Grindeanu: 4,5 miliarde de euro din POIM au fost accesaţi în totalitate;MTI are o rată de absorbţie de 100%
21 Aprilie 2023
AgerpresPotrivit acestuia, a fost aprobată suplimentarea cu încă 450 de milioane de euro, din care 70 de milioane de euro au fost deja cheltuiţi.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a cheltuit toate fondurile europene alocate în exerciţiul bugetar 2014 - 2020 prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), respectiv 4,5 miliarde de euro, ceea ce reprezintă o premieră pentru România după aderarea la Uniunea Europeană, în 2007, şi a solicitat sume suplimentare de la alte ministere sau structuri care nu vor putea atrage în totalitate banii alocaţi, acestea putând depăşi un miliard de euro, a anunţat, vineri, ministrul de resort, Sorin Grindeanu.
"Iată că mai avem şi momente fericite, aşa, în tumultul cel puţin al ultimelor zile, şi anume chiar îmi face o deosebită plăcere să anunţ că tot ce ţine de banii europeni pe Programul Operaţional Infrastructură Mare şi care au revenit Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pe exerciţiul bugetar 2014-2020, care e pe regula M+3, toate aceste fonduri au fost cheltuite, ceea ce reprezintă o premieră pentru România după aderarea noastră la UE, după 2007. Ştiţi că de fiecare dată, cel puţin din 2007 încoace, problema la noi nu a fost că n-am avut neapărat finanţare pe diversele proiecte de infrastructură, ci una din cauzele, să spunem, pentru care reţeaua de toate tipurile de transport din România nu e una europeană a fost şi faptul că nu am avut capacitatea să cheltuim banii europeni în toţi aceşti ani. Iată că e prima dată când acest lucru se întâmplă. Terminăm această sumă alocată pentru exerciţiul bugetar 2014-2020 cu aproximativ 9 luni mai repede, pentru că aveam termen până la sfârşitul anului 2023, ceea ce ne-a adus în situaţia de a solicita sume suplimentare la MIPE, peste ceea ce înseamnă cele 4,5 miliarde de euro, pentru că la sfârşitul anului probabil vor fi anumite sume care nu vor fi cheltuite de alte ministere sau de alte structuri. Probabil la sfârşitul anului, dacă lucrurile merg în acelaşi ritm şi ni se va aproba o suplimentare şi mai mare faţă de cele 450 de milioane de euro de care am vorbit, şi vom avea capacitatea să accesăm mai mult decât atât, vom vorbi despre mai mult de un miliard. Acestea sunt sume deja peste ceea ce aveam noi alocat", a afirmat Grindeanu, într-o conferinţă de presă.
Potrivit acestuia, a fost aprobată suplimentarea cu încă 450 de milioane de euro, din care 70 de milioane de euro au fost deja cheltuiţi.
"Ni s-au aprobat în principiu încă 450 de milioane de euro, adică încă 10% faţă de fondurile iniţiale aprobate (prin POIM - n. r.). Aprobarea a venit în tranşe - 100 de milioane plus încă 350 de milioane. 100 de milioane deja au fost transferaţi către noi. Din aceşti 100 de milioane de euro, deja am cheltuit 70 de milioane. Următorii 350 de milioane de euro probabil că vor fi disponibili în săptămânile următoare. Eu cred că vom cere şi mai mulţi până la sfârşitul anului. Este ceea ce cred în acest moment, pentru că de-abia de-acum au început să pornească la capacitate maximă toate şantierele, intrând totuşi într-o perioadă în care vremea e mai bună şi se lucrează aproape peste tot. Repet, e un lucru bun, e o premieră pentru ţara noastră, din 2007, şi anume faptul că fondurile pe transporturi, pe infrastructură mare, au fost accesate în proporţie de 100%. De aceea suntem în această situaţie de suplimentare şi de a cere bani de la alţii care nu-s în stare să îi cheltuie", a explicat şeful de la Transporturi.
În total, pe tot ceea ce înseamnă fonduri europene, MTI beneficiază de 30 de miliarde de euro, din care 11 miliarde de euro reprezintă cofinanţarea, iar restul de aproximativ 19 miliarde sunt împărţiţi astfel: pe POIM sunt 4,5 miliarde de euro, deja consumate, Programul Transport, viitorul program operaţional, are alocări de 4,6 miliarde de euro, PNRR - 7,6 miliarde de euro şi CEF - 2,4 miliarde de euro.
"Pe POIM sunt acei 4,5 miliarde de euro care au fost accesaţi în totalitate. MTI are o rată de absorbţie de 100%. Am cerut acele suplimentări, iar eu sper ca cele 380 de milioane de euro (suplimentarea rămasă - n. r.) să fie cheltuite rapid, astfel încât să putem cere celor de la MIPE bani care în principiu la sfâşitul anului, dacă nu sunt accesaţi, sunt trimişi înapoi la Bruxelles, adică România îi pierde", a susţinut el.
Sorin Grindeanu a precizat că împărţirea fondurilor europene pe acest exerciţiu bugetar şi modurile în care au fost cheltuite arată că ponderea principală din cei 4,5 miliarde de euro a mers spre rutier şi feroviar. Proiecte importante care au fost şi sunt în continuare finanţate din POIM sunt: Drumul Expres Craiova-Piteşti, podul de la Brăila, secţiuni din Autostrada Transilvania, tronsoane de pe Autostrada Sibiu-Piteşti, care vor fi fazate pe POT, deci pe următorul exerciţiu bugetar, Centura A0 Sud.
"Pe feroviar vorbim de principalul coridor european şi anume Constanţa - Curtici, secţiuni din acest coridor. Pe aerian, sigur, sunt investiţii şi s-au tot semnat, inclusiv anul trecut s-au semnat proiecte de investiţii în majoritatea aeroporturilor din ţară şi, de asemenea, proiecte de infrastructură pe sectorul naval", a adăugat ministrul.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 2022 / 9195 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Cei mai buni avocaţi în domeniul mărcilor, remarcați de WTR 1000, ediția 2025 | Baciu Partners, Răzvan Dincă & Asociaţii și Ratza & Ratza sunt lideri pe segmentele analizate, o bună expunere pentru TZA, Mușat, Schoenherr, ZRVP și NNDKP. Cum arată elita profesioniștilor din domeniu și ce spun clienții despre aceștia
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Filip & Company asistă eMAG şi HeyBlu în achiziția a 100% din acțiunile Orange Money IFN SA. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Intervenția instanței în arbitraj (Powered by ZRVP)
Mușat & Asociații promovează șapte avocați în ariile fuziuni și achiziții, litigii și arbitraj, drept bancar și financiar, piețe de capital și achiziții publice
RTPR, alături de Integral Capital Group la investiția în Embryos. Echipa de proiect, coordonată de Costin Tărăcilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate)
CMS asistă grupul M Core cu privire la achiziția portofoliului de centre comerciale (Strip Malls) din România de la MAS Plc. Roxana Frățilă (partener) și Mircea Moraru (senior counsel), au coordonat avocații care au acoperit aspectele tranzacționale, iar Ana Radnev (partner) și Alina Tihan (senior counsel) au condus echipa de drept bancar
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...