ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

SGR este un sistem extrem de pretenţios, cu un volum de date comparabil cu ce are ANAF (specialist)

28 Februarie 2023   |   Agerpres

Raul Pop, manager Programe Asociaţia Ecoteca şi cofondator al Coaliţiei pentru Economia Circulară (CERC), spune că, până la ora actuală, în platforma SGR nu s-au înscris mai mult de jumătate dintre cei care trebuiau să parcurgă această etapă.

 
 
Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) este unul extrem de ambiţios şi pretenţios, cu un volum imens de date, comparabil cu ce are ANAF ca şi complexitate, şi cred că foarte mulţi agenţi economici au nevoie de ajutor suplimentar, a susţinut, marţi, într-o conferinţă de specialitate, Raul Pop, manager Programe Asociaţia Ecoteca şi cofondator al Coaliţiei pentru Economia Circulară (CERC).

"Vorbim aici de un sistem extrem de ambiţios, extrem de pretenţios, cu un volum imens de date, comparabil, dacă vreţi, cu ce are ANAF ca şi complexitate. Şi atunci cred că foarte mulţi agenţi economici, probabil 90% dintre ei, au nevoie de ajutor suplimentar, pentru că sunt nişte cerinţe sofisticate pe care în momentul de faţă încă n-au soluţii să le rezolve. Sunt multe cazuri particulare faţă de cele care s-au mai menţionat. Mi s-a mai pus o întrebare acum două zile "Domnule, noi avem următoarea situaţie: suntem o companie care are obligaţia legală ca, pe timpul verii, să dea muncitorilor sticle de apă şi dăm zeci de mii de sticle de apă. Ce facem, le recuperăm, nu le recuperăm, cine suportă garanţia...?", a punctat specialistul.


Conform acestuia, până la ora actuală, în platforma SGR nu s-au înscris mai mult de jumătate dintre cei care trebuiau să parcurgă această etapă.

"Estimez că, până în momentul de faţă, sper să mă înşel, nu s-au înscris mai mult de jumătate dintre cei care trebuiau să se înscrie. Bineînţeles, asta vom şti cu adevărat în momentul în care se vor înscrie toţi şi vedem în realitate câţi sunt, pentru că studiile anterioare estimau undeva între 80.000 şi 100.000 de înscrişi în sistem, vorbim şi de retaileri, şi de producători. Rămâne să se valideze, practic, cât se vor fi înscris şi vedem exact câţi sunt , că poate sunt 80.000, dar poate sunt 73.246 sau 100.242. Asta vom vedea, practic, şi atunci vom putea vorbi cu certitudine pe cifre, nu pe estimări. Revenind, însă, la moment, e clar că toată lumea care vrea să se înscrie are nişte mici întrebări legate de procedură. Multă lume ajunge să le depăşească prin eforturi proprii, alţii dintre parteneri încă mai au neclarităţi şi aici mi-aş permite să fac o sugestie către RetuRO: o pagină de întrebări frecvente ar putea să rezolve jumătate din aceste probleme, pentru că multe întrebări vedem că se repetă... Atunci ar fi foarte bine ca acolo unde oamenii ajung prima dată la o dilemă să poată să verifice pe loc dacă dilema lor a fost deja tranşată de cineva şi să poată trece mai departe", a afirmat Pop.

În viziunea specialistului, SGR a mai introdus o categorie de clasificare non-contabilă referitoare la ce produs este conţinut în ambalaj, "o informaţie care trebuie practic inventată într-un sistem de evidenţă din contabilitate".

"Orice agent economic care face obiectul acestei obligaţii legale caută nişte modalităţi interne de a şi-o îndeplini. Asta înseamnă, de exemplu, când trebuie să raporteze cantităţi de orice fel se uită în contabilitate. El, în contabilitate, va avea nişte date împărţite pe un număr oarecare de produse care spune câte produse are, dar nu îi spune dacă fac sau nu fac obiectul SGR. Deja au o clasificare extra-contabilă artificială, pe tipuri de material care necesită nişte eforturi suplimentare. Una e să raportezi câte produse ai vândut, alta e să raportezi câte erau ambalate în PET, informaţie care nu-ţi vine pe tavă de nicăieri dintr-un sistem contabil. Acum, SGR a mai introdus încă o categorie de clasificare non-contabilă, şi anume ce produs conţine, dacă este răcoritoare sau nu este răcoritoare. Iarăşi, o informaţie care trebuie practic inventată într-un sistem de evidenţă din contabilitate. Să te apuci să calculezi, de exemplu, de la începutul anului 2022, câte sucuri a trecut prin gestiunea ta este la fel de complicat ca şi când ai face asta pentru tine acasă... De asemenea, la nivel de retail, fluxul acesta este foarte complicat în conexiune cu această obligaţie, că eu pot să-i cer lui la modul foarte simplu 'Spune-mi şi mie câte sticle de băuturi ai vândut?', dar el are nevoie de multe alte informaţii suplimentare, pe care iarăşi nu le poate culege în sistemele contabile existente. Trebuie să vadă cum se mişcă stocurile, dacă le-a vândut sau dacă încă le păstrează. Trebuie să vadă mai departe care e statusul acelor ambalaje SGR, câte a pus, câte dă mai departe către consumator, câtă garanţie poate încasa...", a menţionat Raul Pop.

SGR reprezintă un sistem prin care cetăţenii vor plăti o garanţie de 50 de bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri, inclusiv.

Pentru a fi uşor de identificat, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific, iar după golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locaţie.

Producătorii/importatorii şi comercianţii de băuturi au obligaţia să se înscrie în baza de date a SGR până pe data de 28 februarie 2023, în caz contrar riscând amenzi cuprinse între 20.000 şi 40.000 de lei. Înregistrarea obligatorie în baza de date a SGR reprezintă etapa preliminară intrării în funcţiune a sistemului, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023.

În context, Garda Naţională de Mediu a anunţat, la jumătatea acestei luni, că va efectua controale tematice în perioada 1 - 31 martie 2023 în care va implica atât comisariatele judeţene, cât şi Comisariatul Municipiului Bucureşti şi Comisariatul Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunării".

Compania RetuRO a devenit administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare din România, printr-o Hotărâre de Guvern, emisă pe 24 august 2022.

Anterior, pe data de 20 iulie 2022, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, anunţa că a fost aprobată alocarea sumei de un milion de lei pentru intrarea statului român, cu o pondere de 20%, în acţionariatul societăţii care va gestiona SGR şi a subliniat faptul că le-a transmis asociaţiilor din cadrul societăţii că este inacceptabil termenul de un an şi jumătate pentru implementarea acestui sistem în România.

Coaliţia pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării (CLCC) a organizat, marţi, o dezbatere profesională cu tema "Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR), bilanţ de etapă".
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1692 / 8583
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...