GenAI - reticență versus oportunitate: La ce se așteaptă liderii companiilor din România
15 Aprilie 2024 Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România
Doar unu din patru directori executivi din țara noastră afirmă că GenAI a fost adoptată în cadrul propriei companii în ultimele 12 luni și 18% spun că organizația și-a revizuit strategia în domeniul tehnologiei în contextul GenAI.
| |
Inteligența Artificială Generativă (GenAI) va schimba semnificativ modelele de afaceri, va intensifica concurența pe piață și va necesita abilități noi pentru cei mai mulți angajați. Aceasta este opinia majoritară a liderilor de companii din România, după cum ne arată sondajului PwC CEO Survey 2024, deși adoptarea și integrarea strategică a GenAI în companiile din România este încă limitată.
Doar unu din patru directori executivi din țara noastră afirmă că GenAI a fost adoptată în cadrul propriei companii în ultimele 12 luni și 18% spun că organizația și-a revizuit strategia în domeniul tehnologiei în contextul GenAI.
Observăm că așteptarea chiar și pe termen scurt este ca GenAI să le influențeze afacerile, însă nu sunt prea siguri cum anume și în ce măsură. Spre exemplu, 35% dintre liderii de companii din România consideră că, în următoarele 12 luni, GenAI va contribui la îmbunătățirea calității propriilor produse și servicii. Comparativ, 58% dintre executivii la nivel global estimează același lucru.
Doar unu din patru directori executivi din țara noastră afirmă că GenAI a fost adoptată în cadrul propriei companii în ultimele 12 luni și 18% spun că organizația și-a revizuit strategia în domeniul tehnologiei în contextul GenAI.
Observăm că așteptarea chiar și pe termen scurt este ca GenAI să le influențeze afacerile, însă nu sunt prea siguri cum anume și în ce măsură. Spre exemplu, 35% dintre liderii de companii din România consideră că, în următoarele 12 luni, GenAI va contribui la îmbunătățirea calității propriilor produse și servicii. Comparativ, 58% dintre executivii la nivel global estimează același lucru.
Dacă ne uităm la beneficiile pe care le preconizează, cei mai mulți mizează pe o eficientizare a propriului timp de lucru, pe o creștere a eficienței angajaților și o creștere a profitabilității. În ce privește impactul asupra forței de muncă pare că GenAI va duce la dispariția unor locuri de muncă, dar și la crearea unora noi: 57% estimează număr constant de angajați, 22% o reducere cu 5% sau mai mult și 10% o creștere.
Pe de altă parte, riscurile nu pot fi neglijate, fiind anticipată o amplificare a riscurilor de securitate cibernetică, dezinformare, dar și de răspundere legală și reputație.
Fără îndoială, în ultimul an GenAI a urcat în topul priorităților de pe agenda directorilor generali, însă rămâne de văzut în ce măsură organizațiile vor face pașii necesari pentru valorificarea beneficiilor acestei tehnologii.
Ce industrii și sectoare pot beneficia cel mai mult de GenAI?
Până în prezent, o mare parte din atenția acordată GenAI s-a concentrat pe identificarea reducerilor de costuri, mai degrabă decât pe oportunitățile de creștere. Acest lucru poate reflecta nesiguranța cu privire la potențialul deplin al tehnologiei, precum și un răspuns prudent la condițiile economice actuale. GenAI a cunoscut deja multe povești de succes, dar experimentarea și inovarea prin natura lor înseamnă și că, în multe cazuri, va eșua.
O analiză realizată de strategy&, departamentul de strategie al rețelei globale PwC, a identificat oportunitățile GenAI și a evaluat potențialul de schimbare într-o serie de industrii.
Industria farmaceutică, alături de sectorul bancar, media și tehnologia se numără printre sectoarele cu cele mai mari oportunități imediate de a crea valoare. Spre exemplu, în sectorul bancar și de asigurări, în care costurile de operare sunt ridicate, eficiența este cel mai frecvent menționat beneficiu legat de GenAI. Acest lucru contrastează cu sectorul farmaceutic și cel media, unde peste 50% din beneficii vor proveni din oportunitățile noi de creștere a veniturilor. În sectorul divertismentului și media (E&M), de exemplu, GenAI poate fi un instrument creativ puternic, ajutând la producerea de conținut, inclusiv text, imagini, audio și video. De asemenea, permite o personalizare mai profundă prin analiza comportamentelor și preferințelor publicului. Pe măsură ce calitatea, cantitatea și natura conținutului se schimbă, generând noi modele de prețuri și de implicare a clienților, modelele de afaceri vor fi perturbate în mod semnificativ. Acest lucru va afecta peisajul competitiv, deoarece costurile în scădere dau naștere unor noi jucători – în timp ce aceia care detin cea mai valoroasă proprietate intelectuală (PI) vor putea obține creștere de venituri și cotă de piață.
În toate industriile, majoritatea cazurilor de utilizare identificate până în prezent vor fi probabil adoptate cu ajutorul aplicațiilor GenAI ale unor terți sau vor fi integrate în platforme de afaceri precum ERP sau CRM. Valoarea cazurilor de utilizare personalizate, care utilizează date sau algoritmi privați, trebuie să fie evaluată din punct de vedere al beneficiilor financiare, deoarece acestea costă adesea mai mult pentru a fi create și pot ajunge mai greu pe piață.
Industriile cu o componentă puternică de cercetare și dezvoltare, precum și cele în care creativitatea și analiza datelor creează valoare au în acest moment exemple foarte convingătoare de utilizare a GenAI. Dar toate industriile, chiar și cele cu cazuri mai puțin iminente de investiții ar trebui să se pregătească pentru GenAI. Această pregătire se va transforma într-un avantaj competitiv pe măsură ce tot mai multe industrii vor fi perturbate de această tehnologie.
Înțelegerea implicațiilor strategice ajută la stabilirea și prioritizarea oportunităților prezentate de GenAI, care variază de la transformarea implicării clienților, creșterea productivității, îmbunătățirea competitivității și reducerea decalajului de digitalizare, până la optimizarea forței de muncă și a lanțurilor de aprovizionare. Tehnologia este testată în multe organizații, în mod formal și informal, dar companiile trebuie să își stabilească direcția și strategia, pentru că au nevoie de o infrastructură scalabilă și sigură.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1557 / 10165 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Schoenherr a asistat fondatorii Calla Oradea în vânzarea unei participații majoritare către Integral Capital Group I Echipa, coordonată de Mădălina Neagu (partner)
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Wolf Theiss a asistat Rheinmetall în legătură cu semnarea unui acord de înființare a unui joint venture cu Pirochim Victoria
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Filip & Company a asistat BCR și BRD în legătură cu oferta publică inițială a Cris Tim Family Holding | Olga Niță (partener) și Alexandru Bîrsan (managing partner) au coordonat echipa
Clifford Chance Badea a asistat Cris-Tim Family Holding în legătură cu IPO-ul istoric în valoare de 454,35 milioane RON | Daniel Badea (Managing Partner): ”Sperăm ca succesul Cris-Tim să încurajeze și alte branduri românești să vină pe bursă”
Filip & Company a asistat DIGI Romania S.A. în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 mil. €. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





