ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

INTERVIU | Ionuț Bohâlțeanu, Managing Partner BSMP: Deși nu am început timid anul 2021, nu ne-am așteptat, totuși, să ajungem la stadiul în care să lucrăm în paralel la 11 tranzacții importante. Toate proiectele aceastei perioade sunt extrem de interesante, mai ales prin raportare la specificul domeniilor în care își desfășoară activitatea societățile-țintă. O echipă de 12 avocați gestionează componenta locală a vânzării unui conglomerat global în care sunt implicate mai multe jurisdicții

05 Decembrie 2021   |   G.S. & A.D.

Firma a avut, anul acesta, multe proiecte din partea unor clienți noi, aceștia fiind, pe de o parte, antreprenori locali, iar pe de altă parte, jucători mari pe piața din România în domeniul în care activează.

Ionut Bohâlteanu, partener fondator al firmei Bohâlteanu & Asociatii

 
 
Echipa de M&A a firmei Bohâlțeanu & Asociații (BSMP) a mers cu accelerația la podea, anul acesta, doar în ultimele două luni lucrând în paralel la unsprezece proiecte de acest tip, în domenii de activitate precum energy, oil & gas, IT și infrastructură, real estate, food și heavy industry. ”Anul 2021 ne-a surprins într-un mod extrem de plăcut din perspectiva proiectelor de M&A”, a declarat Ionuț Bohâlțeanu, partener fondator al firmei, într-un interviu acordat BizLawyer. Dintre mandatele începute în prima parte a acestui an, unul singur a fost abandonat, iar un altul pus în stand-by, celelalte fiind finalizate sau în plină desfășurare.


”Cu toții cred ca am fost mai reticenți cu privire la ceea ce ne va rezerva anul 2021 în contextul crizei medicale generate de COVID 19, mai ales din perspectiva tranzacțiilor de M&A, cu toate că, paradoxal, anul trecut a fost cel mai bun an din existenta firmei noastre. Deși nu am început timid anul 2021, nu ne-am așteptat, totuși, să ajungem la stadiul actual în care avem 11 tranzacții importante desfășurate mai mult sau mai puțin în același timp”, a adăugat avocatul.

Avocații sunt implicați și într-o tranzacție globală care implică 43 de jurisdicții, cu un grad de complexitate extrem de mare. Pe lângă faptul că este un proiect de o foarte mare anvergură, este extrem de antrenant prin raportare la faptul că sincronizarea cu celelalte  echipe implicate în proiect este esențială, fiind urmate anumite etape în toate jurisdicțiile.

Firma a avut, anul acesta, multe proiecte din partea unor clienți noi, aceștia fiind, pe de o parte, antreprenori locali, iar pe de altă parte, jucători mari pe piața din România în domeniul în care activează.

Mai multe informații referitoare la activitatea firmei în această arie de practica, avocații implicați în proiecte și domeniile ”efervescente”, în care se simte intens interesul pentru fuziuni și achiziții, în interviul acordat de Ionuț Bohâlțeanu publicației noastre.

♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦




BizLawyer: Echipa de M&A de la BSMP pare să aibă o perioadă favorabilă, aglomerată... Recent ați anunțat, într-o singură zi, două tranzacții în care avocații BSMP au acordat asistență vânzătorilor, în condițiile în care, de la începutul anului, ați lucrat în astfel de proiecte pe  piața gazelor naturale, în Real Estate, IT și Banking & Finance. Ne puteți spune cam câte tranzacții ”v-au trecut prin mână” în 2021?

Ionuț Bohâlțeanu: Într-adevăr, anul 2021 ne-a surprins într-un mod extrem de plăcut din perspectiva proiectelor de M&A, fiind implicați încă de la începutul anului într-o multitudine de proiecte de acest gen. Dacă în luna martie aveam pe masa de lucru cinci tranzacții, în ultimele două luni am lucrat în paralel la unsprezece proiecte de M&A în diverse domenii de activitate, precum energy, oil & gas, IT și infrastructură, real estate, food și heavy industry și suntem în discuții pentru preluarea unui proiect suplimentar în domeniul IT. Dintre mandatele începute în prima parte a acestui an, unul singur a fost abandonat, iar un altul pus în stand-by, celelalte fiind finalizate sau în plină desfășurare.

De asemenea, suntem implicați într-o tranzacție globală care implică 43 de jurisdicții, cu un grad de complexitate extrem de mare, specific de altfel unor astfel de proiecte.             

