De vorbă cu avocații RTPR, activi în finanțări de peste 2 mld. € în ultimii doi ani, despre structurarea finanțărilor sindicalizate, condițiile creditorilor, pachetele de garanții și provocările proiectelor cu componente ESG | Cosmin TILEA, Counsel: În piață există lichiditate și apetit de finanțare din partea băncilor. Din acest motiv, finanțările de peste 100 mil. € atrase de companii bancabile au fost, de multe ori, suprasubscrise
07 Septembrie 2021
Ștefania EnacheÎn aceste proiecte de finanțare, rolul avocaților este unul vital. Dincolo de redactarea și negocierea documentației de finanțare, rolul avocaților este și acela de a asista băncile și companiile împrumutate să structureze tranzacția și să determine viabilitatea juridică a diverselor structuri de finanțare propuse și modalitățile cele mai adecvate de constituire și perfectare a garanțiilor.
Odată ce noul context economic, generat de pandemia de Covid-19, va intra în „normalitate”, companiile aflate în căutare de surse de finanțare bancară de valori medii și mari se vor îndrepta tot mai mult către împrumuturile sindicalizate. Cosmin TILEA, Counsel în cadrul departamentului de Banking & Finance al firmei de avocatură Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu (RTPR), menționează că, spre deosebire de contractarea mai multor credite bilaterale de la finanțatori distincți, cu condiții de finanțare distincte, împrumuturile sindicalizate oferă unei companii acces la finanțare de o valoare mai ridicată, printr-un proces mai suplu de negociere a condițiilor de finanțare și de administrare a finanțării după utilizarea fondurilor puse la dispoziție de împrumutători.
Datorită faptului că au beneficiat de o uniformizare a condițiilor de finanțare, anumite companii au preferat, chiar și după apariția crizei sanitare, să utilizeze creditele sindicalizate pentru a-și refinanța creditele bilaterale existente. „În plus, de cele mai multe ori, prin finanțările sindicalizate se refinanțează creditele existente și se acordă credite noi, evitându-se astfel necesitatea unor acorduri între creditorii existenți și noii creditori (denumite în limba engleză „intercreditor agreements”) ai unei companii, care pot fi necesare în cazul în care respectiva companie, în locul unei finanțări sindicalizate, atrage noi finanțări, dar păstrează în același timp și finanțările existente”, subliniază Cosmin TILEA.
La ora actuală, există lichiditate în piață și apetit de finanțare din partea băncilor și din acest motiv de multe ori finanțările de o valoare semnificativă (peste 100 milioane euro) atrase de companii bancabile au fost suprasubscrise.
Expertul RTPR este de părere că există atât cerere de finanțare, cât și apetit de finanțare din partea băncilor. „Evident, cu mențiunea că proiectele/businessurile pentru care se solicită finanțare să fie viabile din punct de vedere financiar și să ofere suficiente garanții băncilor”, punctează specialistul.
Unde se uită finanțatorii
De altfel, atunci când iau în calcul susținerea unui proiect, finanțatorii analizează multiple aspecte, precum: indicatorii financiari ai companiei împrumutate, prospecțiile financiare pe termen mediu și/sau lung (în funcție de maturitatea finanțării), cadrul de reglementare (atunci când urmează să se finanțeze un business reglementat), viabilitatea tehnică și financiară a proiectelor (în cazul project finance), structura pachetului de garanții (mai ales pentru o finanțare în care băncile nu au regres față de acționarii împrumutatului) și bancabilitatea acționarilor (în cazul unui drept de regres împotriva acestora).
Cosmin TILEA amintește faptul că structura pachetului de garanții depinde de tipul de activitate finanțată. „Spre exemplu, o companie care activează într-un domeniu în care obține venituri predictibile din tarife reglementate de un cadru de reglementare relativ stabil va putea beneficia de o finanțare cu un pachet de garanții mult mai suplu decât o companie-vehicul care dezvoltă un proiect ale cărui venituri nu au aceeași predictibilitate. De asemenea, întinderea pachetului de garanții este influențată în unele cazuri de lichiditatea păstrată de o companie la băncile din sindicat, unele companii putând accesa finanțări pentru capital de lucru doar cu garanții asupra conturilor bancare deschise la finanțatori”, detaliază avocatul.
