ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Impozitarea microîntreprinderilor începând cu anul 2023. Ce se schimbă?

09 Ianuarie 2023   |   Andreea Păcăleanu (Senior Associate) și Șerban Nițulescu (Associate) - Pop Briciu Crai Attorneys-at-Law

Începând cu 01.01.2023, persoanele interesate de aplicarea impozitului în regim de microîntreprindere vor avea de îndeplinit condiții mai stricte.

Andreea Păcăleanu (Senior Associate) si Şerban Niţulescu (Associate) - Pop Briciu Crai Attorneys-at-Law

 
 
În mod tradițional, la finalul fiecărui an, intervin modificări ale regulilor fiscale care au scopul de a răspunde nevoilor bugetare și politicii statului în materie fiscală pentru anul următor. În cele de mai jos, vă prezentăm principalele modificări din materia impozitării microîntreprinderilor, aplicabile de la 01.01.2023.

I.              Definiția microîntreprinderii. Cuantumul impozitului

În esență, microîntreprinderea este o persoană juridică cu venituri, personal, activitate reduse, adică, în termeni comerciali, aceasta este de cele mai multe ori un start-up. Din aceste considerente, fiscul a înțeles să aplice un impozit redus, pentru a impulsiona investitorul în dezvoltarea afacerii sale.

Începând cu data de 01.01.2023, microîntreprinderile vor datora o cotă unică a impozitului de 1% din venit, indiferent de numărul salariaților, spre deosebire de reglementarea anterioară care prevedea (i) o cotă a impozitului de 1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulți salariați și (ii) o cotă a impozitului de 3% pentru cele care nu au salariați.

Potrivit noilor reglementări, nu mai este posibil ca o societate să opteze pentru regimul de microîntreprindere, dacă nu are salariați.

II.              Cine poate opta pentru impozitul pe venit în regim de microîntreprindere în 2023

Prealabil, este de reținut că persoana impozabilă nu este văzută din punct de vedere fiscal în mod automat ca microîntreprindere doar pentru că îndeplinește condițiile legii fiscale, ci aplicarea acestui regim este lăsată la opțiunea persoanei impozabile, în funcție de nevoile și planurile dezvoltare ale acesteia. Altfel, persoana juridică poate opta în continuare pentru impozitul pe profit, în unele cazuri, această opțiune fiind mai avantajoasă din punct de vedere fiscal. Avantajos ar fi să aplice regimul impozitului pe profit firmele care nu au profit mare sau sunt în pierdere.

Aplicarea regimului fiscal de microîntreprindere se poate face atât pentru societățile nou înființate, cât și pentru societățile deja existente care au fost supuse anterior unor alte reguli fiscale, dacă la data de 31 decembrie a anului precedent îndeplinesc condițiile legale în acest sens.

Începând cu data de 01.01.2023, condițiile pentru impozitarea în regim de microîntreprindere vor fi următoarele:

1.         Condiții din reglementarea anterioară care se mențin și după data de 01.01.2023:

·      Capitalul social să fie deținut de persoane, altele decât statul și unitățile administrativ-teritoriale;

·      Să nu se afle în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerțului sau la instanțele judecătorești, potrivit legii.

2.         Condiții noi care se aplică de la 1 ianuarie 2023:

·         Veniturile persoanei juridice să nu depășească echivalentul în lei a 500.000 euro; Înaintea acestei modificări, plafonul era dublu, în sensul că veniturile nu trebuiau să depășească echivalentul în lei a sumei de 1.000.000 Euro;

·         Să realizeze venituri, altele decât cele din consultanță și/sau management, în proporție de peste 80% din veniturile totale;

·         Să aibă cel puțin un salariat;

·         Să aibă asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice în sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând și persoana care verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute pentru aplicare sistemului.

Față de noile condiții, legiuitorul a reglementat și o serie de precizări pe care le vom dezvolta în cele ce urmează.

În primul rând, pentru determinarea plafonului de 500.000 euro și a ponderii veniturilor din consultanță și/sau management în veniturile totale se iau în calcul elementele care constituie baza impozabilă a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Cursul de schimb euro-leu este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.

În al doilea rând, noțiunea de salariat are un înțeles extins în aceasta materie, în sensul că include atât definiția din Codul Muncii -  persoană angajată cu contract individual de muncă cu normă întreagă, cât și:

·         Ipoteza în care microîntreprinderile au personale angajate cu contract individual de muncă cu timp parțial, dacă fracțiunile de normă prevăzute în acestea, însumate, reprezintă echivalentul unei norme întregi;

·         Ipoteza în care microîntreprinderile au încheiate contracte de administrare sau mandate, potrivit legii, în cazul în care remunerația acestora este cel puțin la nivelul salariului de bază minim brut pe țară.

În al treilea rând, în cazul în care oricare dintre asociații/acționarii persoanei juridice române deține peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de 3 persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor și nu au codurile CAEN prevăzute de Legea nr. 170/2016, aceștia trebuie să stabilească cele 3 persoane juridice române care aplică sistemul, restul persoanelor juridice urmând să aplice impozitul pe profit.

Față de cele de mai sus, constatăm că, începând cu 01.01.2023, persoanele interesate de aplicarea impozitului în regim de microîntreprindere vor avea de îndeplinit condiții mai stricte, urmând ca practica să ne arate dacă opțiunea legiuitorului în materie fiscală este sau nu benefică mediului de afaceri și societății în ansamblu.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

    ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


       

      Ascunde Reclama
       
       

      POSTEAZA UN COMENTARIU


      Nume *
      Email (nu va fi publicat) *
      Comentariu *
      Cod de securitate*







      * campuri obligatorii


      Articol 3028 / 9739
       

      Ascunde Reclama
       
      BREAKING NEWS
      ESENTIAL
      Clifford Chance și Linklaters, consultanți juridici în emisiunea de obligațiuni verzi prin care Electrica a atras o finanțare de 500 mil. €. Rothschild & Co a fost consilier financiar
      Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
      Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
      LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
      Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
      Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
      BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
      BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
      LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
      Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
      CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
      LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
       
      Citeste pe SeeNews Digital Network
      • BizBanker

      • BizLeader

          in curand...
      • SeeNews

        in curand...