Echipa de Soluționare a Disputelor de la Simion & Baciu a crescut de trei ori în ultimul an, potențată de o avalanșă de dosare ce măresc volumul de activitate de aproape patru ori, anul acesta. Proiecte sofisticate, cu miză substanțială, într-o practică ce acoperă o mare varietate de materii și un portofoliu de clienți din care nu lipsesc antreprenori de succes și fonduri de investiții sau mari corporații, companii naționale și internaționale
18 Octombrie 2022
Ștefania EnacheOdată cu demararea procesului de consolidare a echipei, al cărui punct pivotal a fost cooptarea Cristianei Prodescu, practica de Soluționarea a Disputelor a SIMION & BACIU a intrat și într-un proces natural de tranziție de la una axată inițial pe domeniile de practică asociate în mod tradițional cu experiența fondatorilor firmei - proprietate intelectuală, jocuri de noroc și protecția consumatorilor - la una care acoperă o mare varietate de materii, inclusiv litigii în domeniul construcțiilor, al dreptului muncii sau drept comercial
În prima jumătate a anului 2022, a apărut un procent de aproximativ 60% din numărul total de mandate inițiate până la începutul lunii septembrie, astfel că perioada de vară a fost la fel de prolifică din perspectiva declanșării unor dispute judiciare.
„Majoritatea litigiilor născute derivă din sfera drepturilor de proprietate intelectuală, însă nu este de ignorat nici creșterea litigiilor în materia protecției consumatorilor generate în mare de o serie de controale în lanț, întețite începând cu luna aprilie a acestui an, cu precădere în industria de retail și a bunurilor de consum. Credem deopotrivă faptul că încă se resimte impactul războiului din Ucraina și ca atare este foarte posibil ca noi litigii de natură comercială să apară în ultimul trimestru al acestui an sau la începutul anului viitor, în industria de retail și industriile sateliți, precum cea alimentară (inclusiv agricultură), tocmai din perspectiva problemelor lanțurilor de aprovizionare, a efectelor certificatelor de forță majoră, a insolvenței unora dintre partenerii clienților noștri și nu numai”, explică Ana-Maria Baciu.
Încă de la lansarea firmei, în 2019, structura de servicii juridice oferite de SIMION & BACIU a inclus și reprezentarea clienților în litigii cu un conținut juridic axat pe ariile de practică principale de specializare are echipei: proprietate intelectuală, jocuri de noroc si protecția consumatorului.
Ana-Maria Baciu amintește că, în mod formal, practica de Soluționare a Disputelor a SIMION & BACIU a luat naștere la finele anului 2020, într-un moment în care dosarele care erau încredințate avocaților firmei deveniseră considerabil mai numeroase și mai complexe decât în 2019, necesitând un sistem de organizare și urmărire a derulării lor specific și tipic unei practici de profil.
Ulterior, în august 2021, practica a intrat într-o nouă etapă de evoluție cu scopul de a crea o echipa de specialiști în domeniul soluționării disputelor care să lucreze pe de o parte independent, pentru a acoperi varietatea de dosare care deja depășise sfera domeniilor inițiale pentru care avocații erau angajați de clienții din portofoliul firmei, iar pe de altă parte, perfect aliniați și integrați cu colegii din ariile de practică de consultanță ale firmei. Un pas cheie în această etapă a fost sosirea în echipa SIMION & BACIU a Cristianei Prodescu, Asociat Manager.
Cristiana coordonează activitatea practicii de soluționare a disputelor, sub directa îndrumare a Anei-Maria Baciu (Partener Coordonator și Fondator), care este Partener responsabil la nivelul acestei practici. Obiectivul principal este acela de a consolida o structură care să permit firmei de avocatură acoperirea de fond, dar și din perspectivă operațională optimă, a unui volum de spețe prelitigioase și litigioase în creștere și în continuă diversificare.
Din august 2021, extinderea practicii a accelerat, echipa triplându-și dimensiunile până în prezent, când este formată din șase avocați cu diferite niveluri de senioritate și specializări complementare.
Structura actuală permite SIMION & BACIU nu doar acoperirea unei tipologii variate de litigii, dar și asamblarea unor echipe distincte care să gestioneze, în paralel, un volum semnificativ de dosare.
„Mai mult, echipa dedicată practicii de soluționare a disputelor lucrează într-o structură matricială alături de colegii din echipele de consultanță ale firmei. În acest moment, lucrul în formulă „încrucișată” se face pe dosare izvorâte din problematici ce țin de domeniile proprietății intelectuale, jocurilor de noroc sau protecției consumatorilor”, punctează Cristiana Prodescu.
