Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
02 Decembrie 2024
Ștefania Enache”Cred că e foarte important să ne păstrăm curiozitatea și dorința de a găsi soluții noi și inovatoare și să căutăm constant noi provocări și noi domenii din viața companiei noastre în care să ne implicăm pentru a ne aduce aportul și pentru a crește profesional”, spune juristul intervievat de platforma BizLawyer.
Experiențele profesioniștilor de astăzi sunt veritabile lecții pe care tinerii care își doresc o carieră în lumea Dreptului le pot utiliza pentru a-și simplifica drumul către ținta vizată. Iulian Gânju, Head of Legal department în cadrul Iulius Group, a mers la facultate cu ideea de a intra ulterior în magistratură. Doar că viața îi pregătise cu totul alt drum, iar astăzi, când privește în urmă, își dă seama că traseul pe care se află acum i se potrivește perfect și îl împlinește din punct de vedere profesional.
„Privind în urmă, dacă ar fi să schimb ceva, nu aș mai pierde vremea încercând să dau examenul de admitere în magistratură. Cred că mulți absolvenți ai facultăților de drept din țară, dacă nu majoritatea, pornesc la drum cu acest gând în special datorită stabilității financiare și profesionale și a prestigiului pe care o statutul de magistrat o poate într-adevăr oferi, însă pe măsură ce economia țării noastre se dezvoltă apar multe alte oportunități și sunt sigur că acest fapt va fi valabil și pe viitor. Deja sunt locuri de muncă în domeniul privat pentru specialiști cu experiență în profesii juridice care uneori egalează sau chiar depășesc ca nivel de pachet de beneficii materiale salariul de magistrat. Iar pentru cei ca mine, care nu s-ar putea vedea activând de exemplu într-un domeniu precum cel al dreptului penal, cred ca activarea în cadrul unui departament juridic din cadrul unei mari companii se poate dovedi o soluție cel puțin la fel de viabilă ca parcurs profesional”, mărturisește juristul.
„Privind în urmă, dacă ar fi să schimb ceva, nu aș mai pierde vremea încercând să dau examenul de admitere în magistratură. Cred că mulți absolvenți ai facultăților de drept din țară, dacă nu majoritatea, pornesc la drum cu acest gând în special datorită stabilității financiare și profesionale și a prestigiului pe care o statutul de magistrat o poate într-adevăr oferi, însă pe măsură ce economia țării noastre se dezvoltă apar multe alte oportunități și sunt sigur că acest fapt va fi valabil și pe viitor. Deja sunt locuri de muncă în domeniul privat pentru specialiști cu experiență în profesii juridice care uneori egalează sau chiar depășesc ca nivel de pachet de beneficii materiale salariul de magistrat. Iar pentru cei ca mine, care nu s-ar putea vedea activând de exemplu într-un domeniu precum cel al dreptului penal, cred ca activarea în cadrul unui departament juridic din cadrul unei mari companii se poate dovedi o soluție cel puțin la fel de viabilă ca parcurs profesional”, mărturisește juristul.
Iulian Gânju a trecut printr-o serie de provocări înainte să ajungă la poziția pe care o ocupă astăzi. Parcursul său în lumea juridică a început odată cu admiterea la Facultatea de Drept din Iași.
Alegerea acestei facultăți a fost făcută cu gândul că, după absolvire, se va îndrepta către magistratură, dar între timp aceste planuri s-au schimbat. „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de „in-house” deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi. Apreciez că a fi sincer, asumat, autentic și corect, atât cu tine cât și cu cei din jur, sunt valori de bază pe care trebuie să le avem „la purtător”, atât în viața personală cât și în cea profesională. Deși nu mă consider a fi o persoană foarte religioasă, rezonez, de asemenea, cu setul de valori al creștinismului ortodox în care am crescut și în care m-am format și care apreciez că are foarte multe de oferit, inclusiv în plan profesional și social. Cred că aceste repere și valori pot ajuta foarte mult pe oricine și pot aduce multe schimbări în bine, de la lupta fiecăruia dintre noi cu stresul și provocările de zi cu zi și până la un mediu profesional și social mai bun care să nu piardă contactul cu valorile morale de bază și universal valabile pe care le putem găsi atât în creștin-ortodoxie, cât și în multe alte curente de gândire inclusiv laice, care converg de multe ori către aceleași concluzii”, susține reprezentantul Iulius Group.
