D&B David și Baias a avut o rată de succes de 100% în litigiile privind concedierile disciplinare, în ultimul an. Mandate complexe și variate în practica de Dreptul muncii pentru clienți care provin, în general, din rândul companiilor mari și foarte mari
22 Noiembrie 2019
Ștefania EnachePractica de Dreptul muncii din cadrul D&B David și Baias SCA este coordonată Dan Dascălu, iar din echipă parte Ioana Cercel (Avocat Senior), Sonia Bălănescu (Avocat Asociat) și Alexandra Barac (Avocat Asociat). Firma de avocatură acoperă toată paleta de servicii aferentă practicii de Dreptul muncii, atât consultanță cât și litigii.
Dan Dascălu (Partener) si Ioana Cercel (Avocat Senior) - D&B David si Baias SCA |
Intensificarea activității în cadrul practicii de M&A le-a adus avocaților de Dreptul Muncii din echipa firmei D&B David și Baias SCA un număr semnificativ de proiecte legate de transferul de personal. De asemenea, specialiștii s-au implicat și în multe restructurări care presupun desființarea de posturi. Alte probleme frecvente pe care experții trebuie să le soluționeze vizează implementarea modificărilor legislative frecvente care au ajuns „să dea mari dureri de cap” departamentelor juridice și de HR ale companiilor. Dan Dascălu, Partener D&B David și Baias SCA, amintește faptul că echipa sa a lucrat anul trecut foarte mult în proiecte legate de O.U.G. 79/2017. „Iar anul acesta au fost proiecte legate de punerea în aplicare a dispozițiilor O.U.G. 114/2018 cu privire la domeniul construcțiilor”, punctează avocatul.
Munca avocaților axați pe Dreptul muncii este diversă și atinge foarte multe zone. Una dintre ele este strâns legată de criza de personal care se înregistrează în anumite sectoare de activitate, precum construcțiile sau turismul. Angajatorii din aceste domenii s-au văzut nevoiți să apeleze la forța de muncă externă. „Vedem astfel proiecte din ce în ce mai complexe ce țin de mobilitate, cu implicații nu doar în sfera Dreptului muncii, ci și în cea imigraționistă (permise de ședere, autorizații de muncă etc.) și fiscală, aspecte pe care le abordăm împreună cu colegii noștri din PwC specializați în domeniile respective”, explică Dan Dascălu.
Avocatul menționează că printre cele mai întâlnite subiecte în practica actuală sunt cele ale diurnelor. Aceasta este o temă actuală în inspecțiile ANAF, care presupune înțelegerea și aplicarea unor concepte de Dreptul muncii. „Dificultăți apar, de exemplu, pentru clienții din sectorul construcțiilor sau în cazul agențiilor de muncă temporară. Din păcate, nu există o abordare uniformă în practică nici din partea autorităților (modalitatea de aplicare a legislației muncii de către inspectorii fiscali nefiind întotdeauna corelată cu cea a inspectorilor de muncă), nici din partea instanțelor”, exemplifică Partenerul D&B David și Baias SCA.
Concedieri, mobilitate internațională, GDPR
Proiectele în care s-au implicat experții firmei de avocatură au atins toate ramurile Dreptului muncii, mai puțin negocierile cu salariații în cadrul înființării unor societăți europene.
„De exemplu, suntem implicați frecvent de clienții noștri în concedieri pe motive disciplinare, în special atunci când există un grad mai mare de complexitate sau când concedierea are implicații mai importante (reputaționale, de confidențialitate a informațiilor etc.). Atunci când deciziile de concediere sunt contestate, asigurăm și reprezentarea în instanță a clienților noștri, iar în ultimul an am avut o rată de succes de 100% în litigiile privind concedieri disciplinare”, subliniază Ioana Cercel, Avocat Senior D&B David și Baias SCA.
La ordinea zilei sunt și proiectele privind mobilitatea internațională. Se întâmplă acest lucru datorită colaborării pe care D&B David și Baias SCA o are cu echipa de taxe din PwC Romania, împreună cu care acoperă toate aspectele legate de mobilitatea angajaților (Dreptul muncii, imigrare, taxe salariale), dar și cu echipele specializate din rețeaua internațională a PwC.
De asemenea, echipa D&B David și Baias SCA specializată în GDPR, coordonată de Daniel Vinerean, a derulat multiple proiecte ce au inclus adaptarea documentelor HR la cerințele GDPR.
„Mai mult, ori de câte ori proiectele de Dreptul Muncii prezintă o componentă ce ține de GDPR, implicăm echipa corespunzătoare, pe considerente de specializare și experiență practică. Ținând cont de potențialele implicații, preferăm să avem o abordare unitară și să asigurăm clienților asistență din partea avocaților cu cea mai bună experiență pentru situația lor. De asemenea, aspectele legate de fiscalitate le abordăm întotdeauna în echipe mixte, împreună cu colegii din PwC”, subliniază Dan Dascălu.
Multe proiecte de restructurare
Referindu-se la munca avocaților specializați în această arie de practică, Partenerul D&B David și Baias SCA arată că, în ultimii doi ani, specialiștii firmei au fost implicați în multiple proiecte de restructurare. În aceste dosare, echipa de Dreptul muncii a acordat asistență atât cu privire la concedieri colective, cât și, în proporție mai mare, cu privire la transferul de personal.
