Manolescu (Camera Consultanţilor Fiscali): A avea peste 90% dintre firme în regim de microîntreprindere era o aberaţie
22 Martie 2024
AgerpresÎn ceea ce priveşte taxarea muncii, Manolescu a susţinut că în 2018 toate taxele au fost trecute la angajat, dar angajaţii sunt interesaţi de valoarea netă a salariilor şi nu de cea brută.
Regimul fiscal de microîntreprindere se pretează pentru afaceri mici, simple, la început de drum, dar când peste 90% dintre firmele din economie sunt microîntreprinderi este o aberaţie, a afirmat Dan Manolescu, preşedintele Camerei Consultanţilor Fiscali (CCF), la conferinţa "Tendinţe Economice 2024", organizată de Patronatul European al Femeilor de Afaceri.
"Dacă ne uităm cum a evoluat cota de impozit pe profit şi pe dividende, când am început eu să mă ocup de fiscalitate era 38% impozit pe profit cu 10% impozit pe dividende. Şi să trăia şi erau 48%. Şi a venit după aia o reducere la 25% impozit pe profit şi ne-am bucurat cu toţii, că era mult mai bine, de la 48% la 35%. Şi a venit după aceea în 2005 cota unică: 16% cu 16%, 32%. Era mai bine decât 35% înainte...După aceea a venit extinderea de regim de micro la toată lumea....E clar că după astfel de reduceri constante semnificative vine o perioadă în care ne uităm că toate încasările ca pondere în PIB sunt tot pe la 26 - 25%. Ne mirăm că de ce sunt atât de puţine. Ba că e evaziune, ba că diverse motive. E şi un motiv extrem de obiectiv apropo de cât colectează statul din sistemul actual de taxare. Faptul că ne spune Comisia că trebuie să facem ordine ştim şi noi, dar nu ne place să acceptăm ideea asta. Că în realitate a avea 90 şi ceva la sută dintre firme în regim de microîntreprindere, cât aveam până acum un an de zile, era clar că era o aberaţie, că nu are sens, că sistemul acesta de microîntreprindere are logică pentru business-uri mici, simple, la început de drum. Când ai 90 şi ceva la sută din economie într-un astfel de sistem ceva nu e în regulă", a declarat Dan Manolescu.
"Dacă ne uităm cum a evoluat cota de impozit pe profit şi pe dividende, când am început eu să mă ocup de fiscalitate era 38% impozit pe profit cu 10% impozit pe dividende. Şi să trăia şi erau 48%. Şi a venit după aia o reducere la 25% impozit pe profit şi ne-am bucurat cu toţii, că era mult mai bine, de la 48% la 35%. Şi a venit după aceea în 2005 cota unică: 16% cu 16%, 32%. Era mai bine decât 35% înainte...După aceea a venit extinderea de regim de micro la toată lumea....E clar că după astfel de reduceri constante semnificative vine o perioadă în care ne uităm că toate încasările ca pondere în PIB sunt tot pe la 26 - 25%. Ne mirăm că de ce sunt atât de puţine. Ba că e evaziune, ba că diverse motive. E şi un motiv extrem de obiectiv apropo de cât colectează statul din sistemul actual de taxare. Faptul că ne spune Comisia că trebuie să facem ordine ştim şi noi, dar nu ne place să acceptăm ideea asta. Că în realitate a avea 90 şi ceva la sută dintre firme în regim de microîntreprindere, cât aveam până acum un an de zile, era clar că era o aberaţie, că nu are sens, că sistemul acesta de microîntreprindere are logică pentru business-uri mici, simple, la început de drum. Când ai 90 şi ceva la sută din economie într-un astfel de sistem ceva nu e în regulă", a declarat Dan Manolescu.
El a spus că o analiză obiectivă, precum este aceea a Comisiei, va arăta că trebuie luate măsuri. Dan Manolescu susţine că în acest caz România s-a "ambiţionat", în ceea ce priveşte plafonul până la care o firmă poate fi considerată microîntreprindere.
"Iar ne-am ambiţionat. În loc să acceptăm ideea că trebuie cumva plafonul să-l coborâm în mod constant, ca să ajungem undeva unde ne spunea Comisia că trebuie să ajungem, ne-am ambiţionat ca anul acesta să ţinem un plafon de 500.000 de euro şi în acelaşi timp să încercăm să găsim soluţii. Şi am ajuns de fapt la nevoia guvernanţilor de a veni cu nişte soluţii cu diverse referiri la întreprinderile legate, la fel de fel de alte condiţii care să reducă numărul de microîntreprinderi, care în final conduceau la situaţia în care tot antreprenorul risca să vină Fiscul în 2 - 3 ani de zile şi să spună: 'te-ai gândit tu că de fapt de califici, dar nu te califici'. Şi aşa am ajuns la situaţia actuală în care avem o ordonanţă pe site-ul Ministerului de Finanţe de săptămâna trecută, care probabil se va adopta săptămâna asta, cu nişte clarificări binevenite, zic eu. Şi noi, la Camera Consultanţilor Fiscali, am insistat în această direcţie, în a veni cu nişte lămuriri", a precizat Manolescu.
Şeful CCF a subliniat că în prezent ne aflăm într-un proces în care lucrurile se tot schimbă. În ceea ce priveşte taxarea muncii, Manolescu a susţinut că în 2018 toate taxele au fost trecute la angajat, dar angajaţii sunt interesaţi de valoarea netă a salariilor şi nu de cea brută.
"Ei înjură în continuare angajatorul că îi dă bani puţini, angajatorul se vaită că de fapt statul ia taxe multe, dar în realitate nu face nimeni nimic", a atras acesta atenţia.
Preşedintele Camerei Consultanţilor Fiscali susţine că în acest context "fiecare îşi apără teritoriul lui, dar nu putem merge în acest fel mai departe şi aşteptând să existe bani la buget pentru diverse programe".
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 533 / 9090 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...