Domeniul Healthcare & Pharma se confruntă cu o serie de provocări majore, spun avocații Băncilă, Diaconu și Asociații, firmă afiliată EY, lipsa unei practici unitare la nivelul Direcției Generale a Marilor Contribuabili ducând la discriminări între contribuabilii din acest sector. De vorbă cu Emanuel Băncilă (Partener) despre proiectele complexe ce ating toate zonele Dreptului și victoriile obținute pentru clienții din această industrie în litigiile cu autoritățile fiscale
26 Noiembrie 2023
Ștefania EnacheProfesioniștii Băncilă, Diaconu și Asociații, în colaborare cu experții EY, au fost implicați și în proiecte din domeniul Dreptului fiscal, acordând asistență atât în etape pre-litigioase, precum inspecții fiscale, verificări documentare, plângeri prealabile în relația cu autoritățile fiscale locale, cât și în cadrul litigiilor rezultate ca urmare a desfășurării controalelor fiscale. Totodată, avocații au acordat asistență în legătură cu calificarea din perspectiva reglementărilor de drept fiscal a activității de studii clinice.
Emanuel Băncilă, Partener Senior, Liderul practicii de controverse si dispute fiscale - Băncilă, Diaconu si Asociatii |
„În prezent, avocații firmei noastre sunt implicați într-o serie de proiecte ce vizează anularea mai multor decizii de impunere și dispoziții de măsuri, respectiv decizii de suspendare a soluționării contestațiilor fiscale. Totodată, suntem implicați în contestarea și anularea a peste zece decizii de înregistrare fiscală din oficiu a sediilor fixe/permanente, emise de autoritățile fiscale române cu privire la mai multe societăți nerezidente, fără ca la nivelul acestora să fi fost desfășurată o inspecție fiscală. Chiar recent, Curtea de Apel București a anulat definitiv o decizie de înregistrare din oficiu de sediu permanent și sediu fix pentru un contribuabil din industria farmaceutică în lipsa îndeplinirii condițiilor legale de fond și de procedură”, explică Emanuel Băncilă, Partener Senior, Liderul practicii de controverse și dispute fiscale - Băncilă, Diaconu și Asociații.
Citește și
→ Prima înregistrare din oficiu a unui sediu permanent din industria farmaceutică, anulată definitiv de instanța de judecată. Soluție obținută de o echipă de avocați ai firmei Băncilă, Diaconu și Asociații, coordonată de Emanuel Băncilă (Partener Senior)
De asemenea, experții firmei sunt implicați în mai multe litigii privind recuperarea TVA aferentă taxei claw back plătite în România. „În baza jurisprudenței Curții Europene de Justiție (cazurile Boehringer C-462/16 și C 717/19 soluționate cu asistența echipelor EY), companiile farmaceutice plătitoare de taxă claw back în România pot obține recuperarea TVA în suma de 9% din taxa claw back plătită. O soluție favorabilă mult așteptată va influența pozitiv atât EBITDA, cât și fluxurile de numerar. Ne așteptăm la o primă soluție în instanțele din România în cursul anului 2024”, arată Emanuel Băncilă.
Partenerul Băncilă, Diaconu și Asociații amintește faptul că există și o inițiativă de modificare a legislației în acest sens, ce confirmă indirect abordarea EY. Inițiativa legislativă indicată ar permite simplificarea acestui demers, fără a mai fi necesară încărcarea instanțelor de judecată, dar nu există în prezent un calendar pentru adoptarea acesteia. „Chiar și în lipsa acestei modificări legislative, România s-a angajat prin Tratatul de aderare la UE și prin prevederile Codului fiscal să respecte hotărârile Curții Europene de Justiție (deci implicit cele din spețele Boehringer menționate mai sus, n.r.). Astfel că ne așteptăm la soluționarea favorabilă a cauzelor noastre”, completează avocatul.
Proiecte complexe care ating toate zonele Dreptului
Profesioniștii Băncilă, Diaconu și Asociații, în colaborare cu experții EY, au fost implicați și în proiecte din domeniul Dreptului fiscal, acordând asistență atât în etape pre-litigioase, precum inspecții fiscale, verificări documentare, plângeri prealabile în relația cu autoritățile fiscale locale, cât și în cadrul litigiilor rezultate ca urmare a desfășurării controalelor fiscale. Totodată, avocații au acordat asistență în legătură cu calificarea din perspectiva reglementărilor de drept fiscal a activității de studii clinice.
În plus, practica de Forensic este implicată în servicii de investigații cu privire la conflicte de interese cu terțe părți, avertizori de integritate, practici anti-competitive cu privire la organizarea de licitații, revizuire de politici interne și proceduri.
La rândul său, practica Business consulting implementează în prezent un centru de operare pentru securitate cibernetică în vederea monitorizării, analizei și gestionării de incidente cibernetice. „Aceste servicii devin extrem de importante, întrucât ne confruntăm în practică cu situații în care mai mulți mari contribuabili, inclusiv din industrie, au fost expuși unor atacuri cibernetice fără a mai putea prezenta echipei de inspecție fiscală o serie de documente justificative fără de care nu se poate face dovada deductibilității anumitor cheltuieli”, punctează Emanuel Băncilă.
Și zona de Litigii este foarte activă, firma de avocatură reprezentând clienți din industria segmentul Healthcare & Pharma în acțiuni derulate în contradictoriu cu organele fiscale locale, acestea vizând aspecte precum: verificări documentare, controale inopinate, inspecții fiscale, contestarea deciziilor de impunere emise ca urmare a inspecțiilor fiscale, contestarea diferitelor măsuri procedurale dispuse de organele fiscale în cadrul inspecțiilor fiscale desfășurate, contestarea și suspendarea mai multor decizii de înregistrare fiscală din oficiu a sediilor fixe/permanente, emise de autoritățile fiscale române cu privire la societăți nerezidente.
