ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

În spatele scenei, alături de Budușan & Asociații în proiectele de audit de drept penal | Ovidiu Budușan, partener fondator și coordonator al firmei: În general, companiile apelează la avocați externi atunci când există suspiciuni rezonabile sau chiar probe ale unor infracțiuni. Opțiunea cvasi-generală este de a sesiza organele competente și, totodată, de a identifica modalitățile concrete de stopare a contextului generator de risc

27 Mai 2023   |   Ștefania Enache

Practica firmei Budușan & Asociații în acest domeniu este una bogată. Avocații din echipă s-au implicat în analizarea unor situații complexe, precum suspiciuni de remitere de foloase necuvenite către top management în scopul dezvoltării de relații comerciale cu furnizori privilegiați, suspiciuni de manipulare a licitațiilor publice sau a licitațiilor interne, inclusiv prin aranjamente neprincipiale cu firme concurente, suspiciuni de fraudare a procedurilor interne de creditare, fraudarea procedurilor de angajare sau chiar angajări fictive, fraudarea procedurilor interne privind cheltuielile în interes de serviciu și utilizarea bunurilor puse la dispoziție de companie în interes de serviciu etc.

Ovidiu Buduşan, Avocat Coordonator - Buduşan şi Asociaţii SPARL

 
 
Primul an în care experții Budușan & Asociații au participat la un proiect de audit al unei companii a fost 2009. Mandatul de atunci s-a născut în contextul unor fraude externe în domeniul financiar-bancar, clientul firmei de avocatură solicitând consultanță de specialitate pentru a evita o serie de probleme. „Necesitatea investigațiilor interne a apărut atunci când în cadrul companiilor s-au ridicat suspiciuni de fraudă internă sau externă cu anumite complicități interne”, explică Ovidiu Budușan, Avocat Coordonator - Budușan și Asociații SPARL.

Mediul de afaceri se confruntă, mai ales, cu infacțiuni împotriva patrimoniului (înșelăciune, furt), infracțiuni de serviciu (delapidare) și/sau infracțiuni de corupție (luare de mită, trafic de influență, de ex., în scopul obținerii/acordării de contracte comerciale). Și evaziunea fiscală reprezintă o infracțiune întâlnită în mediul corporate. În plus, în ultimii ani, companiile sunt din ce în ce mai des ținta unor infracțiuni informatice, precum atacuri cibernetice de tip phishing, malware, ransomware.


„În general, companiile apelează la avocați externi atunci când există suspiciuni rezonabile sau chiar probe ale unor infracțiuni. În ciuda avantajelor clare pe care le prezintă, inclusiv din perspectivă de gestionare și chiar evitare a riscului, auditul preventiv (periodic) nu este practicat în general pe piața românească”, atrage atenția Ovidiu Budușan.

Când sunt solicitați să intervină, avocații încep, de regulă, prin centralizarea și analiza evidențelor și documentelor companiei, fie că este vorba despre arhive formale (de exemplu, evidențe financiar-contabile, contracte, facturi, proceduri etc.), fie informale (de exemplu, corespondență internă).

În cadrul acțiunilor pe care le derulează, avocații intră în contact, în cadrul fimei auditate, cu departamentele care gestionează mecanismele de control intern și compliance, dar și cu juridicul.




„În funcție de natura și complexitatea cauzei în concret, diferite categorii de specialiști tehnici pot fi implicați, începând de la consultanți fiscali, experți contabili sau tehnici, experți informatici și chiar firme de intelligence”, subliniază Partenerul Budușan & Asociații.

În cadrul acestui tip de mandat, în funcție de natura cazului și necesarul de servicii juridice, se decide componența echipei de avocați externi și se definește sfera persoanelor de contact din cadrul companiei. În general, se colaborează cu avocații interni ai companiei, colaborare care poate avea intensități diferite, în funcție de specificul cauzei. De asemenea, în practica Budușan & Asociații au existat și colaborări cu firme internaționale de avocatură, mai ales în mandate care au vizat industrii precum multimedia, real estate sau domeniul financiar.

