Constantinescu (ANPC): Predictibilitatea în sistemul bancar este similară cu predictibilitatea numerelor de pe zaruri
17 Octombrie 2023
AgerpresEl a subliniat că, din punctul de vedere al ANPC, educaţia financiară, "despre care se vorbeşte atât de frumos şi se pretinde a fi atât de bine implementată", este aproape inexistentă, raportat la numărul de persoane care au nevoie.
Predictibilitatea în sistemul bancar, în cel al acordării de împrumuturi, este similară cu predictibilitatea numerelor de pe zaruri şi, din perspectiva multor consumatori, lucrurile au luat-o razna, a declarat, marţi, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Horia Constantinescu.
"La un moment dat atrăgea atenţia chiar guvernatorul Băncii Naţionale că lucrurile ar trebui cumva reevaluate şi recalibrate. Suntem, cel puţin la acest moment, în aceeaşi tabără, pentru că, într-adevăr, din perspectiva multor consumatori, lucrurile au luat-o razna. Se vorbea mai devreme de predictibilitate. Predictibilitatea asta pe care o avem în sistemul bancar, în sistemul acordării de împrumuturi, este similară cu predictibilitatea numerelor de pe zaruri. Arunci zarurile şi vezi cam cât o să fie IRCC, ROBOR sau oricare dintre aceste variabile ale ratelor. Trebuie să înţelegem că lucrurile nu pot continua şi noi am încercat să o arătăm", a spus Constantinescu la Banking Forum, organizat de Financial Intelligence.
El a subliniat că, din punctul de vedere al ANPC, educaţia financiară, "despre care se vorbeşte atât de frumos şi se pretinde a fi atât de bine implementată", este aproape inexistentă, raportat la numărul de persoane care au nevoie.
"Mă bucur să aud că Banca Naţională vrea să se implice în tot ceea ce înseamnă educarea consumatorilor, în tot ceea ce înseamnă, eventual, educarea inclusiv a sistemului bancar. Dar nu înţeleg de ce examinarea în urma predării acestor cursuri fulminante trebuie să o facă aceeaşi instituţie. (..) Repet, Banca Naţională să se ocupe de ceea ce ştie mai bine sau aparent ştie mai bine şi să ne lase pe noi să ne facem treaba exact aşa cum trebuie. Şi cum s-a dovedit că am făcut-o foarte bine, cel puţin în ultimii 20 de ani. Discutam prin adrese, este adevărat, cu Banca Naţională, încercând să înţeleg, de exemplu, care este explicaţia logică pentru care tânărului consumator în raport cu banca, pentru că acela este în anul unu de raport cu instituţia bancară, de ce îi calculăm un grad de îndatorare numai la acordarea creditului. Cumva devine neimportant dacă respectivul consumator mai mănâncă în lunile următoare, atunci când ratele cresc exponenţial? Ni s-a răspuns ceva ce mi-a înfierbântat foarte tare creierul, pentru că nu am înţeles argumentul logic. A fost cumva eschivat, în opinia mea", a explicat Horia Constantinescu.
Acesta a menţionat că ANPC a insistat şi insistă pe lângă Banca Naţională să transmită celorlalte instituţii bancare faptul că gradul de îndatorare este esenţial şi de-a lungul celor 30 de ani de credit.
"Cred că este important să-ţi plăteşti utilităţile pentru a locui în casa pe care ai luat-o cu ajutorul creditului bancar într-un mod civilizat. Dacă se şi naşte un copil, şi încă un copil, aceştia mănâncă, se şi îmbracă şi au şi ambiţia să meargă la şcoală. Şi atunci iată că gradul de îndatorare iniţial cu siguranţă nu va mai răspunde exigenţelor ulterioare prin care împrumutatul trece mai departe. Trebuie să comunicăm, da, într-adevăr, mult mai bine consumatorilor. (...) Pentru că, aşa cum spuneam, habar n-au ce înseamnă IRCC sau ROBOR", a punctat el.
Pe de altă parte, preşedintele ANPC a afirmat că acţiunile de control la bănci continuă.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1191 / 9092 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...