Într-un demers susținut de firma de avocatură Țuca Zbârcea & Asociații, BizLawyer îi prezintă pe unii dintre cei mai cunoscuți și apreciați coordonatori de departamente juridice din marile companii ce activează pe plan local. Interlocutorii noștri au fost aleși din Catalogul GC Powerlist, o listă a celor mai importanți „general counsel”, adus în premieră în România de către Legal 500 și societatea de avocați Țuca Zbârcea & Asociații.
Continuăm seria discuțiilor cu profesioniștii evidențiați de Legal 500 cu Iulian Gânju, Head of legal department în cadrul Iulius Group.
* * * * * *
Și-a făcut debutul profesional în București
După finalizarea studiilor de licență a traversat o perioadă de căutări, în încercarea de a-și găsi un loc de muncă în Iași, orașul său natal.
A fost o etapă grea din cauza faptului că, la acea vreme, Capitala Moldovei era la un nivel economic destul de scăzut. „Orașul Iași era la acea dată practic un pustiu economic în care se găseau foarte puține locuri de muncă, cu firme puține aflate la început de drum și în care multe activități, care astăzi sunt desfășurate de consilieri juridici sau avocați (spre exemplu partea de contracte), erau asigurate în fapt de către contabili, iar locurile de muncă în sistemul public veneau de multe ori cu anunțuri prin care se dădea de înțeles că acea poziție era scoasă la concurs pentru o anumită persoanăa (de ex. să ai experiență 12 ani, ceea ce te făcea să te întrebi, ca în acele jocuri din copilărie de ce nu 11, sau 14 sau 5 ani de experiență etc., și practic îți dădeai seama repede pornind de aici și de la restul condițiilor din anunț despre ce este vorba)”, povestește Iulian Gânju.
Din discuțiile purtate cu foști colegi de facultate care activau în București, a dedus că piața muncii era acolo puțin mai liberalizată. Și-a făcut curaj, a împrumutat o mie de lei și a plecat „ca într-o mică aventură” către cel mai important oraș al țării.
„Ideea a fost că, dacă într-o lună nu îmi voi găsi un loc de muncă, mă voi întoarce acasă la Iași. Am avut șansa ca în două săptămâni să am deja primul loc de muncă la o companie producătoare de produse farmaceutice. Am urmat la București studiile de masterat și în cei câțiva ani în care am lucrat acolo am schimbat de două ori locul de muncă, încercând să scap de capcana venitului minim, însă fără prea mult succes”, își amintește juristul.
Chiar dacă i-a plăcut Bucureștiul, mai ales că avea acolo și mulți prieteni și foști colegi de facultate, orașul nu era rentabil pentru el din punct de vedere economic. „Decizia de a mă întoarce în Iași am luat-o în momentul în care în presă se prezentau deja studii de piață care arătau că, în jurul Bucureștiului, prețul terenului în unele zone ajunsese cam la același nivel cu cel din New York și, discutând cu prieteni care lucrau la Paris, am aflat că ei plăteau într-o zonă semi-centrală din Paris o chirie cam la același nivel cu cea pe care eu o puteam găsi pentru un apartament cu două camere în Militari, aproape de ieșirea din București. Lucram la acea vreme la Inventa, o agenție de proprietate intelectuală și, cu prima ocazie în care am găsit un loc de muncă în Iași pentru un salariu apropiat de cel din București, am ales să mă întorc în Iași, iar, după câțiva ani de activitate în cadrul grupului de firme Tester-Casa Auto, am făcut schimbarea către locul de muncă actual din cadrul Grupului Iulius, unde pot să spun că am găsit o a doua casă”, subliniază Iulian Gânju.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
De peste 13 ani activează în cadrul Grupului Iulius
În cadrul Grupului Iulius activează de peste 13 ani. Analizând perioada trăită aici, își dă seama că ceea ce îl atrage foarte mult la actualul loc de muncă este atât colectivul unit pe care l-a găsit, cât și proiectele de regenerare urbană dezvoltate de către companiile din cadrul grupului, proiecte „game-changer” care schimbă fața orașelor respective inclusiv din punct de vedere economic, nu doar estetic, și care i-au oferit ocazia să întoarcă ceva și către urbea în care s-a născut și s-a format.
