ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni

17 Noiembrie 2024   |   Ștefania Enache

Având în vedere industria în care activează și raportat la nevoile concrete ale acestui sector, echipa coordonată de Mihaela Scărlătescu este focusată pe modificările legislative din Sănătate.

 
 
Anul 2024 a ridicat până acum destul de multe provocări mediului de afaceri. Chiar dacă nu au existat modificări legislative semnificative, au intrat în vigoare mai multe schimbări cu impact fiscal, adoptate în anii anteriori și implementate acum, iar companiile s-au văzut obligate să-și adapteze strategiile la noile condiții. Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director la Farmexim & Help Net, parte a PHOENIX GROUP, apreciază că măsurile de taxare cu 1% din cifra de afaceri impuse în cazul contribuabililor cu un business care depășește 50 de milioane de euro, dar și e-factura sau e-transport au reprezentat reale încercări pentru firme, necesitând o regândire a proceselor operaționale de la nivelul companiilor.


„Toate aceste modificări au necesitat pentru anul 2024 o regândire a proceselor operaționale ale societăților, dată fiind această modificare radicală a taxării cu un impact semnificativ pentru societățile comerciale, dar și o analiză, o regândire din punct de vedere legal a raporturilor juridice pe care societățile le au în piață”, subliniază interlocutoarea BizLawyer.

Trei acte normative cu impact în 2024

În opinia sa, cele trei acte normative cu impact în 2024 în toate industriile sunt: Legea 293/2023 privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, Ordonanța de urgență nr. 120/2022 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, în special, dispozițiile art. 10 cu aplicabilitate obligatorie începând cu data de 1 iulie 2024, respectiv Ordonanța de Urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri ro e-transport, raportat la dispozițiile Art. 74, punctul 20. din capitolul III din Ordonanța urgență 115/2023, care începând cu 1 ianuarie 2024 a extins aplicabilitatea actului normativ și la transporturile internaționale de bunuri.

„Aplicabilitatea acestor măsuri în anul 2024 a necesitat o verificare și regândire a fluxurilor și operațiunilor interdepartamentale, coroborat cu analiza juridică a contractelor juridice de vânzare/transport etc, astfel încât acestea să corespundă noilor cerințe și practicii din teren”, susține avocatul.

De exemplu, odată ce factura electronică a înlocuit factura fizică ce făcea dovada îndeplinirii de către vânzător a obligației de livrare a bunurilor, și contractul a trebuit ajustat astfel încât să fie acoperitoare clauzele ce reglementează această obligație și vânzătorul să fie în măsură să își recupereze creanțele.

„În același timp, pentru specificul industriei în care lucrez, există la momentul acestui interviu, publicate în transparență publică, propuneri de modificare a legii nr. 95/2006 privind reforma în sănătate, prin care se urmărește modificarea legislației care să faciliteze accesul la medicamente de ultimă generație pentru populație”, adaugă Mihaela Scărlătescu.




Au apărut restructurări în marile organizații

Impactul acestor schimbări a fost unul ridicat, iar pregătirea companiilor a fost una anticipativă și a inclus toate departamentele relevante dintr-o firmă. „Măsurile au fost complexe, aducând laolaltă o colaborare interdepartamentală,  de la Contabilitate până la IT, Departamentul juridic, dar și cele de Regulatory, dat fiind că în ce privește industria farma, legislația specifică impune anumite reguli care, sunt diferite de industria FMCG. De exemplu, un distribuitor de medicamente are de îndeplinit anumite obligații speficice în ceea ce privește documentația de livrare a medicamentelor, iar acestea au trebuit ajustate la rigorile legslației reglementând e-factura astfel încât ambele autorități cu atribuții de control – ANAF și Agenția Națională a Medicamentelor – să considere că sunt îndeplinite, fiecare din propria perspectivă, cerințele impuse”, explică interlocutoarea BizLawyer.