Avocatul precizează faptul că, în materia litigiilor de proprietate intelectuală, asistența integrată oferită clienților include reprezentarea atât în fața Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci, cât și în fața Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală sau Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale (WIPO) în legătură cu arbitraje privind nume de domeniu. Acest beneficiu este direct generat de combinația de avocați și consultanți în proprietate intelectuală pe care este construită echipa SIMION & BACIU și care este matricial integrată cu echipa de Soluționare a Disputelor a firmei.
„Din perspectiva gradului de sofisticare a proiectelor, inițial, în mod firesc având în vedere experiența și reputația echipei noastre de bază, firmei i-au fost încredințate de către clienți mandate cu miză substanțială, cu o puternică componentă de proprietate intelectuală, inclusiv litigii complexe legate de brevete (în special în sectorul farmaceutic), mărci, desene și modele și nume de domenii. Odată cu demararea procesului de consolidare a echipei, al cărui punct pivotal a fost cooptarea Cristianei Prodescu, practica de Soluționarea a Disputelor a SIMION & BACIU a intrat și într-un proces natural de tranziție de la una axată inițial pe domeniile de practică asociate în mod tradițional cu experiența fondatorilor firmei (i.e., proprietate intelectuală, jocuri de noroc și protecția consumatorilor), la una care acoperă o mare varietate de materii, inclusiv litigii în domeniul construcțiilor, al dreptului muncii sau drept comercial”, adaugă Ana-Maria Baciu.
Firma de avocatură plănuiește, în viitorul apropiat, continuarea diversificării tipologiei de mandate pe care le gestionează cu includerea în portofoliul SIMION & BACIU a arbitrajelor ca formă de reprezentare a clienților. „Atuul pentru a adăuga această formă de soluționare a disputelor ofertei noastre este, ca și în cazul ariilor de practică pentru care firma este tradițional apreciată și respectată, experiența notabilă a membrilor cheie ai echipei noastre. De exemplu, Cristiana Prodescu a acumulat de-a lungul carierei sale de până acum abilități substanțiale în acest domeniu, fiind parte de-a lungul a peste nouă ani din echipe de avocați care au reprezentat clienți în arbitraje (naționale și internaționale) dintre cele mai complexe și variate ca industrie și abordare strategică necesară”, subliniază Managing Partner-ul SIMION & BACIU.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
Avocatul este de părere că, așa cum este structurată în acest moment, practica de Soluționare a Disputelor a atins, pe parcursul ultimelor 12 luni, un punct important în procesul său de maturizare. „Tipul de experiență oferit de avocații noștri a multiplicat volumul de mandate pe care îl gestionăm în această perioadă și, totodată, a condus la obținerea unor soluții spectaculoase în materia proprietății intelectuale (cu precădere în litigiile privind mărcile și brevetele) și în materia protecției consumatorului. Spre exemplu, în ultimele 12 luni am continuat să asistăm o importantă companie activă în piața de retail în peste 50 de litigii împotriva Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor”, detaliază Ana-Maria Baciu.
La rândul său, Cristiana Prodescu menționează că gestionarea acestui volum de litigii presupune un tur de forță comun al departamentelor de litigii și de protecția consumatorului, asigurându-se că legislația specifică este implementată, iar potențialele crize sunt gestionate rapid, în contextul în care aceste cazuri pot genera de facto dificultăți imediate pentru client - cum ar fi retragerea anumitor produse de pe piață sau închiderea temporară a unor magazine.
În plus, echipa de Soluționare a Disputelor a avut o implicare accelerată în ultimele șase luni în sfera mandatelor privind brevetele de invenție din industria farmaceutică, ceea ce nu face decât să încununeze competențele profesioniștilor firmei în privința mandatelor având ca obiect toate drepturile din sfera proprietății intelectuale.
Totodată, portofoliul casei de avocatură privind litigiile de mărci s-a extins considerabil, clienții fiind preponderent mari companii de top naționale și internaționale, lideri în industriile în care activează, precum automotive, bunuri de larg consum, industria alimentară și a băuturilor, tehnologie, servicii medicale și industria farmaceutică.
Deloc de ignorat este și deschiderea unor noi direcții în activitatea de litigii a SIMION & BACIU în sfera litigiilor de dreptul muncii și a celor privind drepturi reale (principale sau accesorii) sau a acelora ce au valențe din domeniul construcțiilor (în esență, răspunderi civile delictuale generate de construcții improprii).
„Anul acesta am fost mandatați pentru numeroase proiecte din partea unor clienți noi, aceștia fiind pe de o parte antreprenori locali, iar pe de altă parte jucători mari pe piața din România sau Europa în domeniul în care activează (de ex., software și tehnologie, producție industrială, retail, automotive, mass-media și telecomunicații, jocuri de noroc). În ceea ce privește profilul clienților practicii, acesta urmează profilul clienților firmei, în portofoliul căreia regăsim antreprenori, startup-uri, fonduri de investiții sau mari corporații, companii naționale și internaționale. Clienții SIMION & BACIU activează cu precădere în industriile farmaceutică, jocuri de noroc, de retail și de bunuri de consum, industria mobilei (DIY), automotive, mass-media și telecomunicații, cât și clienți din industria producțiilor industriale”, mai spune Cristiana Prodescu.