În aceste proiecte de finanțare, rolul avocaților este unul vital. Dincolo de redactarea și negocierea documentației de finanțare, rolul avocaților este și acela de a asista băncile și companiile împrumutate să structureze tranzacția și să determine viabilitatea juridică a diverselor structuri de finanțare propuse și modalitățile cele mai adecvate de constituire și perfectare a garanțiilor.
„Negocierile sunt în general derulate prin una sau mai multe bănci care își asumă rolul de aranjor sau aranjor leader (în limba engleză arranger(s) sau lead arranger(s)), care centralizează feedbackul potențialelor bănci finanțatoare și care negociază cu împrumutatul condiții de finanțare care să fie acceptabile pentru cât mai multe bănci, pentru a se forma sindicatul de bănci. În cazul în care oferta de finanțare din partea băncilor depășește cererea de finanțare din partea împrumutatului, acesta din urmă discută și agreează componența sindicatului cu aranjorul”, explică expertul RTPR.
În cele mai multe cazuri, o finanțare sindicalizată este inițiată de către o companie prin discuții cu banca sau băncile sale „de casă”, în cazul în care acestea sunt active în piața finanțărilor sindicalizate, sau prin abordarea unor bănci cu experiență în ceea ce privește rolurile de aranjori și care își asumă aranjarea unei finanțări sindicalizate pentru respectiva firmă.
Avocatul menționează faptul că, în ultimii ani au devenit active în România și companii de consultanță în domeniul finanțărilor și investment banking, care au capabilități excelente în a construi o punte între nevoile de finanțare ale antreprenorilor locali și băncile cu apetit pentru finanțare, reușind astfel să aducă plus valoare prin aranjarea unor finanțări complexe și cu o valoare semnificativă într-un timp record.
„Dacă ne referim la finanțările cu bănci exclusiv locale, în general rolul de aranjor este asumat de una sau mai multe bănci locale mari cu experiență semnificativă în finanțările sindicalizate. În finanțările cross-border, de cele mai multe ori rolul de aranjor îi revine uneia sau mai multor bănci internaționale și se întâmplă frecvent să existe chiar mai mulți aranjori, dintre care unii să aibă rolul de „leader”. Pe lângă agentul facilității (în engleză facility agent), care „administrează” finanțarea după semnarea documentației prin facilitarea relaționării dintre împrumutat și împrumutători, întâlnim și așa numitul „agent pentru garanții” (în engleză security agent), care are un rol activ în constituirea, perfectarea și administrarea pachetului de garanții”, mai spune Cosmin TILEA.
Le este mult mai ușor să acceseze un credit sindicalizat companiilor care au avut mai puțin de suferit ca urmare a crizei sanitare. În această categorie intră cele din domeniul energetic sau IT, care ar putea atrage un apetit de finanțare mai mare din partea băncilor. De asemenea, companiile care au beneficiat de susținere din partea statului prin garanții din partea Eximbank prin diverse scheme de ajutor de stat au putut în ultimul an să aibă acces și la finanțări bancare.
„Finanțatorii se uită la indicatorii financiari ai companiilor, la predictibilitatea veniturilor, la bunurile care pot fi aduse în garanție, la trendurile din mediul economic. Cu privire la acest aspect, spre exemplu pe termen scurt și mediu companiile care au în portofoliu spații de depozitare (logistic warehouses) ar putea fi preferate de finanțatori față de proprietarii spațiilor de birouri, în contextul în care multe corporații au anunțat programe de „remote work” chiar și după ce se va încheia pandemia, astfel că nevoia de spații de birouri ar putea să nu își revină la nivelul pre-pandemie în viitorul apropiat”, punctează interlocutorul BizLawyer.
În ceea ce privește finanțările ESG, avocatul RTPR precizează faptul că încurajează business-uri sustenabile și sunt caracterizate prin includerea în documentația de finanțare a unor componente și standarde ESG.
Mai concret, este vorba despre standarde de mediu (precum reducerea emisiilor de carbon, reducerea consumului de energie, de apă și alte resurse naturale, reciclarea deșeurilor), sociale (precum respectarea drepturilor omului, îmbunătățirea condițiilor de muncă, reducerea risipei de alimente) și de guvernanță (precum acordarea de participații în acțiuni către angajați, egalizarea tratamentului salarial între femei și bărbați, raportul dintre numărul de angajați femei și bărbați, diversitate și respectarea drepturilor minorităților religioase și sexuale).
