Digital Services Act – responsabilizarea operatorilor din mediul online
02 Aprilie 2024 Silviu Vasile (partner), Roxana Roșca (associate), Tudor Popa (associate) - Filip & Company
Deși, la o primă vedere, pare că DSA are în vizor, în principal, reglementarea entităților active la nivel european/mondial și care pot avea un impact major, precum platformele online foarte mari (Meta, Youtube, Instagram, TikTok, Zalando etc.) sau motoarele de căutare online foarte mari (precum Google sau Bing), domeniul de aplicare al Regulamentului pare să fie mult mai extins.
| |
Într-o epocă digitală în continuă expansiune, regulile care guvernează spațiul online devin tot mai importante, inclusiv pentru cei care desfășoară activități economice. În acest context, Regulamentul privind serviciile digitale (en. Digital Services Act - DSA) este menit să aducă claritate și responsabilitate în mediul online, în vederea creării unui spațiu mai sigur pentru utilizatori, dar și pentru stabilirea unor condiții de concurență echitabile la nivelul pieței europene.
Deși, la o primă vedere, pare că DSA are în vizor, în principal, reglementarea entităților active la nivel european/mondial și care pot avea un impact major, precum platformele online foarte mari (Meta, Youtube, Instagram, TikTok, Zalando etc.) sau motoarele de căutare online foarte mari (precum Google sau Bing), domeniul de aplicare al Regulamentului pare să fie mult mai extins.
Deși, la o primă vedere, pare că DSA are în vizor, în principal, reglementarea entităților active la nivel european/mondial și care pot avea un impact major, precum platformele online foarte mari (Meta, Youtube, Instagram, TikTok, Zalando etc.) sau motoarele de căutare online foarte mari (precum Google sau Bing), domeniul de aplicare al Regulamentului pare să fie mult mai extins.
Astfel, sunt avute în vedere și alte categorii de furnizori de servicii intermediare, precum:
• Furnizorii de servicii de simplă transmitere (mere conduit) sau de stocare în cache (caching). În această categorie intră furnizorii de servicii de comunicații electronice tradiționale, precum cei care oferă acces la puncte wireless, VPN sau proxy-urile de adaptare a conținutului;
• Furnizorii de servicii de găzduire (hosting), anume acea categorie de servicii intermediare care permit stocarea datelor furnizate de utilizatori, la cererea acestora. În această din urmă categorie sunt încadrați furnizorii de servicii de cloud sau web hosting, însă formularea inclusă în DSA permite extinderea acestei categorii și la alte tipuri de operatori, precum aceia care stochează conținut (indiferent de forma acestuia) oferit de utilizatori (indiferent dacă aceasta e o funcție principală sau secundară).
• Platformele online, anume acea categorie de servicii de găzduire care permit, la cererea utilizatorului, diseminarea informațiilor către public.
Având în vedere noutatea DSA, terminologia utilizată, precum și complexitatea diferitelor servicii furnizate în mediul digital, încadrarea într-una dintre categoriile de mai sus poate fi dificilă. Spre exemplu, ne vom afla în situația unui serviciu de găzduire (iar nu în situația unei platforme online) dacă stocarea conținutului furnizat de un utilizator reprezintă doar o funcție minoră a serviciului principal, cum este cazul secțiunii de comentarii de pe website-ul unei publicații de presă online. Dimpotrivă, dacă diseminarea către public a conținutului nu este o caracteristică minoră a serviciului furnizat (cum este cazul rețelelor sociale), atunci ne vom afla în situația unei platforme online.
Încadrarea corectă într-una dintre aceste categorii este deosebit de importantă deoarece, în funcție de aceasta, sunt aplicabile mai multe obligații. Spre exemplu, furnizorii de servicii intermediare au obligații generale de a acționa împotriva conținutului ilegal la solicitarea autorităților sau de a furniza informații la solicitarea acestora, de a stabili de puncte de contact în relația cu autoritățile și destinatarii serviciului precum și anumite obligații de raportare.
În plus, furnizorii de servicii de găzduire, inclusiv platformele online, au anumite obligații suplimentare, precum: (i) implementarea unor mecanisme de notificare și acțiune sau informarea destinatarilor cu privire la restricțiile impuse (în cazul furnizorilor de servicii de găzduire); (ii) implementarea unui sistem de soluționare a plângerilor, soluționarea extrajudiciară a litigiilor ș.a (în cazul platformelor online, în plus față de cele amintite anterior). Desigur, în cazul platformelor foarte mari intervin obligații suplimentare.
În plan național, în vederea asigurării aplicării adecvate a DSA, a fost adoptată recent (18 martie 2024) Legea 50/2024, în baza căreia, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a fost desemnată autoritate cu atribuții în domeniu.
În plus, noua lege introduce un regim sancționatoriu important, precum amenzi semnificative de până la 6% din cifra de afaceri anuală la nivel mondial a furnizorului de servicii intermediare pentru nerespectarea obligațiilor instituite de DSA, precum și amenzi procedurale de până la 1% din cifra de afaceri pentru furnizarea de informații eronate.
De asemenea, Legea 50/2024 instituie obligația furnizorului de servicii intermediare de a informa ANCOM cu privire la datele sale de identificare și de contact. În acest sens, în prezent, se află în consultare publică un proiect de decizie ANCOM care stabilește detaliile procedurii de informare. Cu toate acestea, nu sunt aduse clarificări suplimentare cu privire la universul furnizorilor de servicii intermediare, documentul fiind limitat la a face trimiteri către DSA.
DSA marchează o etapă semnificativă în evoluția abordării afacerilor online în Uniunea Europeană și face parte din tendința continuă a UE de a reglementa mediul digital. Deși primul instinct este de a considera că DSA a fost adoptat să reglementeze marile platforme de social media, în realitate legislația acoperă o plajă mai largă de activități și operatori economici.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1612 / 10196 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a oferit asistență juridică la înființarea Bursei Internaționale a Moldovei
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





