ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Despre valabilitatea autorizațiilor (integrate) de mediu în 2021 – câteva aspecte practice

14 Ianuarie 2021   |   Simona Petrișor (Partener) și Amalia de Ligenza (Managing Associate) - Bondoc si Asociații

Începutul lui 2021 găsește titularii de autorizații și autoritățile competente (APM, dar și autoritatea de inspecție și control - Garda de Mediu) în fața unui cadru normative legat de viza anuala bine conturat, ca urmare a completarii legislatiei secundare

 
 
Încă din luna noiembrie 2019 (mai precis din data de 18 noiembrie, data intrării în vigoare a Legii nr. 219/20191), regulile privind termenul de valabilitate al autorizațiilor de mediu și autorizațiilor integrate de mediu s-au modificat fundamental, termenul de valabilitate fix (5 sau 10 ani, după caz) fiind înlocuit cu valabilitatea pentru o perioadă nedeterminată, condiționată de obținerea vizei anuale.

Procedura de acordare a vizei (aprobată prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1150/27.05.20202) a intrat însă în vigoare abia 8 luni mai târziu (la 11 iulie 2020). În absența unor reguli clare care să indice atât titularilor de autorizații cât și agențiilor pentru protecția mediului (APM) în concret, pașii, termenele și procedura de urmat, în practică au existat, în special în prima parte a anului 2020, numeroase situații de incertitudine in care solutiile aplicate in acelasi tip de ipoteze au fost diferite, cu potentialul de a transforma o reglementare potential in favoarea titularilor de autorizatii (raportat la posibilitatea prelungirii duratei de valabilitate a unora dintre cele mai importante autorizatii) intr-un act normativ problematic cu potential de complicatii pentru continuitatea activitatii.


Începutul lui 2021 găsește titularii de autorizații și autoritățile competente (APM, dar și autoritatea de inspecție și control - Garda de Mediu) în fața unui cadru normative legat de viza anuala bine conturat, ca urmare a completarii legislatiei secundare mentionate mai sus. In acest sens si in vederea unei mai bune intelegeri a principalelor aspecte practice in legatura cu aceasta reglementare, consideram utila o scurta  trecere în revistă a principalele aspecte și pași de urmat în vederea solicitării și obținerii vizei pentru anul 2021 în timp util. Este necesar de retinut ca urmarea la timp a acestei proceduri este esentiala pentru menținerea valabilitatii autorizației (integrate) de mediu și evitarea riscului de suspendare a activității supuse autorizării.

Pentru inceput, amintim că mecanismul termenului de valabilitate nelimitat condiționat de obținerea vizei anuale nu este unul complet nou în legislația din România, prevederi similare existând, foarte recent, pentru o scurtă perioadă de timp ca urmare a admiterii de catre Curtea Constitutionala a unei exceptii de neconstitutionalitate, respective de la data de 19 iulie 20183 și până la data de 3 iunie 20194.Așadar, în România există în prezent atât autorizații de mediu și autorizații integrate de mediu valabile pe durată nelimitată cu condiția obținerii vizei anuale (respectiv cele emise între 19 iulie 2018 și 2 iunie 2019, precum și cele emise începând cu data de 18 noiembrie 2019), cât și autorizații cu termen de valabilitate fix (respectiv cele emise anterior datei de 19 iulie 2018, precum și între 3 iunie 2019 și 17 noiembrie 2019).

Fără a intra în detalii cu privire la diversele ipoteze în care s-ar putea încadra o autorizație din perspectiva evoluțiilor legislative sus invocate, câteva elemente esențiale privind sistemul vizei anuale, astfel cum este reglementat în prezent, ar fi următoarele:

·         Ce presupune viza anuală?

Potrivit prevederilor legale, prin viza anuală se confirmă faptul că titularul desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii pentru care a fost emisă autorizaţia de mediu/autorizaţia integrată de mediu şi că nu au intervenit modificări care să afecteze condiţiile stabilite prin actele de reglementare.

Astfel, viza trebuie solicitată doar în cazul în care, în anul respectiv, nu au intervenit astfel de modificări.

În ipoteza unor modificări în condițiile de desfășurare a activității autorizate rămâne, bineînțeles, aplicabilă obligația de informare prealabilă a APM prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului și, în funcție de decizia autorității, urmarea procedurii de revizuire sau de obtinere a unei noi autorizații.

În acest sens, pentru claritate este prevăzut în mod expres faptul că aplicarea vizei anuale nu este necesară în anul în care s-a realizat revizuirea. Reglementarea nu este clara in cee ace priveste ipoteza unor proceduri de revizuire derulate pe parcursului mai multor ani calendaristici, insa intr-o interpretare pe care o consideram rezonabila a textului de lege, aceeasi ar trebui sa fie regula cu privire la fiecare dintre anii vizati de astfel de procedure.

Pe de alta parte, consideram util de mentionat ca, deși ipoteza unor modificări ulterior obținerii vizei anuale dar în același an cu aceasta nu este în mod expres reglementată de lege, se impune notificarea APM în cazul în care se au în vedere astfel de modificări pentru respectarea obligației sus-menționate și evitarea de sancțiuni.

·         Cine trebuie să solicite și să obțină viza anuală?

