Creșterea cererii de energie riscă să încetinească tranziția la o economie cu emisii reduse. Ce e de făcut?
10 Octombrie 2024 Andreea Mitiriță, Partener PwC Romania
În timp ce schimbarea combustibilului va fi posibilă doar acolo unde există infrastructură de sprijin (de exemplu, capacitatea rețelei pentru vehiculele electrice), aplicațiile AI pot fi utilizate pe scară mai largă. O aplicație AI deja utilizată și cu rezultate foarte bune este cea pentru optimizarea utilizării capacității pentru marfă în transportul rutier,
| |
Energia regenerabilă va deveni cea mai mare sursă de electricitate în anul 2025, arată un raport realizat de PwC în colaborare cu Forumul Economic Mondial, dar concomitent va avea loc o creștere a cererii de energie din partea economiilor în curs de dezvoltare, a eforturilor de adaptare la schimbările climatice, a electrificării sistemelor de transport, inteligenței artificiale și centrelor de date. În lipsa unei mai bune gestionări a cererii și a creșterii eficienței energetice, acești factori ar putea submina progresele înregistrate de creșterea utilizării energiei regenerabile, determinând o continuare a dependenței de combustibilii fosili.
Încă de anul trecut s-a observat că, în pofida creșterii capacităților de producere a energiei regenerabile cu 14%, dependența de combustibili fosili persistă pentru că s-a majorat cererea, iar progresul către o economie cu emisii reduse încetinește. Consumul de combustibili fosili a crescut cu 1,5% în 2023, la fel și ponderea acestora în mixul energetic, deoarece creșterea cererii de energie a depășit ritmul de dezvoltare a capacităților din surse regenerabile. În plus, provocările economice precum inflația, tensiunile geopolitice și creșterea ratelor dobânzilor complică și mai mult tranziția de la combustibilii fosili. Indicele Net Zero Economy Index 2024 arată că anul trecut a fost consemnată cea mai lentă scădere a nivelului de emisii de dioxid de carbon din ultimii zece ani, astfel că rata anuală necesară de decarbonizare a crescut la 20,4% pentru a limita încălzirea globală la 1,5°C, conform acordului de la Paris.
Încă de anul trecut s-a observat că, în pofida creșterii capacităților de producere a energiei regenerabile cu 14%, dependența de combustibili fosili persistă pentru că s-a majorat cererea, iar progresul către o economie cu emisii reduse încetinește. Consumul de combustibili fosili a crescut cu 1,5% în 2023, la fel și ponderea acestora în mixul energetic, deoarece creșterea cererii de energie a depășit ritmul de dezvoltare a capacităților din surse regenerabile. În plus, provocările economice precum inflația, tensiunile geopolitice și creșterea ratelor dobânzilor complică și mai mult tranziția de la combustibilii fosili. Indicele Net Zero Economy Index 2024 arată că anul trecut a fost consemnată cea mai lentă scădere a nivelului de emisii de dioxid de carbon din ultimii zece ani, astfel că rata anuală necesară de decarbonizare a crescut la 20,4% pentru a limita încălzirea globală la 1,5°C, conform acordului de la Paris.
Pe termen lung, situația devine mai complicată, statisticile arătând că până în 2050, anul țintă pentru atingerea neutralității climatice, populația globului va crește cu două miliarde, iar PIB-ul mondial se va dubla. În aceste condiții, piețele emergente și economiile în curs de dezvoltare vor avea nevoie de energie la costuri reduse pentru a permite creșterea și a îndeplini obiectivele de dezvoltare, concomitent cu decarbonizarea.
Directorii generali depun eforturi pentru a îmbunătăți eficiența energetică
Eficiența energetică se află pe agenda directorilor generali din România, pentru că se traduce prin beneficii financiare imediate, 81% dintre aceștia arătând că organizațiile lor desfășoară sau deja au încheiat acțiuni pentru îmbunătățirea eficienței energetice (inclusiv reducerea consumului propriu de energie), potrivit sondajului PwC CEO Survey 2024 pentru România.
Mai mult, aproape jumătate (47%) dintre directorii generali declară că, în ultimele 12 luni, organizațiile pe care le conduc au acceptat niveluri de profitabilitate mai mici pentru investițiile în domeniul protecției mediului. Procentul este mai mare decât cel înregistrat la nivel global și regional.
Directorii generali din România consideră că principalii factori care limitează capacitatea organizațiilor de a elimina emisiile de carbon în cadrul modelelor de afaceri sunt complexitatea reglementărilor (de exemplu, schimbări de politici, cerințe locale incoerente), randamentele mai mici pentru investițiile legate de protejarea mediului, precum și lipsa tehnologiilor care protejează mediul, specifice sectorului de activitate.
Reducerea consumului energetic ar putea fi o soluție
Reducerea intensității energetice - consumul intern brut de energie raportat la PIB - ar putea fi o soluție, permițând redirecționarea energiei irosite sau suprautilizate anterior către activități mai productive. Acest lucru ar stimula creșterea economică și ar ajuta companiile să economisească bani și să mențină avantajul competitiv, reducând în același timp emisiile, arată analiza realizată de PwC împreună cu Forumul Economic Mondial. De asemenea, tehnologia actuală poate permite statelor să își reducă nevoile energetice cu aproximativ o treime (31%), fără a reduce producția economică. Acest lucru ar putea duce la economii anuale de până la 2.000 de miliarde de dolari (la prețurile actuale ale energiei) dacă măsurile ar fi luate la scară largă până la sfârșitul acestui deceniu.
De exemplu, transportul reprezintă 26% din cererea globală de energie și 21% din emisiile de gaze cu efect de seră. În total, 94% din creșterea proiectată a consumului de energie din transport are loc în economiile în curs de dezvoltare. Au fost identificate soluții care, dacă ar fi aplicate pe scară largă, ar reduce intensitatea energetică a transportului cu 21%, ducând la o reducere cu 5% a cererii globale de energie, precum electrificarea și utilizarea aplicațiilor AI.
În timp ce schimbarea combustibilului va fi posibilă doar acolo unde există infrastructură de sprijin (de exemplu, capacitatea rețelei pentru vehiculele electrice), aplicațiile AI pot fi utilizate pe scară mai largă. O aplicație AI deja utilizată și cu rezultate foarte bune este cea pentru optimizarea utilizării capacității pentru marfă în transportul rutier, reducând spațiul gol din camioane prin combinarea încărcăturilor și a proprietarilor. Acest lucru reduce numărul total de camioane necesare și, prin urmare, intensitatea energetică a transportului. Acest tip de soluție este disponibil acum, în timp ce noi aplicații de inteligență artificială sunt dezvoltate pe termen mai lung pentru a determina schimbări mai transformative.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1366 / 10296 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Kinstellar a consiliat GEA Group, firmă cu operațiuni în peste 150 de țări, cu privire la crearea unui joint venture cu RebelDot, companie de tehnologie din Cluj-Napoca. Echipa care a gestionat proiectul a fost condusă de Rusandra Sandu (Partner) și Mihai Stan (Managing Associate)
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





