Analiza încadrării unei companii la întocmirea situațiilor financiare trebuie să țină cont de noile criterii prevăzute în Directiva UE 2775
20 Martie 2025 Diana Lup (Partener) și Ana-Maria Niţu (Senior Manager) - Global Compliance and Reporting, EY România
Ordinul nr. 4164/2024 a transpus în legislația națională prevederile directivei UE 2023/2.775 a Comisiei, din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte ajustarea criteriilor de mărime pentru microentități şi întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii şi mari.
La întocmirea situațiilor financiare, companiile trebuie să schimbe categoria în care se încadrează doar dacă în două exerciţii financiare consecutive depăşesc/încetează să depăşească două dintre cele trei criterii de mărime: total active, cifra de afaceri și număr mediu de salariați, regulă ce rămâne în continuare în vigoare. Potrivit Directivei UE 2775 din 2023, criteriile valorice, de mărime a cifrei de afaceri și, respectiv, a activelor nete au fost modificate, fiind semnificativ majorate. Astfel, analiza criteriilor cumulate după care este posibilă reconsiderarea palierului de încadrare a companiei trebuie atent realizată.
Ordinul nr. 4164/2024 a transpus în legislația națională prevederile directivei UE 2023/2.775 a Comisiei, din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte ajustarea criteriilor de mărime pentru microentități şi întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii şi mari.
Ordinul nr. 4164/2024 a transpus în legislația națională prevederile directivei UE 2023/2.775 a Comisiei, din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte ajustarea criteriilor de mărime pentru microentități şi întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii şi mari.
Astfel, începând cu situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar al anului 2024 sau începând cu situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar diferit de anul calendaristic, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2024, entitățile raportoare vor fi nevoite să analizeze criteriile de mărime raportându-se la criteriile majorate prin Ordinul 4164/2024.
Criteriile de mărime au fost semnificativ majorate, indicatorul Total Active a fost majorat la 2.250.000 lei de la 1.500.000 lei anterior, pentru trecerea din categoria microentităților în categoria entităților mici, și la 25.000.000 lei de la 17.500.000, pentru trecerea din categoria entităților mici în categoria entităților mijlocii și mari. Indicatorul Cifra de Afaceri Netă a fost majorat la 4.500.000 lei de la 3.000.000 lei, pentru trecerea din categoria microentităților în categoria entităților mici și la 50.000.000 lei de la 35.000.000 lei, pentru trecerea din categoria entităților mici în categoria entităților mijlocii și mari.
Și pentru grupurile de întreprinderi au fost majorate semnificativ pragurile valorice de încadrare în categoria grupurilor mici și mijlocii și a grupurilor mari. Indicatorul Total Active a fost majorat la 125.000.000 de la 105.000.000 lei, iar Cifra de Afaceri Netă la 250.000.000 lei de la 210.000.000 lei.
În schimb, numărul mediu de salariați a rămas neschimbat pentru fiecare categorie, respectiv 10 salariați pentru trecerea din categoria microentităților în categoria entităților mici, 50 salariați pentru trecerea din categoria entităților mici în categoria entităților mijlocii și mari și 250 salariați pentru grupurile mijlocii sau mari.
Practic, încadrarea entităților raportoare în categoria microentităților, a entităților mici și a entităților mijlocii și mari se efectuează la sfârşitul exerciţiului financiar, pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar precedent şi a indicatorilor determinaţi pe baza datelor din contabilitate, dar şi pe baza balanţei de verificare pregătite la finele exerciţiului financiar curent.
Rămâne în vigoare prevederea conform căreia entitățile raportoare schimbă categoria în care se încadrează doar dacă în două exerciţii financiare consecutive depăşesc sau încetează să depăşească două dintre cele trei criterii de mărime: total active, cifra de afaceri și număr mediu de salariați.
Prin urmare, începând cu anul financiar încheiat la 31 decembrie 2024, pentru societățile care au un an financiar aliniat cu anul calendaristic, modificarea criteriilor de mărime pentru perioada încheiată la această dată, peste ori sub pragurile majorate, nu determină automat încadrarea entităţii într-o nouă categorie. Încadrarea în criteriile modificate se va analiza pe baza balanței de verificare la 31 decembrie 2024 și pe baza situațiilor financiare la 31 decembrie 2023.
Pentru a se asigura că vor întocmi situațiile financiare corespunzătoare categoriei de întreprinderi din care fac parte, societățile trebuie să analizeze cu atenție indicatorii financiari pentru cei doi ani consecutivi, atât pentru anul încheiat la 31 decembrie 2023, cât și pentru anul încheiat la 31 decembrie 2024, raportându-se la criteriile de mărime majorate prin ordinul 4164/2024 și să schimbe categoria de întreprinderi doar dacă cel puțin două dintre cele trei criterii sunt depășite sau încetează să mai fie depășite la sfârșitul fiecărei perioade.
Este important de avut în vedere faptul că nu au fost introduse modificări în ceea ce privește criteriile de mărime în baza cărora se stabilește obligația de auditare a situațiilor financiare. Acestea au rămas neschimbate: total active 16.000.000 lei, cifra de afaceri netă 32.000.000 lei și numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar 50.
Altfel spus, comparând criteriile de audit cu criteriile de mărime majorate pentru stabilirea categoriei de entități raportoare, observăm că vor fi, practic, mai multe entități raportoare din categoria entităților mici care vor fi supuse auditului statutar și care întocmesc situații financiare în formă prescurtată, fără a cuprinde și situaţia modificărilor capitalului propriu și situaţia fluxurilor de trezorerie.
Impact în Raportarea CSRD și PCbCR
În plus față de întocmirea situațiilor finaciare în formatul corespunzător fiecărei categorii, încadrarea entităților raportoare în funcție de noile criterii de mărime majorate are un impact și în stabilirea obligațiilor de raportare în ceea ce privește întocmirea raportării privind durabilitatea în conformitate cu cerințele Directivei Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), precum și în aplicabilitatea cerinței de întocmire a raportului privind impozitul pe profit - Public Country by Country Report (PCbCR). Astfel, entitățile vor fi obligate să se raporteze la criteriile de mărime majorate pentru stabilirea obligațiilor CSRD și PCbCR, majorarea criteriilor conducând, practic, la diminuarea numărului de entități raportoare.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 964 / 10305 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Victorie Mușat & Asociații pentru o companie membră a Grupului TIU: fapte de concurență neloială săvârșite ocult, sancționate de instanță | Hotărârea setează un reper jurisprudențial în materia concurenței neloiale
Bondoc & Asociații a asistat ENGIE în achiziția unuia dintre cele mai mari proiecte eoliene din România. De cealaltă parte, Schoenherr a stat alături de Greenvolt Power pe tot parcursul tranzacției, care a implicat o structură contractuală complexă și multiple considerente de reglementare. Echipele, coordonate de Monica Iancu și Monica Cojocaru
Cea mai mare fuziune din istoria avocaturii de business: Hogan Lovells și Cadwalader, Wickersham & Taft au anunțat intenția de a se combina într-o singură firmă
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





