CCR: Legea care permite subconcesionarea bunurilor publice fără licitaţie - constituţională
14 Februarie 2024
AGERPRESAprobarea subconcesionării se face de către Guvern, Consiliile locale, judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, prin hotărâre, pe baza unui studiu de oportunitate, aprobat, la rândul său, tot prin hotărâre a autorităţilor publice care au calitatea de concendent în contractul de concesiune.
Curtea Constituţională a României a respins, miercuri, sesizarea USR şi Forţa Dreptei în legătură cu legea care permite subconcesionarea bunurilor publice ale statului prin atribuire directă.
Potrivit unui comunicat al CCR, cu unanimitate de voturi, judecătorii constituţionali au respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate şi au constatat că dispoziţiile articolului unic pct.1-4 din Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 57/2019 privind Codul administrativ sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.
În esenţă, Curtea a reţinut că, din analiza condiţiilor impuse prin art.315 ind.1, ce urmează să fie introdus prin legea criticată în cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 57/2019, rezultă că nu se realizează un transfer al deciziei cu privire la subconcesionare de la o autoritate publică spre o entitate privată şi, totodată, se instituie o serie de exigenţe procedurale menite să creeze garanţii suficient de puternice cu privire la bunurile aflate în proprietatea publică a statului sau unităţilor administrativ-teritoriale, în concordanţă cu art.136 alin.(2) şi (4) din Constituţie.
Potrivit unui comunicat al CCR, cu unanimitate de voturi, judecătorii constituţionali au respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate şi au constatat că dispoziţiile articolului unic pct.1-4 din Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 57/2019 privind Codul administrativ sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.
În esenţă, Curtea a reţinut că, din analiza condiţiilor impuse prin art.315 ind.1, ce urmează să fie introdus prin legea criticată în cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 57/2019, rezultă că nu se realizează un transfer al deciziei cu privire la subconcesionare de la o autoritate publică spre o entitate privată şi, totodată, se instituie o serie de exigenţe procedurale menite să creeze garanţii suficient de puternice cu privire la bunurile aflate în proprietatea publică a statului sau unităţilor administrativ-teritoriale, în concordanţă cu art.136 alin.(2) şi (4) din Constituţie.
"Astfel, aprobarea subconcesionării se face de către Guvern, Consiliile locale, judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, prin hotărâre, pe baza unui studiu de oportunitate, aprobat, la rândul său, tot prin hotărâre a autorităţilor publice care au calitatea de concendent în contractul de concesiune", se precizează în comunicat.
Totodată, Curtea spune că a observat că noua reglementare translatează, în mod corespunzător pentru subconcesionare, toate regulile instituite pentru concesionare de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 57/2019 privind Codul administrativ.
USR transmitea într-un comunicat remis AGERPRES la mijlocul lunii decembrie că, în baza acestei legi, bunurile publice "vor putea fi date direct pe mâna băieţilor deştepţi".
"Coaliţia PNL-PSD vrea să reînvie subconcesionările de bunuri publice făcute cu dedicaţie pentru clientela de partid. Legea PSD-PNL este o veritabilă anti-reformă, care încalcă grav normele constituţionale privind economia de piaţă bazată pe libera iniţiativă şi concurenţa loială. Se redeschide calea acordării unor ajutoare de stat către firme de apartament alese cu mâna pe criterii politice, care vor ajunge să exploateze bunuri publice de mare valoare contra unor redevenţe derizorii, stabilite din pix, ceea ce se va traduce în prejudicierea bugetelor publice", declara deputatul USR Mihai Badea, membru în Comisia juridică.
USR susţine că, la iniţiativa PNL, parlamentarii coaliţiei au modificat Codul administrativ, astfel încât companiile naţionale şi societăţile aflate în subordinea sau în coordonarea autorităţilor publice centrale sau locale să poată subconcesiona bunurile proprietate publică pe care le-au primit în concesiune.
"Problema este că subconcesionarea se va face prin atribuire directă, nu prin licitaţie publică, deşi USR a depus amendamente care ar fi corectat această aberaţie. Prin ocolirea licitaţiilor publice sunt încălcate prevederile constituţionale privind asigurarea nivelului de trai şi proprietatea publică, libertatea economică şi principiul concurenţei loiale. Lipsa unor criterii clare de selecţie şi evaluare a potenţialilor subconcesionari, precum şi atribuirea bunurilor proprietate publică în mod direct, fără recurgerea la proceduri juste, pot face ca bunurile să intre pe mâna unor entităţi care nu pot oferi calitatea/performanţa necesară atunci când vorbim de resurse publice şi de interesul cetăţenilor", se explica în comunicat.
Conform USR, legea încalcă "flagrant" principiul constituţional al egalităţii în faţa legii. Astfel, prin acordarea preferenţială a contractelor fără un proces competitiv deschis, se creează "un avantaj injust" pentru anumite entităţi, în detrimentul altor societăţi care ar putea dori să participe la licitaţii.
"Să ne gândim că avem o societate comercială înfiinţată de către o Primărie şi Primăria îi concesionează acesteia nişte bunuri imobile, terenuri sau clădiri. Iar respectiva societate vine şi spune că nu le foloseşte şi le subconcesionează unui terţ. Dar nu prin licitaţie publică, cum ar fi firesc, ci prin încredinţare directă. Cel mai probabil către prietenii primarului. Asta am vrut noi să împiedicăm şi am depus amendament în acest sens, dar PSD şi PNL au respins. Le-ar fi stricat lor jocurile. Acum, rămâne de văzut cum se vor poziţiona judecătorii CCR: de partea legii şi a cetăţenilor sau de partea clientelei de partid", menţiona şi deputatul USR Alin Apostol, membru în Comisia pentru administraţie publică.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 271 / 5338 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...