ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Echipa de 20 de specialiști în fiscalitate de la Țuca Zbârcea & Asociații asistă clienții în toate fazele controalelor și litigiilor fiscale. Ioana Gelepu, Partener: Mentalitatea clienților s-a schimbat de-a lungul timpului. Din ce în ce mai des aceștia iau decizia de a-și susține punctul de vedere în instanță, chiar dacă înțeleg că poate fi o luptă dificilă și de durată

09 Decembrie 2020   |   Ștefania Enache

Specialiștii în fiscalitate de la TZA întrevăd o preocupare accentuată a autorităților pentru a crește gradul de colectare a taxelor și a aduce resurse financiare suplimentare la buget.

 
 
Imediat după ieșirea din starea de urgență, autoritățile de control ale statului și-au intensificat activitatea. Multe dintre firme au primit vizitele angajaților Fiscului, vizite care au vizat inspecții fiscale, controale inopinate, controale documentare etc. „Printre subiectele de interes se numără: prețurile de transfer, deductibilitatea cheltuielilor și a TVA (în special pentru tranzacțiile cu entități afiliate), impozitarea tichetelor cadou acordate terților și aplicabilitatea scutirilor de TVA”, punctează Cristian Velcu, Tax Director al Țuca Zbârcea & Asociații Tax.

Nici perioada următoare nu se anunță mai liniștită, specialiștii în fiscalitate anticipând că multe companii mari se pot aștepta la controale. „Complicatul context actual ne oferă explicațiile necesare. Un motiv particular ar fi schimbarea de abordare a autorităților fiscale după creșterea plafonului valoric de la care o micro-întreprindere devine plătitoare de impozit pe profit. Separat, companiile care desfășoară tranzacții intra-grup sunt mai expuse controalelor fiscale”, arată Cristian Velcu.


Profesionistul Țuca Zbârcea & Asociații Tax atrage atenția asupra faptului că impactul unui control fiscal asupra unei companii poate fi extrem de diferit, în funcție de durata de derulare, dar și de modul cum este organizată activitatea. „Astfel, unele investigații sunt scurte și privesc subiecte punctuale, în timp ce altele (mai ales inspecțiile fiscale de fond) pot acoperi perioade considerabile (până la 5 ani). În multe situații, durata investigațiilor este prelungită prin una sau mai multe suspendări (la cererea companiei sau a ANAF). Spre exemplu, solicitarea dosarului prețurilor de transfer atrage în multe cazuri acordarea unei perioade de timp pentru pregătirea acestuia. Dacă departamentul financiar-contabil și fiscal al unei companii este subdimensionat, o inspecție fiscală ar putea perturba semnificativ activitatea acesteia, prin nevoia de resurse umane suplimentare pe care o antrenează. Aici intervenim noi: prin soluții de natură a simplifica modul în care trebuie tratată o anume solicitare a autorităților sau prin alte formule eficiente adaptate în funcție de nevoile fiecărui client, putem contribui la diminuarea impactului negativ al unei inspecții fiscale”, explică specialistul.

Zone sensibile: legislația și atitudinea autorităților de control

Legislația din România a ridicat mereu probleme din cauza textelor interpretabile și a reglementărilor contradictorii. De-a lungul timpului, avocații au constatat că zonele legislative în care se confruntă reglementări contradictorii s-au redus. „Separat de acest aspect, există, din păcate, numeroase situații în care apar interpretări diferite ale textelor de lege, deși legislația este clară. Recent, ne-am confruntat cu astfel de divergențe mai ales în zona de procedură fiscală (termene de prescripție, principii de procedură fiscală, inclusiv dreptul la apărare, situații de fapt identice tratate diferit din punct de vedere fiscal etc.), autoritățile fiscale nefiind consecvente în aplicarea cadrului legal”, menționează Ioana Gelepu, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații.

