ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Prevederile regulamentului UE privind inteligența artificială referitoare la alfabetizarea în domeniul IA și interzicerea „riscurilor inacceptabile” au intrat în vigoare la 2 februarie 2025

12 Februarie 2025   |   Monica Stătescu (partener), Eduard Maxim (associate) - Filip & Company

După intrarea în vigoare, sancțiunile constă în amenzi administrative de până la cea mai mare dintre valorile următoare: 35.000.000 EUR sau 7% din cifra de afaceri anuală totală la nivel mondial a entității în culpă.

 
 
Începând cu 2 februarie 2025, dispozițiile capitolului I și II ale Regulamentului UE 2024/1689 de stabilire a unor norme armonizate privind inteligența artificială, cunoscut și drept EU AI Act („Actul privind IA”), referitoare la alfabetizarea privind utilizarea inteligentei artificiale („IA”) și interzicerea utilizării sistemelor IA care prezintă riscuri inacceptabile, au intrat în vigoare.

Actul privind IA prevede o abordare etapizată privind intrarea sa în vigoare, diferite părți ale actului fiind aplicabile la 6, 12, 18, 24 și 36 de luni de la adoptarea inițială a actului, pe 1 august 2024. Primul astfel de prag de timp a fost atins la 2 februarie 2025, marcând intrarea în vigoare a Capitolului I („Dispoziții generale”) și Capitolului II („Practici interzise în domeniul IA”) ale Actului privind IA.

I.           Obligații privind alfabetizarea în domeniul IA

Începând cu 2 februarie 2025, furnizorii de sisteme IA (entități care dezvoltă sisteme IA, introduc sisteme IA pe piață sau pun în funcțiune sisteme IA sub propriul nume sau marcă) precum și implementatorii de sisteme IA (entități care folosesc sisteme IA sub autoritatea lor în cursul activităților profesionale) au obligația de a lua măsuri pentru a asigura, în cea mai mare măsură posibilă, un nivel suficient de alfabetizare în domeniul IA al personalului și al altor persoane care se ocupă de operarea și utilizarea sistemelor IA în numele lor. Actul privind IA definește alfabetizarea în domeniul IA ca fiind competențele, cunoștințele și înțelegerea necesare pentru a facilita implementarea sistemelor IA în cunoștință de cauză și conștientizarea oportunităților, riscurilor și prejudiciilor posibile pe care utilizarea IA le presupune.

În prezent, nu sunt prevăzute sancțiuni specifice pentru încălcarea obligațiilor privind alfabetizarea în domeniul IA, însă se poate presupune în mod rezonabil că îndeplinirea sau neîndeplinirea acestor obligații poate fi avută în vedere de către autoritățile competente drept un factor în determinarea sancțiunii corespunzătoare aplicate unui furnizor sau implementator pentru alte încălcări ale Actului privind IA.

II.          Practici interzise în domeniul IA

De asemenea, începând cu 2 februarie 2025, sistemele IA care prezintă riscuri inacceptabile pentru drepturile fundamentale, statul de drept și valorile Uniunii Europene, sunt interzise conform Capitolului 2 al Actului privind IA. Practicile IA interzise sunt următoarele:


  •  
  • Manipularea și tehnicile înșelătoare: introducerea pe piață, punerea în funcțiune sau utilizarea sistemelor IA care folosesc tehnici subliminale, manipulative sau înșelătoare cu scopul sau efectul de a denatura semnificativ comportamentul uman, afectând capacitatea acestora de a lua o decizie informatizată.
  •  
  • Exploatarea vulnerabilităților: introducerea pe piață, punerea în funcțiune sau utilizarea sistemelor IA care exploatează vulnerabilitățile persoanelor fizice datorate vârstei, dizabilităților sau condițiilor socio-economice, cu scopul sau efectul de a denatura semnificativ comportamentul acestora într-un mod care provoacă sau este susceptibil să provoace prejudicii semnificative.
  •  
  • Scor social: introducerea pe piață, punerea în funcțiune sau utilizarea sistemelor IA pentru aplicarea de scoruri sociale (adică evaluarea sau clasificarea persoanelor) pe baza atributelor comportamentale sau personale, cu un punctaj social, conducând la tratament nefavorabil în contexte care nu sunt legate de cele în care au fost colectate datele sau care sunt nejustificate în raport cu comportamentul social sau gravitatea acestuia.
  •  
  • Evaluarea și predicția riscurilor de infracțiuni ale indivizilor: introducerea pe piață, punerea în funcțiune sau utilizarea sistemelor IA exclusiv pentru profilarea indivizilor în vederea evaluării sau predicției riscului de comportament infracțional.
  •  
  • Baze de date de recunoaștere facială: introducerea pe piață, punerea în funcțiune sau utilizarea sistemelor IA care creează sau extind baze de date de recunoaștere facială prin extragerea fără scop precis a imaginilor faciale de pe internet sau din înregistrările TVCI (CCTV).
  •  
  • Recunoașterea emoțiilor la locul de muncă și în educație: introducerea pe piață, punerea în funcțiune sau utilizarea sistemelor IA pentru deducerea emoțiilor în sfera locului de muncă sau de învățământ este interzisă, cu excepția cazurilor justificate din motive medicale sau de siguranță.
  •  
  • Clasificare biometrică: introducerea pe piață, punerea în funcțiune sau utilizarea sistemelor IA pentru clasificarea indivizilor pe baza datelor biometrice pentru a intui informații sensibile, precum rasa, opiniile politice, religia, apartenența la sindicate sau orientarea sexuală, sunt restricționate.
  •  
  • Utilizarea de către forțele de ordine a identificării biometrice la distanță, în timp real: utilizarea sistemelor de identificare biometrică de la distanță, în timp real, în spații accesibile publicului, de către forțele de ordine este în mare parte interzisă, cu excepții definite strict.

Sancțiunile pentru nerespectarea interdicțiilor de mai sus nu au intrat încă în vigoare, acestea fiind amânate până la 2 august 2025 conform abordării etapizate a Actului privind IA. După intrarea în vigoare, sancțiunile constă în amenzi administrative de până la cea mai mare dintre valorile următoare: 35.000.000 EUR sau 7% din cifra de afaceri anuală totală la nivel mondial a entității în culpă.

III.       VI SE APLICĂ CELE DE MAI SUS?

Domeniul de aplicare al Actului privind IA este cuprinzător, acoperind o gamă largă de activități și părți interesate din domeniul IA. Se aplică furnizorilor care introduc pe piața UE sisteme sau modele IA, indiferent de țara lor de origine, precum și utilizatorilor de sisteme IA din UE și chiar entităților stabilite în țări terțe care utilizează IA ale căror rezultate sunt utilizate în UE.

Fabricanții de produse care introduc pe piață sau pun în funcțiune un sistem de IA împreună cu produsul lor sunt, de asemenea, supuși cerințelor Actului privind IA. Mai mult, Actul privind IA se aplică și persoanelor afectate care sunt situate în UE.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 517 / 9725
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
    Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
    LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
    Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
    BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
    Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
    BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
    Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
    CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
    Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...