Barometrul de Încredere Edelman 2025: Nivel ridicat de resentiment faţă de guvern, mediu de afaceri şi de cei bogaţi
22 Ianuarie 2025 Agerpres
Sentimentul de nemulţumire este definit prin convingerea că guvernul şi mediul de afaceri "le fac rău şi servesc interese înguste", iar în cele din urmă cei bogaţi beneficiază, în timp ce oamenii obişnuiţi se chinuie.
Barometrul de încredere Edelman 2025 arată că temerile economice s-au transformat în resentimente, şase din 10 respondenţi, din 26 de ţări, raportând un sentiment de nemulţumire de la moderat la ridicat.
Conform unui comunicat remis, miercuri, AGERPRES, acest sentiment este definit prin convingerea că guvernul şi mediul de afaceri "le fac rău şi servesc interese înguste", iar în cele din urmă cei bogaţi beneficiază, în timp ce oamenii obişnuiţi se chinuie.
Totodată, potrivit sursei citate, teama de discriminare a crescut cu 10 puncte, ajungând la un nivel record de 63%, fiind majoritară la toate genurile, vârstele şi nivelurile de venit. Cea mai mare creştere (14 puncte) a fost înregistrată în rândul albilor din SUA.
Conform unui comunicat remis, miercuri, AGERPRES, acest sentiment este definit prin convingerea că guvernul şi mediul de afaceri "le fac rău şi servesc interese înguste", iar în cele din urmă cei bogaţi beneficiază, în timp ce oamenii obişnuiţi se chinuie.
Totodată, potrivit sursei citate, teama de discriminare a crescut cu 10 puncte, ajungând la un nivel record de 63%, fiind majoritară la toate genurile, vârstele şi nivelurile de venit. Cea mai mare creştere (14 puncte) a fost înregistrată în rândul albilor din SUA.
Barometrul mai semnalează că oamenii aşteaptă de la mediul de afaceri şi mass-media să remedieze problemele pe care le-au creat, în timp ce organizaţiile neguvernamentale au recâştigat din încredere.
"În ultimul deceniu, societatea a evoluat de la temeri la polarizare, iar acum la resentiment. Lideri în funcţie din SUA, Marea Britanie, Franţa, Germania, Coreea de Sud şi Canada au fost înlăturaţi pe fondul furiei alegătorilor cu privire la pierderea locurilor de muncă, la globalizare şi inflaţie. (...) Barometrul constată un decalaj de 30 de puncte în ceea ce priveşte încrederea în instituţii între cei cu nemulţumiri mari şi cei cu nemulţumiri mici (indice de încredere de 36 faţă de 66). Reducerea acestui decalaj favorizează speranţa pentru un viitor mai bun", a declarat Richard Edelman, director general al Edelman, citat în comunicat.
Corina Vinţan, director general al Links Associates, firmă afiliată la reţeaua de PR Edelman, a subliniat că sistemele politice şi economice se află sub cea mai mare presiune, ca urmare a polarizării şi inegalităţilor resimţite.
"Anul acesta, cercetarea surprinde criza fără precedent de încredere prin care trece umanitatea. Valul uriaş de resentiment, lipsa de speranţă şi confuzia devin tot mai mari în toate societăţile din lume, iar sistemele noastre politice şi economice se află sub cea mai mare presiune, ca urmare a polarizării şi inegalităţilor resimţite. În acest context tulbure, comunicatorii din toate instituţiile cheie au rolul de a recalibra mesajele liderilor către o perspectivă mult mai umană. În mod particular, comunicarea mediului de business trebuie să aibă ca obiectiv refacerea punţilor de dialog între consumatori şi branduri într-un mod autentic, integru şi răspunzând aspiraţiilor şi nevoilor reale ale acestora", a spus Corina Vinţan.
Patru factori cheie stau la baza resentimentului
Resentimentul provine din patru factori cheie, se spune în comunicat. Primul este lipsa de speranţă pentru generaţia viitoare, credinţa că lucrurile în ţara lor vor fi mai bune decât astăzi pentru următoarea generaţie fiind de doar 36%, cu scăderi semnificative în toate democraţiile occidentale: Franţa (9%), Regatul Unit (17%) şi SUA (30%). În al doilea rând, există o diferenţă de încredere condiţionată de venit. Astfel, respondenţii cu venituri mici (48%) au cu 13 puncte mai puţină încredere în instituţii decât cei cu venituri mari (61%). În al treilea rând, este o lipsă de încredere fără precedent la nivel global în liderii instituţionali, în contextul în care o medie de 69% dintre respondenţi se tem că oficialii guvernamentali, liderii de afaceri şi jurnaliştii îi induc în eroare în mod deliberat, o creştere cu 11 puncte în ultimii 4 ani. În cele din urmă, există o confuzie generală cu privire la informaţiile credibile - 63% consideră că este din ce în ce mai greu de spus dacă ştirile au fost produse de o sursă respectabilă sau din tentative de înşelăciune.
"În mod alarmant, 4 din 10 respondenţi - 53% dintre cei cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani - aprobă una sau mai multe forme de activism ostil pentru a determina o schimbare, care include atacarea persoanelor online, răspândirea intenţionată a dezinformării, ameninţarea sau comiterea de acte de violenţă şi deteriorarea proprietăţii publice sau private. De asemenea, prevalează o mentalitate de sumă nulă, respondenţii considerând victoriile celor cu politici opuse ca fiind în detrimentul lor. Această perspectivă este de două ori mai frecventă în rândul celor cu nemulţumiri mari (53%) decât a celor cu nemulţumiri mici (23%)", se menţionează în comunicat.