„De notat că o mare parte dintre clienții tradiționali ai SIMION & BACIU din domenii ce țin de aria de consultanță juridică au continuat să își extindă și de-a lungul ultimului an colaborarea cu firma, inclusiv prin încredințarea către echipa de Soluționare a Disputelor a unor mandate de litigii ale căror număr sporește constant. Ca atare, nu credem că putem vorbi neapărat despre o schimbare a profilului clienților, ci de o extindere a asistenței noastre în litigii pentru clienți de felurite tipologii”, completează Ana-Maria Baciu.
→ SIMION & BACIU câștigă premiul ‘Firma anului în domeniul mărcilor în România’ la gala Global IP Awards 2022. Ana-Maria Baciu, Managing Partner: Avocații și consilierii în proprietate intelectuală din cadrul firmei se remarcă printr-o combinație echilibrată de precizie profesională, un serviciu client personalizat și un mod de gândire care ia în considerare întreg contextul de business al clientului. Abilitățile și dedicarea echipei au făcut posibilă obținerea acestei distincții
→ Cosmina Maria Simion este primul avocat din România nominalizat pentru premiul Best Regulatory Lawyer de către VIXIO GamblingCompliance. Șapte finaliști pe o listă extrem de valoroasă, care include avocați apreciați la nivel internațional
→ SIMION & BACIU primește, la Londra, pentru al doilea an consecutiv, prestigiosul premiu ”Firma anului în România” acordat de Managing IP. Ana-Maria Baciu, Managing Partner: Acest premiul este încă o sursă de inspirație pentru noi toți să continuăm să creștem și să depășim atât așteptările noastre, cât și ale celor din jurul nostru
→ INTERVIU | Fondatoarele Simion & Baciu, după primii trei ani de la înființarea firmei: Până acum, oricât de curajoase și optimiste au fost planurile noastre, realitatea le-a depășit. Echipa rămâne reperul cheie în construcția Simion & Baciu. Activitatea noastră este într-o evoluție continuă și accelerată, dar în continuare organică, concentrată pe eficiență și generată de competențele vaste ale echipei
-------------------------------------------------------------------------
Dosare spectaculoase prin complexitatea lor
Unul dintre cele mai spectaculoase litigii în care avocații firmei sunt implicați în prezent este cel prin care reprezentă o compania farmaceutică internațională, lider mondial în domeniul medicamentelor generice și biofarmaceutice, și care are ca obiect anularea unui certificat de protecție suplimentară aparținând unui concurent, eliberat pentru un medicament pentru tratarea diabetului pacienților cu diabet zaharat de tip 2, pe baza unui brevet de bază eliberat anterior.
Litigiul, coordonat de Ana-Maria Baciu împreună cu Cristiana Prodescu, are un grad ridicat de dificultate datorat faptului că se bazează în mare măsură pe legislația UE, pe jurisprudența UE și pe jurisprudența națională a altor state membre, deoarece în România nu există în prezent precedente relevante sau legislație specifică care să abordeze obiectul litigiului. Complexitatea sa este sporită de natura extrem de tehnică a argumentelor comune în litigiile farmaceutice.
Echipa de Soluționare a Disputelor a firmei SIMION & BACIU a reușit să câștige acest litigiu în fața primei instanțe de judecată - Tribunalul București, iar avocații au încredere că vor reuși să mențină soluția și în etapa următoare a litigiului.
Portofoliul SIMION & BACIU include litigii dintr-o paletă largă de materii și privind clienți care activează în diverse sectoare de activitate, care au un caracter amplu, complex.
„Aceste caracteristici sunt date, spre exemplu, de specificul rar al unora dintre cauzele pe care le gestionăm sau de impactul pan-european al hotărârilor ce vor fi pronunțate în cauzele la care ne referim. Am putea numi astfel ca fiind complexe dosarele de brevete de invenție/ certificate de protecție suplimentară, unde miza pentru clienți este de ordinul zecilor și chiar sutelor de milioane de euro. Acest tip de mandat implică, pe lângă cunoașterea legislației specifice, înțelegerea din punct de vedere tehnic a obiectului litigiului – aspecte indispensabile pentru a putea susține o astfel de speță în fața instanțelor specializate. De asemenea, complexe sunt cu siguranță și dosarele comerciale sau cu componentă duală de proprietate intelectuală și comercială (i.e., inclusiv din perspectiva elementului contrafacerii), în care valorile solicitate se ridică la sute de mii de euro, iar administrarea unui astfel de dosar implică expertize complexe tehnice contabile, evaluatorii șamd.”, explică Asociat Manager-ul SIMION & BACIU.