„Managerii care gestionează mecanismele de control intern sunt adesea parte din echipele de investigație. În general, raportarea se face la nivel de management, către conducerea companiei, iar personalul de nivel de execuție din cadrul clientului este implicat în proces conform principiului „need to know”. După prezentarea concluziilor investigației interne, companiei i se prezintă riscurile identificate, precum și soluțiie legale de gestionare sau atenuare a acestora, în vederea procesului decizional intern”, subliniază avocatul.

Spețele sunt foarte complexe

Practica firmei Budușan & Asociații în acest domeniu este una bogată. Astfel, avocații din echipă s-au implicat în analizarea unor situații complexe, precum suspiciuni de remitere de foloase necuvenite către top management în scopul dezvoltării de relații comerciale cu furnizori privilegiați, suspiciuni de manipulare a licitațiilor publice sau a licitațiilor interne, inclusiv prin aranjamente neprincipiale cu firme concurente, suspiciuni de fraudare a procedurilor interne de creditare, fraudarea procedurilor de angajare sau chiar angajări fictive, fraudarea procedurilor interne privind cheltuielile în interes de serviciu și utilizarea bunurilor puse la dispoziție de companie în interes de serviciu etc.

Pentru a evidenția complexitatea acestei practici, Ovidiu Budușan oferă ca exemplu un mandat pe care firma de avocatură l-a avut în lucru. „În urma unor sesizări interne, clientul, un grup internațional cotat pe piețele bursiere majore și lider de piață în industria în care activează, a inițiat verificări interne în legătură cu activitatea top managementului local. Investigațiile au constat atât în verificarea evidențelor interne de natură contractuală și financiar-contabilă, cât și în interviuri cu personalul companiei și analiza corespondenței identificate pe serverele companiei. În această manieră, s-au descoperit foloase patrimoniale de valoare semnificativă (mașini de lux, proprietăți etc.) fără justificare aparentă, remise managerilor locali de către furnizori, precum și diferite raporturi de interese și afaceri între top manageri și/sau persoane apropiate acestora și furnizori tradiționali ai companiei, dar și tranzacții potențial în detrimentul companiei între aceasta și diferite companii controlate de managementul local, direct sau prin persoane interpuse”, povestește interlocutorul BizLawyer.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



În ceea ce privește durata auditului, aceasta este influențată de mai mulți factori de natură obiectivă, în principal, de calitatea proceselor și procedurilor de centralizare a evidențelor și informațiilor la nivel intern și de asigurare a accesului la acestea, precum și de complexitatea cauzei, de numărul de persoane implicate și de disponibilitatea acestora de a colabora etc.. Având în vedere toate acestea, un audit poate dura de la câteva săptămâni, la câteva luni.

„Atunci când există suspiciuni sau chiar probe de fraudă, opțiunea cvasi-generală a companiilor este de a sesiza organele competente și, totodată, de a identifica modalitățile concrete de stopare a contextului generator de risc”, precizează Ovidiu Budușan.

În situația în care se constată că există riscuri pentru companie generate de unii angajați, principala preocupare este aceea de a conserva probele, adică evidențele companiei, indiferent de natura acestora. Iar atunci când există indicii clare cu privire la încălcarea de către angajați cel puțin a regulilor interne, se are în vedere inițierea procedurilor disciplinare.  

„Au existat și situații în care am asistat clienții în proceduri de dreptul muncii, în funcție de necesarul acestora de servicii juridice. În general, am acordat asistență clienților în ceea ce privește sesizarea autorităților competente”, amintește Partenerul Budușan & Asociații.

Avocatul mai spune că investigațiile și auditul intern sunt de multe ori de natură să identifice vulnerabilități ale mecanismelor de control intern sau aspecte de îmbunătățit în politicile companiei și există numeroase situații în care clienții solicită asistență în vederea amendării / actualizării procedurilor și politicilor interne. În general, implementarea și aplicarea acestora este realizată de departamentele de compliance și control intern din cadrul clientului.