Mediul de afaceri şi mass-media, instituţiile de la care oamenii au aşteptarea de a remedia problemele pe care le-au creat. ONG-urile, singura instituţie privită ca unificatoare
Barometrul mai semnalează că mediul de afaceri a devenit soluţia implicită pentru problemele societale, având în vedere că mulţi oameni cred că întreprinderile sunt mai competente (+48 de puncte) şi mai etice (+29 de puncte) decât guvernul. De altfel, mediul de afaceri este şi instituţia care se bucură de cea mai mare cotă de încredere (62%), urmată de ONG-uri (58%), guvern (52%) şi mass media (52%). Companiile dispun de potenţialul de încredere şi de o mare parte din permisiunea publicului de a aborda problemele sociale, dacă implicarea lor în soluţionarea acestora este justificată prin propria contribuţie la crearea problemei şi dacă acţiunile lor ar îmbunătăţi performanţa întreprinderii.
"Mediul de afaceri se confruntă cu reacţii negative din partea celor care se opun rolului său de catalizator pentru schimbarea societăţii. Întoarcerea de la o societate resentimentară va necesita un efort interinstituţional pentru a aborda probleme precum integritatea informaţiilor, accesibilitatea, durabilitatea şi viitorul AI", a subliniat Richard Edelman.
Spre deosebire de anii trecuţi, organizaţiile neguvernamentale au recâştigat din încredere (53% dintre cei nemulţumiţi moderat, 52% dintre cei foarte nemulţumiţi şi 43% dintre cei puţin nemulţumiţi au încredere în ONG-uri). Acestea sunt văzute ca singura instituţie cu forţă unificatoare în rândul celor cu un sentiment ridicat de nemulţumire şi instituţia cu cea mai mare încredere în rândul acestui grup.
În ceea ce priveşte mass-media, aşteptările sunt ca acestea să acorde prioritate informaţiilor de calitate în detrimentul conţinutului bazat pe click-uri, pentru a permite luarea de decizii în cunoştinţă de cauză.
Alte concluzii ale Barometrului de Încredere Edelman 2025
Barometrul mai evidenţiază şi lipsa de încredere în rândul economiilor de top. Cinci dintre cele mai mari zece economii globale se numără printre cele mai puţin încrezătoare naţiuni din indicele de încredere: Japonia (cea mai puţin încrezătoare, cu 37%), Germania (41%), Regatul Unit (43%), SUA (47%) şi Franţa (48%).
Naţiunile în curs de dezvoltare sunt mai încrezătoare, în fruntea topului afându-se China (77%), Indonezia (76%), India (75%) şi Emiratele Arabe Unite (72%).
Pe de altă parte, în ciuda unei scăderi de 3 puncte, la 75%, a încrederii în rândul angajaţilor, "angajatorul meu" rămâne instituţia cu cea mai mare încredere.
Totodată, barometrul a mai constat o accelerare a insecurităţii locurilor de muncă. Temerile legate de nesiguranţa locului de muncă din cauza impactului globalizării au crescut în ultimul an, incluzând cauze precum conflictele comerciale internaţionale (62% dintre angajaţi sunt îngrijoraţi, în creştere cu 5 puncte), concurenţii străini (59%, în creştere cu 6 puncte), offshoring-ul (54%, în creştere cu 6 puncte), o recesiune iminentă (63%, în creştere cu 3 puncte), automatizarea (58%, în creştere cu 5 puncte) şi competenţele depăşite (58%, în creştere cu 2 puncte).
De asemenea, cei bogaţi sunt văzuţi ca fiind problema, majoritatea considerând că aceştia evită să-şi plătească partea lor echitabilă de impozite (67%), iar 65% dau vina pe egoismul lor pentru multe dintre probleme.
Barometrul de Încredere Edelman 2025 este cel de-al 25-lea sondaj anual de încredere al companiei. Cercetarea a fost realizată de Edelman Trust Institute şi constă în interviuri online de 30 de minute realizate între 25 octombrie şi 16 noiembrie 2024. Edelman Trust Barometer 2025 a chestionat peste 33.000 de respondenţi din 28 de ţări.
Publicat în luna ianuarie a fiecărui an, raportul acoperă o serie de indicatori societali importanţi şi oportuni ai încrederii în mediul de afaceri, mass-media, guvern şi ONG-uri, modelând conversaţia şi stabilind agenda pentru anul următor.
Edelman este o companie globală în domeniul comunicării, cu 6.000 de specialişti, în peste 60 de birouri, care oferă strategii de comunicare.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 2072 / 20396 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
ANALIZĂ | Eurohold Bulgaria AD & Euroins Insurance Group AD vs România: 1-1 după prima încleștare la ICSID. Arbitrii au decis bifurcarea procedurii și vor analiza mai întâi efectele Acordului de denunțare a tratatelor bilaterale intra-UE. Urmează o fază preliminară decisivă - dacă România are dreptate, Tribunalul nu va avea jurisdicție, iar dosarul se oprește
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
‘Leading lawyers’ in Romania | RTPR, NNDKP, CMS, TZA și PNSA au cei mai mulți avocaţi recomandaţi de IFLR 1000, ediția 2025. Ce firme sunt recomandate în practicile de M&A, Banking & Finance, Capital markets și Project development
Practica de Concurență de la Băncilă, Diaconu și Asociații își confirmă maturitatea prin claritate și execuție disciplinată, luciditate tactică și robustețe în decizie | De vorbă cu Claudia Grosu (Managing Associate) despre modul de lucru al unei echipe care anticipează, ordonează pașii esențiali și finalizează impecabil mandatele dificile
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Schoenherr a asistat fondatorii Calla Oradea în vânzarea unei participații majoritare către Integral Capital Group I Echipa, coordonată de Mădălina Neagu (partner)
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





