ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Studiu Deloitte: organizațiile din domeniul serviciilor financiare încep să înregistreze progrese în implementarea noului regulament UE privind reziliența operațională digitală, DORA

31 Iulie 2023   |   BizLawyer

Înțelegerea gradului de interconectare dintre furnizorii de soluții TIC și cei de soluții de tehnologie considerate critice este, de asemenea, una dintre provocările cu care organizațiile se pot confrunta pe parcursul implementării DORA.

 
 
Organizațiile active în industria serviciilor financiare încep să înregistreze progrese semnificative în implementarea modificărilor menite să asigure conformarea cu noul regulament UE Legea privind reziliența operațională digitală (Digital Operational Resilience Act - DORA), în contextul în care o treime dintre acestea (29%) au început să se pregătească încă din 2022 și, dintre acestea, 29% au finalizat deja, până în februarie 2023, 75% din pașii de implementare planificați, conform celei mai recente ediții a studiului Deloitte despre DORA. Intrată în vigoare în 2023, DORA este cea mai importantă inițiativă de reglementare a UE privind reziliența operațională și securitatea cibernetică în sectorul serviciilor financiare și impune organizațiilor să implementeze modificări specifice în termen de 24 de luni de la adoptarea sa.

Toți cei patru piloni ai DORA – gestionarea riscurilor legate de tehnologia informației și comunicații (TIC), raportarea incidentelor, testarea operațională și de reziliență digitală, precum și managementului riscului generat de furnizorii TIC – generează la fel de multe provocări entităților din domeniul financiar, subliniază studiul, însă o treime dintre respondenți (33%) menționează că al patrulea este cel mai greu de respectat. Raportul evidențiază faptul că companiile sunt în urmă în ceea ce privește evaluarea riscului generat de terți, în condițiile în care șapte din zece organizații participante la studiu (69%) le efectuează doar o dată pe an, insuficient pentru a respecta cerințele DORA, în timp ce doar 13% le efectuează în mod continuu, așa cum cere noul regulament. Respectarea acestor cerințe implică, de asemenea, revizuirea periodică a strategiei privind riscul generat de furnizorii de soluții TIC, luând în considerare strategia de a distribui serviciile pe furnizori multipli. O astfel de abordare va fi o provocare pentru jucătorii din industria serviciilor financiare, deoarece 29% dintre respondenți încă își definesc o strategie holistică privind colaborarea cu mai mulți furnizori de soluții de tehnologia informației și comunicații, iar 21% dintre ei vor trebui să și-o actualizeze până în 2025, pentru că au definit-o mai devreme de 2022.

Înțelegerea gradului de interconectare dintre furnizorii de soluții TIC și cei de soluții de tehnologie considerate critice este, de asemenea, una dintre provocările cu care organizațiile se pot confrunta pe parcursul implementării DORA. Patru din zece instituții financiare participante la studiu (43%) au menționat că nu au demarat încă acest proces care susține funcțiile critice și importante ale companiei. Studiul evidențiază faptul că funcțiile considerate critice și importante sunt autorizarea (14%) și autentificarea tranzacțiilor de plată (12%), urmate de operațiunile IT și tranzacțiile efectuate de clienți prin intermediul canalelor digitale (12% fiecare).

„Pentru a se conforma cerințelor DORA, organizațiile vor fi nevoite să facă o clasificare a funcțiilor critice sau importante, a căror întrerupere le-ar afecta rezultatele financiare și continuitatea serviciilor, dar și să-și actualizeze constant lista acestor funcții și să le identifice de-a lungul întregului lanț al furnizorilor de servicii de tehnologia informației și comunicații, critice sau nu,  astfel cum sunt definite în Standardele Tehnice de Reglementare, care vor intra în curând în vigoare. În plus, instituțiile financiare vor trebui să dezvolte metode de testare a scenariilor de reziliență și strategii multi-furnizor pentru toate sistemele care susțin funcții critice și importante”, a declarat Sergiu Zaharia, Director Cyber Strategy Advisory, Deloitte România.

