
Cum lucrează avocații firmei Țuca Zbârcea & Asociații în proiectele de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și cum îi pot ajuta pe clienții care solicită asistență | Șansele unui proiect depind de caracteristicile sale intrinseci, de îndeplinirea criteriilor de eligibilitate și de corectitudinea cu care sunt colectate documentele necesare depunerii dosarului. De vorbă cu Raluca Vasilache (Partener) și Andreea Oprișan (Partener) despre pașii care trebuie urmați și aspectele sensibile de care companiile trebuie să țină cont
06 Mai 2025
Ștefania EnacheEchipa Țuca Zbârcea & Asociații se implică în proiecte diverse, care comportă multiple valențe: de la asistență juridică standard privind anumite scheme de ajutor de stat, până la analize complexe legate de posibile elemente de ajutor de stat în cazul unor proiecte mari de investiții și analize de tip „testul investitorului privat”, ce presupun o componentă economică foarte importantă și care fac diferența între existența de elemente de ajutor de stat sau nu într-un proiect și necesitatea de a obține sau nu un aviz prealabil de la Comisia Europeană.
![]() |
Andreea Oprișan, Partener în cadrul departamentului de Dreptul Concurenței - Țuca Zbârcea & Asociații, subliniază faptul că măsurile de ajutor de stat sunt menite a rezolva anumite deficiențe macroeconomice. „În esență, ajutorul de stat este benefic atunci când acesta este bine direcționat. Ca principiu general, ajutorul de stat poate fi permis de Comisia Europeană. Cu toate acestea, ca urmare a experienței acumulate de Comisie în diverse sectoare/arii de activitate, au fost emise norme prin care statele membre UE pot adopta scheme de ajutor de stat în baza cărora nu ar mai fi necesară autorizarea Comisiei pentru fiecare caz în parte. În acest fel, activitatea în domeniul ajutorului de stat este eficientizată/descentralizată, iar Comisia analizează doar acele cazuri cu impact mai mare la nivel european sub aspectul ajutorului de stat. Așadar, Comisia Europeană deține competența centralizată în materie de ajutor de stat, iar Statul român, prin Consiliul Concurenței, interacționează cu Comisia privind măsurile aplicate în România”, menționează avocatul.
În aceste condiții, beneficiarii de ajutor de stat (societăți comerciale/întreprinderi) au posibilitatea să aplice pentru scheme de ajutor de stat care nu ar necesita avizul prealabil al Comisiei.
-----------------------------------------------------------------
Citește și


-----------------------------------------------------------------
Pași importanți în obținerea ajutorului de stat
Andreea Oprișan explică faptul că, în astfel de cazuri, există un efort de identificare a schemei de interes și de utilitate pentru activitatea societății în cauză, urmat de verificarea condițiilor de eligibilitate și, în final de depunerea unui dosar complex de documentație pentru aprobarea măsurii de ajutor.
Cea care decide în final dacă un proiect îndeplinește condițiile de eligibilitate și dacă documentația este completă și depusă la timp, în conformitate cu procedurile aplicabile este autoritatea desemnată de stat pentru managementul schemei de ajutor. „Ulterior, o dată cu implementarea proiectului, urmează o perioadă de monitorizare pentru a se asigura că ajutorul este folosit în mod corespunzător cerințelor din schemă”, completează Partenerul Țuca Zbârcea & Asociații.
De altfel, în prezent, aceste proiecte reprezintă standardul uzual în materia ajutorului de stat. Avocații implicați în astfel de proiecte au constatat în timpul derulării lor că pot exista multiple alte valențe în domeniul juridic în aplicarea normelor de ajutor de stat.
Cu titlu de exemplu, Andreea Oprișan amintește faptul că pot exista cazuri în care un proiect nu se încadrează pe o anumită schemă de ajutor, fiind necesar avizul individual al Comisiei. „În această situație, notificarea către Comisie este transmisă de statul român, beneficiarul furnizând la rândul său anumite date și informații necesare analizei Comisiei”, precizează interlocutoarea BizLawyer.
De asemenea, pot exista cazuri în care Comisia ar considera că o anumită măsură de ajutor de stat nu a fost notificată corect și implementată în lipsa avizului său prealabil, situație în care se poate dispune recuperarea ajutorului în tot sau în parte. Într-o asemenea împrejurare, decizia Comisiei poate fi contestată în fața instanței europene.
„Nu în ultimul rând, și instanțele naționale au competențe în aplicarea, în anumite condiții, în mod direct a prevederilor din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene în domeniul ajutorului de stat. De cele mai multe ori, suportul juridic în fața instanțelor naționale este asigurat de echipe pluridisciplinare. Spre exemplu, în cazul Țuca Zbârcea & Asociații, departamentul de litigii și brațul nostru specializat în fiscalitate (Țuca Zbârcea & Asociații Tax) colaborează în mod constant în dosare complexe ce implică și aspecte de domeniul ajutorului de stat (spre exemplu, cu privire la aplicarea unor beneficii fiscale)”, adaugă Andreea Oprișan.
