ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Proiectul Guvernului privind RCA pentru deţinătorii de trotinete şi biciclete electrice, depus la Senat

08 Ianuarie 2024   |   Agerpres

Proiectul, care pune în acord legislaţia românească cu cea europeană, defineşte "vehiculul" în sensul în care obligaţia de asigurare se raportează la anumite criterii de natură tehnică, drept urmare intrând sub obligaţia de asigurare şi vehicule ce conform legislaţiei naţionale nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării - trotinete electrice, biciclete electrice şi alte vehicule. Totodată, sunt eliminate cazurile în care accidentele sunt produse de situaţii în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport.

 
 
Primul proiect de lege aflat pe agenda Senatului în acest an este unul de modificare a Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, adoptat la sfârşitul anului trecut de Guvern şi care prevede ca proprietarii de trotinete şi biciclete electrice să plătească RCA.
 
Proiectul, care pune în acord legislaţia românească cu cea europeană, defineşte "vehiculul" în sensul în care obligaţia de asigurare se raportează la anumite criterii de natură tehnică, drept urmare intrând sub obligaţia de asigurare şi vehicule ce conform legislaţiei naţionale nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării - trotinete electrice, biciclete electrice şi alte vehicule. Totodată, sunt eliminate cazurile în care accidentele sunt produse de situaţii în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport.
 
Proiectul stabileşte, totodată, modalitatea de control a asigurării RCA. Astfel, se permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, în măsura în care legislaţia GDPR este respectată. Este introdus şi un tipizat standardizat la nivel european în ceea ce priveşte atestarea istoricului daunelor întâmplate acoperite de RCA ale asiguratului.
 
Potrivit proiectului, se defineşte ca fiind vehicul orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, dar care nu se deplasează pe şine cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h dau masă proprie mai mare de 25 kg şi o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h; orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menţionat, indiferent dacă este cuplată sau necuplată; tramvai. Proprietarul sau utilizatorul unui vehicul care staţionează în mod obişnuit în România încheie şi menţine în valabilitate o asigurarea RCA pentru a acoperi riscurile care decurg din utilizarea acestuia în limitele teritoriale de aplicare prevăzute de lege.
 
Limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor Uniunii Europene sunt următoarele: pentru prejudicii materiale produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabileşte, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei; pentru vătămările corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără carcater patrimonial produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabileşte la un nivel de 31.926.210 lei.
 
Autoritatea de Supraveghere Financiară poate revizui prin reglementări proprii limitele prevăzute, în conformitate cu reglementările europene.
 
Asiguratul poate solicita în scris asigurătorului RCA suspendarea efectelor contractului RCA pe perioada suspendării înmatriculării vehiculului.
 
Sunt exceptate de la obligativitatea încheierii unui contract RCA persoanele fizice şi juridice care utilizează vehicule exclusiv în cadrul evenimentelor şi activităţilor sportive cu motor, inclusiv al curselor, al competiţiilor, al antrenamentelor, al testărilor şi al demonstraţiilor care se desfăşoară în România într-o zonă cu acces restricţionat şi demarcată, atunci când organizatorul evenimentului sportiv sau o altă parte a încheiat o asigurarea facultativă sau dispune de un instrument de garantare alternativ care acoperă prejudiciile provocate de către vehicule oricărei alte părţi terţe, inclusiv spectatorilor şi altor persoane prezente, dar care nu acoperă neapărat prejudiciile produse conducătorilor auto participanţi şi vehiculele acestora.
 
Organizatorul evenimentului sportiv este responsabil de acoperirea prejudiciilor produse prin intermediul vehiculelor participante la eveniment atunci când nu s-a asigurat că există încheiată asigurarea facultativă sau instrumentul de garantare alternativ prevăzut în proiect.
 
Proiectul de lege, al cărui iniţiator este Guvernul, are în vedere transpunerea prevederilor Directivei 2021/2118/CE şi ale hotărârilor Curţii Europene de Justiţie, acte normative de minimă armonizare a legislaţiei statelor membre prin care este reglementată asigurarea RCA la nivelul Uniunii Europene, caz în care revizuirea legislaţiei naţionale a statelor membre nu este un demers singular la nivelul României.
 
