ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ANAF are un plan de acţiune pentru recuperarea obligaţiilor fiscale neachitate în perioada pandemiei | Situația îndemnă la prudență și analiză, spun avocații NNDKP specializați în fiscalitate. Adaptabilitatea şi o bună comunicare în cadrul echipei sunt elemente cruciale în momente de criză, iar capacitatea de reacţie rapidă a consultantului şi avocatului este, de asemenea, esenţială

29 Octombrie 2020   |   Ștefania Enache

Chiar dacă lucrătorii ANAF s-au adaptat vremurilor, activitatea lor este „condusă” în continuare de o legislație interpretabilă, cu texte neclare și chiar contradictorii în anumite cazuri.

 
 
În perioada următoare, ochii autorităților fiscale se vor îndreptata cu precădere către firmele care au beneficiat de anumite facilități.Companiile care au primit sprijin din partea statului, fie sub formă de șomaj tehnic, fie sub formă de bonificații privind impozitul pe profit, dar și cele care au scăpat de executări silite ar trebui să fie pregătite pentru controale.Avocații indică și marii contribuabili, în special multinaționalele, aceștia fiind cei de la care ANAF „adună” cele mai mari impozite. Şi nu în ultimul rând, sunt vizați jucătorii care activează în zona comerţului on-line, având în vedere avântul luat, în această perioadă, de acest tip de comerţ.  De altfel, ANAF prin Direcţia Antifraudă derulează în prezent operaţiunea „Mercur”, care este cea mai amplă acţiune de verificare a veniturilor din comerţul electronic şi care va continua în ritm accelerat şi va fi extinsă.


Pe toată perioada scursă de la debutul pandemiei, autoritățile fiscale de control s-au concentrat în principal pe finalizarea inspecţiilor în derulare la momentul respectiv, precum şi pe inspecţiile legate de rambursarea TVA. „Pare că pentru o perioadă au redus motoarele pentru inspecţiile fiscale generale, dar ne asteptăm ca în curând să înceapă în forţă controale care să verifice inclusiv îndeplinirea obligaţiilor fiscale din perioada pandemiei. De altfel, înţelegem că există la nivelul ANAF un plan de acţiune pentru recuperarea obligaţiilor fiscale neachitate în această perioadă şi pentru care există acel termen de graţie până la 25 octombrie.  Este de aşteptat ca perioada scursă din martie să fie sub lupă, deoarece au fost aplicabile o serie de facilităţi de care contribuabilii au avut posibilitatea să beneficieze, şi ne așteptăm ca ANAF să verifice încadrarea în condiţiile prevăzute de lege”, explică Lucian Barbu, Partener în cadrul Departamentului de Consultanță Fiscală al NNDKP și membru al Centrului de Excelenţă în Litigii Fiscale (NNDKP CELF).

Avocatul este de părere că lucrurile au intrat pe un anumit făgaș, iar contribuabilii au început să se obişnuiască cu noua normalitate, prin urmare este oportun ca firmele să-şi facă o revizuire a activităţii de anul acesta din perspectivă fiscală, pentru a regla eventuale probleme care au apărut în primele luni de pandemie şi unde poate în vârtejul evenimentelor atenţia a fost îndreptată spre alte arii decât cea fiscală.

„Ne aşteptăm ca în perioada următoare controalele fiscale să se axeze atât pe temele „tradiţionale”, respectiv problematica preţurilor de transfer şi a tranzacţiilor intra-grup, problematica realităţii şi necesităţii serviciilor achiziţionate de la grup şi de la terţi, precum şi pe verificarea îndeplinirii condiţiilor pentru aplicarea diverselor facilităţi acordate în perioada pandemiei (bonificaţii privind impozitul pe profit, facilităţi privind chiriile, şomaj tehnic)”, precizează Lucian Barbu.




Fiscul a devenit mai deschis la noile mijloace de comunicare

Pandemia a schimbat atitudinea lucrătorilor ANAF, care au devenit mult mai deschiși la a lucra şi a coresponda cu contribuabilul în mod electronic. Marius Ezer, Partener în cadrul Departamentului Litigii al NNDKP și membru NNDKP CELF, spune că în timpul activității derulate a întâlnit o serie de inspecţii pentru rambursarea TVA unde dialogul cu inspectorii şi furnizarea de documente a fost făcută aproape integral electronic.

„În cadrul controalelor pe care le-am întâlnit în perioada de pandemie putem spune că comunicarea între contribuabil şi inspectori a fost chiar mai bună şi mai eficientă decât în perioada anterioară. Dar trebuie precizat că o componentă importantă a oricărei inspecţii fiscale este o bună pregătire a contribuabilului, astfel încât să poată răspunde în mod eficient solicitărilor venite din partea echipelor de control, şi să poată furniza acestora documentele justificative în vederea unei stabiliri corecte a stării de fapt fiscale”, punctează avocatul.

