Modificările aduse în sfera programului de muncă și cele privind modelul standard al contractului de muncă au avut cel mai mare impact, după schimbările operate în legislația muncii, spun avocații RTPR. Reducerea numărului de salariați care impune negocierea colectivă și eliminarea excepției obligativității regulamentului intern pentru microîntreprinderi au generat și ele dificultăți pentru angajatori | Alina Stăvaru, Partener: „Asimilarea modificărilor contractului individual de muncă și negocierea colectivă sunt cele mai mari provocări ale acestui an”
19 Iulie 2023 Ștefania Enache
RTPR vine în întâmpinarea nevoilor clienților cu o echipă ce include avocați recunoscuți datorită succeselor înregistrate în această practică. Echipa este coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și are în componență avocați cu o bogată experiență de consultanță în aspecte de Dreptul muncii - Diana Dimitriu (Senior Associate) și Cezara Urzică (Managing Associate), dar și avocați juniori foarte bine pregătiți și entuziaști.
| |
Schimbările care au intervenit la nivelul legislației din domeniul muncii, prin adoptarea Legii nr. 283/2022, au generat neliniște în rândul angajatorilor care s-au văzut puși în fața unor modificări foarte importante.Alina Stăvaru, Partener Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu (RTPR), subliniază faptul că, în astfel de situații, inevitabil apar și insecurități ale angajatorilor cu privire la modul în care trebuie aplicate sau interpretate anumite articole din lege precum și în legătură cu modul în care ar trebui reflectate schimbările în documentația internă a firmelor.În acest context, firma de avocatură a primit multiple întrebări din partea clienților, consultanții fiind pe speed-dial atunci când echipele de HR au început implementarea modificărilor.„Modificările aduse în sfera programului de muncă și cele privind modelul standard al contractului de muncă au avut cel mai mare impact. Modificarea contractelor a fost de departe o etapă complicată din cauza volumului de muncă pe care îl presupune. Reducerea numărului de salariați care impune negocierea colectivă și eliminarea excepției obligativității regulamentului intern pentru microîntreprinderi au generat și ele dificultăți pentru angajatori”, arată Partenerul RTPR.
Avocatul mai spune că, din punctul său de vedere, modificările legislative nu sunt neapărat de natură a genera un conflict între angajator și angajat, astfel că nu se așteaptă la o creștere a litigiilor de muncă. „ Asimilarea modificărilor contractului individual de muncă și negocierea colectivă sunt cele mai mari provocări ale acestui an. De asemenea, se discută tot mai des de contractul colectiv la nivel național care va reprezenta o adevărată provocare pentru toți actorii implicați în piața muncii”, atrage atenția Alina Stăvaru.
Adaptarea la noul cadru legal a contractelor de muncă
Analizele specialiștilor RTPR arată că majoritatea clienților din portofoliul firmei de avocatură au fost interesați de modul în care își pot adapta contractele de muncă încheiate cu angajații. „În general, această etapă a fost prioritizată. De asemenea, am primit numeroase solicitări care vizau zona negocierilor colective”, precizează Cezara Urzică, Managing Associate RTPR.
Având în vedere faptul că toți clienții RTPR beneficiază din partea echipei dedicate practicii de Dreptul Muncii de „consultanță la zi”, modificările legislative nu au generat mandate spumoase, ci mai curând asistență susținută pe aspecte de day-to-day business.
Odată cu aparția acestor schimbări legislative, firma de avocatură a oferit consultanță într-un ritm accelerat cu privire la modalitatea în care anumite modificări ar trebui implementate în documentația internă a clienților RTPR.
Codul Muncii definește acum pentru prima dată noțiunile de ,,program de muncă” și ,,modelul de organizare a muncii”. Aceste modificări apărute în legislație au determinat companiile să ia măsuri, astfel că echipa RTPR a avut numeroase proiecte care vizau aspectul acesta. „Programele individualizate erau o cerință a pieței, inclusiv înainte de modificarea legislației, în ultimii ani am avut multe mandate care au avut în vedere aceste aspecte. Angajatorii caută soluții care să vină în întâmpinarea solicitărilor tot mai dese ale angajaților pentru programe flexibile de muncă”, explică Cezara Urzică.