-----------------------------------------------------------------
Citește și
→ Vânzarea Cargus avansează | Austrian Post și cehii de la Packeta sunt printre ofertanții din a doua rundă. Și o firmă românească a intrat în cursă
-----------------------------------------------------------------
Echipa Țuca Zbârcea & Asociații are o experiență îndelungată în această practică
Echipa Țuca Zbârcea & Asociații se implică în proiecte diverse, care comportă multiple valențe: de la asistență juridică standard privind anumite scheme de ajutor de stat, până la analize complexe legate de posibile elemente de ajutor de stat în cazul unor proiecte mari de investiții și analize de tip „testul investitorului privat”, ce presupun o componentă economică foarte importantă și care fac diferența între existența de elemente de ajutor de stat sau nu într-un proiect și necesitatea de a obține sau nu un aviz prealabil de la Comisia Europeană.
„O altă componentă a activității noastre este reprezentată de investigațiile de tip due diligence în cazul unor achiziții sau finanțări. Aceste analize presupun verificarea unei societăți din perspectiva eventualelor măsuri de ajutor de stat accesate, informație necesară în structurarea tranzacției și înțelegerea obligațiilor ce ar rezulta din tranzacție”, amintește Raluca Vasilache.
Țuca Zbârcea & Asociații are o echipă solidă de avocați specializați în dreptul concurenței, cu o expertiză de mai multe decenii în gestionarea unora dintre cele mai complexe cazuri în acest domeniu. Echipa firmei este coordonată de doi parteneri: Raluca Vasilache și Andreea Oprișan, cu o vastă experiență de peste 20 de ani, respectiv peste 17 ani în domeniul concurenței.
„De-a lungul anilor, am fost implicați atât în proiecte de ajutor de stat, cât și în investigații ale Consiliului Concurenței în numeroase sectoare economice, notificări de operațiuni de concentrări economice și investiții străine, analize privind posibile situații de risc (contractuale sau din viața curentă a unei societăți) ce ar fi contrare legislației de concurență, oferind totodată și asistență juridică în ceea ce privește concurența neloială, respectiv aplicarea normelor legate de practicile comerciale incorecte ori protecția consumatorului”, nuanțează Andreea Oprișan.
Specialiștii axați pe această arie colaborează îndeaproape cu celelalte departamente de avocați cu specializare în diverse arii ale dreptului, cum ar fi fuziuni și achiziții, real estate, financiar-bancar, energie și resurse naturale, precum și litigii. De asemenea, există un parteneriat strâns cu colegii din cadrul Țuca Zbârcea & Asociații Tax în contextul unor mandate ce presupun componentă de ajutor de stat și/sau fiscală.
„Șansele unui proiect depind de caracteristicile sale intrinseci, de îndeplinirea criteriilor de eligibilitate și de corectitudinea cu care sunt colectate documentele necesare depunerii unui dosar prin care se solicită ajutor de stat. Trebuie respectate toate cerințele de fond și procedurale aferente unei scheme de ajutor de stat”, încheie Andreea Oprișan.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1 / 1983 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

RTPR, avocații băncilor în finanțarea sindicalizată de 3,1 miliarde lei acordată Electrica. Cosmin Tilea (Partner) și Andreea Nedeloiu (Counsel) au coordonat echipa
Women Lawyers | De vorbă cu Angela Porumb (Partener Mușat & Asociații), avocat o carieră de peste 20 de ani în avocatura de business, care a ales această firmă din dorința clară de a evolua: ”Pasul spre Mușat & Asociații a fost definitoriu pentru maturizarea și împlinirea mea ca avocat. Am avut în acest fel avantajul de a intra în dosare complexe, cu rezonanță juridică, cauze ce, dincolo de pregătirea teoretică, au implicat creativitate maximă și obligatoriu efort de echipă”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Women Lawyers | De vorbă cu Gabriela Neagu, Managing Associate la Băncilă, Diaconu și Asociații, avocatul care a construit de la zero practica de Banking & Finance a firmei: „Să ai șansa nu doar să faci parte dintr-o echipă, ci să o modelezi și să o dezvolți, este un proces care îți aduce atât satisfacție, cât și o responsabilitate reală”
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
Filip & Company a asistat BT Pensii în preluarea fondului BRD Medio, care devine Pensia Mea Plus. Vânzătorii au lucrat cu avocații PNSA
Sebastian Guțiu, Managing Partner Schoenherr România, interviu în Italia Oggi: ” Mediul economic românesc prezintă lumini și umbre. 2025 va fi un an delicat; unele decizii politice și reforme structurale ar putea fi încetinite”
Schoenherr a asistat Dentas Kağıt Sanayi cu privire la vânzarea fabricii sale din România către Hartmann Packaging | Mădălina Neagu (partener), coordonatoarea echipei: ”Sectorul producției din România continuă să atragă atenția investitorilor strategici”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Ordonanța de plată și arbitrajul (Powered by ZRVP)
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...