Niculeasa Law Firm: Curtea de Apel București și Înalta Curte de Casație și Justiție deslușesc raportul dintre dreptul de deducere al TVA și instituția ajustării TVA, confirmând definitiv regimul aplicabil obligației de ajustare a TVA deja dedusă în situația în care bunurile nu au mai fost folosite în scopul realizării operațiunilor taxabile
14 Februarie 2022
BizLawyerAbordarea exhaustivă a Curții de Apel București, confirmată de Înalta Curte de Casație și Justiție, în plus față de beneficiul concret pe care îl aduce părții prin anularea actelor administrativ-fiscale atacate, reprezintă un pilon esențial pentru consolidarea unei practici unitare în materia ajustării TVA și totodată un reper al standardului obiectiv privind conduita și limitele de apreciere ale organelor fiscale.
Echipa Niculeasa Law Firm, formată din avocații Mădălin Niculeasa și Simona Brăileanu, obține o nouă soluție favorabilă în materia contenciosului administrativ și fiscal, convingând Curtea de Apel București și Înalta Curte de Casație și Justiție asupra regimului juridic aplicabil obligației de ajustare a TVA deja dedusă în situația în care bunurile nu au mai fost folosite în scopul realizării operațiunilor taxabile.
Soluția, obținută în reprezentarea unei entități afiliate unei instituții de credit, se aliniază practicii judiciare la conturarea căreia echipa Niculeasa Law Firm a contribuit în mod direct. Reprezentativă, în acest caz, este confirmarea definitivă a condițiilor ajustării TVA incidente atât în ipotezele de drept comun, astfel cum acestea sunt reglementate de art. 149 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cât și în cele de excepție consacrate de art. 152 din aceeași Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Soluția, obținută în reprezentarea unei entități afiliate unei instituții de credit, se aliniază practicii judiciare la conturarea căreia echipa Niculeasa Law Firm a contribuit în mod direct. Reprezentativă, în acest caz, este confirmarea definitivă a condițiilor ajustării TVA incidente atât în ipotezele de drept comun, astfel cum acestea sunt reglementate de art. 149 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cât și în cele de excepție consacrate de art. 152 din aceeași Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Deslușind raportul dintre dreptul de deducere al TVA și instituția ajustării TVA, instanța se apleacă în mod esențial deopotrivă asupra elementelor de ordin substanțial, precum contextul economic al pieței și situația particulară a contribuabilului, privit atât individual, cât și în cadrul grupului din care face parte, dar și asupra elementelor de ordin procedural, precum sarcina probei utilizării bunului în alt scop decât acela al realizării operațiunilor taxabile.
În ceea ce privește contextul economic, privit în sens obiectiv, respectiv în sensul dificultăților economice pe care societățile le întâmpină în realizarea scopurilor, instanța reține faptul că autoritățile fiscale nu pot invoca, pentru a demonstra neîndeplinirea scopurilor, trecerea unei anumite perioade de timp. Simpla împrejurare a trecerii timpului nu va putea dovedi așadar faptul că bunurile în cauză au fost utilizate în alte scopuri, ci va susține tocmai existența dificultăților în îndeplinirea scopurilor declarate, în condițiile în care discutăm despre bunuri atipice a căror utilizare poate fi afectată de o serie de elemente de ordin economic din piață.
În egală măsură esențială este și situația subiectivă a contribuabilului, privit atât individual, cât și în cadrul grupului din care face parte. În raport de particularitățile cauzei se poate conchide în sensul în care această situație a contribuabilului poate justifica modificarea scopurilor sau imposibilitatea îndeplinirii scopurilor stabilite inițial. În acest context este important de reținut faptul că demersurile efectuate de o entitate afiliată pot reprezenta dovezi ale măsurilor luate în vederea îndeplinirii scopului realizării unor operațiuni taxabile.
Nu în ultimul rând, infirmând conduita bine-cunoscută și justificat criticabilă a organelor fiscale, instanța stabilește faptul că sarcina probei utilizării bunului în alt scop decât cel al realizării operațiunilor taxabile revine exclusiv autorităților fiscale și implică demonstrarea de către acestea a unui fapt pozitiv, acela că bunul a fost utilizat în alt scop, iar nu a unui fapt negativ, respectiv că bunul nu a fost utilizat în scopul declarat inițial.
Soluția instanței se remarca inclusiv prin aceea că se aliniază practicii Curții de Justiție a Uniunii Europene potrivit căreia dreptul de deducere se naște în baza intenției demonstrate de a efectua operațiuni taxabile, indiferent dacă respectivele operațiuni sunt în mod efectiv realizate.
Abordarea exhaustivă a Curții de Apel București, confirmată de Înalta Curte de Casație și Justiție, în plus față de beneficiul concret pe care îl aduce părții prin anularea actelor administrativ-fiscale atacate, reprezintă un pilon esențial pentru consolidarea unei practici unitare în materia ajustării TVA și totodată un reper al standardului obiectiv privind conduita și limitele de apreciere ale organelor fiscale.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 875 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...