ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Grindeanu: 4,5 miliarde de euro din POIM au fost accesaţi în totalitate;MTI are o rată de absorbţie de 100%

21 Aprilie 2023   |   Agerpres

Potrivit acestuia, a fost aprobată suplimentarea cu încă 450 de milioane de euro, din care 70 de milioane de euro au fost deja cheltuiţi.

 
 
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a cheltuit toate fondurile europene alocate în exerciţiul bugetar 2014 - 2020 prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), respectiv 4,5 miliarde de euro, ceea ce reprezintă o premieră pentru România după aderarea la Uniunea Europeană, în 2007, şi a solicitat sume suplimentare de la alte ministere sau structuri care nu vor putea atrage în totalitate banii alocaţi, acestea putând depăşi un miliard de euro, a anunţat, vineri, ministrul de resort, Sorin Grindeanu.
 
"Iată că mai avem şi momente fericite, aşa, în tumultul cel puţin al ultimelor zile, şi anume chiar îmi face o deosebită plăcere să anunţ că tot ce ţine de banii europeni pe Programul Operaţional Infrastructură Mare şi care au revenit Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pe exerciţiul bugetar 2014-2020, care e pe regula M+3, toate aceste fonduri au fost cheltuite, ceea ce reprezintă o premieră pentru România după aderarea noastră la UE, după 2007. Ştiţi că de fiecare dată, cel puţin din 2007 încoace, problema la noi nu a fost că n-am avut neapărat finanţare pe diversele proiecte de infrastructură, ci una din cauzele, să spunem, pentru care reţeaua de toate tipurile de transport din România nu e una europeană a fost şi faptul că nu am avut capacitatea să cheltuim banii europeni în toţi aceşti ani. Iată că e prima dată când acest lucru se întâmplă. Terminăm această sumă alocată pentru exerciţiul bugetar 2014-2020 cu aproximativ 9 luni mai repede, pentru că aveam termen până la sfârşitul anului 2023, ceea ce ne-a adus în situaţia de a solicita sume suplimentare la MIPE, peste ceea ce înseamnă cele 4,5 miliarde de euro, pentru că la sfârşitul anului probabil vor fi anumite sume care nu vor fi cheltuite de alte ministere sau de alte structuri. Probabil la sfârşitul anului, dacă lucrurile merg în acelaşi ritm şi ni se va aproba o suplimentare şi mai mare faţă de cele 450 de milioane de euro de care am vorbit, şi vom avea capacitatea să accesăm mai mult decât atât, vom vorbi despre mai mult de un miliard. Acestea sunt sume deja peste ceea ce aveam noi alocat", a afirmat Grindeanu, într-o conferinţă de presă.
 
Potrivit acestuia, a fost aprobată suplimentarea cu încă 450 de milioane de euro, din care 70 de milioane de euro au fost deja cheltuiţi.
 
"Ni s-au aprobat în principiu încă 450 de milioane de euro, adică încă 10% faţă de fondurile iniţiale aprobate (prin POIM - n. r.). Aprobarea a venit în tranşe - 100 de milioane plus încă 350 de milioane. 100 de milioane deja au fost transferaţi către noi. Din aceşti 100 de milioane de euro, deja am cheltuit 70 de milioane. Următorii 350 de milioane de euro probabil că vor fi disponibili în săptămânile următoare. Eu cred că vom cere şi mai mulţi până la sfârşitul anului. Este ceea ce cred în acest moment, pentru că de-abia de-acum au început să pornească la capacitate maximă toate şantierele, intrând totuşi într-o perioadă în care vremea e mai bună şi se lucrează aproape peste tot. Repet, e un lucru bun, e o premieră pentru ţara noastră, din 2007, şi anume faptul că fondurile pe transporturi, pe infrastructură mare, au fost accesate în proporţie de 100%. De aceea suntem în această situaţie de suplimentare şi de a cere bani de la alţii care nu-s în stare să îi cheltuie", a explicat şeful de la Transporturi.
 
În total, pe tot ceea ce înseamnă fonduri europene, MTI beneficiază de 30 de miliarde de euro, din care 11 miliarde de euro reprezintă cofinanţarea, iar restul de aproximativ 19 miliarde sunt împărţiţi astfel: pe POIM sunt 4,5 miliarde de euro, deja consumate, Programul Transport, viitorul program operaţional, are alocări de 4,6 miliarde de euro, PNRR - 7,6 miliarde de euro şi CEF - 2,4 miliarde de euro.
 
"Pe POIM sunt acei 4,5 miliarde de euro care au fost accesaţi în totalitate. MTI are o rată de absorbţie de 100%. Am cerut acele suplimentări, iar eu sper ca cele 380 de milioane de euro (suplimentarea rămasă - n. r.) să fie cheltuite rapid, astfel încât să putem cere celor de la MIPE bani care în principiu la sfâşitul anului, dacă nu sunt accesaţi, sunt trimişi înapoi la Bruxelles, adică România îi pierde", a susţinut el.
 
Sorin Grindeanu a precizat că împărţirea fondurilor europene pe acest exerciţiu bugetar şi modurile în care au fost cheltuite arată că ponderea principală din cei 4,5 miliarde de euro a mers spre rutier şi feroviar. Proiecte importante care au fost şi sunt în continuare finanţate din POIM sunt: Drumul Expres Craiova-Piteşti, podul de la Brăila, secţiuni din Autostrada Transilvania, tronsoane de pe Autostrada Sibiu-Piteşti, care vor fi fazate pe POT, deci pe următorul exerciţiu bugetar, Centura A0 Sud.
 
"Pe feroviar vorbim de principalul coridor european şi anume Constanţa - Curtici, secţiuni din acest coridor. Pe aerian, sigur, sunt investiţii şi s-au tot semnat, inclusiv anul trecut s-au semnat proiecte de investiţii în majoritatea aeroporturilor din ţară şi, de asemenea, proiecte de infrastructură pe sectorul naval", a adăugat ministrul.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2760 / 9933
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
bpv Grigorescu Ștefănică: tranzacțiile strategice și consolidările sectoriale definesc piața de fuziuni și achiziții | 2025 aduce structuri inovatoare, distressed M&A și o redefinire a noțiunii de succes, într-o piață în care avocații devin arhitecții echilibrului între reglementări stricte și interesele investitorilor. Cătălin Grigorescu (managing partner): „Succesul în tranzacții nu se mai măsoară doar în valoare, ci în capacitatea de a le finaliza într-un mediu juridic tot mai complex”
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Banking & Finance | Echipa Popovici Nițu Stoica & Asociații, coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica, a acordat consultanță Grupului La Fântâna pentru accesarea unei finanțări sindicalizate de 70 milioane euro, menită să susțină activitatea curentă și dezvoltarea businessului
BSMP - Bohâlțeanu și Asociații a asistat UNIGEA România în contractarea unei finanțări de 30,25 milioane EUR pentru dezvoltarea unui proiect solar de referință de 85 MW în Arad. Echipă pluridisciplinară, coordonată de partenerii Daniela Milculescu și Ionuț Bohâlțeanu, într-un efort multijurisdicțional ce a reunit investitori și consultanți cheie din patru țări
Principalele aspecte pe care angajatorii trebuie să le aibă în vedere pentru a se conforma legislației privind combaterea discriminării și hărțuirii la locul de muncă | De vorbă cu Dan Dascălu (Partener) și Sonia Bălănescu (Managing Associate) - D&B David și Baias, despre prevederile legale în vigoare, combaterea acestui fenomen și modul în care poate fi diminuat riscul apariției unor litigii inițiate de salariați
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...