Analiză Keysfin: Microîntreprinderile înregistrează cele mai multe restanțe la plată
03 Decembrie 2019
A.D.Plățile restante ale companiilor nefinanciare au crescut cu 7% față de 2009, însă au scăzut cu aproape 30% față de vârful atins în 2014, ajungând la 86 miliarde de lei în 2018. 55% dintre acestea reprezintă plăți restante către furnizori.
Microîntreprinderile reprezintă categoria de companii care înregistrează cele mai multe restanțe la plată, însumând 43% din total, în timp ce companile mari și cele mici au fiecare un procent de 20% din total, potrivit studiului anual KeysFin „Condițiile de business din România“.
Plățile restante ale companiilor nefinanciare au crescut cu 7% față de 2009, însă au scăzut cu aproape 30% față de vârful atins în 2014, ajungând la 86 miliarde de lei în 2018. 55% dintre acestea reprezintă plăți restante către furnizori.
„Relațiile de business sunt o parte vitală a bunului mers al unei afaceri, iar, din experiența noastră, antreprenorii români apelează cel mai adesea la încredere sau la o verificare minimă a partenerilor cu care încheie contracte. Nimic mai greșit! Iar statisticile aferente anului 2018 arată riscurile la care se expun. Soluțiile de business information au fost concepute tocmai pentru a evita aceste riscuri și pentru a fi mereu informați cu privire la statusul partenerilor de afaceri. La KeysFin am dezvoltat instrumente de verificare și de atenționare, astfel încât orice companie din România poate monitoriza constant activitatea partenerilor de afaceri și poate lua decizii bazate pe argumente concrete, în timp real.” a completat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin.
Plățile restante ale companiilor nefinanciare au crescut cu 7% față de 2009, însă au scăzut cu aproape 30% față de vârful atins în 2014, ajungând la 86 miliarde de lei în 2018. 55% dintre acestea reprezintă plăți restante către furnizori.
„Relațiile de business sunt o parte vitală a bunului mers al unei afaceri, iar, din experiența noastră, antreprenorii români apelează cel mai adesea la încredere sau la o verificare minimă a partenerilor cu care încheie contracte. Nimic mai greșit! Iar statisticile aferente anului 2018 arată riscurile la care se expun. Soluțiile de business information au fost concepute tocmai pentru a evita aceste riscuri și pentru a fi mereu informați cu privire la statusul partenerilor de afaceri. La KeysFin am dezvoltat instrumente de verificare și de atenționare, astfel încât orice companie din România poate monitoriza constant activitatea partenerilor de afaceri și poate lua decizii bazate pe argumente concrete, în timp real.” a completat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin.
Deși economia românească a avut o evoluție ascendentă în ultimii ani, peste jumătate din companiile locale înregistrând profit în 2018, respectiv 54%, o parte din problemele din mediul de business s-au acutizat, așa cum e cazul plăților restante sau a lipsei de personal.
În România există aproximativ 619,2 mii de microîntreprinderi nefinanciare (cifră de afaceri sub 2 milioane de euro), iar cele mai multe din acestea activează în domeniile comerț, activități profesionale și construcții.
FACTURILE SE PLĂTESC ÎN CONTINUARE GREU
Perioada medie de încasare a creanțelor (DSO) și Perioada medie de plată a datoriilor (DPO) s-au situat la 91, respectiv 160 zile în 2018, înregistrându-se o scădere față de 2009, când erau de 97 zile, respectiv 178 zile.
În ceea ce privește sectoarele din economie, cele mai mari termene de plată le au construcțiile, pe când cele mai mici se găsesc la comerț, HORECA și sănătate. Astfel, perioadele medii de încasare, respectiv de plată, din domeniul construcțiilor au fost de 178 zile (DSO) și 370 zile (DPO). În agricultură, plățile se fac în medie la 268 zile, în timp ce creanțele se colectează în aproximativ 158 zile. De cealaltă parte, în comerț plățile se fac la 108 zile, iar creanțele se colectează în 60 zile.
BUSINESS-URILE ROMÂNEȘTI PRIMESC CREDIT
Creditele acordate companiilor românești au crescut cu 39% față de 2009, la 213 miliarde de lei în decembrie 2018, potrivit datelor BNR. Iar, în primele 9 luni din 2019, creditele acordate companiilor locale au crescut cu 7% față de decembrie 2018, la peste 227 miliarde de lei în septembrie 2019.
Cel mai important avans procentual a fost înregistrat de agricultură, plus 15%, la aproape 18 miliarde de lei, în perioada ianuarie-septembrie 2019.
La nivel de 2018, cele mai multe credite au fost acordate companiilor din domeniul serviciilor, cu 42% din total, acesta fiind urmat de industrie, 27% din total, și construcții, 10% din total.
În ceea ce privește datoriile comerciale, acesteau crescut cu 41% față de 2009, ajungând la 284,6 miliarde de lei în 2018. Datoriile comerciale au reprezentat 28,7% din totalul datoriilor înregistrate de companiile românești în 2018.
CRIZA DE PERSONAL
În ultimii 10 ani, România a rămas fără aproximativ 300 mii angajați din mediul privat. Dacă în 2009 existau 4,2 milioane de angajați, în 2018 această cifră a scăzut la 3,9 milioane.
„Lipsa angajaților este o realitate de zi cu zi a mediului privat din România. Dacă, în cazul companiilor mari și medii, această lipsă nu este una cauzată de o alegere proprie, în cazul microîntreprinderilor, angajații sunt supliniți de antreprenori. Bineînțeles, un regim fiscal care să ofere unele beneficii companiilor aflate la început de drum în ceea ce privește taxele aferente angajaților, ar încuraja microîntreprinderile să investească și în capital uman și să se dezvolte într-un ritm mai alert.” a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.
Cei mai mulți români care lucrează pentru companii locale sunt angajați în industria prelucrătoare, însumând aproximativ 1 milion – 27,7% din total. Urmează comerțul (cel mai mare sector economic după cifra de afaceri și numărul de companii) cu 822,6 mii de angajați, cu 21,1%, transportul și depozitarea cu 355 mii de angajați (9,1% din total), construcțiile cu 319 mii de angajați (8,2% din total ) și serviciile administrative și suport cu 275 mii de angajați (7,1% din total).
Însumat, în primele 5 sectoare după forța de muncă au fost 2,8 milioane de angajați, care reprezintă 73,2% din totalul de angajați din mediul privat din România.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 16807 / 18244 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...