
Deloitte: Autorităţile au nevoie de un plan de creştere a încasărilor la buget pe termen mai îndelungat
29 Aprilie 2020
BizLawyerMăsurile luate de Guvern de la începutul pandemiei în această direcţie sunt binevenite, dar Vlad Boeriu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, subliniază că mai este loc de dezvoltare în această zonă.
Situaţia bugetului s-ar putea ameliora uşor în aprilie, datorită bonificaţiilor acordate pentru plata în termen a impozitului pe profit, dar autorităţile au nevoie de un plan de creştere a încasărilor la buget pe termen mai îndelungat, este de părere Vlad Boeriu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
"Scăderea veniturilor la bugetul de stat, raportată de Ministerul Finanţelor Publice prin execuţia bugetară la trei luni, confirmă aşteptările, având în vedere că firmele au putut opta, în martie, pentru amânarea plăţii taxelor. Situaţia s-ar putea ameliora uşor în aprilie, datorită bonificaţiilor acordate pentru plata în termen a impozitului pe profit. Autorităţile au nevoie, însă, de un plan de creştere a încasărilor la buget pe termen mai îndelungat, având în vedere solicitările tot mai presante din partea mediului de afaceri şi perspectivele sumbre privind evoluţia economiei", susţine Vlad Boeriu.
"Scăderea veniturilor la bugetul de stat, raportată de Ministerul Finanţelor Publice prin execuţia bugetară la trei luni, confirmă aşteptările, având în vedere că firmele au putut opta, în martie, pentru amânarea plăţii taxelor. Situaţia s-ar putea ameliora uşor în aprilie, datorită bonificaţiilor acordate pentru plata în termen a impozitului pe profit. Autorităţile au nevoie, însă, de un plan de creştere a încasărilor la buget pe termen mai îndelungat, având în vedere solicitările tot mai presante din partea mediului de afaceri şi perspectivele sumbre privind evoluţia economiei", susţine Vlad Boeriu.
În luna martie, încasările bugetare au scăzut cu aproximativ 25% faţă de cele din aceeaşi lună a anului trecut, doar ca urmare a amânării plăţii obligaţiilor fiscale de către firme în baza OUG 29/2020, în sumă de 7,7 miliarde de lei, a anunţat Ministerul Finanţelor. Per total, în primele trei luni ale anului, veniturile bugetare au scăzut cu 3,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar cheltuielile au crescut cu 12,7% în acelaşi interval.
"Începând cu luna aprilie, este posibil ca încasările să fie influenţate pozitiv de bonificaţiile acordate societăţilor pentru plata la timp a impozitului pe profit aferent primului trimestru din 2020, dar pe partea de cheltuieli situaţia se agravează cel puţin cu plata şomajului tehnic pentru contractele de muncă suspendate. Pe termen mai îndelungat, având în vedere estimările autorităţilor naţionale şi ale instituţiilor financiare internaţionale, în condiţiile unei scăderi economice de proporţii, este greu de presupus că încasările bugetare vor face faţă presiunilor în actualul ritm de colectare", arată Vlad Boeriu.
El precizează că nu este de neglijat faptul că România a intrat în această criză cu un deficit bugetar deja cu mult peste limita admisă la nivelul UE (de 4,3% din PIB în 2019), cu o structură a cheltuielilor extrem de rigidă (ponderea cheltuielilor de personal şi asistenţă socială depăşeşte 60% din total) şi cu un sistem ineficient de colectare a veniturilor.
În paralel, mediul de business reclamă faptul că statul nu se implică suficient în sprijinirea companiilor pentru a limita efectele pandemiei şi pe cele ale restricţiilor impuse de autorităţi în acest context.
"În această situaţie, în care mare parte din veniturile statului merg pe cheltuieli cu salariile şi pensiile, economia scade, iar necesarul de finanţare din partea firmelor creşte, revine, inevitabil, în discuţie necesitatea creşterii colectării la bugetul de stat şi, implicit, informatizarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), esenţială în limitarea evaziunii fiscale, în special în zona de TVA. Proiectul informatizării ANAF cu Banca Mondială a fost abandonat după mai mulţi ani de încercări nereuşite, dar actuala administraţie îşi asumase reluarea procesului cu finanţare din fonduri europene. Însă, exact în perioada în care nevoia de comunicare la distanţă în toate structurile societăţii româneşti este mai acută, proiectul informatizării ANAF pare abandonat din nou sau cel puţin amânat", spune Boeriu.
El menţionează că măsurile luate de Guvern de la începutul pandemiei în această direcţie sunt binevenite - implementarea obligaţiilor de plată în platforma ghişeul.ro pentru companii, posibilitatea depunerii electronice a unor noi formulare, soluţionare la distanţă a unor solicitări din partea contribuabililor (certificate de atestare fiscală, rambursări de TVA şi altele) etc. Vlad Boeriu subliniază că mai este loc de dezvoltare în această zonă.
"Nu se mai vorbeşte, însă, de implementarea Standard Audit File for Tax (SAF-T), un format electronic standard se raportare a tranzacţiilor în timp real, utilizat de administraţiile fiscale moderne în comunicarea cu firmele şi care ajută la depistarea tranzacţiilor cu potenţial fraudulos. Potrivit angajamentelor anterioare, sistemul ar trebui să se afle în faza de implementare la nivel de pilot", susţine Vlad Boeriu.
Consultantul Deloitte România afirmă că, în lipsa unei administraţii moderne, dotate cu o infrastructură informatică performantă, România pierde anual miliarde de euro din frauda pe TVA (decalajul de încasare la TVA este în jur de 36% aproape constant de câţiva ani, potrivit datelor Comisiei Europene).
"Autorităţile române au pierdut, însă, mulţi ani cu măsuri care, dincolo de faptul că s-au dovedit a fi ineficiente, au creat foarte multe probleme firmelor obligate să le implementeze. Poate că în aceste momente, în care distanţarea socială scoate la iveală beneficiile indubitabile ale digitalizării, factorii de decizie vor realiza că aceasta ar trebui să reprezinte o prioritate pentru România", a adăugat Vlad Boeriu.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 9336 / 9931 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
bpv Grigorescu Ștefănică: tranzacțiile strategice și consolidările sectoriale definesc piața de fuziuni și achiziții | 2025 aduce structuri inovatoare, distressed M&A și o redefinire a noțiunii de succes, într-o piață în care avocații devin arhitecții echilibrului între reglementări stricte și interesele investitorilor. Cătălin Grigorescu (managing partner): „Succesul în tranzacții nu se mai măsoară doar în valoare, ci în capacitatea de a le finaliza într-un mediu juridic tot mai complex”
Banking & Finance | Echipa Popovici Nițu Stoica & Asociații, coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica, a acordat consultanță Grupului La Fântâna pentru accesarea unei finanțări sindicalizate de 70 milioane euro, menită să susțină activitatea curentă și dezvoltarea businessului
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
BSMP - Bohâlțeanu și Asociații a asistat UNIGEA România în contractarea unei finanțări de 30,25 milioane EUR pentru dezvoltarea unui proiect solar de referință de 85 MW în Arad. Echipă pluridisciplinară, coordonată de partenerii Daniela Milculescu și Ionuț Bohâlțeanu, într-un efort multijurisdicțional ce a reunit investitori și consultanți cheie din patru țări
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...