ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

INTERVIU | Cum au lucrat avocații RTPR, despărțiți de un ‘Chinese wall’, într-o tranzacție în care au asistat atât vânzătorul, cât și cumpărătorul. Costin Tărăcilă (managing partner): Deontologia profesională ne impune respectarea intereselor clienților noștri. Alina Stăvaru (partner): Profesionalismul și gradul ridicat de încredere dintre cele două echipe au salvat clienții de multe discuții inutile și au fost esențiale pentru a identifica soluții flexibile care să răspundă nevoilor de business

01 Februarie 2022   |   G.S. & A.D.

Parcurgeți, mai jos, discuția purtată cu avocații RTPR implicați în această tranzacție (RTPR Team) în care am evidențiat răspunsurile coordonatorilor celor două echipe aflate de o parte și de alta a ”zidului”.

 
 
RTPR a reprezentat recent ambele parți dintr-o tranzacție, cu echipe diferite, dedicate vanzătorului și cumparătorului, o premieră pentru piața românească.Această practică, ce este cunoscută sub numele de Chinese wall (zid chinezesc, n.r.), presupune ca un consultant să lucreze cu echipe distincte de avocați pentru clienți diferiți aflați în poziții opuse în cadrul aceleiași tranzacții, creându-se astfel un cadru potrivit pentru evitarea unui posibil conflict de interese între părți. BizLawyer a stat de vorba cu avocații din această tranzacție - investiția fondului de private equity Morphosis Capital în grupul Cronos Med – pentru a vedea cum este gestionat un astfel de proiect și cum au lucrat echipele implicate. Reamintim că mandatul a presupus asistență cu privire la toate etapele tranzacției, de la structurare, due diligence, redactarea și negocierea documentelor tranzacției pentru ambele părți, și până la autorizarea la Consiliul Concurenței și formalitățile legate de încheierea tranzacției.


”Cele două echipe au fost complet separate, de la așezarea în birouri, suportul secretarial primit, până la restricționarea accesului la documentele electronice pentru fiecare echipă. Altfel munca efectivă pe proiect s-a desfășurat în condiții normale, ca pentru orice alt mandat”, au explicat avocații firmei într-un interviu acordat BizLawyer.

Dar, chiar și așa, câte grade de libertate au cele două echipe care aparțin, totuși, aceleiași firme? Și există vreun risc ca avocatul cu o senioritate mai mare dintr-o echipă, cu funcție de coordonare la nivelul firmei, să influențeze activitatea celeilalte echipe?

”Înainte de orice suntem avocați și deontologia profesională ne impune respectarea intereselor clienților noștri. Cele două echipe au lucrat independent una de cealaltă, fiecare având autonomie totală în relația cu clientul său”, a răspuns întrebarii adresate de BizLawyer, Costin Tărăcilă, managing partner și coordonator al echipei care a asistat fondul de private equity.

”Cred cu tărie că profesionalismul și gradul ridicat de încredere dintre cele două echipe au salvat ambii clienți de multe discuții inutile și au fost esențiale pentru a identifica soluții flexibile care să răspundă nevoilor de business. Scopul nostru comun a fost de a ajuta clienții să găsească cei mai favorabili termeni pentru fiecare dintre ei și astfel parteneriatul pe care și-l doreau să prindă viață”, a completat Alina Stăvaru, partenerul care a coordonat echipa ce a asistat Cronos Med.

Parcurgeți, mai jos, discuția purtată cu avocații RTPR implicați în această tranzacție (RTPR Team) în care am evidențiat răspunsurile coordonatorilor celor două echipe aflate de o parte și de alta a ”zidului”.

                 * * * * * * * * * * *




BizLawyer: Care au fost provocările tranzacției prin care fondul de private equity Morphosis Capital a investit în grupul Cronos Med? Cum s-a ajuns în situația de a gestiona unitar tranzacția, oferind suport juridic ambelor părți? Cât de ușor/greu acceptă părțile, în general, această situație și ce garanții se cer firmei de avocați, de regulă, în astfel de cazuri?

RTPR Team: În primul rând, clienții noștri au văzut de la început această frumoasă poveste de succes ca pe un parteneriat, cuvântul „tranzacție” nu și-a găsit locul în discuțiile dintre părți, chiar dacă interesele fiecăruia au fost atent protejate. Cu toate acestea, experiența în proiecte de M&A a celor doi clienți fiind foarte diferită, nu s-a pus problema de a avea un „transactional counsel” – adică același avocat care transpune în contracte înțelegerea comercială a părților.