„În general, atât concedierile, cât și transferurile de personal în cadrul unor restructurări reprezintă componente ale unor proiecte mai mari, interdisciplinare, în care sunt implicate mai multe echipe cu specializări diferite (avocați de M&A și Dreptul muncii, dar și specialiști în taxe și HR din PwC România). Întotdeauna acest tip de proiecte presupun o colaborare strânsă atât cu avocații in-house, cât și cu ceilalți membri ai echipei de proiect din partea clientului, din departamentele de HR sau financiar-contabil, de exemplu”, detaliază avocatul.
„În ceea ce privește transferurile de personal, în general pornim de la o opinie cu privire la aplicabilitatea Legii nr. 67/2006 privind protecția drepturilor salariaților în cazul transferului întreprinderii, al unității sau al unor părți ale acestora în cazul specific al clientului și efectele acesteia, iar apoi asistăm clienții în pregătirea tuturor documentelor legate de transferul angajaților. În cazul concedierilor colective, pregătim strategia împreună cu clientul, în funcție de nevoile de business. Din păcate nu putem nominaliza proiecte în această materie, fiind confidențiale, în schimb am menționa un proiect cu “final fericit” în care am lucrat de la sfârșitul anului 2018 și care a pornit de la premisa că va presupune și concedieri colective și transfer de personal, pentru a se finaliza doar cu transferuri de angajați”, adaugă Ioana Cercel.
Citește și
→ In-House Legal | Cei mai puternici General Counsels din corporațiile locale, listați de Legal 500. Cine sunt cei 19 români din GC Powerlist: Central and Eastern Europe 2019
Concedieri în rândul membrilor top managementului
Și proiectele care au în vedere concedierea unui membru al managementului fac parte din portofoliul mandatelor pe care echipa D&B David și Baias SCA le soluționează destul de des. De exemplu, anul trecut, avocații au gestionat chiar concedierea unui membru al top managementului unui client important, pe motive disciplinare ce țineau de respectarea confidențialității informațiilor.
„Am asistat clientul pe tot parcursul procedurii de cercetare disciplinară, dar și mai departe în litigiu. Acțiunea având ca obiect anularea deciziei de concediere a fost respinsă în primă instanță, iar în urma hotărârii Tribunalului fostul angajat a luat decizia să nu continue cu apelul. Modalitatea în care a fost pregătită cercetarea disciplinară a fost decisivă pentru rezultatul obținut în instanță. De aceea este important în astfel de cazuri ca avocații să fie implicați de la început”, declară Dan Dascălu.
Atunci când se implică în soluționarea unor mandate de restructurare, avocații pot colabora sau nu cu departamentele juridice ale clienților.
„Depinde de la client la client, dar și de magnitudinea restructurării. Unii dintre clienții noștri gestionează în principal intern restructurările (în special cele care presupun desființarea unui număr mai mic de posturi) și ne solicită asistența doar pentru revizuirea documentelor, pentru un plus de siguranță, în timp ce alții preferă să externalizeze de la început acest tip de proiect. Restructurările mai complexe, mai ales cele care presupun concedieri colective, sunt în general gestionate de avocați externi. Totuși, restructurările întotdeauna presupun o colaborare strânsă a echipei de avocați cu echipa de proiect din partea clientului”, susține Ioana Cercel.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Avocați și clienți
Clienții D&B David și Baias SCA provin, în general, din rândul companiilor mari și foarte mari.
Firma de avocatură acoperă toată paleta de servicii aferentă practicii de Dreptul muncii, atât consultanță cât și litigii. „Mai mult, avem avantajul că echipa de Dreptul muncii este integrată în cadrul echipei de litigii, astfel că, pe de o parte, putem avea de la început imaginea de ansamblu și gândim toate proiectele astfel încât să anticipăm situațiile ce pot apărea într-un litigiu, iar, pe de altă parte, în cazurile în care se ajunge în instanță, există continuitate în ceea ce privește echipa de proiect”, subliniază Partenerul D&B David și Baias SCA.
Practica de Dreptul muncii din cadrul D&B David și Baias SCA este coordonată Dan Dascălu, iar din echipă parte Ioana Cercel (Avocat Senior), Sonia Bălănescu (Avocat Asociat) și Alexandra Barac (Avocat Asociat).
Dan Dascălu este un specialist de renume în Dreptul muncii şi procedură fiscală. Practica sa în domeniul litigiilor include asistenţă acordată clienţilor în faţa organelor administrative (asistenţă în cadrul procedurilor de inspecţie fiscală şi în cele administrativ-jurisdicţionale, formularea de contestaţii şi plângeri prealabile administrative, etc.), precum şi reprezentarea clienţilor în faţa instanţelor judecătoreşti şi arbitrale în domeniile Dreptului fiscal, Dreptului concurenţei, Dreptului comercial, Dreptului muncii şi Dreptului civil.
În ceea ce privește Dreptul muncii, experiența sa include asistarea clienților în cazuri complexe, cum ar fi restructurarea afacerilor, negocieri cu sindicatele, structurarea forței de muncă și administrarea structurilor de expatriați, reprezentarea în fața instanțelor în litigii complexe de Dreptul muncii, inclusiv litigii cu sindicatele.
Dan Dascălu a fost implicat în procesul de elaborare a Codului Muncii în 2003, dar la contribuit și la modificările ulterioare ale legislației în domeniul Dreptului muncii. El este, de asemenea, autor sau coautor al mai multor articole de specialitate în acest domeniu.
LadyLawyer.ro | Află mai multe despre activitatea, preocupările și proiectele doamnelor avocat din cele mai importante firme de pe piața locală
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1585 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...