ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Românii consideră digitalizarea benefică, dar ritmul acesteia e inegal între mediul privat şi stat (studiu)

12 Martie 2025   |   Agerpres

Deşi românii îşi doresc servicii publice digitale mai eficiente, există şi îngrijorări semnificative. Şase din zece cred că digitalizarea ar putea facilita supravegherea populaţiei de către guvern, iar peste jumătate (57%) sunt îngrijoraţi de modul în care datele personale sunt utilizate fără acordul lor de către marile companii de tehnologie.

 
 
Un procent de 59% dintre români consideră digitalizarea benefică, iar 52% cred că aceasta are un impact pozitiv asupra calităţii vieţii, însă ritmul transformării este perceput de aproape jumătate dintre respondenţi (49%) ca fiind inegal între mediul privat şi instituţiile statului, relevă un studiu Ipsos realizat pentru Edge Institute, dat miercuri publicităţii.

În prezent, România are un nivel mediu de digitalizare, conform percepţiei respondenţilor, cu infrastructura şi digitalizarea firmelor private drept puncte forte. La polul opus, administraţia publică şi competenţele digitale ale populaţiei necesită îmbunătăţiri, subliniind importanţa unor investiţii în educaţie digitală şi modernizarea serviciilor statului.


Deşi românii îşi doresc servicii publice digitale mai eficiente, există şi îngrijorări semnificative. Şase din zece cred că digitalizarea ar putea facilita supravegherea populaţiei de către guvern, iar peste jumătate (57%) sunt îngrijoraţi de modul în care datele personale sunt utilizate fără acordul lor de către marile companii de tehnologie. Aceste date sugerează că succesul transformării digitale depinde nu doar de implementare, ci şi de asigurarea unor măsuri clare de protecţie a datelor, arată cercetarea.

Românii identifică mai multe bariere care încetinesc adoptarea tehnologiilor digitale. Printre obstacolele identificate se numără competenţele digitale scăzute ale cetăţenilor (43%), ale angajaţilor statului (37%) şi corupţia sau interesele politice (36%). De asemenea, utilizarea platformelor digitale publice este dificilă pentru mulţi cetăţeni - 51% dintre români nu le accesează, 25% declară că le este teamă că datele lor pot fi furate, iar unul din cinci afirmă că întâmpină probleme tehnice.

Internetul este utilizat în principal pentru socializare şi divertisment (77% fiind activi pe reţele sociale şi 76% urmărind videoclipuri online). Serviciile digitale sunt de asemenea populare, 61% plătind facturi online, iar 60% accesând servicii bancare. În schimb, educaţia digitală rămâne limitată, în condiţiile în care doar un sfert dintre respondenţi au declarat că folosesc materiale de învăţare online.

Deşi interesul pentru digitalizare este ridicat, majoritatea românilor preferă metodele de instruire tradiţionale. Românii se autoevaluează la un nivel mediu al abilităţilor digitale şi mai puţin de o treime (27%) cer ajutorul altor persoane când sunt în situaţia de a interacţiona cu tehnologia. În plus, preferinţa pentru cursurile de îmbunătăţire a cunoştinţelor digitale în format fizic în detrimentul instruirii online sugerează că programele educaţionale trebuie adaptate la această tendinţă.

Românii identifică mai multe domenii prioritare pentru digitalizare. Cele mai importante sunt plata taxelor şi impozitelor (45%), urmată de obţinerea actelor personale (37%) şi programările la spitalele publice (33%). De asemenea, accesul digital la reţete, adeverinţe şi trimiteri medicale (37%) este o preocupare majoră, evidenţiind necesitatea simplificării serviciilor esenţiale.

Studiul Ipsos a fost realizat în a doua jumătate a lui 2024 pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional, 18+, format din 1500 de respondenţi, prin interviuri faţă în faţă la domiciliul respondenţilor, folosind un pas statistic de selecţie a respondenţilor.

Într-un context global în care tehnologia redefineşte modelele economice şi administrative, România are o nevoie concretă de accelerare a progresului digital. Lipsa semnificativă a competenţelor digitale ale populaţiei, combinată cu ritmuri inegale între sectorul privat şi administraţia publică, reprezintă azi principala provocare în domeniu. Pentru a răspunde acestei nevoi de creştere accelerată, s-a lansat Edge Institute, un Think Tank format dintr-un grup independent de experţi, uniţi de viziunea comună de a creşte productivitatea şi competitivitatea economică a României şi, implicit, calitatea vieţii cetăţenilor săi prin dezvoltare şi evoluţie digitală.

Edge Institute îşi asumă rolul de facilitator al acestei transformări, reunind expertiză din mediul privat, academic şi administrativ pentru a oferi soluţii viabile şi direcţii strategice clare. Misiunea institutului este de a sprijini tranziţia digitală a României, astfel încât în următorul deceniu ţara să atingă nivelul mediu al Uniunii Europene în "Decada Digitală"/DESI, un program care măsoară anual gradul de digitalizare al statelor membre.

"Digitalizarea nu înseamnă doar tehnologie, ci soluţii care simplifică interacţiunea cu administraţia, sprijină antreprenoriatul şi cresc nivelul de educaţie digitală. România are un potenţial imens, dar fără o strategie coerentă şi o implementare eficientă, decalajele se vor accentua. Digitalizarea trebuie să fie un instrument care simplifică viaţa cetăţenilor, eficientizează relaţia cu statul şi creşte competitivitatea economică. Noi credem că, dacă goana după date este noua goană după aur, România are un avantaj unic în regiune: 25 de milioane de cetăţeni, acasă sau în diaspora - un atu care ne poziţionează peste orice altă naţiune din zonă. Acest potenţial ne oferă dreptul şi responsabilitatea de a avea ambiţii serioase pe termen lung. Astăzi ne dorim să urcăm din ultimele poziţii în clasamentele Decadei Digitale, dar, cu o strategie clară şi resurse bine direcţionate, România poate aspira la un rol de lider în Europa Centrală şi de Est în următorii 5-10 ani", a declarat Robert Berza, Director Executiv al Edge Institute, citat în cadrul prezentării studiului.

Pentru ca digitalizarea să aibă un impact real, aceasta trebuie privită ca un proces integrat şi sustenabil. Edge Institute identifică câteva direcţii strategice: creşterea nivelului de educaţie digitală, digitalizarea serviciilor publice şi dezvoltarea unor politici publice eficiente pentru o economie digitală competitivă.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1195 / 19863
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Summer Internship-ul Mușat & Asociații, mai mult decât un stagiu de vară: program strategic de formare și recrutare, care le oferă studenților experiență practică autentică, mentorat direct de la parteneri și acces la Fellowship, cu șanse reale de a deveni parte din echipa firmei | De vorbă cu Ștefan Diaconescu (Partner) despre experiență completă a cursanților, cu expunere directă la multiple arii de practică și la cultura organizațională a uneia dintre cele mai mari firme de avocatură din România
Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat dezvoltatorul şi investitorul imobiliar Prime Kapital în emisiunea de obligațiuni de 100 mil. €. Partenerii Andrei Burz-Pînzaru și Irina Dimitriu, în prim plan
League Tables of Legal Advisors (H1 2025) | Piața globală a fuziunilor și achizițiilor a atins 2 trilioane USD – cel mai bun semestru pentru mega-deal-uri din 2020, dar cu cel mai mic număr de tranzacții din ultimele două decenii. CMS și Clifford Chance, printre primele în clasamentul global. Schoenherr are un avans impresionant în Europa și a asistat cele mai multe tranzacții în CEE
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...