ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan

05 Iunie 2025   |   R. T.

Hotărârea continuă suita de soluții favorabile obținute de echipa GNP în materia răspunderii platformelor online, atât în instanță, cât și în fața autorităților naționale, pe baza unor argumente solide cu privire la limitarea răspunderii platformelor de tipul e-hailing, marketplace, vânzări C2C sau livrări de produse, în materia protecției consumatorilor, răspunderii delictuale, încălcării drepturilor de autor, dreptului muncii sau a combaterii discriminării.

 
 
Practica instanțelor române privind răspunderea operatorilor de platforme online s-a îmbogățit recent cu o nouă hotărâre definitivă care confirmă aplicarea limitării de răspundere a operatorilor de platforme online pentru faptele ilicite ale utilizatorilor. Echipa GNP, formată din Octavian AdamPartener Litigii, Cristina BadeaSenior Associate Litigii și Alice MoisacAssociate Litigii, a obținut o soluție favorabilă, definitivă, de anulare a unei sancțiuni aplicate de o autoritate de reglementare unui operator de platformă destinată vânzărilor online, pentru fapta de a prezenta, pe site-ul administrat, oferte de vânzare a unor produse interzise la comercializare, aparținând utilizatorilor platformei.


Legislația națională și UE aplicabilă stabilește că intermediarii care furnizează, în mediul online, servicii de găzduire pentru utilizatorii lor (cum ar fi platformele online) nu sunt responsabili pentru conținutul ilegal aparținând utilizatorilor atât timp cât au un rol pasiv în raport cu publicațiile utilizatorilor. Cu toate acestea, atât instanțele naționale, cât și CJUE sunt chemate să stabilească limitele în care se aplică exonerarea de răspundere. Soluția obținută de echipa GNP clarifică, printre altele, că limitarea de răspundere este aplicabilă indiferent de tipul de răspundere stabilit prin lege specială.

În actul de sancționare, Autoritatea a identificat vânzătorii produselor interzise și a clarificat că operatorul de platformă nu răspunde pentru vânzarea produselor, dar răspunde pentru publicitatea efectuată acestora, prin prezentarea ofertelor de vânzare pe platforma administrată. Astfel, Autoritatea de reglementare a avut o abordare nouă pentru încadrarea faptei imputate operatorului de platformă.

În ultimii ani, practica instanțelor române se confruntă mai degrabă cu acuzațiile aduse operatorilor de platforme pentru fapte ce aparțin, mai evident, direct utilizatorilor – precum vânzarea sau descrierea produselor, publicarea de mesaje discriminatorii sau de imagini denigratoare, etc. În acest caz, însă, Autoritatea a menționat că nu ar fi putut atrage răspunderea operatorului de platformă pentru fapta de a vinde produsele incriminate, însă a considerat că publicarea ofertelor de vânzare ar reprezenta publicitate interzisă și ar facilita punerea pe piață a unor produse interzise, pentru că, în lipsa platformei, utilizatorii-vânzători nu ar beneficia de același acces la consumatori.

--------------------------------------------------

Citește și

→   Creștere constantă în practica de Litigii de la GNP, prin preluarea unor proiecte ale clienților existenți sau atragerea unor clienți noi, inclusiv ca urmare a expunerii dobândite prin aderarea la o alianță internațională | Octavian Adam, Partener coordonator al practicii: “Procentul ridicat al dosarelor complexe este consecința domeniilor în care societatea noastră de avocatură activează cu preponderență și de noutatea problematicilor supuse controlului instanțelor”

--------------------------------------------------


Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA, mai exact, a limitării de răspundere aplicabile operatorilor de platforme de vânzare online, pentru încălcări reglementate de legi speciale. Apărarea a fost construită pe experiența aprofundată a echipei GNP în dreptul UE, în special al regimului juridic aplicabil serviciilor prestate pe piața digitală.

”Sperăm ca soluția obținută de echipa GNP la începutul aplicării regimului DSA, să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii operatorilor de platforme și, generic, a furnizorilor de servicii intermediare”, au arătat avocații firmei.

Unele dintre problemele de drept ridicate în litigiu sunt similare celor din Cauza Publi24 (C 492/23), aflată în fața CJUE, în urma unei trimiteri preliminare formulate de o instanță română. În cauza Publi24, Concluziile Avocatului General au fost asemănătoare argumentelor formulate în apărare de către GNP și este de așteptat ca soluția CJUE să confirme raționamentul Avocatului General. Echipa GNP a făcut și o analiză a Cauzei Publi24, disponibilă aici. Atât concluziile Avocatului General, cât și soluția obținută de GNP vin în urma unei jurisprudențe bogate la nivelul CJUE care confirmă răspunderea limitată a furnizorilor de servicii intermediare. Cu toate acestea, complexitatea pieței digitale și a reglementărilor aplicabile ridică întrebări legate de limitele răspunderii operatorilor de platforme, limite testate de autoritățile naționale și trasate de instanțele judecătorești.

Hotărârea continuă suita de soluții favorabile obținute de echipa GNP în materia răspunderii platformelor online, atât în instanță, cât și în fața autorităților naționale, pe baza unor argumente solide cu privire la limitarea răspunderii platformelor de tipul e-hailing, marketplace, vânzări C2C sau livrări de produse, în materia protecției consumatorilor, răspunderii delictuale, încălcării drepturilor de autor, dreptului muncii sau a combaterii discriminării.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 144 / 2148
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Victorie Mușat & Asociații pentru o companie membră a Grupului TIU: fapte de concurență neloială săvârșite ocult, sancționate de instanță | Hotărârea setează un reper jurisprudențial în materia concurenței neloiale
Bondoc & Asociații a asistat ENGIE în achiziția unuia dintre cele mai mari proiecte eoliene din România. De cealaltă parte, Schoenherr a stat alături de Greenvolt Power pe tot parcursul tranzacției, care a implicat o structură contractuală complexă și multiple considerente de reglementare. Echipele, coordonate de Monica Iancu și Monica Cojocaru
Cea mai mare fuziune din istoria avocaturii de business: Hogan Lovells și Cadwalader, Wickersham & Taft au anunțat intenția de a se combina într-o singură firmă
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...