SGR este un sistem extrem de pretenţios, cu un volum de date comparabil cu ce are ANAF (specialist)
28 Februarie 2023 Agerpres
Raul Pop, manager Programe Asociaţia Ecoteca şi cofondator al Coaliţiei pentru Economia Circulară (CERC), spune că, până la ora actuală, în platforma SGR nu s-au înscris mai mult de jumătate dintre cei care trebuiau să parcurgă această etapă.
Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) este unul extrem de ambiţios şi pretenţios, cu un volum imens de date, comparabil cu ce are ANAF ca şi complexitate, şi cred că foarte mulţi agenţi economici au nevoie de ajutor suplimentar, a susţinut, marţi, într-o conferinţă de specialitate, Raul Pop, manager Programe Asociaţia Ecoteca şi cofondator al Coaliţiei pentru Economia Circulară (CERC).
"Vorbim aici de un sistem extrem de ambiţios, extrem de pretenţios, cu un volum imens de date, comparabil, dacă vreţi, cu ce are ANAF ca şi complexitate. Şi atunci cred că foarte mulţi agenţi economici, probabil 90% dintre ei, au nevoie de ajutor suplimentar, pentru că sunt nişte cerinţe sofisticate pe care în momentul de faţă încă n-au soluţii să le rezolve. Sunt multe cazuri particulare faţă de cele care s-au mai menţionat. Mi s-a mai pus o întrebare acum două zile "Domnule, noi avem următoarea situaţie: suntem o companie care are obligaţia legală ca, pe timpul verii, să dea muncitorilor sticle de apă şi dăm zeci de mii de sticle de apă. Ce facem, le recuperăm, nu le recuperăm, cine suportă garanţia...?", a punctat specialistul.
"Vorbim aici de un sistem extrem de ambiţios, extrem de pretenţios, cu un volum imens de date, comparabil, dacă vreţi, cu ce are ANAF ca şi complexitate. Şi atunci cred că foarte mulţi agenţi economici, probabil 90% dintre ei, au nevoie de ajutor suplimentar, pentru că sunt nişte cerinţe sofisticate pe care în momentul de faţă încă n-au soluţii să le rezolve. Sunt multe cazuri particulare faţă de cele care s-au mai menţionat. Mi s-a mai pus o întrebare acum două zile "Domnule, noi avem următoarea situaţie: suntem o companie care are obligaţia legală ca, pe timpul verii, să dea muncitorilor sticle de apă şi dăm zeci de mii de sticle de apă. Ce facem, le recuperăm, nu le recuperăm, cine suportă garanţia...?", a punctat specialistul.
Conform acestuia, până la ora actuală, în platforma SGR nu s-au înscris mai mult de jumătate dintre cei care trebuiau să parcurgă această etapă.
"Estimez că, până în momentul de faţă, sper să mă înşel, nu s-au înscris mai mult de jumătate dintre cei care trebuiau să se înscrie. Bineînţeles, asta vom şti cu adevărat în momentul în care se vor înscrie toţi şi vedem în realitate câţi sunt, pentru că studiile anterioare estimau undeva între 80.000 şi 100.000 de înscrişi în sistem, vorbim şi de retaileri, şi de producători. Rămâne să se valideze, practic, cât se vor fi înscris şi vedem exact câţi sunt , că poate sunt 80.000, dar poate sunt 73.246 sau 100.242. Asta vom vedea, practic, şi atunci vom putea vorbi cu certitudine pe cifre, nu pe estimări. Revenind, însă, la moment, e clar că toată lumea care vrea să se înscrie are nişte mici întrebări legate de procedură. Multă lume ajunge să le depăşească prin eforturi proprii, alţii dintre parteneri încă mai au neclarităţi şi aici mi-aş permite să fac o sugestie către RetuRO: o pagină de întrebări frecvente ar putea să rezolve jumătate din aceste probleme, pentru că multe întrebări vedem că se repetă... Atunci ar fi foarte bine ca acolo unde oamenii ajung prima dată la o dilemă să poată să verifice pe loc dacă dilema lor a fost deja tranşată de cineva şi să poată trece mai departe", a afirmat Pop.
În viziunea specialistului, SGR a mai introdus o categorie de clasificare non-contabilă referitoare la ce produs este conţinut în ambalaj, "o informaţie care trebuie practic inventată într-un sistem de evidenţă din contabilitate".
"Orice agent economic care face obiectul acestei obligaţii legale caută nişte modalităţi interne de a şi-o îndeplini. Asta înseamnă, de exemplu, când trebuie să raporteze cantităţi de orice fel se uită în contabilitate. El, în contabilitate, va avea nişte date împărţite pe un număr oarecare de produse care spune câte produse are, dar nu îi spune dacă fac sau nu fac obiectul SGR. Deja au o clasificare extra-contabilă artificială, pe tipuri de material care necesită nişte eforturi suplimentare. Una e să raportezi câte produse ai vândut, alta e să raportezi câte erau ambalate în PET, informaţie care nu-ţi vine pe tavă de nicăieri dintr-un sistem contabil. Acum, SGR a mai introdus încă o categorie de clasificare non-contabilă, şi anume ce produs conţine, dacă este răcoritoare sau nu este răcoritoare. Iarăşi, o informaţie care trebuie practic inventată într-un sistem de evidenţă din contabilitate. Să te apuci să calculezi, de exemplu, de la începutul anului 2022, câte sucuri a trecut prin gestiunea ta este la fel de complicat ca şi când ai face asta pentru tine acasă... De asemenea, la nivel de retail, fluxul acesta este foarte complicat în conexiune cu această obligaţie, că eu pot să-i cer lui la modul foarte simplu 'Spune-mi şi mie câte sticle de băuturi ai vândut?', dar el are nevoie de multe alte informaţii suplimentare, pe care iarăşi nu le poate culege în sistemele contabile existente. Trebuie să vadă cum se mişcă stocurile, dacă le-a vândut sau dacă încă le păstrează. Trebuie să vadă mai departe care e statusul acelor ambalaje SGR, câte a pus, câte dă mai departe către consumator, câtă garanţie poate încasa...", a menţionat Raul Pop.
SGR reprezintă un sistem prin care cetăţenii vor plăti o garanţie de 50 de bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri, inclusiv.
Pentru a fi uşor de identificat, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific, iar după golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locaţie.
Producătorii/importatorii şi comercianţii de băuturi au obligaţia să se înscrie în baza de date a SGR până pe data de 28 februarie 2023, în caz contrar riscând amenzi cuprinse între 20.000 şi 40.000 de lei. Înregistrarea obligatorie în baza de date a SGR reprezintă etapa preliminară intrării în funcţiune a sistemului, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023.
În context, Garda Naţională de Mediu a anunţat, la jumătatea acestei luni, că va efectua controale tematice în perioada 1 - 31 martie 2023 în care va implica atât comisariatele judeţene, cât şi Comisariatul Municipiului Bucureşti şi Comisariatul Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunării".
Compania RetuRO a devenit administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare din România, printr-o Hotărâre de Guvern, emisă pe 24 august 2022.
Anterior, pe data de 20 iulie 2022, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, anunţa că a fost aprobată alocarea sumei de un milion de lei pentru intrarea statului român, cu o pondere de 20%, în acţionariatul societăţii care va gestiona SGR şi a subliniat faptul că le-a transmis asociaţiilor din cadrul societăţii că este inacceptabil termenul de un an şi jumătate pentru implementarea acestui sistem în România.
Coaliţia pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării (CLCC) a organizat, marţi, o dezbatere profesională cu tema "Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR), bilanţ de etapă".
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 3335 / 10226 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