Referitor la proiectele pe care echipa de avocați le are în prezent pe masa de lucru, trebuie nominalizat un dosar complex de delapidare și infracțiuni derivate potențial, comise de top management în industria multimedia.

„Principalul motiv pentru care companiile se adresează firmelor de avocați în această materie constă în specializarea în domeniul infracționalității economice și în mediul de afaceri, fiind evident că, în cadrul echipelor de investigație/audit intern, discutăm despre competențe diferite în materie de compliance/control intern și, respectiv, juridic, care nu se suprapun și nu pot fi substituite, ci sunt, eventual, complementare. Experiența practică acumulată, confidențialitatea relației avocat-client și profesionalismul demonstrat în lunga activitate pe piața de profil sunt beneficiile pe care Budușan & Asociații le oferă clienților săi”, încheie Ovidiu Budușan.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 586 / 1985
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Exim Banca Românească participă la un credit sindicalizat de 110 mil. € atras de Moov Leasing. Filip & Company a asistat juridic băncile, cu o echipă coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
NNDKP dezvoltă una dintre cele mai solide practici locale de Dreptul Mediului, cu mandate de impact în industrii cheie, consultanță sofisticată și reprezentare în litigii complexe, gestionate de o echipă specializată | Mădălina Vasile, coordonatoarea practicii: ”Oferirea de asistență personalizată, adaptată realităților juridice și identificarea unor soluții practice și fezabile pentru problemele clienților vor rămâne prioritare”
Schoenherr a asistat Hellman & Friedman în legătură cu investiția sa, alături de CVC, în Mehiläinen. Mădălina Neagu (partner) a coordonat echipa care a oferit consultanță juridică în România și Serbia
Women Lawyers | Adela Nuță, Managing Associate BACIU PARTNERS, spune că un loc este modelat de oamenii care îl compun, la fel cum oamenii sunt influențați de spiritul locului. „Iar atunci când această dinamică este construită pe curaj, agilitate și dorința de a atinge excelența, profesia devine mai mult decât o carieră, devine o modalitate de a înțelege, influența și transforma realitatea din jur”
Filip & Company a asistat Amstar Management în vânzarea hotelurilor Duke Romană și Duke Armenească din București. Ioana Roman (partener) a coordonat echipa
Cum lucrează avocații firmei Țuca Zbârcea & Asociații în proiectele de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și cum îi pot ajuta pe clienții care solicită asistență | Șansele unui proiect depind de caracteristicile sale intrinseci, de îndeplinirea criteriilor de eligibilitate și de corectitudinea cu care sunt colectate documentele necesare depunerii dosarului. De vorbă cu Raluca Vasilache (Partener) și Andreea Oprișan (Partener) despre pașii care trebuie urmați și aspectele sensibile de care companiile trebuie să țină cont
Women Lawyers | De vorbă cu Angela Porumb (Partener Mușat & Asociații), avocat o carieră de peste 20 de ani în avocatura de business, care a ales această firmă din dorința clară de a evolua: ”Pasul spre Mușat & Asociații a fost definitoriu pentru maturizarea și împlinirea mea ca avocat. Am avut în acest fel avantajul de a intra în dosare complexe, cu rezonanță juridică, cauze ce, dincolo de pregătirea teoretică, au implicat creativitate maximă și obligatoriu efort de echipă”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Women Lawyers | De vorbă cu Gabriela Neagu, Managing Associate la Băncilă, Diaconu și Asociații, avocatul care a construit de la zero practica de Banking & Finance a firmei: „Să ai șansa nu doar să faci parte dintr-o echipă, ci să o modelezi și să o dezvolți, este un proces care îți aduce atât satisfacție, cât și o responsabilitate reală”
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
Filip & Company a asistat BT Pensii în preluarea fondului BRD Medio, care devine Pensia Mea Plus. Vânzătorii au lucrat cu avocații PNSA
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...