"Proiectul de act normativ are ca beneficiu asigurarea protecţiei persoanelor prejudiciate RCA, a asiguratului şi respectarea obligaţiilor legale ce sunt în legătură cu încheierea contractelor RCA în baza cărora se acordă despăgubiri în cazul accidentelor de vehicule. (...) Neadoptarea proiectului de act normativ poate avea drept consecinţe declanşarea de către Uniunea Europeană a procedurii de infringement pentru nerespectarea obligaţiilor de transpunere a legislaţiei europene, obligaţii ce revin României în calitate de stat membru", se precizează în expunerea de motive.
 
Senatul este prima Cameră legislativă sesizată, Camera Deputaţilor fiind for decizional în cazul acestui proiect.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 272 / 5299
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen câștigă un litigiu de referință în contencios vamal
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners lansează Academia de Litigii, un podcast dedicat avocaților litigatori și profesioniștilor din domeniul justiției. Cosmin Vasile și Andrei Dumitrescu, parteneri în cadrul ZRVP, vor fi gazde și vor avea ca invitați avocați de prestigiu, magistrați și profesori universitari, personalități care au lăsat o amprentă în domeniu
Cele mai semnificative schimbări legislative din 2024, cu impact în industria curieratului | Cerasela Soviani, Legal Manager în cadrul DPD Romania: ”Departamentul juridic va avea un focus continuu pe respectarea noilor reglementări în curierat și susținerea departamentelor pilon pentru extinderea rețelei naționale”
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
GDPR | Respectarea legislației în domeniu pare că este mai degrabă formală, lipsind măsurile concrete capabile să asigure o protecție adecvată volumului foarte mare de date prelucrate, spun avocații D&B David și Baias. Daniel Vinerean, coordonatorul practicii de Protecția Datelor: De cele mai multe ori este mai ieftin sa plătești o amendă de până la 3.000 € decât să stabilești un plan concret, să achiziționezi tehnologie sau să angajezi un consultant capabil să conceapă și să implementeze măsuri adecvate
ZRVP câștigă premiul „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards (Who’s Who Legal) 2024, distincție acordată în premieră unei societăți de avocați românești | Cosmin Vasile (managing partner): Premiul, o sumă a excelenței individuale pe diverse arii de practică - îmi place în mod special perspectiva, pentru că este exact filosofia noastră
Studenții invitați să se alăture programului de internship oferit de Schoenherr au derulat stagii de practică cu perioadă flexibilă, personalizată atât în funcție de programul lor, cât și de nevoile firmei de avocați | Ana Lupșor, HR manager: „Am avut o vară intensă, cu multe activități desfășurate în comun. Studenții au luat contact nu doar cu activitatea profesională ca avocat într-o firmă internațională de avocatură de afaceri, ci și cu spiritul și cultura echipei Schoenherr”
NNDKP CELF, o nouă soluție de recunoaștere în instanță a dreptului de deducere a TVA aferente cheltuielilor de investiție în cazul abandonului proiectului | Alexandru Aparaschivei (Partener NNDKP CF), Marius Ezer (Partener) și Florentin Nanu (Avocat Senior), în prim plan
Victorie importantă, ce consolidează principiul libertății activității politice | Popescu & Asociații obține achitarea definitivă pentru membrii PNL Timiș, Cosmin Șandru și Nicolae Bitea. Echipa, coordonată de Adrian CHIRVASE (Partner) și Mirel RĂDESCU (Senior Counsel)
Cariere în Drept | De vorbă cu Ramona Andreea Stoica, printre primii absolvenți ai generației care și-a finalizat studiile în 2023, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dreptul este un domeniu frumos, pe care trebuie uneori să ‘îl simți’, însă nu este pentru toți. Cred că media a fost doar o reflectare a efortului depus, iar efortul a fost cel care m-a ajutat și mi-a creat premisele evoluției profesionale ulterioare”
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...