ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Deloitte: Autorităţile au nevoie de un plan de creştere a încasărilor la buget pe termen mai îndelungat

29 Aprilie 2020   |   BizLawyer

Măsurile luate de Guvern de la începutul pandemiei în această direcţie sunt binevenite, dar Vlad Boeriu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, subliniază că mai este loc de dezvoltare în această zonă.

 
 
Situaţia bugetului s-ar putea ameliora uşor în aprilie, datorită bonificaţiilor acordate pentru plata în termen a impozitului pe profit, dar autorităţile au nevoie de un plan de creştere a încasărilor la buget pe termen mai îndelungat, este de părere Vlad Boeriu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.

"Scăderea veniturilor la bugetul de stat, raportată de Ministerul Finanţelor Publice prin execuţia bugetară la trei luni, confirmă aşteptările, având în vedere că firmele au putut opta, în martie, pentru amânarea plăţii taxelor. Situaţia s-ar putea ameliora uşor în aprilie, datorită bonificaţiilor acordate pentru plata în termen a impozitului pe profit. Autorităţile au nevoie, însă, de un plan de creştere a încasărilor la buget pe termen mai îndelungat, având în vedere solicitările tot mai presante din partea mediului de afaceri şi perspectivele sumbre privind evoluţia economiei", susţine Vlad Boeriu.


În luna martie, încasările bugetare au scăzut cu aproximativ 25% faţă de cele din aceeaşi lună a anului trecut, doar ca urmare a amânării plăţii obligaţiilor fiscale de către firme în baza OUG 29/2020, în sumă de 7,7 miliarde de lei, a anunţat Ministerul Finanţelor. Per total, în primele trei luni ale anului, veniturile bugetare au scăzut cu 3,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar cheltuielile au crescut cu 12,7% în acelaşi interval.

"Începând cu luna aprilie, este posibil ca încasările să fie influenţate pozitiv de bonificaţiile acordate societăţilor pentru plata la timp a impozitului pe profit aferent primului trimestru din 2020, dar pe partea de cheltuieli situaţia se agravează cel puţin cu plata şomajului tehnic pentru contractele de muncă suspendate. Pe termen mai îndelungat, având în vedere estimările autorităţilor naţionale şi ale instituţiilor financiare internaţionale, în condiţiile unei scăderi economice de proporţii, este greu de presupus că încasările bugetare vor face faţă presiunilor în actualul ritm de colectare", arată Vlad Boeriu.

El precizează că nu este de neglijat faptul că România a intrat în această criză cu un deficit bugetar deja cu mult peste limita admisă la nivelul UE (de 4,3% din PIB în 2019), cu o structură a cheltuielilor extrem de rigidă (ponderea cheltuielilor de personal şi asistenţă socială depăşeşte 60% din total) şi cu un sistem ineficient de colectare a veniturilor.

În paralel, mediul de business reclamă faptul că statul nu se implică suficient în sprijinirea companiilor pentru a limita efectele pandemiei şi pe cele ale restricţiilor impuse de autorităţi în acest context.

"În această situaţie, în care mare parte din veniturile statului merg pe cheltuieli cu salariile şi pensiile, economia scade, iar necesarul de finanţare din partea firmelor creşte, revine, inevitabil, în discuţie necesitatea creşterii colectării la bugetul de stat şi, implicit, informatizarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), esenţială în limitarea evaziunii fiscale, în special în zona de TVA. Proiectul informatizării ANAF cu Banca Mondială a fost abandonat după mai mulţi ani de încercări nereuşite, dar actuala administraţie îşi asumase reluarea procesului cu finanţare din fonduri europene. Însă, exact în perioada în care nevoia de comunicare la distanţă în toate structurile societăţii româneşti este mai acută, proiectul informatizării ANAF pare abandonat din nou sau cel puţin amânat", spune Boeriu.

El menţionează că măsurile luate de Guvern de la începutul pandemiei în această direcţie sunt binevenite - implementarea obligaţiilor de plată în platforma ghişeul.ro pentru companii, posibilitatea depunerii electronice a unor noi formulare, soluţionare la distanţă a unor solicitări din partea contribuabililor (certificate de atestare fiscală, rambursări de TVA şi altele) etc. Vlad Boeriu subliniază că mai este loc de dezvoltare în această zonă.

"Nu se mai vorbeşte, însă, de implementarea Standard Audit File for Tax (SAF-T), un format electronic standard se raportare a tranzacţiilor în timp real, utilizat de administraţiile fiscale moderne în comunicarea cu firmele şi care ajută la depistarea tranzacţiilor cu potenţial fraudulos. Potrivit angajamentelor anterioare, sistemul ar trebui să se afle în faza de implementare la nivel de pilot", susţine Vlad Boeriu.

Consultantul Deloitte România afirmă că, în lipsa unei administraţii moderne, dotate cu o infrastructură informatică performantă, România pierde anual miliarde de euro din frauda pe TVA (decalajul de încasare la TVA este în jur de 36% aproape constant de câţiva ani, potrivit datelor Comisiei Europene).

"Autorităţile române au pierdut, însă, mulţi ani cu măsuri care, dincolo de faptul că s-au dovedit a fi ineficiente, au creat foarte multe probleme firmelor obligate să le implementeze. Poate că în aceste momente, în care distanţarea socială scoate la iveală beneficiile indubitabile ale digitalizării, factorii de decizie vor realiza că aceasta ar trebui să reprezinte o prioritate pentru România", a adăugat Vlad Boeriu.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 9108 / 9703
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Andreea Mihalache, Partener în cadrul firmei Popescu & Asociații, profesionist reputat, cu aproape 30 de ani de experiență ca avocat litigant la cel mai înalt nivel: ”Dincolo de oportunitatea de a lucra la dosare complexe, am și sprijinul unei echipe unite, ceea ce face ca fiecare provocare să fie o oportunitate de învățare și evoluție profesională”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
“Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...