Întrebat care sunt oamenii care i-au influențat evoluția profesională, Iulian Gânju îl indică, în primul rând, pe proprietarul Grupului Iulius, Iulian Adrian Dascălu. „Știu că poate fi interpretat în fel și chip, însă am (ca mulți alți colegi) o foarte mare admirație pentru proprietarul Grupului Iulius, domnul Iulian Adrian Dascălu. Dincolo de ce a reușit dumnealui să clădească de-a lungul timpului prin proiectele imobiliare dezvoltate până acum și dincolo de toate reușitele de business, a fost pentru mine un exemplu, în mod surprinzător, mai ales în plan personal. Prin prisma activității desfășurate la locul de muncă și a poziției ocupate, am avut de-a lungul timpului ocazia să interacționez și cu proprietarii business-urilor respective, însă nu am găsit peste tot această capacitate a dumnealui de a conduce de multe ori prin propriul exemplu, de la obiceiul de fi în continuare după atâția ani printre primele persoane care ajung la birou sau capacitatea de a relaționa natural atât cu persoanele din top-management, cât și cu cele situate la baza ierarhiei, ori chiar obiceiul dumnealui de a apărea și de a se implica acolo unde de multe ori nu te-ai aștepta și cred că toate aceste aspecte au ajutat foarte mult în coagularea unei echipe strâns unite și la atingerea unui grad mare de retenție, cel puțin în unele poziții cheie din companie”, își argumentează alegerea.
Totodată, menționează că îi datorează foarte mult din punct de vedere profesional și superiorului său ierarhic, Tudor Ungurean, căruia a avut onoarea să-i fie coleg de departament încă din prima sa zi la locul de munca actual și care ocupă, în prezent, poziția de CEO al Grupului Iulius. „Este un coleg care a jucat un rol decisiv în maturizarea mea profesională și care, în multe privințe, mi-a oferit un reper de conduită atât în cadrul companiei, cât și în viața privată”, mai spune Iulian Gânju.
Activitatea sa actuală presupune implicarea într-o serie de proiecte importante, cu impact major în economia regională. „Cele mai importante proiecte în care am fost implicat sunt de departe cele dezvoltate de către Grupul Iulius, atât ca anvergură, cât și ca nivel de dificultate în implementarea lor. Implicarea mea personală a venit pe mai multe planuri, pornind de la partea de negociere a contractelor unde lucrurile sunt foarte fluide și rolurile diferitelor departamente se întrepătrund cu necesitate și mergând mai departe la partea de operare cu provocările zilnice și cu un nivel surprinzător de ridicat de complexitate și dificultate în unele situații. Atunci când negociezi un contract de la un capăt la altul sau când îl derulezi în faza de operare ești nevoit să înveți în timp și să stăpânești foarte bine, nu doar latura juridică, ci și aspectele care țin de latura comercială, de cea tehnică, de noțiunile de bază de contabilitate, de management și organizare etc., toate acestea constituind la rândul lor atât provocări cât și surse de satisfacție ulterioară pe măsura soluționării situațiilor aferente și acumularea și aplicarea know-how-ului aferent. Pe viitor, în plan profesional, după inaugurarea, în anul 2023, a celei mai mari clădiri de birouri din România (Palas Campus), urmează noi proiecte imobiliare mixed-use de regenerare urbană la o cu totul altă scară de mărime și complexitate și care deja au fost menționate în presă, precum cele de la Cluj, de pe platforma Carbochim, și cel de la Constanța, ce va fi dezvoltat în parteneriat cu Oil Terminal S.A. În plan personal, îmi propun să dedic puțin mai mult timp familiei, sportului și cititului și să îmi îmbunătățesc cunoștințele de limba germană”, detaliază juristul.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
O profesie care se lovește de multe provocări
Iulian Gânju apreciază că profesioniștilor din domeniul juridic le revine rolul foarte important de a oferi repere de conduită, operare și etică în procesele de business. „Unul dintre motivele care mă atrag mai mult către activitatea în cadrul unei companii decât în alte zone ale profesiilor juridice este această centrare mai degrabă pe identificarea regulilor și asigurarea implementării și respectării acestora, a armonizării proceselor de business cu legislația aferentă, în locul concentrării pe ideea de evitare a răspunderii sau de evitare a conformării. Și cred că în această direcție profesioniștii în domeniu pot aduce o contribuție valoroasă și un real suport la construirea unei culturi organizaționale sănătoase și centrată în primul rând pe valori și principii”, explică juristul Iulius Group.