Problemele cauzate de legislația în vigoare

Chiar dacă lucrătorii ANAF s-au adaptat vremurilor, activitatea lor este „condusă” în continuare de o legislație interpretabilă, cu texte neclare și chiar contradictorii în anumite cazuri.

„Experiența ultimului an ne confirmă această viziune dacă analizăm numărul mare de hotărâri pronunțate de Înalta Curte de Casație și Justiție în procedurile speciale (recurs în interesul legii, hotărâri prealabile) ce vin să clarifice practica neunitară și dispozițiile legale neclare. Nu în ultimul rând constatăm că și în cazul recentelor prevederi legale privind facilitățile fiscale se constată existența unor prevederi contradictorii ce generează un grad mare de incertitudine în rândul contribuabililor. De asemenea una dintre probele recurente rămâne cea a modului în care România transpune în legislația internă prevederile cuprinse în Directivele Uniunii Europene. În acest sens constatăm existența unui număr din ce în ce mai mare de trimiteri din partea instanțelor naționale de întrebări preliminare către Curtea de Justiție a Uniunii Europene pentru a obține clarificări referitoare la modul de interpretare și aplicare a prevederilor existente la nivel european”, menționează Lucian Barbu.

Experții NNDKP atrag atenția că se poate observa faptul că autoritățile au tendința de a considera aspecte oarecum normale din activitatea companiilor ca fiind la limita legii. „Două dintre cele mai vizate domenii sunt cele legate de realitatea prestării serviciilor și modul de stabilire a prețurilor în cadrul serviciilor prestate între companiile afiliate. Am constatat în ultimul an o evoluție atât în ceea ce privește standardul de probă acceptat (atât de autoritățile fiscale cât și cele penale), dar și din punct de vedere al gradului de înțelegere al situațiilor particulare ale fiecărui contribuabil”, detaliază Marius Ezer.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Intervenția la timp a avocaților este decisivă

Având în vedere faptul că zona controalelor fiscal este una destul de sensibilă, este foarte important ca o firmă vizată de acțiunile ANAF să ceară de la început sprijinul unei echipe de specialiști.

Prin intermediul Centrului de Excelenţă în Litigii Fiscale, NNDKP oferă servicii integrate clienţilor firmei încă din stadiul incipient al unei dispute fiscale şi până la faza de litigiu în faţa instanţelor, combinând experienţa, abilităţile tehnice şi perspectiva consultanţilor fiscali şi a avocaţilor specializaţi în litigii fiscale.  Activitatea este organizată în aşa fel încât clienţii să beneficieze din prima clipă de servicii profesionale complete atât din perspectivă tehnică, cât şi din perspectiva nedorită a unui potenţial litigiu fiscal în faţa instanţelor de judecată, abordare posibilă doar prin implicarea de la început a unei echipe mixte de profesionişti în fiecare proiect.

Marius Ezer amintește faptul că de fiecare dată când apare un diferend cu reprezentanții Fiscului în înțelegerea situației unei firme și aplicarea normelor legale există riscul unui potențial litigiu. „În cadrul CELF punem un mare accent pe prevenirea acestor situații și rezolvarea lor pe cât posibil încă din cursul inspecției fiscale pentru a evita drumul anevoios presupus de demararea unui litigiu fiscal ce se poate întinde pe o durată de 2-3 ani în medie. Disputele fiscale au devenit parte din activitatea clienților noștri și trebuie înțelese și abordate cu obiectivitate și ca un demers necesar pentru clarificarea situațiilor fiscale. Existența unei dispute fiscale pendinte (indiferent de stadiul ei) nu poate reprezenta de plano  o cauză de împiedicare legală a autorităților fiscale de a veni în control pe alte aspecte și nu de puține ori avem proceduri de inspecție fiscală care ajung să se suprapună, ținând cont și de durată destul de mare a soluționării acestora în fața instanțelor”, menționează avocatul.

Pregătirea unui litigiu, în cele mai multe cazuri, începe încă din momentul imediat prealabil emiterii deciziei de impunere. „Pregătirea poziției exprimate de clientul nostru în cadrul inspecției fiscale este rodul unei activități complexe realizate de echipe mixte formate din consultanţi fiscali și avocații litigatori ai NNDKP. Pentru conturarea unei poziții unitare și consecvente linia de apărare se pregătește încă din momentul formulării contestației administrative prin însumarea aspectelor tehnice, cât și a celor de procedură, esențiale pentru prezentarea unei strategii în apărare complete. Încă din primul moment identificarea liniilor de apărare și pregătirea materialului probatoriu sunt esențiale pentru succesul în cadrul disputei, având experiența multor cauze în care autoritatea învestită cu analiza contestației administrative a decis anularea sau refacerea inspecției fiscale fără a mai fi nevoie să se ajungă în instanță”, detaliază Partenerul NNDKP.