Câte dintre acestea au fost proiecte de M&A „pure” - transferuri sau preluări de pachete în companii? Câte au fost deal-uri cu elemente imobiliare, bancare sau de altă natură?

Dintre cele 11 proiecte, 6 sunt mandate pure de M&A care presupun achiziția de participații în diverse societăți. Societatea noastră a fost implicată în aceste proiecte fie de partea vânzătorilor, fie de partea cumpărătorilor. Dintre celelalte 5, trei au o componentă de energy și real estate, fiind vorba de dezvoltarea unor proiecte regenerabile, unul de real estate pur - un joint venture pentru dezvoltarea unui ansamblu rezidențial într-o zonă strategică din București și unul cu elemente de banking & finance.  

Am observat în ultima perioadă un nou apetit crescut al investitorilor pentru dezvoltarea de proiecte regenerabile, având și noi pe masă trei astfel de proiecte, rolul nostru fiind acela de a asigura securizarea terenurilor pentru dezvoltarea proiectului, asistarea clientului în negocierile documentației de tranzacție cu dezvoltatorul - în cazurile în care clientul nostru achiziționează sau participă la dezvoltarea unor astfel de proiecte - respectiv asistarea clientului în procedura de vânzare a proiectului.

Vă rog să ne oferiți câteva detalii despre tranzacțiile mai importante, asistate în ultima perioadă. În ce domenii au fost, când au fost inițiate, prin ce s-au evidențiat, ce echipe de avocați au fost implicate.

As vrea să menționez că toate proiectele la care lucrăm în această perioadă sunt extrem de interesante, mai ales prin raportare la specificul domeniilor în care societățile-țintă își desfășoară activitatea, și de o importanță semnificativă, valoarea majorității tranzacțiilor fiind de peste 10.000.000 Euro. Am trecut constant printr-o serie de provocări generate tocmai de aceste particularități, fiind nevoiți să găsim rapid soluții în situații-limită, frumusețea constând în diversitatea aspectelor apărute, în industrii diverse, de la food, high-tech, energie electrică, gaze, industrie grea.

Unul dintre proiectele de M&A foarte importante la care lucrăm este vânzarea unui conglomerat global în care sunt implicate mai multe jurisdicții, printre care și România. Pe lângă faptul că este un proiect de o foarte mare anvergură, este extrem de antrenant prin raportare la faptul că sincronizarea cu celelalte  echipe implicate în proiect este esențială, fiind urmate anumite etape în toate jurisdicțiile.

La acest proiect lucrează o echipă de 12 avocați, coordonată de mine, pe aspectele de drept comercial și drept fiscal, și de Silvia Sandu, Partener, pe aspectele de dreptul muncii.  
Un alt proiect important finalizat cu succes de curând este o tranzacție în domeniul industriei grele, în care am asistat vânzătorul atât în cadrul negocierilor purtate cu reprezentanții cumpărătorului, cât și în vederea îndeplinirii condițiilor suspensive pentru finalizarea tranzacției. În acest proiect au fost implicați trei avocați - Ionuț Bohâlțeanu, coordonator, Anda Calin, Managing Associate și Roberta Stoica, Senior Associate.    Este, cum spuneam, un proiect foarte important, care se desfășoară în mai multe jurisdicții, coordonat de către o firmă de avocatură internațională cu care BSMP colaborează constant pe diverse proiecte.  


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică


În această perioadă, era de așteptat ca numărul proiectelor ajunse la final să fie afectat de criza sanitară. Ați resimțit dificultățile perioadei în modul de negociere a documentelor tranzacției? Au existat întârzieri, retrageri, evenimente generate de dificultățile perioadei în tranzacțiile în care ați fost implicați?

Cu toții cred ca am fost mai reticenți cu privire la ceea ce ne va rezerva anul 2021 în contextul crizei medicale generate de COVID 19, mai ales din perspectiva tranzacțiilor de M&A, cu toate că, paradoxal, anul trecut a fost cel mai bun an din existenta firmei noastre. Deși nu am început timid anul 2021, nu ne-am așteptat, totuși, să ajungem la stadiul actual în care avem 11 tranzacții importante desfășurate mai mult sau mai puțin în același timp. Am avut doua tranzacții inițiate chiar la începutul anului, puse in stand-by pentru câteva luni și accelerate în ultimele luni, astfel încât una dintre ele este acum finalizată cu succes, iar cealaltă în curs de finalizare, fiind în etapa îndeplinirii condițiilor suspensive, printre care și obținerea aprobării din partea Consiliului Concurenței. În rest, celelalte mandate au apărut pe parcursul anului, fie de la clienți care colaborează cu noi constant, fie de la clienți noi.