Pentru a fi mai specifici, într-un proiect în care două fonduri de investiții fac un parteneriat pentru a achiziționa împreună o societate țintă, pot folosi același avocat sau firmă atât pentru due diligence și contractul aferent achiziției propriu-zise, unde interesele sunt comune, cât și cu privire la contractul dintre cele două fonduri, deși pe acest aspect ar fi interese contrare. Dar datorită experienței vaste în astfel de structuri, cele două fonduri sunt confortabile că avocații transpun juridic echilibrat înțelegerea lor comercială și, mai mult decât atât, avocatul nu dă niciun fel de sfat doar către unul dintre clienți, sfaturile, comunicarea mergând întotdeauna spre ambii în același timp și în mod egal.

Cum au lucrat avocații în această tranzacție? Ce înseamnă și cum s-a aplicat conceptul de ”chinese wall”?

RTPR Team: În proiectul Cronos Med, profilul celor doi clienți este diferit: un antreprenor, respectiv un fond de investiții. Ambii clienți au avut nevoie de avocați proprii, având niveluri de expertiză tranzacțională foarte diferită și evident zone de interes proprii, fiind necesar să se consulte cu avocați fără ca aceștia să aibă obligația să dezvăluie celeilalte părți, pentru că fiecare echipă acționează independent pentru clientul respectiv. Astfel, conceptul de „Chinese wall” reprezintă o barieră virtuală care previne schimbul de informații între două echipe sau departamente din cadrul aceleiași organizații pentru a evita un posibil conflict de interese. Practic, noi am implicat două echipe distincte de avocați, fiecare dintre acestea lucrând pentru clientul său, ca și când cealaltă parte nu ar fi fost clientul firmei. Cele două echipe au fost complet separate, de la așezarea în birouri, suportul secretarial primit, până la restricționarea accesului la documentele electronice pentru fiecare echipă. Altfel, munca efectivă pe proiect s-a desfășurat în condiții normale, ca pentru orice alt mandat.

 
 

Câți oameni din firmă au fost implicați în tranzacție ? Și care a fost mandatul fiecarei echipe?

RTPR Team: În total, din cele două echipe au făcut parte 11 avocați. Pentru grupul Cronos Med am implicat o echipă formată din Alina Stăvaru, Andrei Toșa și Miruna Tocileanu, care au fost sprijiniți cu privire la aspectele de proprietate intelectuală de către Valentin Berea și Vicu Buzac. De cealaltă parte, alături de Morphosis Capital au lucrat Costin Tărăcilă, Roxana Ionescu și Cezara Urzică, iar în cadrul procesului de de due diligence au mai fost implicați Codrina Simionescu, Petru Ursache și Petruș Partene.

Alina Stăvaru
: Mandatul echipei pe care am coordonat-o a presupus asistență cu privire la structurarea acestui parteneriat, organizarea procesului de due diligence pentru a furniza documentele necesare investitorului și echipei sale, negocierea documentației, îndeplinirea tuturor condițiilor necesare pentru finalizarea parteneriatului și formalitățile de closing.

Costin Tărăcilă
: Noi ne-am ocupat de analiza documentelor puse la dispoziție de Cronos Med și pregătirea raportului de due diligence, redactarea și negocierea documentației, asistență pentru semnare și finalizare. De asemenea, aspectele de concurență au fost în sarcina echipei noastre și au fost coordonate de colega noastră Roxana Ionescu, care are o dublă specializare în domeniul dreptului concurenței și M&A.
Trebuie să menționăm că în decursul întregului proiect o contribuție importantă au avut Cezara Urzică (pentru Morphosis) și Andrei Toșa (pentru Cronos Med), doi colegi tineri dar deosebit de talentați și cu un potențial uriaș. Cezara și Andrei au fost membri cheie pentru cele două echipe, iar entuziasmul și dedicarea lor s-au dovedit a fi esențiale pentru finalizarea cu succes a mandatelor.

Gestionarea tranzacției de către o singură firmă, prin echipe diferite, ajută părțile să ajungă mai ușor la o înțelegere? Sunt negocierile mai ușoare daca sunt sprijinite de avocați care sunt colegi? Este o ”asigurare” că tranzacția ajunge cu bine la final? Care ar fi avantajele clienților într-o tranzacție gestionată de o singură firmă ?

