în situaţia de a interacţiona cu tehnologia. În plus, preferinţa pentru cursurile de îmbunătăţire a cunoştinţelor digitale în format fizic în detrimentul instruirii online sugerează că programele educaţionale trebuie adaptate la această tendinţă.

Românii identifică mai multe domenii prioritare pentru digitalizare. Cele mai importante sunt plata taxelor şi impozitelor (45%), urmată de obţinerea actelor personale (37%) şi programările la spitalele publice (33%). De asemenea, accesul digital la reţete, adeverinţe şi trimiteri medicale (37%) este o preocupare majoră, evidenţiind necesitatea simplificării serviciilor esenţiale.

Studiul Ipsos a fost realizat în a doua jumătate a lui 2024 pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional, 18+, format din 1500 de respondenţi, prin interviuri faţă în faţă la domiciliul respondenţilor, folosind un pas statistic de selecţie a respondenţilor.

Într-un context global în care tehnologia redefineşte modelele economice şi administrative, România are o nevoie concretă de accelerare a progresului digital. Lipsa semnificativă a competenţelor digitale ale populaţiei, combinată cu ritmuri inegale între sectorul privat şi administraţia publică, reprezintă azi principala provocare în domeniu. Pentru a răspunde acestei nevoi de creştere accelerată, s-a lansat Edge Institute, un Think Tank format dintr-un grup independent de experţi, uniţi de viziunea comună de a creşte productivitatea şi competitivitatea economică a României şi, implicit, calitatea vieţii cetăţenilor săi prin dezvoltare şi evoluţie digitală.

Edge Institute îşi asumă rolul de facilitator al acestei transformări, reunind expertiză din mediul privat, academic şi administrativ pentru a oferi soluţii viabile şi direcţii strategice clare. Misiunea institutului este de a sprijini tranziţia digitală a României, astfel încât în următorul deceniu ţara să atingă nivelul mediu al Uniunii Europene în "Decada Digitală"/DESI, un program care măsoară anual gradul de digitalizare al statelor membre.

"Digitalizarea nu înseamnă doar tehnologie, ci soluţii care simplifică interacţiunea cu administraţia, sprijină antreprenoriatul şi cresc nivelul de educaţie digitală. România are un potenţial imens, dar fără o strategie coerentă şi o implementare eficientă, decalajele se vor accentua. Digitalizarea trebuie să fie un instrument care simplifică viaţa cetăţenilor, eficientizează relaţia cu statul şi creşte competitivitatea economică. Noi credem că, dacă goana după date este noua goană după aur, România are un avantaj unic în regiune: 25 de milioane de cetăţeni, acasă sau în diaspora - un atu care ne poziţionează peste orice altă naţiune din zonă. Acest potenţial ne oferă dreptul şi responsabilitatea de a avea ambiţii serioase pe termen lung. Astăzi ne dorim să urcăm din ultimele poziţii în clasamentele Decadei Digitale, dar, cu o strategie clară şi resurse bine direcţionate, România poate aspira la un rol de lider în Europa Centrală şi de Est în următorii 5-10 ani", a declarat Robert Berza, Director Executiv al Edge Institute, citat în cadrul prezentării studiului.

Pentru ca digitalizarea să aibă un impact real, aceasta trebuie privită ca un proces integrat şi sustenabil. Edge Institute identifică câteva direcţii strategice: creşterea nivelului de educaţie digitală, digitalizarea serviciilor publice şi dezvoltarea unor politici publice eficiente pentru o economie digitală competitivă.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1796 / 20464
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
În spatele scenei, alături de avocații din practica de Real Estate de la Țuca Zbârcea & Asociații, într-un mediu în care calitatea documentației, calibrarea riscurilor și gestionarea inteligentă a calendarului determină dacă un proiect se finanțează, se construiește și se capitalizează corect | De vorbă cu Răzvan Gheorghiu-Testa (partener) despre tendințele pieței imobiliare și forța unei echipe care operează integrat, folosește inteligent regulile și anticipează riscurile, astfel încât proiectele complicate, de la teren și autorizare până la finanțare, leasing și exit să ajungă la linia de sosire
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni AT1 de 500 milioane Euro lansată de Banca Transilvania pe piețele externe
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...