ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cum văd vânătorii de talente regionali piața juridică românească | Antonella Papp, Imona Consulting: Pachetele salariale pe care firmele de avocatură le-au pus la dispoziția candidaților au revenit la nivelul inițial sau chiar au crescut. Departamentele juridice interne au manifestat un interes mai mare pentru găsirea talentelor într-un bazin mult mai larg din punct de vedere geografic. Salariile sunt din nou în creștere, așa că acum este momentul potrivit pentru a schimba locul de muncă

25 Noiembrie 2022   |   Ștefania Enache

Tot mai mulți specialiști sunt atrași în România din Europa de Vest, deoarece piața românească este în continuare o piață în plină expansiune, în creștere.

Antonella Papp, Founder & Managing Director - IMONA Consulting

 
 
Pe timp de criză, este nevoie de avocați, deoarece schimbările din sfera muncii sau din economie nu pot fi gestionate fără suport juridic. Antonella Papp, Founder & Managing Director Imona Consulting, unul dintre cei mai abili „vânători de capete” care activează pe piața internațională a recrutărilor din domeniul juridic, a explicat, în exclusivitate pentru BizLawyer, care sunt noutățile momentului în ceea ce privește recrutarea, ce nevoi au casele de avocatură din regiune și ce schimbări au intervenit ca urmare a dezvoltării muncii la distanță.

Odată cu venirea toamnei, Imona Consulting, agenția de recrutare coordonată de Antonella Papp, care acoperă 21 de țări, se pregătește pentru un nou val de activitate extrem de intensă. Pe timpul verii, firmele de avocatură și departamentele juridice ale marilor companii au avut timp să elaboreze planurile de recrutare pentru 2023, așa că acum este rândul headhunterilor să intre în cursa alegerii celor mai buni candidați.


Nici în prima jumătate a acestui an, proiectele de recrutare nu au fost puține, experții în resurse umane fiind ocupați să sprijine marile firme internaționale de avocatură și din zona BIG4, care și-au recrutat echipele de juniori și stagiari. „Toți cei care au apelat la serviciile noastre, în prima parte a anului 2022, și-au ocupat pozițiile libere în departamentele de Real Estate, Litigii și Concurență. Acum, firmele se concentrează pe angajări mai specializate. Din ceea ce am observat, în piața regională, au șanse mari de angajare avocații specializați în energie, regenerabile, mediu, sustenabilitate. Bineînțeles că fiecare firmă își face propria strategie de personal și îmbrățișează avocați seniori, „vedete”, în viitoare fuziuni și achiziții sau în practica de Concurență. Stagiarii și juniorii sunt deja aleși, dar mai sunt unele firme de dimensiuni medii care caută juniori”, menționează Antonella Papp.

De asemenea, sunt firme de avocatură care iau în calcul inclusiv cooptarea de noi parteneri, mai ales a acelora care au un portofoliu sănătos de clienți și care vin cu acest avantaj. În astfel de recrutări, echipele sunt alese cu grijă, fiind necesar mai mult timp pentru luarea unei decizii. Din cauza mediului economic în schimbare rapidă, o astfel de strategie se bazează pe o analiză complexă și foarte atentă, aducerea unui partener nou în firmă fiind o mișcare extrem de importantă pentru orice organizație.




„Cea mai bună opțiune pentru a fi angajat de o firmă de avocatură de top este deschisă celor puternic specializați în domeniul regenerabilelor, al proprietății intelectuale, al protecției datelor și al concurenței. Desigur, acest lucru este valabil pentru moment, la începutul anului viitor, sunt sigură că în sectorul financiar va exista o nevoie puternică și, desigur, talentele în domeniul fuziunilor și achizițiilor corporative sunt întotdeauna apreciate”, mai spune specialistul HR.

În ceea ce privește piața inhouse, expertul HR atrage atenția că s-au văzut foarte puține schimbări la nivelul top managementului juridic. În plus, tot mai mulți specialiști sunt atrași în România din Europa de Vest, deoarece piața românească este în continuare o piață în plină expansiune, în creștere.

Criza determinată în primă fază de pandemia de COVID 19 și ulterior de războiul din Ucraina a influențat și ofertele și pachetele pe care firmele de avocatură le-au pus la dispoziția posibililor candidați. Acest lucru a fost mai evident pe parcursul anului trecut, atunci când au înregistrat „un mic picaj”, dar pe măsură ce restricțiile au fost ridicate, casele de avocatură și-au regândit politicile și au revenit la nivelul inițial sau chiar un pic mai sus în firmele mari de avocatură.