În plus, există o reticență „aproape tradițională” a organelor fiscale atunci când se discută despre recunoașterea deductibilității cheltuielilor și a TVA în cazul serviciilor prestate intra-grup. Cristian Velcu susține că interpretările negative sunt, în general, legate de preluarea nejustificată legal a unor condiții din materia impozitului pe profit în domeniul TVA, de ignorarea principiilor abundent detaliate în practica Curții de Justiție a Uniunii Europene privind cerințele formale sau de substanță necesare pentru recunoașterea deductibilității TVA, dar și de neacceptarea (opacă) a argumentelor legate de evitarea unei duble impozitări.

De altfel, expertul Țuca Zbârcea & Asociații Tax sfătuiește firmele să fie prudente în privința tuturor aspectelor fiscale sensibile din ultimii ani, precum și în legătură cu orice latură a activității proprii unde impactul financiar este semnificativ, iar tratamentul fiscal poate fi pus în discuție. „De principiu, ar trebui evitate toate situațiile apte să conducă la un risc fiscal ridicat (ex. neconcordanțe între declarațiile fiscale și situațiile financiare, un număr mare de declarații rectificative și regularizări, înregistrarea de pierderi concomitent cu existența tranzacțiilor cu companii afiliate etc.)”, nuanțează Cristian Velcu.

Specialiștii în fiscalitate se așteaptă la o preocupare accentuată a autorităților fiscale pentru a crește gradul de colectare a taxelor și a aduce astfel resurse financiare suplimentare către bugetul de stat. „Ne vom confrunta cu mai multe inspecții fiscale,  concentrate pe subiectele fierbinți, probabil cu o durată mai scurtă de desfășurare. În plus, este posibil să apară noi campanii de tipul recentelor amnistii fiscale care au avut ca numitor comun plata de către contribuabili a unor obligații restante pentru a beneficia de anularea altora. Toate indiciile sugerează că, în anul 2021, va exista un volum susținut de activitate pentru domeniul fiscal (incluzând litigiile fiscale)”, declară consultantul.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică
 
Țuca Zbârcea & Asociații asigură servicii complete

Echipa Țuca Zbârcea & Asociații implicată în această practică este una mixtă, formată din avocați și consultanți fiscali. Experții sunt alături de clienții firmei în toate fazele controalelor și litigiilor fiscale, acoperind pe rând: analiza situației fiscale înaintea unui control fiscal, asistență și reprezentare pe parcursul controlului, pregătirea punctului de vedere, pregătirea contestației fiscale, susținerea orală a contestației, mediere și reprezentare în etapa litigioasă.

„Clientul va cântări, cu ajutorul nostru, toate elementele de pus în balanță pentru a lua o astfel de decizie (n.r. litigiu): estimarea obiectivă asupra poziției sale, durata dosarului, costurile, practica instanțelor. Mentalitatea clienților s-a schimbat de-a lungul timpului. Din ce în ce mai des aceștia iau decizia de a-și susține punctul de vedere în instanță, chiar dacă înțeleg că poate fi o luptă dificilă și de durată. Așa cum precizam anterior, lucrăm în echipe mixte de avocați și consultanți fiscali în toate etapele unei dispute fiscale. Rolurile se schimbă pe măsură ce disputa evoluează: contribuția consultantului fiscal va fi preponderentă în etapa controlului, iar cea a avocatului în faza/fazele litigioasă/litigioase. Faptul că lucrăm astfel ne permite nu doar să acoperim în profunzime toate aspectele legale, dar să avem și o viziune completă asupra cazului, absolut necesară pentru construirea unei bune strategii”, subliniază Partenerul Țuca Zbârcea & Asociații.

Ioana Gelepu mai spune că spețele în care se apelează la interpretarea Curții de Justiție a Uniunii Europene nu sunt frecvente. „Instanța națională are pârghiile necesare pentru a aplica direct dreptul comunitar atunci când există neconcordanțe în raport cu cel intern. De-a lungului timpului, atunci când a fost sesizată Curții de Justiție a Uniunii Europene la cererea unui client pe care îl reprezentam, ne-am ocupat de întreaga procedură”, detaliază avocatul.