„Avem în prezent pe rolul instanțelor de judecată peste 20 contestații fiscale și litigii fiscale în care reprezentăm mari contribuabili din industria farma”, a mai arătat avocatul.
Mai mult, pe parcursul acestui an echipa firmei a obținut suspendarea prin hotărâri judecătorești definitive a nu mai puțin de șase decizii de înregistrare fiscală din oficiu a sediilor fixe/permanente, emise de autoritățile fiscale române cu privire la societăți nerezidente care fac parte din mai multe grupuri internaționale de societăți din segmentul Healthcare & Pharma. „Procentul de reușită este de peste 80%, în condițiile în care media de obținere a unor hotărâri de suspendare în materia contenciosului administrativ fiscal nu depășește 10% la nivelul Curții de ale București”, subliniază liderul BD&A.
Experții au contestat și ordinul ANAF în baza căruia echipa de inspecție fiscală poate finaliza inspecția fiscală fără emiterea unui act administrativ fiscal cu consecința suspendării termenului de prescripție atunci când echipa de inspecție face o sesizare a organelor de cercetare penală. „Având în vedere că respectivul ordin se aplică retroactiv și adaugă la dispozițiile Codului de Procedură Fiscală, societatea noastră de avocatură a obținut sesizarea Curții Constituționale cu privire la o serie de prevederi din Codul de procedură fiscală”, detaliază interlocutorul BizLawyer.
Echipa de avocați care a gestionat aceste proiecte a fost coordonată de Emanuel Bancilă – Partener și a fost formată din Ana Mihai, Olimpia Farcas, Ana-Maria Damian și Maria Delcea.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
Emanuel Bancilă apreciază că zona de Healthcare & Pharma se confruntă cu o serie de provocări majore. „În momentul de față, una dintre principalele provocări din perspectiva practicii noastre de contencios fiscal o reprezintă contestarea de către ANAF, în cadrul inspecțiilor fiscale pe care le desfășoară, a tuturor modelelor de business existente pe piața din România, respectiv lipsa unei practici unitare la nivelul Direcției Generale a Marilor Contribuabili care duce la discriminări între contribuabilii care activează în această industrie. Acest lucru se datorează folosirii dreptului de apreciere cu depășirea competențelor legale chiar în contradicție cu organele cu competențe specifice de reglementare în industria Healthcare & Pharma, aspect de natură să genereze consecințe multiple, atât în ceea ce privește impunerea de obligații fiscale suplimentare în sarcina companiilor, de peste o sută de milioane de euro la nivelul fiecărui grup de contribuabili, cât și în ceea ce privește modelele de business implementate pe piața din România. Nu în ultimul rând, în cadrul inspecțiilor fiscale ne confruntăm cu recalificarea unor tranzacții și modele de business sau cu ignorarea unor contracte fără respectarea prevederilor Directivei Anti-Abuz, directivă transpusă în legislația națională”, a arătat Emanuel Bancilă.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 277 / 1849 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Victorie importantă, ce consolidează principiul libertății activității politice | Popescu & Asociații obține achitarea definitivă pentru membrii PNL Timiș, Cosmin Șandru și Nicolae Bitea. Echipa, coordonată de Adrian CHIRVASE (Partner) și Mirel RĂDESCU (Senior Counsel)
INTERVIU | Din vorbă în vorbă cu Violeta Saranciuc, promovată anul acesta pe poziția de Partener la ZRVP, despre care ghidurile juridice internaționale spun că este „ un avocat strălucit” și „o stea în ascensiune în arbitraj”: ”M-am format într-un mediu în care s-a pus accent pe rigoarea și logica juridică. Ștacheta a fost întotdeauna foarte sus, atât în privința standardului de calitate, cât și în privința performanței, iar aceste deprinderi au devenit parte din ADN-ul meu profesional”
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank Group și filiala sa Alpha Bank România S.A. la finalizarea vânzării către Unicredit S.p.A. a 90,1% din acțiunile Alpha Bank România SA | Echipa, coordonată de Daniel Badea (Managing Partner) și Loredana Ralea (Counsel)
Cariere în Drept | De vorbă cu Ramona Andreea Stoica, printre primii absolvenți ai generației care și-a finalizat studiile în 2023, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dreptul este un domeniu frumos, pe care trebuie uneori să ‘îl simți’, însă nu este pentru toți. Cred că media a fost doar o reflectare a efortului depus, iar efortul a fost cel care m-a ajutat și mi-a creat premisele evoluției profesionale ulterioare”
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Avocații WH Simion & Partners se așteaptă ca practica de protecție a datelor cu caracter personal să devină și mai relevantă, având în vedere că, în următorii ani, reglementările ar putea să evolueze pentru a acoperi noi domenii, cum ar fi inteligența artificială, internetul lucrurilor (IoT) și blockchain-ul. Despre proiectele „flagship” ale echipei, într-o discuție cu Cosmina Simion (Managing Partner) și Petrus Partene (Senior Associate)
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
Comitetul ad-hoc format din trei arbitri care va analiza cererea de anulare depusă de Gabriel Resources în arbitrajul ICSID pentru Roșia Montană a fost constituit. Reclamanții au acuzat doi arbitri ai Tribunalului care a dat câștig României în luna martie că au avut relații ascunse cu partea română
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Dr. Cosmin Vasile devinde membru al “Europe Task Force” creat de Institute for Transnational Arbitration
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj ICC Paris | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate cu cel mult 6 firme, într-un interval de 4 ani. Pentru de a primi cât mai multe propuneri, complete și corecte, termenul de transmitere a ofertelor a fost prelungit
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...