ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Domeniul Healthcare & Pharma se confruntă cu o serie de provocări majore, spun avocații Băncilă, Diaconu și Asociații, firmă afiliată EY, lipsa unei practici unitare la nivelul Direcției Generale a Marilor Contribuabili ducând la discriminări între contribuabilii din acest sector. De vorbă cu Emanuel Băncilă (Partener) despre proiectele complexe ce ating toate zonele Dreptului și victoriile obținute pentru clienții din această industrie în litigiile cu autoritățile fiscale

26 Noiembrie 2023   |   Ștefania Enache

Profesioniștii Băncilă, Diaconu și Asociații, în colaborare cu experții EY, au fost implicați și în proiecte din domeniul Dreptului fiscal, acordând asistență atât în etape pre-litigioase, precum inspecții fiscale, verificări documentare, plângeri prealabile în relația cu autoritățile fiscale locale, cât și în cadrul litigiilor rezultate ca urmare a desfășurării controalelor fiscale. Totodată, avocații au acordat asistență în legătură cu calificarea din perspectiva reglementărilor de drept fiscal a activității de studii clinice.

Emanuel Băncilă, Partener Senior, Liderul practicii de controverse si dispute fiscale - Băncilă, Diaconu si Asociatii

 
 
Pe piața din România, industria medicală este una dintre cele mai active, iar acest lucru se reflectă și la nivelul firmelor de avocatură, care au de soluționat multe mandate cu impact în domeniul Sănătății. Societatea Băncilă, Diaconu și Asociații (BD&A), firmă asociată EY, înregistrează un număr important de proiecte în domeniul Healthcare, Pharma & Life Sciences (HPh & LS). Dosarele sunt soluționate cu ajutorul unei echipe formate din opt avocați implicați direct în această arie de practică.Totodată, în cadrul EY, sectorul HPh & LS este bine consolidat, fiind format din peste 30 de consultanți, avocați și auditori, aflați sub coordonarea avocatului Emanuel Bancilă, liderul practicii de politici si dispute fiscale.


„În prezent, avocații firmei noastre sunt implicați într-o serie de proiecte ce vizează anularea mai multor decizii de impunere și dispoziții de măsuri, respectiv decizii de suspendare a soluționării contestațiilor fiscale. Totodată, suntem implicați în contestarea și anularea a peste zece decizii de înregistrare fiscală din oficiu a sediilor fixe/permanente, emise de autoritățile fiscale române cu privire la mai multe societăți nerezidente, fără ca la nivelul acestora să fi fost desfășurată o inspecție fiscală. Chiar recent, Curtea de Apel București a anulat definitiv o decizie de înregistrare din oficiu de sediu permanent și sediu fix pentru un contribuabil din industria farmaceutică în lipsa îndeplinirii condițiilor legale de fond și de procedură”, explică Emanuel Băncilă, Partener Senior, Liderul practicii de controverse și dispute fiscale - Băncilă, Diaconu și Asociații.

Citește și
→ Prima înregistrare din oficiu a unui sediu permanent din industria farmaceutică, anulată definitiv de instanța de judecată. Soluție obținută de o echipă de avocați ai firmei Băncilă, Diaconu și Asociații, coordonată de Emanuel Băncilă (Partener Senior)

De asemenea, experții firmei sunt implicați în mai multe litigii privind recuperarea TVA aferentă taxei claw back plătite în România. „În baza jurisprudenței Curții Europene de Justiție (cazurile Boehringer C-462/16 și C 717/19 soluționate cu asistența echipelor EY), companiile farmaceutice plătitoare de taxă claw back în România pot obține recuperarea TVA în suma de 9% din taxa claw back plătită. O soluție favorabilă mult așteptată va influența pozitiv atât EBITDA, cât și fluxurile de numerar. Ne așteptăm la o primă soluție în instanțele din România în cursul anului 2024”, arată Emanuel Băncilă.

Partenerul Băncilă, Diaconu și Asociații amintește faptul că există și o inițiativă de modificare a legislației în acest sens, ce confirmă indirect abordarea EY. Inițiativa legislativă indicată ar permite simplificarea acestui demers, fără a mai fi necesară încărcarea instanțelor de judecată, dar nu există în prezent un calendar pentru adoptarea acesteia. „Chiar și în lipsa acestei modificări legislative, România s-a angajat prin Tratatul de aderare la UE și prin prevederile Codului fiscal să respecte hotărârile Curții Europene de Justiție (deci implicit cele din spețele Boehringer menționate mai sus, n.r.). Astfel că ne așteptăm la soluționarea favorabilă a cauzelor noastre”, completează avocatul.