Referindu-se la echipa Țuca Zbârcea & Asociații care gestionează strict litigiile fiscale, Ioana Gelepu menționează că include 20 de specialiști (consultanți fiscali și avocați). De altfel, fiecare caz are o echipă dedicată, coordonată de un partener din cadrul departamentului de litigii și de partenerul corespondent din cadrul echipei de taxe. „Etapa prealabilă construirii argumentației presupune întotdeauna evaluarea obiectivă a situației: în lipsa înțelegerii punctelor vulnerabile ale unei spețe, noi nu putem pregăti o strategie viabilă. Credem că am reușit să fim un sprijin pentru clienții noștri implicați în dispute fiscale întrucât acoperim cele două perspective complementare ale litigiilor fiscale (partea pur fiscală și cea juridică), încercăm întotdeauna să punem bazele unui caz în mod realist (acceptând și avertizându-l pe client că există anumite interpretări defavorabile în practică), ne orientăm mereu spre un mod practic de a ne expune argumentele (în detrimentul unuia excesiv de teoretic, care poate fi o capcană în acest domeniu).  În plus, atunci când este cazul, departamentul nostru de drept penal ne oferă jaloanele necesare în scopul identificării celor mai bune rețete pentru protecția clienților”, precizează avocatul.

Perioada grea pe care o traversează întreaga planetă a venit cu o serie de lecții pentru noi toți. Cristian Velcu este de părere că una dintre cele mai importante lecții vizează importanța vitezei de adaptare la o lume altfel decât cea pe care o știam și provocarea de a păstra prospețimea abordării, ținând cont de specificul fiecărui caz, evitând aplicarea unei rețete pentru două situații similare.

Soluții definitive notabile


Cu o pondere de 15% în activitatea Țuca Zbârcea & Asociații, componenta de litigii fiscale se poate lăuda cu o serie de soluții definitive notabile, dar și cu proiecte în derulare extrem de interesante.

Ioana Gelepu amintește faptul că, în perioada recentă, echipa Țuca Zbârcea & Asociații a obținut trei soluții definitive notabile în dosare fiscale. „O primă hotărâre s-a referit la constatarea nulității actului ce încadra în categoria clădirilor turnul de susținere a turbinelor eoliene. Efectul acestei decizii se răsfrânge pe planul infirmării dreptului autorităților locale de a emite decizii de impunere pentru impozitul pe clădiri. O altă soluție, bazată inclusiv pe interpretarea favorabilă clientului dispusă de Curtea de Justiție a Uniunii Europene, a privit anularea măsurii de confiscare a unei sumei importante de bani, nedeclarate la momentul intrării pe teritoriul român, măsură ce operase în temeiul unei dispoziții din legislația secundară națională. În fine, o a treia soluție interesantă (obținută în cadrul revizuirii), cu o miză de 10 milioane de euro, a vizat deductibilitatea TVA în cazul cheltuielilor atrase de pierderile tehnologice”, detaliază avocatul.

„Proiectele gestionate în prezent acoperă teme foarte variate: deductibilitatea TVA, respectiv a cheltuielilor (din perspectiva stabilirii impozitului pe profit) în ceea ce privește serviciile de consultanță sau management, precum și a altor tipuri de cheltuieli intra-grup (pentru cesionarea dreptului de folosință a mărcilor, costuri asociate între împrumuturi - costuri asociate împrumuturilor între afiliați, ajustări pentru deprecierea titlurilor de participare în societăți afiliate, ajustări de prețuri de transfer), nelegalitatea impunerii contribuției la Fondul de Mediu, efectele amnistiei fiscale, taxe vamale, taxa clawback, litigii derivate din încadrarea turnului de susținere a turbinelor în categoria clădirilor etc”, completează Cristian Velcu.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1256 / 1881
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...