ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Pavel, Mărgărit și Asociații: Cum poți evita înscrierea în Centrala Riscurilor Bancare în vederea accesării unor noi credite?

22 Iunie 2021   |   BizLawyer

Aceste modificări aduse în contextul Legii nr. 77/2016 vin în sprijinul consumatorilor în condițiile în care acțiunea care are ca urmare transferul dreptului de proprietate, se produce atât stingerea datoriei izvorând din contractul de credit ipotecar, cât și interzicerea înscrierii debitorului în Biroul de credit sau în alte baze de date negative.

 
 
Procedura de ștergere a riscurilor de credit din centrala riscurilor bancare prezintă o noutate din perspectiva faptului că poate fi interzisă înscrierea în Biroul de credit sau în alte baze de date negative a debitorului. Un avocat specializat în drept fiscal, bancar și piețe de capital este abilitat să transmită o notificare creditorului în vederea stingerii obligațiilor privind darea în plată a unor bunuri imobile.

Cadrul legal

Centrala Riscului de Credit bancare este organizată și funcționează la Banca Națională a României și prin aceasta se gestionează informația de risc de credit și informația despre fraudele cu carduri.

În acest sens, persoanele declarante sunt obligate să raporteze Centralei Riscului de Credit bancare, informațiile menționate anterior la termenele și în condițiile prevăzute în Regulamentul nr. 2/2012 privind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Riscului de Credit cu modificările și completările ulterioare.


Prin persoane declarante se numără instituțiile de credit, persoane juridice române, sucursalele din România ale instituțiilor de credit străine, instituțiile financiare nebancare, persoane juridice române, înscrise în Registrul special, sucursalele din România ale instituțiilor financiare străine înscrise în Registrul special, instituțiile emitente de monedă electronică, persoane juridice române, instituțiile de plată, persoane juridice române.

Astfel, persoana declarantă trebuie să transmită lunar prin Rețeaua de comunicații interbancară, informația de risc de credit folosind anumite proceduri prevăzute de Regulament la art. 10.

În data de 02.03.2021 a intrat în vigoare Regulamentul nr. 1/2021 prin care s-a modificat art. 10 punctul 4 din Regulamentul nr. 2/2012.

În aceste condiții, în ceea ce privește procedura de ștergere a riscurilor s-a adăugat utilizarea acestei proceduri și în cazul riscurilor raportate anterior care cad sub incidența prevederilor art. 5 alin. (31) din Legea nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligațiilor asumate prin credite, cu modificările și completările ulterioare.

Ce implică în fapt această modificare?

În fapt, procedura de ștergere a datelor din centrala riscurilor bancare se va aplica în situația în care un consumator transmite creditorului o notificare prin care îl informează că a decis să îi transmită dreptul de proprietate asupra imobilului în vederea stingerii datoriei izvorând din contractul de credit ipotecar. Un avocat specializat în drept fiscal, bancar și piețe de capital se poate ocupa de transmiterea acestei notificări.

Pe toată perioada de la transmiterea notificării și până la soluționarea cererii și inclusiv pe perioada desfășurării unui eventual litigiu datorat neconformării creditorului față de decizia debitorului, se interzice înscrierea în Biroul de credit sau în alte baze de date negative a debitorului.

Tot prin Regulamentul nr. 1/2021 s-a modificat și art. 11 din Regulamentul nr. 2/2012 având la baza aceleași considerente prezentate anterior. Astfel, art. 11 prin noua modificare prevede ca o excepție de la raportarea informației de risc de credit  înscrisă în evidențele persoanei declarante în ultima zi a lunii pentru care se face raportarea, riscurile de credit care cad sub incidenta prevederilor art. 5 alin. (31) din Legea nr. 77/2016.

Concluzie

Aceste modificări  aduse în contextul Legii nr. 77/2016 vin în sprijinul consumatorilor în condițiile în care acțiunea care are ca urmare transferul dreptului de proprietate, se produce atât stingerea datoriei izvorând din contractul de credit ipotecar, cât și interzicerea înscrierii debitorului în Biroul de credit sau în alte baze de date negative.  

În aceste condiții, considerăm că nu ar mai fi imposibilă accesarea de noi împrumuturi de către debitorul respectiv.

Societatea de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații este una dintre societățile de avocatură de top din România, care furnizează servicii juridice de cea mai înaltă calitate. Printre clienții societății de avocatură se află companii multinaționale și autohtone de anvergură. În 2021, poveștile de succes ale societății de avocatură i-au adus recunoașterea internațională din partea celor mai prestigioase ghiduri și publicații internaționale de profil. Astfel, societatea de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații s-a situat în acest an pe locul 2 în România în clasamentul  firmelor de avocatură de business cu cea mai relevant expertiză, realizat de publicația Legal 500. Societatea de avocatură este recunoscută la nivel internațional și de ghidul IFLR 1000 Financial and Corporate 2021. De asemenea, Pavel, Mărgărit și Asociații este singura societate de avocatură din România recomandată de directorul internațional Global Law Experts din Londra în aria de practică Dispute Resolution. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5986 / 9100
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...