
ASF: Consumatorii au primit în plus, în 2024, aproximativ 1,7 milioane lei, în urma concilierilor realizate de SAL-Fin
21 Martie 2025
AGERPRESCererile consumatorilor, preluate în analiză în cursul anului 2024, au vizat aproape în totalitate domeniul asigurărilor.
Consumatorii au primit în plus, în anul 2024, aproximativ 1,7 milioane lei, ca urmare a concilierilor realizate de SAL-Fin, Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar non-bancar, din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).
Potrivit unui comunicat remis AGERPRES, cea mai mare sumă obţinută în plus de către un consumator care a apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin a fost de 332.715 lei, ca rezultat al concilierii unui litigiu privind despăgubirea aferentă producerii unui incendiu a unui imobil, respectiv clădire şi hală.
"Mai mult decât atât, şi în alte dosare instrumentate de SAL-Fin, consumatorii au primit sume importante, în plus. Spre exemplu, într-un litigiu în care consumatorul a solicitat o diferenţă pentru despăgubiri pentru daune morale, în cazul unui accident rutier, acesta a primit în plus suma de 230.100 lei. În alte două cazuri similare, sumele suplimentare achitate consumatorilor afectaţi au fost de 51.700 de lei, respectiv 40.385 lei", menţionează sursa citată.
Potrivit unui comunicat remis AGERPRES, cea mai mare sumă obţinută în plus de către un consumator care a apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin a fost de 332.715 lei, ca rezultat al concilierii unui litigiu privind despăgubirea aferentă producerii unui incendiu a unui imobil, respectiv clădire şi hală.
"Mai mult decât atât, şi în alte dosare instrumentate de SAL-Fin, consumatorii au primit sume importante, în plus. Spre exemplu, într-un litigiu în care consumatorul a solicitat o diferenţă pentru despăgubiri pentru daune morale, în cazul unui accident rutier, acesta a primit în plus suma de 230.100 lei. În alte două cazuri similare, sumele suplimentare achitate consumatorilor afectaţi au fost de 51.700 de lei, respectiv 40.385 lei", menţionează sursa citată.
În 2024, SAL-Fin a înregistrat 761 cereri de conciliere, în scădere cu circa 18% faţă de anul anterior, când a fost înregistrat un număr de 923 de cereri. Din numărul total de cereri înregistrate anul trecut, 322 de cereri au fost acceptate, fiind îndeplinite condiţiile legale de eligibilitate, conform documentului.
Totodată, cererile consumatorilor, preluate în analiză în cursul anului 2024, au vizat aproape în totalitate domeniul asigurărilor.
Reprezentanţii ASF au menţionat cele două proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor. Astfel, procedura de soluţionare prin propunerea unei soluţii, cu o perioadă medie de desfăşurare de 30 de zile, presupune soluţionarea unui litigiu sub supravegherea şi îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin, ce survine ca urmare a propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor şi concesiilor la care părţile se înţeleg în vederea soluţionării litigiului în cadrul SAL-Fin.
În schimb, procedura soluţionării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluţii, cu o perioadă medie de desfăşurare de 55 de zile, presupune pronunţarea unei hotărâri de impunere, care, dacă nu este atacată în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării, constituie de drept titlu executoriu.
Potrivit ASF, soluţiile adoptate în procedurile derulate în 2024 de către SAL-Fin, indiferent de modul de soluţionare, au fost acceptate de părţi în proporţie de aproximativ 86%.
Din totalul celor 332 de cereri acceptate, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluţii pentru un număr de 285 de cereri (86%), dintre care 98% din proceduri s-au desfăşurat online.
Pentru un număr de 47 de cereri (14%), consumatorii au ales procedura de propunere a unei soluţii. Aproape toate s-au defăşurat online.
În total, în perioada 2016 - 2024, la nivelul SAL-Fin au fost soluţionate aproximativ 3.800 de litigii, menţionează reprezentanţii ASF.
"Examinarea litigiilor supuse SAL-Fin este gratuită şi se realizează de către conciliatori independenţi şi imparţiali înscrişi în Registrul Conciliatorilor. Acesta este constituit din persoane fizice cu pregătire şi cu experienţă profesională, atât în domeniul pieţelor financiare non-bancare, cât şi al soluţionării litigiilor pe căi alternative", se mai arată în comunicat.
SAL-Fin este singura entitate de soluţionare alternativă a litigiilor care organizează şi administrează proceduri SAL, pe domeniile în care ASF are competenţă şi este unica entitate la nivel naţional membră a reţelei europene de profil FIN-NET. Dezvoltarea capacităţii SAL-Fin vine în sprijinul atât al consumatorilor, prin creşterea capacităţii de procesare a dosarelor, cât şi în sprijinul comercianţilor, care au astfel la îndemână o modalitate eficientă de a rezolva eventualele dispute cu clienţii.
Autoritatea de Supraveghere Financiară este autoritatea naţională, înfiinţată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 807 / 19540 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR a asistat ROCA la vânzarea participației sale în Artesana. Echipa de proiect, coordonată de Alina Stăvaru (Partner)
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Liana Ștefana Bonca, 85 de puncte, printre primii intrați în anul 2022: “Facultatea vine cu provocări însemnate, iar examenele te testează în moduri neașteptate, cerând mai mult decât ai crezut vreodată că poți oferi. Totuși, în mijlocul acestui tumult și a nesiguranței cu care încă mă confrunt, am credința profundă că munca și pasiunea pot transforma chiar și cele mai grele obstacole în realizări”
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci în legătură cu prima emisiune de obligațiuni verzi a Electrica, în valoare de 500 de milioane de euro. Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Țuca Zbârcea & Asociații salvează Asociația Municipală de Fotbal București de la dizolvare | Dosarul, preluat abia după pronunțarea hotărârii definitive de dizolvare. Dan Cristea (Partener): “Admiterea unei căi extraordinare de atac este un eveniment”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...