RTPR Team
: Rolul avocatului într-un proiect este de a își sprijini clientul și de a găsi de fiecare dată cele mai potrivite soluții. Odată ce părțile cad de acord asupra punctelor esențiale, noi putem să îi ghidăm în cadrul negocierilor, să le prezentăm opțiunile pe care le au, să îi sfătuim care sunt aspectele care trebuie negociate „la sânge” și care sunt mai puțin relevante, unde pot insista și unde pot câștiga și, extrem de important, care este practica pieței și care sunt așteptările rezonabile.

Unul dintre beneficiile gestionării unui proiect de către o singură firmă pe care l-am observat de-a lungul acestui dublu mandat este că avocații părților au același background. În cazul nostru, toți avocații echipei au avut expunere în trecut pe mai multe mandate de M&A, de o parte sau de alta, acumulând experiență în proiecte similare, iar documentația a fost redactată la un standard ridicat. Astfel putem spune că am câștigat timp pentru clienți, concentrându-ne pe aspectele comerciale și eliminând un exercițiu mare consumator de timp și uneori anevoios de a rescrie clauze sau chiar secțiuni întregi din contracte nefericit redactate sau nebalansate de la început.

Există vreun risc ca avocatul cu o senioritate mai mare dintr-o echipă, cu funcție de coordonare la nivelul firmei, să influenteze activitatea celeilalte echipe? Câte grade de libertate au, de fapt, cele două echipe care aparțin, totuși, aceleiași firme? 

Costin Tărăcilă:
Înainte de orice suntem avocați și deontologia profesională ne impune respectarea intereselor clienților noștri. Cele două echipe au lucrat independent una de cealaltă, fiecare având autonomie totală în relația cu clientul său.

Alina Stăvaru:
La rândul meu pot confirma că nu a existat niciun moment în care să fi simțit vreo presiune sau constrângere de vreun fel în decursul acestui proiect. Din contră, chiar cred cu tărie că profesionalismul și gradul ridicat de încredere dintre cele două echipe au salvat ambii clienți de multe discuții inutile și au fost esențiale pentru a identifica soluții flexibile care să răspundă nevoilor de business. Scopul nostru comun a fost de a ajuta clienții să găsească cei mai favorabili termeni pentru fiecare dintre ei și astfel parteneriatul pe care și-l doreau să prindă viață, nicidecum să punem piedici.
 
În cât timp s-a finalizat tranzacția prin care fondul de private equity Morphosis Capital a investit în grupul Cronos Med?

RTPR Team: Mandatul s-a finalizat în câteva luni de când discuțiile au intrat în linie dreaptă, un termen normal pentru acest tip de proiect.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică
 
Cum au comentat clienții prestația avocaților, după ce tranzacția s-a închis?

RTPR Team: Feedback-ul primit din partea clienților a fost deosebit de elogios și acest lucru este pentru noi cel mai important. Mulțumirea clienților la finalul unui proiect este ceea ce ne motivează și ne dă energie pentru alte și alte tranzacții. Ne bucurăm de fiecare dată, pentru fiecare client și fiecare mandat, este momentul când vezi că munca ta contează, este apreciată și le suntem recunoscători pentru aceasta.

Le mulțumesc Alinei Stăvaru și echipei RTPR pentru dedicare și profesionalism. Mi-au fost alături în toate etapele importante ale tranzacției, un proces complex și de durată, încheiat cu succes. Am găsit în Alina nu doar un avocat cu experiență, ci un coechipier de încredere, un partener care mi-a oferit atât confortul necesar, cât și soluțiile juridice pentru a lua cele mai potrivite decizii.” - Dr. Constantin Stan, fondatorul grupului Cronos Med.

O experiență excelentă în colaborarea cu echipa RTPR, care a navigat cu profesionalism și integritate desăvârșită într-o configurație sensibilă, în calitate de consultanți juridici pentru ambele părți folosind așa-numitul Chinese wall. Un rezultat pozitiv pentru toată lumea și un parteneriat care va duce cu siguranță către succes!” - Andrei Gemeneanu, Managing Partner Morphosis Capital.
 
Veți încerca să propuneți și altor clienți această formulă, pe viitor?

RTPR Team: În măsura în care se va ivi ocazia, de ce nu?! Acum putem spune că este o formulă testată chiar de noi, avem resursele necesare, am văzut că funcționează foarte bine și rezultatul a fost cel scontat.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 932 / 1879
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...