„Pentru verificarea respectării standardelor ESG incluse în contracte se setează anumite ținte (KPI), a căror respectare/nerespectare duce la ajustarea anumitor condiții financiare ale împrumutului (marjă, maturitate, acces la o limită de credit suplimentară/blocarea accesului la finanțare) sau chiar la nerespectarea termenilor finanțării (în limba engleza default). Provocările unui astfel de proiect sunt date în general de lipsa unor standarde general acceptate pentru diversele componente ESG, care atrage uneori și dificultăți în stabilirea metodelor de evaluare a îndeplinirii țintelor/standardelor ESG”, explică specialistul intervievat de BizLawyer.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Rolul de avocat al împrumutatului este, uneori, mai ofertant
Experiența pe care o are în acest tip de proiecte îl face pe Cosmin TILEA să afirme că, uneori, rolul de avocat al împrumutatului este mai ofertant decât cel de avocat al finanțatorilor întrucât, în cele mai multe cazuri, un împrumutat își implică avocații încă din etapele foarte incipiente ale procesului de finanțare în legătură cu negocierea scrisorii de mandatare a băncilor (mandate letter în limba engleză), a termenilor indicativi ai finanțării (term sheet în limba engleză).
„În unele tranzacții în care împrumutatul este foarte bancabil și are o poziție de negociere foarte puternică (de cele mai multe ori aceste finanțări sunt suprasubscrise), avocații împrumutatului chiar redactează documentele de finanțare, contrar cutumei generale conform căreia acestea sunt redactate de avocații băncilor. În finanțările de achiziții (acquisition finance/leverage buy-outs), avocații împrumutatului (cumpărătorului) sunt implicați și în procesul de due diligence cu privire la compania achiziționată, proces care se finalizează prin redactarea unui raport de due diligence pe care ulterior se bazează băncile finanțatoare în vederea acordării finanțării”, detaliază specialistul.
Astfel de dosare sunt incitante și datorită faptului că, în general, toate condițiile financiare ale unui credit sunt negociabile, având în vedere excesul de lichiditate din piață și competiția dintre bănci pentru proiectele și companiile bancabile. Astfel că, dobânzile inițial agreate în contractele de finanțare pot fi supuse unor mecanisme de ajustare (majorare sau reducere) a marjei în funcție de performanța financiară a împrumutatului în anii următori semnării finanțării. Evident, unele companii cu o poziție financiară solidă pot avea o marjă de negociere mai ridicată a aspectelor comerciale și juridice în cadrul finanțărilor, în special în cazul unei finanțări suprasubscrise (ie. în care sumele pe care băncile sunt dispuse să le pună la dispoziție depășesc cu mult solicitarea de finanțare a împrumutatului). De asemenea, un pachet de garanții mai amplu și un eventual drept de regres împotriva acționarilor împrumutatului pot contribui la obținerea unei marje mai reduse sau a unei maturități mai extinse.
„Întâlnim din ce în ce mai des structuri de finanțare complexe la nivel local, cu diverse tipuri de facilități de credit (facilități de tip „incremental” „accordion”, „ancillary”), împrumuturi convertibile în acțiuni puse la dispoziția companiilor în căutare de finanțare bancară, precum și acorduri între creditori tot mai complexe și mai negociate - în special în cazul refinanțărilor și restructurărilor de finanțări”, susține expertul RTPR.
În ciuda declanșării crizei sanitare, piața finanțărilor nu a fost afectată în mod semnificativ și, în mod oarecum surprinzător, a existat o anumită efervescență în ceea ce privește proiectele de finanțări în ultimul an. Din acest motiv, echipa RTPR crede că, pe măsură ce efectele pandemiei se vor mai estompa, în următoarele 12-18 luni, atât antreprenorii, cât și băncile vor prinde mai mult „curaj” în abordarea unor structuri de finanțare mai complexe și inovatoare.
