ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Modificările aduse în sfera programului de muncă și cele privind modelul standard al contractului de muncă au avut cel mai mare impact, după schimbările operate în legislația muncii, spun avocații RTPR. Reducerea numărului de salariați care impune negocierea colectivă și eliminarea excepției obligativității regulamentului intern pentru microîntreprinderi au generat și ele dificultăți pentru angajatori | Alina Stăvaru, Partener: „Asimilarea modificărilor contractului individual de muncă și negocierea colectivă sunt cele mai mari provocări ale acestui an”

19 Iulie 2023   |   Ștefania Enache

RTPR vine în întâmpinarea nevoilor clienților cu o echipă ce include avocați recunoscuți datorită succeselor înregistrate în această practică. Echipa este coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și are în componență avocați cu o bogată experiență de consultanță în aspecte de Dreptul muncii - Diana Dimitriu (Senior Associate) și Cezara Urzică (Managing Associate), dar și avocați juniori foarte bine pregătiți și entuziaști.

 
 
Schimbările care au intervenit la nivelul legislației din domeniul muncii, prin adoptarea Legii nr. 283/2022, au generat neliniște în rândul angajatorilor care s-au văzut puși în fața unor modificări foarte importante.Alina Stăvaru, Partener Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu (RTPR), subliniază faptul că, în astfel de situații, inevitabil apar și insecurități ale angajatorilor cu privire la modul în care trebuie aplicate sau interpretate anumite articole din lege precum și în legătură cu modul în care ar trebui reflectate schimbările în documentația internă a firmelor.În acest context, firma de avocatură a primit multiple întrebări din partea clienților, consultanții fiind pe speed-dial atunci când echipele de HR au început implementarea modificărilor.„Modificările aduse în sfera programului de muncă și cele privind modelul standard al contractului de muncă au avut cel mai mare impact. Modificarea contractelor a fost de departe o etapă complicată din cauza volumului de muncă pe care îl presupune. Reducerea numărului de salariați care impune negocierea colectivă și eliminarea excepției obligativității regulamentului intern pentru microîntreprinderi au generat și ele dificultăți pentru angajatori”, arată Partenerul RTPR.


Avocatul mai spune că, din punctul său de vedere, modificările legislative nu sunt neapărat de natură a genera un conflict între angajator și angajat, astfel că nu se așteaptă la o creștere a litigiilor de muncă. „ Asimilarea modificărilor contractului individual de muncă și negocierea colectivă sunt cele mai mari provocări ale acestui an. De asemenea, se discută tot mai des de contractul colectiv la nivel național care va reprezenta o adevărată provocare pentru toți actorii implicați în piața muncii”, atrage atenția Alina Stăvaru.

Adaptarea la noul cadru legal a contractelor de muncă

Analizele specialiștilor RTPR arată că majoritatea clienților din portofoliul firmei de avocatură au fost interesați de modul în care își pot adapta contractele de muncă încheiate cu angajații. „În general, această etapă a fost prioritizată. De asemenea, am primit numeroase solicitări care vizau zona negocierilor colective”, precizează Cezara Urzică, Managing Associate RTPR.

Având în vedere faptul că toți clienții RTPR beneficiază din partea echipei dedicate practicii de Dreptul Muncii de „consultanță la zi”, modificările legislative nu au generat mandate spumoase, ci mai curând asistență susținută pe aspecte de day-to-day business.

Odată cu aparția acestor schimbări legislative, firma de avocatură a oferit consultanță într-un ritm accelerat cu privire la modalitatea în care anumite modificări ar trebui implementate în documentația internă a clienților RTPR.




Codul Muncii definește acum pentru prima dată noțiunile de ,,program de muncă” și ,,modelul de organizare a muncii”. Aceste modificări apărute în legislație au determinat companiile să ia măsuri, astfel că echipa RTPR a avut numeroase proiecte care vizau aspectul acesta. „Programele individualizate erau o cerință a pieței, inclusiv înainte de modificarea legislației, în ultimii ani am avut multe mandate care au avut în vedere aceste aspecte. Angajatorii caută soluții care să vină în întâmpinarea solicitărilor tot mai dese ale angajaților pentru programe flexibile de muncă”, explică Cezara Urzică.