Avocatul oferă un exemplu în acest sens, amintind că, în prezent, echipa asistă unul dintre cei mai mari producători de rulmenți din lume, cu o rețea de distribuitori industriali prezenți în peste 17.000 de locații de distribuție din 130 de țări, în cadrul unui litigiu ce are ca obiect constatarea încălcării dreptului la marcă de către o companie românească și obligarea acesteia din urmă la plata unor despăgubiri pentru înlesnirea contrafacerii unei cantități impresionante de rulmenți.
Complexitatea dosarului este sporită de faptul că se referă la o importantă confiscare de mărfuri contrafăcute realizată de către autoritățile vamale române (cel mai mare număr de mărfuri de pe piața românească), dincolo de valoarea monetară a prejudiciilor solicitate, în valoare de peste 250.000 euro. Deopotrivă, este un dosar care a implicat desfășurarea unei expertize contabile și evaluatorii dificile.
Un rezultat definitiv de succes în România ar putea duce la destructurarea unei importante rețele implicate în contrafacerea produselor originale ale clientului SIMION & BACIU, răspândită (pe baza informațiilor pe care firma le deține până în prezent) din China până în Turcia, România fiind poarta de intrare a acestor produse în UE. Avocații au reușit obținerea unei soluții favorabile în primă instanță, obținând inclusiv prejudicii de circa 200.000 euro, însă „lupta” în instanță continuă.
„Totodată, am putea caracteriza drept unice în structură și captivante din perspectivă juridică, litigiile din sfera dreptului muncii. Reprezentăm mai mulți clienți (companii și angajați deopotrivă) în litigii cu specificitate chiar și pentru aria conflictelor de muncă – desfășurând în prezent asistență și reprezentare în dispute ce vizează activarea sau, din contră, anularea clauzei de neconcurență, diverse tipuri de concedieri apreciate ca nelegale de către angajați, ori dispute ce au ca obiect răspunderea angajatorului pentru fapte de hărțuire la locul de muncă”, argumentează Cristiana Prodescu.
Avantajele competitive ale SIMION & BACIU
Chiar dacă, la o primă vedere, structura echipei SIMION & Baciu de litigii poate părea, mai degrabă, specifică unui boutique de avocatură, avantajele competitive provin cu precădere din practica de nișă a avocaților firmei, mai ales în materia proprietății intelectuale, jocurilor de noroc și protecției consumatorilor.
„În plus, de la cei mai mici la cei mai mari, avocații noștri de litigii au ADN de litigatori, fiind absolvenți ai unor „școli de litigii”. Ei au astfel o pregătire articulară din perspectiva dreptului procesual civil, dar și abilități oratorice deosebite. Totodată, firma noastră poate fi preferată de către un potențial client deoarece dincolo de certificarea profesională de prim rang, acordăm servicii juridice integrate care au în prim plan beneficiul de ordin practic pentru clienți și o perspectivă 360° privind impactul strategiei folosite într-un litigiu asupra business-ului acestora”, susține Ana-Maria Baciu.
Cristiana Prodescu consideră că, în prezent, echipa de litigii a SIMION & BACIU are abilitățile și resursele necesare pentru a asigura și gestiona mandatele contencioase atât pentru companii internaționale, cât și pentru entități naționale sau antreprenori locali activi în toate sectoarele industriale, cu accent pe produse farmaceutice, tutun, bunuri de larg consum, automotive, modă (inclusiv „luxury goods”), mass-media și telecomunicații, producție industrială.
„În contextul unor litigii unde caracterul tehnic predomină, fiind necesară implicarea unor specialiști în domenii precum farmaceutic sau chimie (de exemplu, în materia brevetelor), colaborăm cu experți independenți, astfel încât să evităm pe cât posibil nașterea la acel moment, sau ulterior, a unor conflicte de interese. În plus, SIMION & BACIU are în mod constant asocieri și colaborează în mandate care implică conlucrarea cu firme de avocatură globale sau regionale de primă clasă precum Bird & Bird, Pinsent Masons sau Bristows. Astfel de colaborări apar, în special, în mandate de proprietate intelectuală (brevete și mărci), cu privire la care clienți comuni sunt implicați în dispute litigioase având aceeași cauză, în mai multe jurisdicții”, argumentează avocatul.
De altfel, se poate observa că segmentului de litigii și soluționare a disputelor a crescut organic și este indiscutabil că dezvoltarea aceasta a accelerat substanțial în anul curent. În acest context, SIMION & BACIU estimează, pentru finele lui 2022, o creștere a volumului de activitate de circa patru ori mai mare comparativ cu anul 2021.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 674 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...