DORA impune, de asemenea, instituțiilor financiare să efectueze anual teste ale planului de răspuns la incidente. Patru din zece respondenți (36%) au efectuat astfel de exerciții în ultimele 12 luni, testând funcțiile critice și pe cele importante, în timp ce 64% nu au efectuat astfel de teste în ultimele 12 luni.

Având în vedere cerințele DORA, organizațiile financiare vor trebui, de asemenea, să efectueze teste de penetrare bazate pe amenințări (TLPT) asupra tuturor sistemelor și aplicațiilor TIC critice și asupra funcțiilor importante, în mediul de producție. Jumătate dintre entitățile financiare chestionate au efectuat astfel de teste, iar restul au testat doar în mediu non-live. Instituțiile financiare preferă sa efectueze teste de penetrare bazate pe amenințări utilizând un mix de echipe interne și de consultanți, 57% dintre respondenți având experți angajați de Blue Team, responsabili de asigurarea eficienței măsurilor de securitate din cadrul unei organizații, în timp ce rolurile de Red Team, care vizează încercarea de intruziune fizică sau digitală într-o organizație, și cele de Purple Team, o combinație între echipele Blue și Red, sunt acoperite de consultanți externi.

Ce mai recentă ediție a studiului Deloitte privind DORA sondează opiniile directorilor de securitate a informației (CISO), a directorilor IT (CIO), a managerilor de risc operațional, de risc IT și de risc (CRO) din instituții financiare din 20 de țări din Europa. Raportul își propune să înțeleagă cât de pregătite sunt instituțiile financiare pentru implementarea modificărilor impuse de DORA, precum și care sunt provocările asociate cu care se confruntă aceste instituții.

Echipa de securitate cibernetică a Deloitte România este specializată în oferirea de servicii de strategie, incluzând exerciții de simulare a crizelor cibernetice și evaluări holistice ale nivelului de maturitate cibernetică de tip deep dive, servicii de apărare, inclusiv managementul identității și accesului, operațiuni de securitate, procese și tehnologii de pregătire și de răspuns la incidente, precum și servicii de atac, vizând în special efectuarea de teste de penetrare, precum exercițiile de tip red-teaming (TIBER-EU).

Echipa locală contribuie activ la cele mai importante exerciții cibernetice organizate în România. În ultimii ani, Deloitte România a fost una dintre puținele organizații private selectate pentru a participa, alături de Ministerul Apărării Naționale, la exercițiile anuale organizate de NATO. În 2022, echipa Deloitte a participat la unul dintre cele mai mari exerciții de securitate cibernetică organizate în România de Centrul Național CYBERINT din cadrul Serviciului Român de Informații. În plus, experții locali în securitate cibernetică, care dețin zeci de certificări de specialitate, oferă cursuri și certificări recunoscute internațional prin intermediul Deloitte Academy, divizia de formare profesională a Deloitte România. Deloitte este și centru oficial autorizat de training în România pentru Consiliul Internațional de Consultanți în E-Commerce, cunoscut și ca EC-Council.

La nivel global, pentru al unsprezecelea an consecutiv, Gartner a clasat Deloitte pe poziția de lider în servicii de consultanță în securitate după cota de piață.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3701 / 18076
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal500 au lansat ediția 2024 a GC Powerlist Romania
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Frații Micula obțin în SUA încă un verdict în defavoarea României, care ar trebui să plătească penalitați de 14 mil. USD, după ce un judecător american a aprobat sancțiuni de pană la 100.000 USD ̸ săptămână, considerând că reclamanții nu au primit întreaga sumă din hotărârea ICSID pronunțată în 2013 | Curtea de Justiție a Uniunii Europene a confirmat luna trecută decizia de a interzice României să plătească sumele din sentința arbitrală, invocând încălcări ale normelor privind ajutoarele de stat
Reff & Asociații | Deloitte Legal lansează o nouă ediție a proiectului educațional „Law Is Awesome!”, dedicat studenților care vor să devină avocați de business
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
RTPR, alături de Autonom Services la o nouă emisiune de obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate. Echipa, coordonată de Mihai Ristici (Partener) și Vlad Stamatescu (Counsel)
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...