
Tinerii români cheltuiesc aproape jumătate din venitul lor pe alimente şi utilităţi (sondaj GfK)
30 Septembrie 2024
AgerpresNumerarul/conturile curente (57%) şi cardurile de credit (42%) sunt cele mai populare două produse financiare în rândul tinerilor români, iar 34% folosesc un cont de economii.
Tinerii români cheltuiesc cea mai mare parte din venitul lor pe alimente (28%), utilităţi (16%), iar 12% din venit este economisit, relevă prima ediţie a sondajului "Young Money Matters" (Banii tinerilor contează) realizat de GfK.
"Cu aproape jumătate din tineri câştigând sub 3.000 de lei (aproximativ 600 euro) pe lună, banii sunt în mod evident puţini pentru mulţi români din Generaţia Z/Millennials. Aşadar, cum îşi cheltuie ei salariile lunare? Studiul Young Money Matters a arătat că tinerii români cheltuiesc cei mai mulţi bani pe mâncare, la fel ca tinerii cehi şi polonezi. În medie, 28% din venitul lor lunar se duce pe mâncare, acest procent fiind mai mare în rândul femeilor şi al celor din grupa de vârstă 30-35 de ani (30% fiecare). Cheltuielile cu utilităţile au fost pe locul doi, cu 16%, în ciuda faptului că, la sfârşitul anului 2022, Guvernul român a introdus măsuri de ajutor de stat pentru a proteja cetăţenii de preţurile excesive la energie după invazia Rusiei în Ucraina, care a provocat o creştere puternică a facturilor la energie", arată primul studiu despre tineri şi banii lor realizat simultan în România, Republica Cehă şi Polonia.
"Cu aproape jumătate din tineri câştigând sub 3.000 de lei (aproximativ 600 euro) pe lună, banii sunt în mod evident puţini pentru mulţi români din Generaţia Z/Millennials. Aşadar, cum îşi cheltuie ei salariile lunare? Studiul Young Money Matters a arătat că tinerii români cheltuiesc cei mai mulţi bani pe mâncare, la fel ca tinerii cehi şi polonezi. În medie, 28% din venitul lor lunar se duce pe mâncare, acest procent fiind mai mare în rândul femeilor şi al celor din grupa de vârstă 30-35 de ani (30% fiecare). Cheltuielile cu utilităţile au fost pe locul doi, cu 16%, în ciuda faptului că, la sfârşitul anului 2022, Guvernul român a introdus măsuri de ajutor de stat pentru a proteja cetăţenii de preţurile excesive la energie după invazia Rusiei în Ucraina, care a provocat o creştere puternică a facturilor la energie", arată primul studiu despre tineri şi banii lor realizat simultan în România, Republica Cehă şi Polonia.
Aceste limitări ale preţurilor la electricitate şi gaze urmează să rămână în vigoare cel puţin până în martie 2025.
"În mod remarcabil, având în vedere nivelul scăzut al salariilor din România, economiile au fost enumerate ca fiind a treia cea mai mare 'cheltuială' de către respondenţi, cu 12% din salariul lunar economisit. Investiţiile s-au situat la o medie de 6%, ceea ce înseamnă că, în medie, 18% din venitul lunar este investit într-o formă sau alta în active. Evident, cei cu venituri mai mari economisesc cel mai mult (17%); mai puţin aşteptat, grupa de vârstă cea mai tânără (între 18 şi 21 de ani) a declarat că economiseşte cel mai mult din salariu (18%)", menţionează raportul.
În timp ce alte studii arată, de asemenea, că generaţiile mai tinere economisesc mai mult decât înainte, unii experţi avertizează că tinerii, în general, tind să supraestimeze suma pe care o economisesc. Şi, bineînţeles, câţiva dintre cei care economisesc sârguincios tind să denatureze rezultatele medii şi să mascheze numărul mult mai mare de persoane care nu economisesc în fiecare lună.
Astfel, sondajul Young Money Matters a arătat că cel mai mare grup din cadrul studiului, 54% dintre Gen Z/Millennials din România au pus deoparte echivalentul unei luni sau mai puţin din salariul lor lunar, acest număr fiind puternic concentrat în grupul cu cele mai mici venituri (65%), în rândul femeilor (62%) şi al celor cu vârste cuprinse între 30 - 35 de ani (61%). Acest lucru sugerează că economisirea banilor este dificilă pentru cei din grupele cu cele mai mici venituri şi, probabil, şi pentru cei cu familii, deşi situaţia aceasta pare să difere de alte răspunsuri pe care le-au dat.
Alţi 22% dintre respondenţi au declarat că au pus deoparte între una şi două luni de salariu, 15% au economisit între trei şi cinci luni de salariu, iar 9% (15% în categoria cu cele mai mari venituri) au economii egale cu jumătate de an de salariu sau mai mult.
"Procentul scăzut al românilor care au mai mult de trei luni de economii (24%) în comparaţie cu cehii (44%) şi polonezii (47%) reflectă salariile relativ mici din România", subliniază lucrarea.
Aproape jumătate (49%) dintre românii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani au declarat că nivelul lor de trai s-a îmbunătăţit în ultimul an; cu toate acestea, marea majoritate a acestora (72%) prevăd o creştere a costurilor de trai în următoarele 12 luni.
