
Grindeanu: 4,5 miliarde de euro din POIM au fost accesaţi în totalitate;MTI are o rată de absorbţie de 100%
21 Aprilie 2023
AgerpresPotrivit acestuia, a fost aprobată suplimentarea cu încă 450 de milioane de euro, din care 70 de milioane de euro au fost deja cheltuiţi.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a cheltuit toate fondurile europene alocate în exerciţiul bugetar 2014 - 2020 prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), respectiv 4,5 miliarde de euro, ceea ce reprezintă o premieră pentru România după aderarea la Uniunea Europeană, în 2007, şi a solicitat sume suplimentare de la alte ministere sau structuri care nu vor putea atrage în totalitate banii alocaţi, acestea putând depăşi un miliard de euro, a anunţat, vineri, ministrul de resort, Sorin Grindeanu.
"Iată că mai avem şi momente fericite, aşa, în tumultul cel puţin al ultimelor zile, şi anume chiar îmi face o deosebită plăcere să anunţ că tot ce ţine de banii europeni pe Programul Operaţional Infrastructură Mare şi care au revenit Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pe exerciţiul bugetar 2014-2020, care e pe regula M+3, toate aceste fonduri au fost cheltuite, ceea ce reprezintă o premieră pentru România după aderarea noastră la UE, după 2007. Ştiţi că de fiecare dată, cel puţin din 2007 încoace, problema la noi nu a fost că n-am avut neapărat finanţare pe diversele proiecte de infrastructură, ci una din cauzele, să spunem, pentru care reţeaua de toate tipurile de transport din România nu e una europeană a fost şi faptul că nu am avut capacitatea să cheltuim banii europeni în toţi aceşti ani. Iată că e prima dată când acest lucru se întâmplă. Terminăm această sumă alocată pentru exerciţiul bugetar 2014-2020 cu aproximativ 9 luni mai repede, pentru că aveam termen până la sfârşitul anului 2023, ceea ce ne-a adus în situaţia de a solicita sume suplimentare la MIPE, peste ceea ce înseamnă cele 4,5 miliarde de euro, pentru că la sfârşitul anului probabil vor fi anumite sume care nu vor fi cheltuite de alte ministere sau de alte structuri. Probabil la sfârşitul anului, dacă lucrurile merg în acelaşi ritm şi ni se va aproba o suplimentare şi mai mare faţă de cele 450 de milioane de euro de care am vorbit, şi vom avea capacitatea să accesăm mai mult decât atât, vom vorbi despre mai mult de un miliard. Acestea sunt sume deja peste ceea ce aveam noi alocat", a afirmat Grindeanu, într-o conferinţă de presă.
Potrivit acestuia, a fost aprobată suplimentarea cu încă 450 de milioane de euro, din care 70 de milioane de euro au fost deja cheltuiţi.
"Ni s-au aprobat în principiu încă 450 de milioane de euro, adică încă 10% faţă de fondurile iniţiale aprobate (prin POIM - n. r.). Aprobarea a venit în tranşe - 100 de milioane plus încă 350 de milioane. 100 de milioane deja au fost transferaţi către noi. Din aceşti 100 de milioane de euro, deja am cheltuit 70 de milioane. Următorii 350 de milioane de euro probabil că vor fi disponibili în săptămânile următoare. Eu cred că vom cere şi mai mulţi până la sfârşitul anului. Este ceea ce cred în acest moment, pentru că de-abia de-acum au început să pornească la capacitate maximă toate şantierele, intrând totuşi într-o perioadă în care vremea e mai bună şi se lucrează aproape peste tot. Repet, e un lucru bun, e o premieră pentru ţara noastră, din 2007, şi anume faptul că fondurile pe transporturi, pe infrastructură mare, au fost accesate în proporţie de 100%. De aceea suntem în această situaţie de suplimentare şi de a cere bani de la alţii care nu-s în stare să îi cheltuie", a explicat şeful de la Transporturi.
În total, pe tot ceea ce înseamnă fonduri europene, MTI beneficiază de 30 de miliarde de euro, din care 11 miliarde de euro reprezintă cofinanţarea, iar restul de aproximativ 19 miliarde sunt împărţiţi astfel: pe POIM sunt 4,5 miliarde de euro, deja consumate, Programul Transport, viitorul program operaţional, are alocări de 4,6 miliarde de euro, PNRR - 7,6 miliarde de euro şi CEF - 2,4 miliarde de euro.
"Pe POIM sunt acei 4,5 miliarde de euro care au fost accesaţi în totalitate. MTI are o rată de absorbţie de 100%. Am cerut acele suplimentări, iar eu sper ca cele 380 de milioane de euro (suplimentarea rămasă - n. r.) să fie cheltuite rapid, astfel încât să putem cere celor de la MIPE bani care în principiu la sfâşitul anului, dacă nu sunt accesaţi, sunt trimişi înapoi la Bruxelles, adică România îi pierde", a susţinut el.
Sorin Grindeanu a precizat că împărţirea fondurilor europene pe acest exerciţiu bugetar şi modurile în care au fost cheltuite arată că ponderea principală din cei 4,5 miliarde de euro a mers spre rutier şi feroviar. Proiecte importante care au fost şi sunt în continuare finanţate din POIM sunt: Drumul Expres Craiova-Piteşti, podul de la Brăila, secţiuni din Autostrada Transilvania, tronsoane de pe Autostrada Sibiu-Piteşti, care vor fi fazate pe POT, deci pe următorul exerciţiu bugetar, Centura A0 Sud.
"Pe feroviar vorbim de principalul coridor european şi anume Constanţa - Curtici, secţiuni din acest coridor. Pe aerian, sigur, sunt investiţii şi s-au tot semnat, inclusiv anul trecut s-au semnat proiecte de investiţii în majoritatea aeroporturilor din ţară şi, de asemenea, proiecte de infrastructură pe sectorul naval", a adăugat ministrul.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2157 / 9330 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Invocarea excepției de necompetență a instanței în contextul existenței unei clauze compromisorii (Powered by ZRVP)
Cum lucrează echipa NNDKP, descrisă de ghidurile juridice internaționale drept ”prima opțiune pentru aspecte de concurență și ajutor de stat cu un grad ridicat de complexitate”, în astfel de proiecte și care sunt dificultățile cu care se confruntă clienții | Anca Diaconu, Partener NNDKP: ”Deși există multiple programe destinate susținerii investițiilor, criteriile de eligibilitate și condițiile specifice sunt, adesea, ambigue, iar interpretarea acestora nu este întotdeauna unitară”
Bulboacă & Asociații asistă Eazy Asigurări în tranzacția strategică cu Autonom Group
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Interviurile primăverii | Ioana Gelepu, fondatoarea și coordonatoarea ‘Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement’: ”Știința de carte, pasiunea și dedicarea sunt unisex”
Lady Lawyer | De vorbă cu Anda Călin - Managing Associate, Bohâlțeanu & Asociații: ”Prezența feminină este din ce în ce mai proeminentă în domeniul avocaturii de business, inclusiv în poziții de management. Atenția unei femei este cu precădere orientată spre detalii și o mai bună organizare”
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
NNDKP promovează 12 avocați și consultanți în cadrul celei mai recente runde de promovare
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...