Proiecte complexe care ating toate zonele Dreptului


Profesioniștii Băncilă, Diaconu și Asociații, în colaborare cu experții EY, au fost implicați și în proiecte din domeniul Dreptului fiscal, acordând asistență atât în etape pre-litigioase, precum inspecții fiscale, verificări documentare, plângeri prealabile în relația cu autoritățile fiscale locale, cât și în cadrul litigiilor rezultate ca urmare a desfășurării controalelor fiscale. Totodată, avocații au acordat asistență în legătură cu calificarea din perspectiva reglementărilor de drept fiscal a activității de studii clinice.

În plus, practica de Forensic este implicată în servicii de investigații cu privire la conflicte de interese cu terțe părți, avertizori de integritate, practici anti-competitive cu privire la organizarea de licitații, revizuire de politici interne și proceduri.

La rândul său, practica Business consulting implementează în prezent un centru de operare pentru securitate cibernetică în vederea monitorizării, analizei și gestionării de incidente cibernetice. „Aceste servicii devin extrem de importante, întrucât ne confruntăm în practică cu situații în care mai mulți mari contribuabili, inclusiv din industrie, au fost expuși unor atacuri cibernetice fără a mai putea prezenta echipei de inspecție fiscală o serie de documente justificative fără de care nu se poate face dovada deductibilității anumitor cheltuieli”, punctează Emanuel Băncilă.

Și zona de Litigii este foarte activă, firma de avocatură reprezentând clienți din industria segmentul Healthcare & Pharma în acțiuni derulate în contradictoriu cu organele fiscale locale, acestea vizând aspecte precum: verificări documentare, controale inopinate, inspecții fiscale, contestarea deciziilor de impunere emise ca urmare a inspecțiilor fiscale, contestarea diferitelor măsuri procedurale dispuse de organele fiscale în cadrul inspecțiilor fiscale desfășurate, contestarea și suspendarea mai multor decizii de înregistrare fiscală din oficiu a sediilor fixe/permanente, emise de autoritățile fiscale române cu privire la societăți nerezidente.

„Avem în prezent pe rolul instanțelor de judecată peste 20 contestații fiscale și litigii fiscale în care reprezentăm mari contribuabili din industria farma”, a mai arătat avocatul.

Mai mult, pe parcursul acestui an echipa firmei a obținut suspendarea prin hotărâri judecătorești definitive a nu mai puțin de șase decizii de înregistrare fiscală din oficiu a sediilor fixe/permanente, emise de autoritățile fiscale române cu privire la societăți nerezidente care fac parte din mai multe grupuri internaționale de societăți din segmentul Healthcare & Pharma. „Procentul de reușită este de peste 80%, în condițiile în care media de obținere a unor hotărâri de suspendare în materia contenciosului administrativ fiscal nu depășește 10% la nivelul Curții de ale București”, subliniază liderul BD&A.

Experții au contestat și ordinul ANAF în baza căruia echipa de inspecție fiscală poate finaliza inspecția fiscală fără emiterea unui act administrativ fiscal cu consecința suspendării termenului de prescripție atunci când echipa de inspecție face o sesizare a organelor de cercetare penală. „Având în vedere că respectivul ordin se aplică retroactiv și adaugă la dispozițiile Codului de Procedură Fiscală, societatea noastră de avocatură a obținut sesizarea Curții Constituționale cu privire la o serie de prevederi din Codul de procedură fiscală”, detaliază interlocutorul BizLawyer.

Echipa de avocați care a gestionat aceste proiecte a fost coordonată de Emanuel Bancilă – Partener și a fost formată din Ana Mihai, Olimpia Farcas, Ana-Maria Damian și Maria Delcea.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



Provocări multiple pentru sectorul Healthcare & Pharma

Emanuel Bancilă apreciază că zona de Healthcare & Pharma se confruntă cu o serie de provocări majore. „În momentul de față, una dintre principalele provocări din perspectiva practicii noastre de contencios fiscal o reprezintă contestarea de către ANAF, în cadrul inspecțiilor fiscale pe care le desfășoară, a tuturor modelelor de business existente pe piața din România, respectiv lipsa unei practici unitare la nivelul Direcției Generale a Marilor Contribuabili care duce la discriminări între contribuabilii care activează în această industrie. Acest lucru se datorează folosirii dreptului de apreciere cu depășirea competențelor legale chiar în contradicție cu organele cu competențe specifice de reglementare în industria Healthcare & Pharma, aspect de natură să genereze consecințe multiple, atât în ceea ce privește impunerea de obligații fiscale suplimentare în sarcina companiilor, de peste o sută de milioane de euro la nivelul fiecărui grup de contribuabili, cât și în ceea ce privește modelele de business implementate pe piața din România. Nu în ultimul rând, în cadrul inspecțiilor fiscale ne confruntăm cu recalificarea unor tranzacții și modele de business sau cu ignorarea unor contracte fără respectarea prevederilor Directivei Anti-Abuz, directivă transpusă în legislația națională”, a arătat Emanuel Bancilă.




 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 310 / 1881
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...