Numărul tranzacțiilor va crește semnificativ, iar serviciile avocaților axați pe această practică vor ajuge să fie tot mai solicitate. „Cel mai probabil trendul finanțărilor sindicalizate va fi influențat și de evoluția pieței de fuziuni și achiziții, despre care se anticipează că va fi activă în perioada următoare”, arată Cosmin TILEA.
Avocații s-au implicat în proiecte de finanțare de peste două miliarde de euro
Avocații RTPR au o vastă experiență în acest tip de proiecte, iar, în ultimii doi ani, au asistat atât finanțatori, cât și companii împrumutate într-un număr foarte mare de finanțări (atât sindicalizate, cât și cluburi sau bilaterale, restructurări), a căror valoare totală depășește echivalentul a două miliarde de euro. Acestea au fost de cele mai multe ori proiecte cross-border (cu element de extraneitate), în care avocații RTPR au lucrat împreună cu avocați din alte jurisdicții din care proveneau fie unii finanțatori, fie acționarii împrumutaților.
Împreună cu colegii din birourile Allen & Overy, profesioniștii din România au avut șansa să fie implicați în finanțări de valori impresionante, pentru cele mai importante companii cu prezență internațională din diverse sectoare de activitate, practica de Banking & Finance fiind deosebit de activă atât la nivel regional, cât și global.
De altfel și pe plan local practica de Banking & Finance este un domeniu „cheie” și se bucură de apreciere atât în rândul clienților, cât și al competitorilor.
„Ne mândrim cu un portofoliu variat de clienți și avem o experiență vastă pentru a asista atât finanțatori, printre care se numără cele mai importante bănci locale și internaționale, instituții financiare internaționale, fonduri de investiții, cât și împrumutați în proiecte complexe de finanțări sindicalizate în diverse sectoare de activitate (real estate, IT & media, energie, leasing, industrie, agricultură, servicii financiare). Avem un mix de clienți locali și jucători mari internaționali, iar echipa noastră de finanțări oferă consultanță nu doar în finanțări sindicalizate, ci și în finanțări de tip „club”, bilaterale, restructurări de finanțări, emitere de titluri de valoare, project finance, assets finance. Suntem una dintre puținele firme de avocatură din România capabile să ofere consultanță cu privire la toată gama de aspecte legate de dreptul bancar și financiar”, a subliniat Cosmin TILEA.
Rezultatele remarcabile ale echipei sunt reflectate în ghidurile juridice internaționale, care plasează an de an firma și mai mulți dintre avocații seniori în prima poziție a clasamentelor.
Cea mai complexă tranzacție sindicalizată a RTPR din ultimul an a fost finanțarea atrasă de fondul de investiții Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA) în legătură cu achiziția operațiunilor Grupului CEZ din România. Această achiziție este considerată a fi cea mai mare din ultimii 12 ani și pe locul 4 în topul celor mai mari tranzacții încheiate vreodată în România, iar recent RTPR a primit premiul Deal of the Year în România din partea publicației CEE Legal Matters.
Mandatul de finanțare a constat, de fapt, în două runde de finanțare sindicalizată cu o valoare cumulată de 522 milioane de euro și a fost complex atât prin prisma elementelor de due diligence și de reglementare, cât și a structurării de finanțare, întrucât cadrul de reglementare în domeniul energiei a jucat un rol important în structura finală de finanțare, determinând și necesitatea încheierii unor instrumente financiare derivate în domeniul energiei. De asemenea, timing-ul finanțării a trebuit sincronizat cu cel al procesului de achiziție (care a necesitat aprobări din partea autorității europene de reglementare în domeniul concurenței).
Tranzacția a fost coordonată de Alexandru RETEVOESCU (Partener) și Cosmin TILEA (Counsel) cu privire la aspectele de finanțare și de Andreea BURTOIU (Counsel) pe aspectele de instrumente financiare derivate.
Echipa de Banking & Finance a RTPR are în componență mai mulți avocați cu peste 15 ani de experiență în domeniul finanțărilor și este compusă din doi parteneri - Victor PĂDURARI și Alexandru RETEVOESCU , trei counsels - Andreea BURTOIU, Cosmin TILEA și Poliana GOGU-NAUM, cu rol de coordonare în tranzacții, precum și din mai mulți avocați seniori, cu o vastă experiență în acest domeniu, dar și de avocați din generația tânără, talentați și cu foarte mare potențial.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1026 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...