Mutarea unei părți importante din economie în zona de online și dezvoltarea muncii la distanță a produs schimbări semnificative în recrutare. Aceste modificări au fost mult mai evidente în zona de inhouse, în contextul în care departamentele juridice interne au manifestat un interes ceva mai mare pentru găsirea talentelor într-un bazin mult mai larg din punct de vedere georgrafic, fiind formate astfel echipe internaționale care lucrează împreună. Internetul a facilitat extinderea cercurilor de recomandări la un nivel care nu mai se oprește la granița unei țări. Datorită extinderii lumii online, munca este mult mai ușor de realizat de la distanță, iar conectarea talentelor juridice cu viitorii colegi este simplificată indiferent de domiciliu.

O altă schimbare observată în segmentul recrutărilor este aceea că firmele internaționale de avocatură au devenit mult mai aplecate asupra fiecărui caz de alegere a unui viitor membru al echipei, astfel că s-au întors către „vânătoarea de capete” clasică, devenită astăzi una dintre modalitățile preferate de abordare a talentelor.

„Multe dintre firmele internaționale de avocatură caută avocați specializați cu experiență, iar firma de HR care face selecția trebuie să vină cu cea mai bună oferă. Noi, la Imona Consulting, nu ne mai facem publicitate pentru posturile noastre, selectăm candidații și lucrăm doar cu candidați potențiali selectați, iar acest lucru pare să dea rezultate. În București, de exemplu, avem doar un grup select de clienți pentru care recrutăm. Acest tip de abordare ne permite să ne menținem clienții mulțumiți și să avem permanent un bazin de talente din care să putem prezenta alternative la nevoile firmelor cu care colaborăm. De cele mai multe ori suntem solicitați pentru headhunting, dar unele firme au apelat la serviciile noastre extinse de resurse umane. Astfel că, am lucrat la procese de Employer Branding, am realizat și un sondaj de angajare internă. Pentru mai multe companii oferim benchmarking cu date live colectate personal de pe piață, asigurându-ne că pachetele lor sunt în concordanță cu dorința candidaților”, subliniază Antonella Papp.



Reputația firmei rămâne un factor de departajare

Noul context existent în economie nu a schimbat prea mult coordonatele de care țin cont candidații atunci când își aleg viitoarea echipă din care să facă parte. Astfel că pachetele financiare sunt în continuare foarte importante, iar reputația firmei este un factor de departajare.

„Datorită muncii online, care poate face posibilă o mutare regională, unii avocați caută poziții inhouse în companii care activează în diferite zone ale Europei. În ultimul an, am văzut câțiva avocați români foarte buni care au acceptat poziții regionale și globale cu relocarea în Europa de Vest. De asemenea, din experiența noastră la Imona Consulting, am observat că o altă dorință puternică a noilor talente este aceea de a lucra cu cineva cu o reputație mare. În unele cazuri, numele partenerului cu care vor lucra contează mai mult decât reputația generală a firmei, ceea ce înseamnă că, în ultimul an, echipele au crescut mai mult împreună decât se întâmpla înainte”, argumentează specialistul.

Referitor la onorariile de intrare într-o firmă, Antonella Papp punctează faptul că este un subiect foarte delicat, iar majoritatea candidaților au informații despre standardele de referință de la colegii care lucrează la firmă și nu au nevoie de îndrumări în acest sens. „Salariile sunt din nou în creștere, așa că vestea bună este că acum este momentul potrivit pentru a schimba locul de muncă. Salariile pentru posturile inhouse sunt un pic mai mici în acest moment, dar multe companii au luat decizia de acorda o majorare care urmează inflația”, completează expertul.

Beneficiile extrasalariale obișnuite continuă să fie prezente. În plus, firmele mari oferă concediu suplimentar pentru tații cu copii nou-născuți, ceea ce este foarte apreciat. De asemenea, pentru posturile inhouse, sunt oferite cursuri interne de limbi străine, talentele juridice primind astfel un cadou în plus.

Piața muncii din avocatură nu este una obișnuită. Atât candidații, cât și angajatorii formează un cerc închis în care contează foarte mult ca alegerile să fie făcute pe criterii foarte bine cunoscute. Firma pe care o coordonează Antonella Papp nu lansează campanii de recrutare, deoarece firmele de avocatură pentru astfel de nevoi se descurcă pe cont propriu. Agenția de recrutare își construiește o rețea de candidați, vorbește cu ei, află care sunt obiectivele și visele lor, îi analizează foarte bine pentru a vedea exact ce caracteristici au, iar atunci când primește o cerere de la un posibil angajator, se întoarce la bazinul de talente pe care îl deține și într-un proces privat, confidential și este găsită cea mai bună potrivire între cele două părți. „Pentru noi, confidențialitatea este extrem de importantă, considerăm că nu întotdeauna cea mai zgomotoasă campanie este benefică, mai important este să avem o relație sănătoasă cu clienții și candidații”, concluzionează Antonella Papp.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 923 / 2105
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...