Numerarul/conturile curente (57%) şi cardurile de credit (42%) sunt cele mai populare două produse financiare în rândul tinerilor români, iar 34% folosesc un cont de economii.
"Numerarul sau contul curent şi contul de economii sunt două dintre cele mai populare trei produse financiare pentru tinerii români, indicate de 57% şi respectiv 34% din respondenţi. Deşi românii consideră numerarul sau contul curent drept cea mai potrivită modalitate de a economisi bani, aceştia îşi pierd o parte din aceste economii din cauza inflaţiei, care a fost deosebit de ridicată în 2022 şi 2023. Studiul Young Money Matters a arătat că, în timp ce mutarea banilor rămaşi într-un cont de economii este cea mai populară alegere (38%), păstrarea lor într-un cont curent este a doua cea mai populară alegere (33%). Această strategie este comună tuturor categoriilor de vârstă. Acest lucru este susţinut de alte sondaje recente care arată că românii din Generaţia Z/Millennials îşi măresc activele în numerar. pentru a face acest lucru. Aceştia citează 'accesul facil' la banii lor ca motiv pentru a face acest lucru", arată sursa citată.
Cheltuirea banilor rămaşi pe alegerea stilului de viaţă a fost indicată de 14% dintre respondenţi, dar puţin peste aceasta, la 15%, a fost căutarea unui produs de investiţii financiare. Această cifră a crescut la 19% pentru bărbaţi, faţă de 10% pentru femei, şi la 27% pentru cei cu cel mai ridicat nivel de venit.
După conturile curente, al doilea cel mai popular produs financiar sunt cardurile de credit, care, împreună cu 17% care aleg un împrumut personal, sugerează o tendinţă a respondenţilor de a se baza pe credit sau, cu alte cuvinte, de a trăi peste posibilităţile lor. La urma urmei, 16% dintre respondenţi au declarat că nu le rămân niciodată bani la sfârşitul lunii, această cifră crescând la 20% în cazul femeilor. Pentru mulţi tineri români, a avea bani până la sfârşitul lunii este o provocare serioasă.
Acţiunile (12%), criptomonedele (11%) şi fondurile de investiţii (10%) se numără printre cele mai populare trei produse financiare utilizate, precum şi printre cele mai dorite active în rândul respondenţilor (17%, 11% şi respectiv 17%).
Pensia suplimentară/asigurarea de pensie se numără printre cele mai dorite produse financiare, cu 14%, însă doar 7% investesc în prezent în astfel de produse în timp ce 79% au declarat că nu le utilizează şi nu doresc să le utilizeze.
Părinţii (45%) şi căutările pe internet (42%) sunt principalele surse de informare privind gestionarea banilor pentru tinerii români, iar unul din cinci respondenţi urmăreşte cel puţin un influencer financiar.
Conform raportului GfK, cele mai importante aspiraţii financiare ale tinerilor români sunt: posibilitatea de a se întreţine pe ei şi familia lor, de a nu-şi face griji pentru plata facturilor şi de a
avea propria locuinţă, iar 81% din respondenţi consideră că aspiraţiile lor sunt realizabile.
De asemenea, 61% dintre tinerii români au fost forţaţi să amâne o decizie importantă în viaţă din motive financiare, iar această cifră creşte la 71% dintre femei.
Majoritatea tinerilor (61%) locuiesc cu soţul/soţia sau cu copiii, în timp ce o treime (32%) locuiesc cu părinţii sau cu alte rude. Doar 13% locuiesc cu chirie.
Tinerii români sunt mult mai preocupaţi de sustenabilitate decât colegii lor din regiune. Sustenabilitatea este o prioritate ridicată pentru 42% dintre românii din Generaţia Z/Millennials, comparativ cu doar 21% dintre tinerii polonezi şi 19% dintre tinerii cehi, deşi această cifră scade uşor în funcţie de vârstă şi venituri. Alţi 53% au declarat că sustenabilitatea nu este o prioritate, dar fac şi ei ce pot în acest sens.
Young Money Matters este primul sondaj de acest tip, despre tineri şi banii lor, derulat simultan în România, Cehia şi Polonia, cele mai mari trei pieţe în care operează Cook Communications. Sondajul a fost realizat de firma GfK, pentru Cook Communications.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 983 / 18637 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer celebrează începutul primăverii împreună cu doamnele din departamentele juridice
Soluție de referință a avocaților Țuca Zbârcea & Asociații | Plafonarea prețului energiei electrice și gazelor naturale: Instanța decide că prevederile legale trebuie interpretate în favoarea consumatorilor
Decizie de referință a ICCJ în ceea ce privește revocarea ilegală de către Ministerul Finanțelor Publice a ajutorului de stat acordat unui operator economic | Echipa Mușat & Asociații care a obținut soluția, coordonată de Angela Porumb (Partner)
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
Rising Star | Alexandra Iancu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai promoției 2022, a ales echipa ZRVP. ”Odată intrat în profesie, media de la facultate nu mai contează atât de mult, pentru că „examenele” din practică au alte criterii de reușită și este important să demonstrezi că te vei putea încadra în aceste criterii”
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...