Profesioniștii firmei de avocatură asistă clienții atât în fața instanțelor naționale, cât și în fața instanțelor europene. Gradul de complexitate al raporturilor juridice din prezent, în care componenta extra-națională devine din ce în ce mai prezentă, generează necesitatea înțelegerii și aplicării corecte a prevederilor legale existente la nivel european. Acest lucru generează un număr în creștere de proceduri ce presupun o analiză și determinare din partea CJUE și în anumite cazuri chiar a CEDO. NNDKP asistă în mod continuu clienții și în fața instanțelor europene, având capacitatea de a asigura o apărare completă și integrată atât în fața instanțelor naționale cât și a celor europene.



Adaptabilitatea şi o bună comunicare în cadrul echipei sunt elemente cruciale în momente de criză, iar capacitatea de reacţie rapidă a consultantului şi avocatului pentru a asista clientul în luarea celor mai bune decizii este, de asemenea, esenţială.

Lucian Barbu, Partener în cadrul Departamentului de Consultanță Fiscală al NNDKP și membru NNDKP CELF

Constatăm de la an la an creșterea complexității cauzelor și a problemelor de drept generate de situația din piață, fiind necesar să fim în permanență în avangarda soluțiilor juridice și practice pentru clienții noștri. Situația din prezent îndemnă la prudență și analiză precum și adaptarea mecanismelor de apărare prin raportare la noile instrumente juridice introduse în legislația fiscală în ultimele 12 luni.

Marius Ezer, Partener în cadrul Departamentului Litigii al NNDKP și membru NNDKP CELF



Centrul de Excelență în Litigii Fiscale

Echipele de fiscalitate și litigii au o colaborare intensă, profesională și științifică de peste 10 ani în cadrul NNDKP. Astfel, având la bază experiența acumulată de-a lungul acestui timp prin asistarea clienților în soluționarea a peste 300 de dispute fiscale, în primăvara anului 2019 a fost creat NNDKP CELF (Centrul de Excelență în litigii Fiscale), NNDKP fiind prima casă de avocatură ce a propus un astfel de concept pe piața din România.

În cadrul CELF, sunt oferite servicii integrate clienților firmei încă din stadiul incipient al unei dispute fiscale până la faza de litigiu în fața instanțelor române, combinând experiența, abilitățile tehnice și perspectiva consultanților fiscali și a avocaților specializați în litigii fiscale. Activitatea centrului de excelență este organizată în așa fel încât clienții să beneficieze din prima clipă de servicii profesionale complete atât din perspectivă tehnică, cât și din perspectiva nedorită a unui potențial litigiu fiscal, abordare posibilă doar prin implicarea ab initio a unei echipe mixte de profesionisti în fiecare proiect în parte.

Totodată, NNDKP CELF este un forum de discuții formal între profesioniștii NNDKP și clienți, care încearcă să coaguleze idei ce sunt apoi propuse în spațiul public cu privire la îmbunătățirea procedurilor și legislației administrative și judiciare în domeniul disputelor fiscale. În acest sens, în perioada 2019-2020 NNDKP a organizat două conferințe la nivel național (in București și Cluj-Napoca, N.R.) în care membrii CELF au abordat problematici ce țin de disputele fiscale.

Echipa NNDKP CELF este alcătuită în prezent din 15 membri care au o experiență substanțială și diversă în dispute fiscale și este coordonată de avocații litigatori Emil Bivolaru, Daniela Gramaticescu și Marius Ezer, Parteneri ai practicii de Soluționarea Disputelor, împreună cu consultanții fiscali Marius Ionescu și Alina Timofti, Parteneri ai diviziei de Consultanță Fiscală. Centrului i se alătură Adrian Luca, Partener Coordonator al Transfer Pricing Services SRL (TPS) cu care NNDKP are încheiată o alianță strategică din anul 2016.

Multe proiecte în lucru

Cel mai complex proiect gestionat în cadrul CELF a fost generat de contestarea concluziilor decizie de impunere ce a vizat întreaga activitate a unuia dintre cei mai mari contribuabili din România, pe patru ani. Proiectul a necesitat analiza unei vaste documentații și prezentarea de apărări pe toate sectoarele de activitate. „În egală măsură am avut satisfacția obținerii unei soluții definitive în acest an în fața Înaltei Curți de Casație și Justiție prin care am obținut recunoașterea aplicării cu prioritate a prevederilor existente la nivel european, față de prevederile interne ce stabileau condiții nejustificate pentru acordarea unor scutiri de la plata accizelor”, arată Marius Ezer.

De altfel, în ultimii doi ani, rata de success în fața instanțelor  a fost de peste 85%, fapt ce dovedește profesionalismul echipei.

La rândul său, Lucian Barbu subliniază faptul că, în prezent, echipa NNDKP gestionează peste 30 de proiecte în curs în stadii diferite de soluționare atât în fața autorității învestite cu soluționarea contestației administrative cât și în fața instanțelor.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1286 / 1881
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...