ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Numărătoare inversă pentru a beneficia de amnistia fiscală. Ce trebuie să știe societățile interesate?

10 Decembrie 2020   |   Mihaela Popescu-Ichim, Director Taxe Directe, Corina Simion, Manager Taxe Directe, Deloitte România, și Laura Spiridon, Senior Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal

Un aspect important este acela că amnistia nu se poate aplica pentru accesoriile aferente obligațiilor fiscale principale suplimentare stabilite în cadrul inspecțiilor fiscale care au fost demarate după data de 1 aprilie 2020.

 
 
Societățile comerciale care datorează dobânzi și penalități pentru impozitele și taxele restante la data de 31 martie 2020 mai au doar câteva zile pentru a solicita ștergerea acestora. Termenul limită pentru a aplica amnistia fiscală prevăzută de OUG 69/2020 este 15 decembrie 2020 inclusiv. Ce datorii pot fi anulate și care sunt potențialii beneficiari?

Amnistia fiscală permite contribuabililor să solicite anularea tuturor accesoriilor aferente obligațiilor fiscale scadente la 31 martie 2020. Aceasta se aplică nu numai accesoriilor neplătite, ci permite inclusiv restituirea accesoriilor deja achitate, însă numai în cazul în care acestea au fost plătite după data intrării în vigoare a ordonanței (14 mai 2020).


Beneficiari ai acestei facilități pot fi contribuabilii care se află în oricare dintre următoarele situații prevăzute de ordonanță, respectiv: au obligații fiscale principale restante la data de 31 martie 2020, purtătoare de accesorii; corectează prin declarație rectificativă obligațiile fiscale principale cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, rezultând accesorii; au stins obligații fiscale principale scadente înainte de finalul lunii martie anul acesta, iar obligațiile accesorii aferente acestora erau nestinse la data de 14 mai 2020; datorează accesorii aferente obligațiilor fiscale principale scadente anterior datei de 31 martie 2020, individualizate prin decizii de impunere în urma unor inspecții fiscale aflate în derulare la data intrării în vigoare a OUG 69/2020, respectiv 14 mai 2020.

Ce condiții trebuie să îndeplinească potențialii beneficiari?

Deși sfera de aplicare a amnistiei este destul de largă, contribuabilii care doresc să beneficieze de această facilitate trebuie să îndeplinească anumite condiții specifice fiecăreia dintre situațiile prezentate anterior. Dintre acestea, cea mai importantă este aceea ca, la momentul înregistrării cererii de anulare, contribuabilii să fi depus toate declarațiile și să fi achitat la zi (sau să fi stins prin orice metodă) toate obligațiile fiscale principale sau accesorii datorate bugetului de stat, cu excepția obligațiilor accesorii a căror anulare se urmărește.

Societățile interesate trebuie să țină cont de faptul că, deși amnistia vizează doar accesoriile aferente obligațiilor fiscale principale cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, pentru a beneficia de anularea acestora, contribuabilii trebuie să fi declarat și plătit toate obligațiile fiscale principale și/sau accesorii care au luat naștere ulterior acestei date și până la data depunerii cererii de amnistie.

În plus, este de menționat faptul că rectificarea voluntară a declarațiilor și plata corespunzătoare a obligațiilor fiscale principale se pot realiza până la termenul limită de depunere a cererii de amnistiei.

Totodată, un aspect important este acela că amnistia nu se poate aplica pentru accesoriile aferente obligațiilor fiscale principale suplimentare stabilite în cadrul inspecțiilor fiscale care au fost demarate după data de 1 aprilie 2020.

Procedura de urmat pentru a beneficia de prevederile OUG 69/2020 este reglementată de Ordinul 2100/2020 (publicat în Monitorul Oficial 635 din 20 iulie 2020). Aceasta conține aspectele practice pe care potențialii beneficiari ai amnistiei fiscale trebuie să le cunoască pentru a întocmi o solicitare conformă cu obligațiile legale. Printre acestea se numără: tipul de obligații pentru care se poate solicita amnistia, categoriile de contribuabili beneficiari, pașii de urmat ulterior depunerii cererii de anulare a accesoriilor și termenele de soluționare a acestora, informațiile minime pe care solicitarea de anulare ar trebui să le conțină etc.

În anexele procedurii de anulare a obligațiilor accesorii se regăsesc formularele pe care contribuabilii și autoritățile fiscale trebuie să le folosească pentru depunerea și soluționarea cu succes a cererii de anulare a accesoriilor.

Chiar dacă timpul pe care contribuabilii îl mai au la dispoziție pentru a putea beneficia de amnistie este foarte scurt, nu este încă târziu pentru a face o reevaluare a obligațiilor fiscale datorate și, dacă sunt ajustări semnificative care pot fi efectuate (inclusiv eventuale ajustări de prețuri de transfer), acesta pare să fie momentul oportun.

Aspectul care trebuie reținut de contribuabili este acela că, dacă datorează accesorii semnificative fie în urma unor întârzieri privind declararea și plata, a unor rectificări voluntare de declarații, fie ca urmare a unor decizii de impunere emise în urma inspecțiilor fiscale, mai au doar câteva zile pentru a putea cere anularea acestora.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 7539 / 9144
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
    Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
    Deloitte România a asistat IMO Property Investments București, parte a Grupului Eurobank, în vânzarea a 100% din acțiunile sale către Grupul APS
    CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
    Meet the Professionals | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director - Bergenbier SA, avocat ”antrenat” în multinaționale și cu o bogată experiență dobândită în gestionarea unor tranzacții de referință pe piața locală: ”Oamenii pe care i-am întâlnit au făcut diferența și au contribuit la dezvoltarea și la evoluția mea, atât colegi din business, din interiorul echipelor din care am făcut parte, cât și liderii care mi-au servit drept model”
    Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
    Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
    Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
    Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
    România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
    Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
    Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...