Intensificarea numărului și a metodelor de fraude cibernetice în perioade de incertitudine. Care sunt pașii de urmat în cazul în care ați fost victima noilor atacuri de tip smishing
01 Aprilie 2025 Ștefan Diaconescu (Partner) și Florian Negurici (Associate) - Mușat & Asociații
În prezent, se derulează o nouă campanie de smishing (o formă de phishing care utilizează drept platformă de atac telefoanele mobile), care presupune transmiterea către utilizatori a unui mesaj pe Whatsapp prin care se solicită votarea unei anumite persoane în scopul de a câștiga un anumit premiu.
| |
Departamentul de White Collar Crime al casei de avocatură Mușat & Asociații, cu o vastă expertiză în domeniul cybersecurity, respectiv în oferirea de asistență și reprezentare juridică în cauze complexe privind fraudele cibernetice, informează clienții săi și publicul interesat despre o nouă modalitate de smishing (phishing prin intermediul mesageriei telefoanelor mobile) apărută recent în spațiul virtual, prin care făptuitorii vizează compromiterea unor conturi pe platforme de mesagerie și telefonie (de ex. Whatsapp) pentru a clona aceste conturi și a săvârși prin intermediul lor diferite infracțiuni.
Prin urmare, aducem în atenția publicului anumite aspecte privind noile metode de atacuri cibernetice apărute recent.
Prin urmare, aducem în atenția publicului anumite aspecte privind noile metode de atacuri cibernetice apărute recent.
În prezent, se derulează o nouă campanie de smishing (o formă de phishing care utilizează drept platformă de atac telefoanele mobile), care presupune transmiterea către utilizatori a unui mesaj pe Whatsapp prin care se solicită votarea unei anumite persoane în scopul de a câștiga un anumit premiu. Un exemplu de mesaj este: „Te rog să o susții pe Ana, verișoara mea, la concursul școlii ei! Poate câștiga un an de școlarizare gratuită, iar un vot din partea ta ar conta enorm. Mulțumesc mult! (link)”.
În realitate, ca urmare a accesării link-ului respectiv și a finalizării „votului”, utilizatorul oferă acces la contul său de Whatsapp făptuitorilor, care îl folosesc ulterior pentru a compromite alte conturi sau pentru a solicita sume de bani.
Acesta este doar un exemplu recent al campaniilor de smishing folosite în practică, existând și alte metode care sunt în continuare actuale, precum metoda accidentului, frauda de tip 1800 și schema plată pentru click (sau plată pentru like-uri pe anumite platforme).
Aceste metode de fraudă, indiferent de tipul lor, se intensifică, de regulă, în perioade de incertitudine economică, politică și socială, în prezent aceste atacuri fiind îndreptate atât împotriva marilor corporații, cât și împotriva persoanelor vulnerabile, respectiv persoane în vârstă, din medii defavorizate sau care nu dețin cunoștințe tehnice.
Casa de avocatură Mușat & Asociații are o vastă experiență în asistarea clienților, societăți și persoane fizice în diverse tipuri de fraude, spre exemplu: (i) cea mai mare fraudă de tip „CEO Fraud” din România; (ii) atacuri cibernetice privind perturbarea unor platforme online de streaming video; (iii) fraude împotriva persoanelor fizice prin furt de cryptomonede din portofelele electronice; (iv) compromiterea datelor conturilor și a cardurilor bancare; (v) plata unor taxe inexistente în vederea ridicării unor premii substanțiale, precum și altele asemenea.
În cazul unor astfel de atacuri cibernetice, ar trebui urmați o serie de pași în vederea înlăturării sau diminuării efectelor negative generate de atacatori.
Dacă fraudatorii reușesc să intre în posesia datelor conturilor bancare sau a datelor de card, primul pas ar fi contactarea unității bancare pentru blocarea conturilor și a cardurilor compromise, precum și luarea tuturor măsurilor de conservare a sumelor de bani aflate în conturi și anularea potențialelor tranzacții efectuate ca urmare a fraudei informatice.
În cazul fraudei de tip smishing menționate mai sus, dacă utilizatorul mai are acces la contul de Whatsapp, recomandarea este să acceseze secțiunea Settings (Setări/Configurări), să selecteze ‘Linked devices’ (Dispozitive asociate) și să elimine din listă dispozitivele necunoscute, apoi să activeze autentificarea în doi pași (2FA), dacă nu a făcut-o deja.
În cazul în care utilizatorul nu mai are acces la cont, va fi necesară contactarea Centrului de Ajutor al Whatsapp pentru a parcurge pașii necesari recuperării contului.
Imediat ce accesul la cont a fost recuperat/securizat, este recomandată trimiterea unui mesaj persoanelor care au primit mesaje nesolicitate din partea atacatorilor din contul utilizatorului, pentru a evita ca aceștia să ajungă și ei victime ale respectivei fraude.
În cazul în care sunt înregistrate pagube financiare, este indicată raportarea cât mai rapidă a incidentului atât către organele de urmărire penală, respectiv parchet sau poliție, cât și către DNSC (Directoratul Național de Securitate Cibernetică).
Totodată, considerăm oportună consultarea unor avocați specializați în acest domeniu pentru asistență și îndrumare în vederea înlăturării sau diminuării consecințelor atacurilor cibernetice descrise anterior.
Astfel, Casa de avocatură Mușat & Asociații, prin Ștefan Diaconescu – Partner și Florian Negurici – Associate, avocați din cadrul Departamentului de White Collar-Crime, specializați în domeniul infracțiunilor informatice, vă stă la dispoziție pentru orice solicitare privind aceste tipuri de atacuri cibernetice.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 884 / 10226 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