Pe scurt, toți titularii de autorizații de mediu și autorizații integrate de mediu, indiferent de momentul emiterii autorizației, anterior sau ulterior datei de 18 noiembrie 2019.

În ceea ce privește autorizațiile emise înainte de 18 noiembrie 2019 precum și între 3 iunie 2019 și 17 noiembrie 2019, este important de subliniat că obligativitatea obținerii vizei anuale există chiar în cazurile în care autorizația prevede un termen de valabilitate fix, valabilitatea acestora pierzându-se în cazul nerespectării obligației de obținere a vizei.

·         Care este procedura?

În ipoteza în care nu au existat modificări ale condițiilor în care se desfășoară activitatea autorizată, titularul de autorizație trebuie să solicite aplicarea vizei anuale într-un termen cuprins între maxim 90 de zile şi minim 60 de zile înainte de ziua şi luna corespunzătoare zilei şi lunii în care a fost emisă autorizaţia; regula de calcul a termenului prin raportare la data emiterii autorizației inițiale se menține și în ipoteza în care autorizația de mediu/autorizația integrată de mediu a fost revizuită.

Termenul în care trebuie formulată solicitarea este un aspect foarte important, nerespectarea fiind sancționată cu suspendarea activității pe o perioadă de timp egală cu cea a întârzierii în depunerea solicitării. Nu este prevăzut niciun caz de exceptare de la aplicarea acestei sancțiuni.

Procedura de emitere a deciziei de aplicare a vizei anuale va include verificări la fața locului din partea APM (la prima aplicare a vizei și, ulterior, cel puțin la fiecare doi ani, în cazul autorizațiilor de mediu și anual în cazul autorizațiilor integrate de mediu).

·         Modificarea termenului de valabilitate

Un aspect de avut în vedere în mod specific de titularii de autorizații cu termen de valabilitate fix (respectiv, autorizațiile emise anterior datei de 19 iulie 2018, precum și între 3 iunie 2019 și 17 noiembrie 2019) ține de procedura de modificare a valabilității autorizației.

Astfel, termenul de valabilitate al acestor autorizații nu s-a modificat în mod automat ca efect al intrării în vigoare a Legii nr. 219/2019. Această reglementare include doar un text cu caracter foarte general care vizează faptul că titularii de autorizații cu termen de valabilitate fix pot opta (oricând pe parcursul termenului de valabilitate, dar nu mai târziu de 6 luni înainte de data expirării) să solicite modificarea termenului de valabilitate în sensul de a se prevedea că autorizația este valabilă cu condiția obținerii vizei anuale. Titularii care nu vor solicita modificarea în termenul maxim prevăzut (i.e. cel târziu cu 6 luni înainte de data expirării termenului autorizației) vor fi nevoiți să parcurgă procedura de solicitare și obținere a unei noi autorizații. Ipoteza nu pare a fi una de dorit, având în vedere termenele lungi prevăzute de lege pentru emiterea unei noi autorizații, mai crescute in prezent si in contextual pandemiei COVID-19 și, pe cale de consecință, potențiale riscuri de suspendare a activității.

În practică, în lipsa oricăror detalii sau a unei proceduri specifice de urmat pentru analiza solicitărilor de modificare a valabilității autorizațiilor respective, autoritățile de mediu au aplicat procedura specifică revizuirii – ipoteza fiind asimilată unui caz de revizuire a autorizației, chiar dacă, pe fond, nu este o situație de revizuire propriu-zisă, fiind în fapt vorba despre o modificare legislativă și nu o modificare a condițiilor de desfășurare a activității și nici măcar a elementelor avute în vedere la emiterea autorizației de mediu.

Situația are potentialul de a-și găsi o soluție în sensul simplificării procedurilor, în ipoteza în care proiectul de Procedură de emitere a autorizației de mediu aflat în dezbatere publică la sfârșitul lunii decembrie 2020 va fi adoptat în forma publicată pe website-ul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, cel puțin în ceea ce privește modificarea valabilității autorizașiilor de mediu emise cu un termen de valabilitate fix și care sunt încă în vigoare. Astfel, proiectul respectiv prevede că, în cazul în care titularul autorizației de mediu solicită doar modificarea valabilității, APM va emite o nouă autorizație cu mențiunea privind valabilitatea modificată, în termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea de către titular a cererii și a declarației pe proprie răspundere că activitatea se desfășoară în aceleași condiții pentru care a fost emisă autorizația de mediu inițială.


[1] Legea nr. 219/2019 pentru modificarea şi completarea art. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 925 din 15 noiembrie 2019;

[2] Ordinul Ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1150/27.05.2020 privind aprobarea Procedurii de aplicare a vizei anuale a autorizaţiei de mediu şi autorizaţiei integrate de mediu, publicat în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 495 din 11 iunie 2020;

[3] Data intrării în vigoare a ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul protecţiei mediului ş
i al regimului străinilor, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 631 din 19 iulie 2018;

[4] Data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435, a Deciziei Curții Constituționale nr. 214/2019 referitoare la admiterea obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul protecţiei mediului şi al regimului străinilor, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2018 în ansamblul său;


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2918 / 5630
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni AT1 de 500 milioane Euro lansată de Banca Transilvania pe piețele externe
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...