ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Studiu Deloitte: organizațiile din domeniul serviciilor financiare încep să înregistreze progrese în implementarea noului regulament UE privind reziliența operațională digitală, DORA

31 Iulie 2023   |   BizLawyer

Înțelegerea gradului de interconectare dintre furnizorii de soluții TIC și cei de soluții de tehnologie considerate critice este, de asemenea, una dintre provocările cu care organizațiile se pot confrunta pe parcursul implementării DORA.

 
 
Organizațiile active în industria serviciilor financiare încep să înregistreze progrese semnificative în implementarea modificărilor menite să asigure conformarea cu noul regulament UE Legea privind reziliența operațională digitală (Digital Operational Resilience Act - DORA), în contextul în care o treime dintre acestea (29%) au început să se pregătească încă din 2022 și, dintre acestea, 29% au finalizat deja, până în februarie 2023, 75% din pașii de implementare planificați, conform celei mai recente ediții a studiului Deloitte despre DORA. Intrată în vigoare în 2023, DORA este cea mai importantă inițiativă de reglementare a UE privind reziliența operațională și securitatea cibernetică în sectorul serviciilor financiare și impune organizațiilor să implementeze modificări specifice în termen de 24 de luni de la adoptarea sa.

Toți cei patru piloni ai DORA – gestionarea riscurilor legate de tehnologia informației și comunicații (TIC), raportarea incidentelor, testarea operațională și de reziliență digitală, precum și managementului riscului generat de furnizorii TIC – generează la fel de multe provocări entităților din domeniul financiar, subliniază studiul, însă o treime dintre respondenți (33%) menționează că al patrulea este cel mai greu de respectat. Raportul evidențiază faptul că companiile sunt în urmă în ceea ce privește evaluarea riscului generat de terți, în condițiile în care șapte din zece organizații participante la studiu (69%) le efectuează doar o dată pe an, insuficient pentru a respecta cerințele DORA, în timp ce doar 13% le efectuează în mod continuu, așa cum cere noul regulament. Respectarea acestor cerințe implică, de asemenea, revizuirea periodică a strategiei privind riscul generat de furnizorii de soluții TIC, luând în considerare strategia de a distribui serviciile pe furnizori multipli. O astfel de abordare va fi o provocare pentru jucătorii din industria serviciilor financiare, deoarece 29% dintre respondenți încă își definesc o strategie holistică privind colaborarea cu mai mulți furnizori de soluții de tehnologia informației și comunicații, iar 21% dintre ei vor trebui să și-o actualizeze până în 2025, pentru că au definit-o mai devreme de 2022.

Înțelegerea gradului de interconectare dintre furnizorii de soluții TIC și cei de soluții de tehnologie considerate critice este, de asemenea, una dintre provocările cu care organizațiile se pot confrunta pe parcursul implementării DORA. Patru din zece instituții financiare participante la studiu (43%) au menționat că nu au demarat încă acest proces care susține funcțiile critice și importante ale companiei. Studiul evidențiază faptul că funcțiile considerate critice și importante sunt autorizarea (14%) și autentificarea tranzacțiilor de plată (12%), urmate de operațiunile IT și tranzacțiile efectuate de clienți prin intermediul canalelor digitale (12% fiecare).

„Pentru a se conforma cerințelor DORA, organizațiile vor fi nevoite să facă o clasificare a funcțiilor critice sau importante, a căror întrerupere le-ar afecta rezultatele financiare și continuitatea serviciilor, dar și să-și actualizeze constant lista acestor funcții și să le identifice de-a lungul întregului lanț al furnizorilor de servicii de tehnologia informației și comunicații, critice sau nu,  astfel cum sunt definite în Standardele Tehnice de Reglementare, care vor intra în curând în vigoare. În plus, instituțiile financiare vor trebui să dezvolte metode de testare a scenariilor de reziliență și strategii multi-furnizor pentru toate sistemele care susțin funcții critice și importante”, a declarat Sergiu Zaharia, Director Cyber Strategy Advisory, Deloitte România.

DORA impune, de asemenea, instituțiilor financiare să efectueze anual teste ale planului de răspuns la incidente. Patru din zece respondenți (36%) au efectuat astfel de exerciții în ultimele 12 luni, testând funcțiile critice și pe cele importante, în timp ce 64% nu au efectuat astfel de teste în ultimele 12 luni.

Având în vedere cerințele DORA, organizațiile financiare vor trebui, de asemenea, să efectueze teste de penetrare bazate pe amenințări (TLPT) asupra tuturor sistemelor și aplicațiilor TIC critice și asupra funcțiilor importante, în mediul de producție. Jumătate dintre entitățile financiare chestionate au efectuat astfel de teste, iar restul au testat doar în mediu non-live. Instituțiile financiare preferă sa efectueze teste de penetrare bazate pe amenințări utilizând un mix de echipe interne și de consultanți, 57% dintre respondenți având experți angajați de Blue Team, responsabili de asigurarea eficienței măsurilor de securitate din cadrul unei organizații, în timp ce rolurile de Red Team, care vizează încercarea de intruziune fizică sau digitală într-o organizație, și cele de Purple Team, o combinație între echipele Blue și Red, sunt acoperite de consultanți externi.

Ce mai recentă ediție a studiului Deloitte privind DORA sondează opiniile directorilor de securitate a informației (CISO), a directorilor IT (CIO), a managerilor de risc operațional, de risc IT și de risc (CRO) din instituții financiare din 20 de țări din Europa. Raportul își propune să înțeleagă cât de pregătite sunt instituțiile financiare pentru implementarea modificărilor impuse de DORA, precum și care sunt provocările asociate cu care se confruntă aceste instituții.

Echipa de securitate cibernetică a Deloitte România este specializată în oferirea de servicii de strategie, incluzând exerciții de simulare a crizelor cibernetice și evaluări holistice ale nivelului de maturitate cibernetică de tip deep dive, servicii de apărare, inclusiv managementul identității și accesului, operațiuni de securitate, procese și tehnologii de pregătire și de răspuns la incidente, precum și servicii de atac, vizând în special efectuarea de teste de penetrare, precum exercițiile de tip red-teaming (TIBER-EU).

Echipa locală contribuie activ la cele mai importante exerciții cibernetice organizate în România. În ultimii ani, Deloitte România a fost una dintre puținele organizații private selectate pentru a participa, alături de Ministerul Apărării Naționale, la exercițiile anuale organizate de NATO. În 2022, echipa Deloitte a participat la unul dintre cele mai mari exerciții de securitate cibernetică organizate în România de Centrul Național CYBERINT din cadrul Serviciului Român de Informații. În plus, experții locali în securitate cibernetică, care dețin zeci de certificări de specialitate, oferă cursuri și certificări recunoscute internațional prin intermediul Deloitte Academy, divizia de formare profesională a Deloitte România. Deloitte este și centru oficial autorizat de training în România pentru Consiliul Internațional de Consultanți în E-Commerce, cunoscut și ca EC-Council.

La nivel global, pentru al unsprezecelea an consecutiv, Gartner a clasat Deloitte pe poziția de lider în servicii de consultanță în securitate după cota de piață.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3869 / 18244
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...