De asemenea, noile prevederi instituie în beneficiul salariaților concediați și dreptul de a solicita angajatorilor prezentarea in extenso a motivelor care au stat la baza desfacerii contractului de muncă (chiar suplimentar față de ceea ce este menționat în decizia de concediere însăși). Totuși, în opinia experților RTPR această modificare nu ar trebui să îngreuneze procesul. „Înainte de această modificare, sfatul nostru pentru clienți era să fie transparenți cu angajatul și să îi pună la dispoziție întreagă motivare care stă la baza concedierii. Modificarea legislativă a confirmat abordarea noastră anterioară”, nuanțează Alina Stăvaru.

Având în vedere contextul economic, mediul de afaceri caută cele mai bune soluții pentru eficientizarea businessului. În această categorie se pot înscrie și reorganizările de activitate, astfel că pe masa avocaților vin foarte des proiecte care vizează transferul de personal. „Ce-i drept, ne-am confruntat și ne confruntăm în continuare cu multiple transferuri de personal. Clienții noștri au preferat să apeleze la reorganizări de tipul transferului de business sau la divizări/ fuziuni pentru a-și eficientiza activitatea”, spune Diana Dimitriu, Senior Associate RTPR.

În opinia experților în Dreptul muncii, cele mai efervescente proiecte sunt concedierile delicate în care avocații RTPR reprezintă de cele mai multe ori angajatorii, și asistarea lor în cazul acțiunilor disciplinare.
„De altfel, primăvara aceasta am abordat acest subiect al concedierilor individuale într-un format inedit, am pregătit un eveniment interactiv pentru clienții noștri, sub forma unei scenete. „Scenariul” a fost inspirat din situații reale, actori au fost chiar colegii noștri, iar echipa de avocați specializați în dreptul muncii a dezbătut împreună cu invitații prezenți la eveniment aspecte sensibile întâlnite în practică. A fost o idee îndrăzneață, dar foarte bine primită de către clienții noștri, am jucat cu casa închisă – ca să păstrăm aceeași notă – și am primit cereri de a repeta evenimentul. În ceea ce privește partea de consultanță ca urmare a modificărilor legislative, ne ocupăm în general cu modificarea regulamentelor interne, actualizarea modelelor de contracte de muncă și asistarea clienților în negocierile pe care le poartă cu angajații”, detaliază Cezara Urzică.

RTPR vine în întâmpinarea nevoilor clienților cu o echipă ce include avocați recunoscuți datorită succeselor înregistrate în această practică. Echipa este coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și are în componență avocați cu o bogată experiență de consultanță în aspecte de Dreptul muncii - Diana Dimitriu (Senior Associate) și Cezara Urzică (Managing Associate), dar și avocați juniori foarte bine pregătiți și entuziaști. De altfel, toți membrii echipei de Dreptul muncii sunt specializați și în tranzacții de M&A, iar înțelegerea comercială a problemelor de business si experiența tranzacțională îi ajută să venă cu soluții inovatoare, care adaugă cu adevărat valoare. Totodată pentru mandatele litigioase, echipa de consultanță colaborează excelent cu colegii din departamentul de litigii coordonat de Valentin Berea (Partner).

Alina Stăvaru coordonează departamentul de Dreptul muncii, având o experiență impresionantă într-o gamă largă de aspecte precum transferuri complexe de personal, concedieri colective, concedieri individuale dificile ale angajaților din poziții cheie, programe de fidelizare și recompensare a managementului companiilor, informări și consultări cu angajații și sindicatele, alte probleme de conformare cu legislația muncii în activitatea zilnică a companiilor.

Diana Dimitriu este specializată în asistarea companiilor locale și internaționale cu privire la proiecte de Dreptul muncii, expertiza sa acoperind o gamă largă de aspecte precum transferuri complexe de angajați, concedieri colective, concedieri individuale dificile ale angajaților din poziții cheie, restructurări de personal, negocieri, procese disciplinare, programe de fidelizare și recompensare a managementului companiilor.
Cezara Urzică are o experiență bogată în acordarea de asistență în legătură cu proiecte de Dreptul muncii, cu privire la aspecte variate cum ar fi concedieri problematice, contracte colective de muncă, negocieri, programe de stimulare a managementului companiilor, probleme specifice relațiilor de muncă în contextul pandemiei de Covid-19 și alte aspecte ce țin de activitatea de zi cu zi a societăților.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 434 / 1879
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...