Referitor la tranzacțiile de M&A în care suntem implicați, nu putem afirma că actualul context pandemic a generat anumite anomalii sau schimbări semnificative în structura tranzacțiilor ci, dimpotrivă, lucrăm într-un ritm accelerat pentru finalizarea acestora într-un termen cât mai scurt, aceasta fiind intenția părților.    

În ce domenii ați văzut efervescență, interes pentru fuziuni și achiziții?

Întrucât avem tranzacții în desfășurare într-o paletă largă de sectoare de activitate, este greu să distingem anumite domenii-cheie care prezintă interes sporit pentru investitori. În ultima perioadă a crescut foarte mult apetitul investitorilor în proiecte regenerabile, fiind în discuții cu dezvoltatori și investitori interesați în această zonă, pe lângă proiectele pe care le avem deja în lucru. Totodată, în domeniul energiei și gazelor naturale, am observat o efervescență pentru consolidarea poziției jucătorilor în acest domeniu, prin achiziția unor societăți care să aducă plus valoare. În orice caz, întrucât multe dintre tranzacțiile din acest an au avut drept cumpărători investitori străini, suntem bucuroși să observăm că piața din România, chiar și în contextul actual, prezintă un apetit crescut printre aceștia.

Ați avut anul acesta cereri de consultanță din partea unor clienți noi ? Ce tip de clienți sunt?

Am avut anul acesta multe proiecte din partea unor clienți noi, fiind pe de o parte antreprenori locali, iar pe de altă parte jucători mari pe piața din România în domeniul în care activează. Spre exemplu, acționarii societății Agra's, pe care i-am asistat de curând în tranzacția cu Scandia Food, sunt clienți noi ai societății. Din păcate, nefiind încă finalizate tranzacțiile, nu putem oferi mai multe detalii la acest moment.  

 
 


Vă rog să ne spuneți care este „profilul” clienților asistați în mod obișnuit de echipa de Corporate/M&A de la BSMP.  

După cum probabil v-ați obișnuit, suntem refractari în a creiona un „profil” al clienților firmei noastre, întrucât avem clienți atât antreprenori, investitori strategici, cât și fonduri de investiții sau jucători mari. Ne place să credem că profesionalismul, gradul de implicare și spiritul inventiv al membrilor echipei noastre implicați în diversele proiecte de M&A reprezintă cartea de vizita a firmei noastre, ceea ce determină clienții fie să continue colaborarea pe mai multe proiecte, fie să ne recomande către noi potențiali clienți.

În această perioadă considerați că au existat elemente de inovație în activitatea avocaților de M & A din firma dumneavoastră? 

Cu siguranță, specificul pieței de M&A s-a schimbat, întrucât investitorii strategici au intrat cu încredere în România sau și-au diversificat participațiile, cu consecința creșterii vitezei achizițiilor și necesitatea inovării în ceea ce privește soluțiile juridice.

Vă rugam să ne spuneți câteva cuvinte despre echipă. Cine a coordonat proiectele, câți avocați au lucrat în astfel de tranzacții ...

Faptul că partenerii firmei au competențe complementare ne-a ajutat ca, în funcție de specificul tranzacției, să alocăm avocații cu cea mai bună expertiză în domeniul respectiv, implicând astfel echipe mixte, astfel încât advice-ul către client și timpii necesari rezolvării taskurilor să fie optimi. Am implicat, astfel, peste 15 avocați în aceste mandate de M&A, pornind de la analizele DD și până la partea de negociere a documentelor de tranzacție și urmărirea condițiilor pentru finalizare.

Veți mai angaja avocați pe această arie de practică? Ce tip de avocați aveți în vizor?

Avem o continuă dorință de a ne mări echipa, inclusiv pe practica de M&A, având foarte multe proiecte în lucru, dar și care se anunță pentru perioada următoare. Am făcut angajări la începutul acestui an, fiind extrem de mulțumiți de noile noastre colaborări și chiar acum ne regăsim din nou în plin proces de recrutare. Avem doua target-uri: pe de o parte, contractarea unor avocați cu experiență de 2-5 ani, care să ne sprijine în gestionarea proiectelor, iar pe de altă parte a unor avocați stagiari, deschiși către a învăța și a-i sprijini pe colegii cu mai multa experiență.   

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 943 / 1879
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...