În plus, odată cu implementarea legislației de modificare a cadrului impozabil în România au intervenit schimbări corporative structurale cu rol de eficientizare a activităților emergente. De altfel, este cunoscut faptul că impozitarea cifrei de afaceri pentru companiile cu o cifră mare de afaceri poate reprezenta o povară fiscală ce nu se poate susține în orice model de business pe care o anumită organizatie îl are. „Această situație s-a regăsit prin numărul mare de restructurări în cadrul marilor organizații (fuziuni, divizări etc) și acestea, la rândul lor, au generat un volum semnificativ de activitate din partea Departamentului juridic, raportat și la implicațiile importante nu doar din perspectivă juridică, ci și din punct de vedere operațional, procese, GDPR, taxe etc.”, menționează avocatul.

Având în vedere industria în care activează și raportat la nevoile concrete ale acestui sector, echipa coordonată de Mihaela Scărlătescu este focusată pe modificările legislative din Sănătate. Aici sunt așteptate schimbări în ceea ce ce privește luarea unor măsuri care să asigure accesul pacienților la medicamente de ultimă generație, măsuri care să ajusteze legislația privind farmaciile la realitatea din teren. „De exemplu, aprobarea serviciilor de telefarmacie ar degreva mult lipsa acută de farmaciști din România”, punctează avocatul.

Totodată, sunt așteptate și alte măsuri legislative care să așeze industria distibuției angro și retailul de produse farmaceutice în locul cuvenit, cu facilitarea tuturor proceselor și interacțiunilor pe lanțul distribuitor, farmacie, farmacist și pacient.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



Pregătirea continuă a echipei asigură soluții juridice de calitate


Până acum, 2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic, fiind implicat, pe lângă activitatea obișnuită și în câteva proiecte interesante pe partea de Drept corporativ societar. „Gradul de dificultate a fost însă complex, iar echipa internă a obținut rezultate care au depășit așteptările bordului nostru, astfel încât, ca echipă internă, ne bucurăm ori de câte ori reușim să închidem aceste proiecte intern, cu succes ce depășește 100%. Valoarea echipei interne de legal trebuie să fie similară oricărei case de avocatură în ceea ce privește asigurarea suportului juridic pentru activitatea comercială a organizației”, este de părere interlocutoarea BizLawyer.

În contextul în care volumul de muncă crește din punct de vedere cantitativ, echipa juridică trebuie să-și ajusteze activitatea astfel încât să facă față tuturor provocărilor noi și să ofere calitate în toate proiectele pe care le livrează. „Și când spun ajustare, mă refer la asigurarea echipei de legal a accesului la informații specializate și cursuri pe anumite arii de expertiză juridică, precum și alte cursuri ce țin de managementul proiectelor și dezvoltarea de skilluri personale, necesare pentru a asigura propunerea de proiecte și soluții juridice cu mitigarea riscurilor versus beneficii pentru organizație”, subliniază Mihaela Scărlătescu.

Pentru anul în curs, la nivelul Farmexim & Help Net nu s-a luat în calcul mărirea echipei juridice, date fiind și contextul social economic din țară, dar compania a planificat mărirea domeniului de expertiză, implementarea unor fluxuri de eficientizare, inclusiv repoziționarea Departamentului juridic față de clienții săi interni, prin comunicarea permanentă a rolului acestuia și implementarea unor fluxuri de lucru care să asigure trasabilitate, transparență, și mai ales asumarea corectă a atribuțiilor ce îi revin fiecărei părți noi: departamentul client și departamentul juridic.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 22 / 1864
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
RTPR, alături de Autonom Services la o nouă emisiune de obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate. Echipa, coordonată de Mihai Ristici (Partener) și Vlad Stamatescu (Counsel)
Mergermarket - League Tables of Legal Advisors (Q3 2024) | Piața de M&A a continuat să se redreseze în primele nouă luni și a înregistrat creșteri de 18,8% la nivel global și de 23% în Europa. CMS, printre primele în clasamentul global și în Europa. Schoenherr și Wolf Theiss, număr mare de tranzacții asistate în Europa Centrală și de Est
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
UniCredit Bank a încheiat cu succes cea mai mare emisiune a sa pe piaţa locală de obligațiuni corporative negarantate, în valoare de 750 mil. lei. Clifford Chance Badea a asigurat consultanța juridică
BeeFast primește o nouă finanțare în valoare de 450.000 USD pentru extinderea internațională și dezvoltare. Avocații Baciu Partners, în tranzacție, cu o echipă coordonată de Corina Roman (Partener)
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...