De asemenea, noile prevederi instituie în beneficiul salariaților concediați și dreptul de a solicita angajatorilor prezentarea in extenso a motivelor care au stat la baza desfacerii contractului de muncă (chiar suplimentar față de ceea ce este menționat în decizia de concediere însăși). Totuși, în opinia experților RTPR această modificare nu ar trebui să îngreuneze procesul. „Înainte de această modificare, sfatul nostru pentru clienți era să fie transparenți cu angajatul și să îi pună la dispoziție întreagă motivare care stă la baza concedierii. Modificarea legislativă a confirmat abordarea noastră anterioară”, nuanțează Alina Stăvaru.
Având în vedere contextul economic, mediul de afaceri caută cele mai bune soluții pentru eficientizarea businessului. În această categorie se pot înscrie și reorganizările de activitate, astfel că pe masa avocaților vin foarte des proiecte care vizează transferul de personal. „Ce-i drept, ne-am confruntat și ne confruntăm în continuare cu multiple transferuri de personal. Clienții noștri au preferat să apeleze la reorganizări de tipul transferului de business sau la divizări/ fuziuni pentru a-și eficientiza activitatea”, spune Diana Dimitriu, Senior Associate RTPR.
În opinia experților în Dreptul muncii, cele mai efervescente proiecte sunt concedierile delicate în care avocații RTPR reprezintă de cele mai multe ori angajatorii, și asistarea lor în cazul acțiunilor disciplinare.
„De altfel, primăvara aceasta am abordat acest subiect al concedierilor individuale într-un format inedit, am pregătit un eveniment interactiv pentru clienții noștri, sub forma unei scenete. „Scenariul” a fost inspirat din situații reale, actori au fost chiar colegii noștri, iar echipa de avocați specializați în dreptul muncii a dezbătut împreună cu invitații prezenți la eveniment aspecte sensibile întâlnite în practică. A fost o idee îndrăzneață, dar foarte bine primită de către clienții noștri, am jucat cu casa închisă – ca să păstrăm aceeași notă – și am primit cereri de a repeta evenimentul. În ceea ce privește partea de consultanță ca urmare a modificărilor legislative, ne ocupăm în general cu modificarea regulamentelor interne, actualizarea modelelor de contracte de muncă și asistarea clienților în negocierile pe care le poartă cu angajații”, detaliază Cezara Urzică.
RTPR vine în întâmpinarea nevoilor clienților cu o echipă ce include avocați recunoscuți datorită succeselor înregistrate în această practică. Echipa este coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și are în componență avocați cu o bogată experiență de consultanță în aspecte de Dreptul muncii - Diana Dimitriu (Senior Associate) și Cezara Urzică (Managing Associate), dar și avocați juniori foarte bine pregătiți și entuziaști. De altfel, toți membrii echipei de Dreptul muncii sunt specializați și în tranzacții de M&A, iar înțelegerea comercială a problemelor de business si experiența tranzacțională îi ajută să venă cu soluții inovatoare, care adaugă cu adevărat valoare. Totodată pentru mandatele litigioase, echipa de consultanță colaborează excelent cu colegii din departamentul de litigii coordonat de Valentin Berea (Partner).
Alina Stăvaru coordonează departamentul de Dreptul muncii, având o experiență impresionantă într-o gamă largă de aspecte precum transferuri complexe de personal, concedieri colective, concedieri individuale dificile ale angajaților din poziții cheie, programe de fidelizare și recompensare a managementului companiilor, informări și consultări cu angajații și sindicatele, alte probleme de conformare cu legislația muncii în activitatea zilnică a companiilor.
Diana Dimitriu este specializată în asistarea companiilor locale și internaționale cu privire la proiecte de Dreptul muncii, expertiza sa acoperind o gamă largă de aspecte precum transferuri complexe de angajați, concedieri colective, concedieri individuale dificile ale angajaților din poziții cheie, restructurări de personal, negocieri, procese disciplinare, programe de fidelizare și recompensare a managementului companiilor.
Cezara Urzică are o experiență bogată în acordarea de asistență în legătură cu proiecte de Dreptul muncii, cu privire la aspecte variate cum ar fi concedieri problematice, contracte colective de muncă, negocieri, programe de stimulare a managementului companiilor, probleme specifice relațiilor de muncă în contextul pandemiei de Covid-19 și alte aspecte ce țin de activitatea de zi cu zi a societăților.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 682 / 2127 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a oferit asistență juridică la înființarea Bursei Internaționale a Moldovei
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS
.jpg)