Din punctul său de vedere, ceea ce lipsește comunității juriștilor este chiar acest simțământ de comunitate. „Și aici poate că intervine puțin și deformarea profesională, pentru că fiecare dintre noi este în mod natural foarte centrat pe companiile pe care le reprezentăm și care de multe ori ajung să ocupe locul imediat după familie în ordinea importanței, în viața noastră personală. Sunt sigur că mai multe ocazii și evenimente centrate pe networking în interiorul profesiei ar putea ajuta foarte mult, nu doar la crearea unui sentiment de comunitate și apartenență, cât mai ales la o circulație îmbunătățită a ideilor și inovațiilor în domeniu”, nuanțează juristul.
Consideră că o mare provocare a activității desfășurate în departamentelor juridice in-house este cea a rutinării și plafonării. „Cu toții ne specializăm pe un anumit domeniu al profesiilor juridice, însă desfășurarea activității într-o singură companie pe termen lung și foarte lung poate duce și la situația nedorită de a fi centrați strict pe domeniul respectiv și de a ne lăsa purtați de iureșul activității de zi cu zi către o specializare pe domeniu îngust sau chiar foarte îngust. Din acest motiv cred că e foarte important să ne păstrăm curiozitatea și dorința de a găsi soluții noi și inovatoare și să căutăm constant noi provocări și noi domenii din viața companiei noastre în care să ne implicăm pentru a ne aduce aportul și pentru a crește profesional”, precizează Iulian Gânju.
De asemenea, el atrage atenția asupra faptului că, deși deocamdată în România nu se resimte o presiune foarte mare în acest sens, tehnologia și instrumentele bazate pe inteligența artificială vor aduce în viitor, inclusiv în țara noastră, provocări destul de mari pentru experții în domeniu, în special în direcția creării unui bazin de talente și conturarea unei politici de resurse umane sustenabile. „Pe măsură ce multe activități repetitive și cu grad redus de dificultate din activitatea departamentelor juridice vor putea fi preluate de soluții tehnice bazate pe inteligența artificială, mă aștept să apară provocări în direcția atragerii și creșterii de noi talente în cadrul echipelor juridice. Apreciez că o politică de resurse umane centrată doar pe head-hunting nu este una sustenabilă în timp și că o companie de succes ar trebui să acorde o atenție sporită programelor de atragere și creștere a debutanților în profesie. Altfel, riscăm să ajungem la o piață a muncii dezechilibrată în care toată lumea va căuta colegi cu experiență, care vor fi din ce în ce mai puțini, deoarece posturile tradiționale entry-level vor fi în timp ușor de înlocuit cu soluții de inteligență artificială”, arată juristul.
Faptul că a intrat în vizorul echipei de analiști de la Legal500/ GC Powerlist – 2023, l-a surprins foarte mult. Alegerea îl onorează și în același timp îl responsabilizează și mai mult. „Mărturisesc faptul că pentru mine această includere în GC Powerlist – 2023 a fost o reală surpriză, pentru că nu m-am așteptat niciun moment la o astfel de nominalizare. Și eu și ceilalți colegi din cadrul departamentului suntem foarte implicați în ceea ce facem și suntem foarte atașați de proiectele dezvoltate de companie și de acest sentiment că prin aportul nostru la dezvoltarea lor ajutăm la schimbarea în bine a orașelor în care Grupul Iulius activează. Și pentru că sunt sigur că schimbarea în bine adusă de aceste proiecte este una vizibilă pentru toți cei din jur, apreciez că nominalizarea aceasta poate fi considerată o recunoaștere a efortului întregii echipe care a contribuit (pe latură juridică și nu numai) la dezvoltarea acestor proiecte de regenerare urbană”, încheie Iulian Gânju.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 2 / 80 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Câți avocați au firmele de top în evidențele Baroului București la începutul anului 2025 | Ce firme au înregistrat creșteri semnificative de ”headcount” și câte și-au micșorat efectivele. Schimbări importante în Top 10: NNDKP are cei mai mulți avocați, Reff & Asociații urcă pe locul 4, după Filip & Company, iar DLA Piper iese din ”pluton”
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a noua ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose” | Cine sunt câștigătorii
Refinitiv Legal Advisers - Full Year 2024 | La nivel global, piața fuziunilor și achizițiilor a crescut cu 10% anul trecut, iar pe continentul European avansul a fost de 22%. CMS, în Top 10 consultanți juridici care au asistat cele mai multe tranzacții de M&A la nivel global, Clifford Chance se remarcă pe ”bătrânul continent”, iar Schoenher în Estul Europei, regiune în care Filip & Company a intrat în Top 25
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...